Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 10:35

Het kan raar lopen in het leven. Na 25 jaar kwpn-ers gefokt te hebben, hebben we vorig jaar het roer omgegooid. Een aantal jaren geleden had ik een haflingermerrie overgenomen van een pensionklant, Olga ( v. Wolkenstein B), roepnaam Pol. Met mijn kwpn-ers had ik veel pech en zonder enige verwachting en omdat ik verder niks te rijden had, ging ik met de haflinger rijden. Toen we na een paar jaar een paar punten in het Z1 hadden, heb ik haar verkocht omdat ik een aantal jonge kwpn-ers had staan waar ik verder mee wilde. Wel hebben we altijd wat contact gehouden met de nieuwe eigenaar.
De pech met de kwpn-ers hield maar niet op en op een gegeven moment was ik er helemaal klaar mee. Ik ging weer op zoek naar een leuke haflinger merrie. Ik vond een leuke 2,5 jarige merrie, Olja (v Nottingham van de Hoenderbos), roepnaam Ollie. In het voorjaar dat ze 3 werd is ze gedekt door Nachtwind. Ondertussen kregen we bericht van de eigenaresse van Pol dat ze moest stoppen met de paarden. Pol werd zonder pardon weer teruggekocht. Ook haar lieten we dekken door Nachtwind. Pol had bij haar vorige eigenaresse het jaar daarvoor een merrieveulen gehad van de hengst Adlerfels, Arjuna. Zij was nu een jaarling. En ach... als je 4 ha weiland hebt, kan een jaarling er ook nog wel bij. Arjuna was nogal een dik propje toen ze kwam dus werd ze al snel omgedoopt tot Bolletje.
Inmiddels zijn we een jaar verder en lopen er alweer 5 blondjes in het land.
Ollie heeft een hengstveulen, Nali van 't Heerenland en Pol een merrieveulen, Flavi van 't Heerenland (nali betekent grap, hij is tenslotte op 1 april geboren en Flavi betekent blond).
We zijn benieuwd hoe ze zich gaan ontwikkelen. Wij vinden ze in ieder geval goed gelukt!

Afbeelding
Ollie


Afbeelding
Nali

Afbeelding
Nali

Afbeelding
Nali

Afbeelding
Nali

Afbeelding
Pol, hoogdrachtig


Afbeelding
Flavi

Afbeelding
Flavi

Afbeelding
Flavi

Afbeelding
Bolletje

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110722
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 10:53

Wat een prachtige kudde heb je al lopen zeg!
En wat zijn de veulens knap! Met name Nali spreekt me erg aan qua bouw.
Gaan jullie ze aanhouden?

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 12:28

Dankjewel. Ik ben er ook best trots op.
Voor ons is het eigenlijk niet interessant om een hengst aan te houden, maar Nali is zo ontzettend leuk...
Mijn dochter van elf heeft hem zich al aardig toege-eigend dus ik denk wel dat ie blijft. Flavi is van 9 juni dus er zit nogal wat leeftijdsverschil in. Dat is nog een poppetje. Ik denk dat zij ook blijft.
Dit jaar laten we niks dekken. Voor je het weet staan er 25

Neon

Berichten: 4931
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 07:54

Wat een leuke kudde heb je lopen :D

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:40

Wat leuk, zo'n omschakeling. :j
Lijkt me heel leerzaam (en soms lastig) om te starten met een nieuw ras en met een heel ander stamboek.
Grootste voordeel lijkt me het type mensen wat je op je erf krijgt voor een KWPN'er versus een haflinger, ik vermoed dat je nieuwe kopers wat 'gemoedelijker' zijn maar wellicht vergis ik me :') :D

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 08:45

Dat is wel even iets heel anders.

Hebben jullie bepaalde fokdoelen?

De veulens zijn knap hoor!

Loes1996

Berichten: 1642
Geregistreerd: 13-04-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:52

Wat mooi! Gaan we jullie ook zien op de zomerkeuring in augustus? *\o/*

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-23 13:15

@Neon, dankje. Ze zijn ook erg grappig!
@UK_neef, of ' nieuwe' kopers gemoedelijker zijn weet ik nog niet. We hebben namelijk nog geen plannen om ze te verkopen.
@ Elisa: het streven is om fijne, gezonde gebruikspaarden te fokken die ook leuk mee kunnen draaien in de sport. Moeder Pol had een 1ste premie op de keuring en is Z1 + 3 en heeft dus ook een sportpredikaat. Haar dochter Bolletje is als veulen op de keuring geweest en kreeg ook een eerste premie. Moeder Ollie is vorig jaar als 3 jarige op de keuring geweest. Zij had ook een eerste premie. Wanneer Nali gespeend is, gaat ze onder het zadel en hopelijk ook richting sportpredikaat. Maar dat is lange termijn werk. Met de huidige veulens gaan we binnenkort naar de keuring.
@ Loes, we gaan 8 juli met de veulens naar Tolbert. En daarna zien we wel verder ( ik ben niet zo'n keuringsdienst maar je leert er wel weer veel van)

Anoniem

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:27

Oh heerlijk dit! Mooie kudde! <3 Is er keuring in Tolbert de 8e juli, ja? Leuk!

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 13:31

Zo netjes zeg die prestaties allemaal.

Ik denk dat er heel veel vraag is naar fijne en gezonde allround gebruikerspaarden. Die ook nog mee kunnen draaien in de sport.

Furst
Berichten: 628
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:08

Heerlijk hoe het soms kan lopen! Mijn eerste paard was ook een warmbloed. Daar had ik meteen pech mee. En eigenlijk was ik altijd verliefd op fjorden. In 2019 kwam mijn lease-fjord Abel er dan. Een gulblakke ruin. Dit jaar kreeg ik het moeilijk want na 4,5 jaar wilde de eigenaar nog steeds niet verkopen. In mijn hoofd en hart was er altijd een kleine blokkade die mij stopte om écht een band op te bouwen met hem. Dus ik kocht dan Tara, een 9 maand oude brunblakke fjordenmerrie. Een goed paard heeft geen kleur natuurlijk, maar ik wilde eigenlijk heel graag een rödblakke of gulblakke merrie. En toen was 14 april daar en werd Unola geboren... tja. Eigenlijk niet de bedoeling om twee paarden aan te schaffen op een paar maand tijd en er zat een lijn in die ik niet zo interessant vond, voor de fok. Maar ze was zo leuk :')

Dus inmiddels lopen er 3 fjorden rond (eigenlijk twee, Unola komt pas later dit jaar :p ). Once you go for a koudbloed, you never go back :')

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:06

UK_eef schreef:
Wat leuk, zo'n omschakeling. :j
Lijkt me heel leerzaam (en soms lastig) om te starten met een nieuw ras en met een heel ander stamboek.
Grootste voordeel lijkt me het type mensen wat je op je erf krijgt voor een KWPN'er versus een haflinger, ik vermoed dat je nieuwe kopers wat 'gemoedelijker' zijn maar wellicht vergis ik me :') :D


Ik blijf een zwak houden voor dit ras <3 pol is mijn favoriet! Wat een prachtige merrie

Maar moest om bovenstaande reactie even gniffelen, nog nooit op een haflinger wedstrijd geweest? Van die fanatieke mensen heb ik bij menig kwpner nog niet gezien haha. Zal bij een veulen misschien anders zijn maar ze zijn tegenwoordig echt enorm in trek :)

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:52

Ah leuk! Ik ga 8 juli ook naar Tolbert met m'n hengstveulen van Nachtwind! We komen vast bij elkaar in de groep!

mellamoshan

Berichten: 4257
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:26

Jeetje wat is nali een plaatje zeg!
Ontzettend leuk zo’n omslag. Ik roep het wel eens, ben zo klaar met die warmbloeden en blessures. Misschien moet ik gewoon lekker een haflinger kopen ofzo.
Super mooi stel paarden zo

maessie

Berichten: 5757
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:52

Eenmaal besmet....
Mooie kudde hebben jullie :j

gairylove123
Berichten: 65
Geregistreerd: 16-05-23
Woonplaats: breda

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 08:50

echt zo leuk ook al die namen er bij
:)

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 09:23

@ Furst: Vergelijkbaar verhaal inderdaad.
@ TirzaSarah: ik denk dat het inderdaad wel wat achterhaald is, dat " haflingermensen" ( leuk scrabblewoord) gemoedelijker zouden zijn. Zodra mensen aan wedstrijden/keuringen mee gaan doen, al is het met een paar goudvissen, zijn er altijd mensen bij die vervelend worden. En inderdaad, de haflingers van nu zijn allang niet meer die van 30 jaar terug en daar komen steeds meer mensen achter
@xLeoniee: wat leuk. Mooie merrie heb je ( even gespiekt in de profiel). .
@mellamoshan: ik begon ook met roepen, maar je ziet waar het toe geleid heeft. Ik zou zeggen, gewoon doen! ( We hebben trouwens nog wel één 3 jarige kwpn merrie. For Ferrero x jazz, dus helemaal geswiched zijn we nog niet)
@ maessie: dankjewel. Dat denk ik ook elke dag als ik poepscheppend door het land ga
@gairylove: tja die namen... Pol, Ol, Bol... je begrijpt, dat gaat wel eens mis

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 09:59

sliert schreef:
En inderdaad, de haflingers van nu zijn allang niet meer die van 30 jaar terug en daar komen steeds meer mensen achter


En laat dat nou net eeuwig zonde zijn.
De haflingers van het oude type zijn zoveel leuker en mooier en makker.
Het is zo jammer dat ze van haflingers tegenwoordig NRPS D-ponies willen maken. Zonde zonde zonde.

Probeer in je fokkerij de massa van het paard te behouden. Er is grotere vraag naar dan ze bij het NL stamboek denken.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:07

Dees schreef:
sliert schreef:
En inderdaad, de haflingers van nu zijn allang niet meer die van 30 jaar terug en daar komen steeds meer mensen achter


En laat dat nou net eeuwig zonde zijn.
De haflingers van het oude type zijn zoveel leuker en mooier en makker.
Het is zo jammer dat ze van haflingers tegenwoordig NRPS D-ponies willen maken. Zonde zonde zonde.

Probeer in je fokkerij de massa van het paard te behouden. Er is grotere vraag naar dan ze bij het NL stamboek denken.


Ieder z'n voorkeur, maar om te zeggen ze willen er nrps d ponies van maken slaat te plank flink mis. En laten we eerlijk wezen we fokken niet voor het geld, maar de liefhebberij. Ik fok richting rijpaard en het veulen van vorig jaar en dit jaar vindt ik persoonlijk prachtig, maar die zal je niet waarderen. Ik snap dat niet iedereen dat mooi vindt, maar om dat ieder topic weer te zeggen..

Leuke haflingers heb je ts, wij hebben dit jaar 2 veulens en verwachten er volgend jaar 4.

Onze nachtwind:


Afbeelding

In mijn profiel nog wel wat staan, maar ik loop flink achter en niet alle merries staan erin.

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 11:29

@Dees: die hele fijne, chique poppetjes hou ik helemaal niet van. Ook niet bij het kwpn trouwens. Ik ben lang en heb graag wat massa en kracht onder me. Mijn merries zijn zeker niet smal. Pol is 17 jaar en is nog redelijk ouderwets. Breed, wat onderstandig, kortbenig, neerwaartse romprichting en dat merk je ook met rijden. Verder is ze knetterheet en sensibel onder het zadel, wat je niet zou verwachten als je haar ziet staan. Ollie is 4 jaar, moderner, groter, kan veel beter bewegen maar is zeker geen poppetje. Haar karakter lis vele malen makkelijker dan die van Pol. Veel nuchterder in het werk en erg open. Haar veulen is van Nachtwind, een jonge moderne hengst. Maar ik vind Nali nou niet bepaald een chique veulentje. Ik vind het een behoorlijke tank, maar wel 1 die goed kan lopen en met een heel leuk karakter. Dat hele fijne en slappe zal je bij bij niet vinden simpelweg omdat ik daar persoonlijk niet van hou. Er zit ook nog wat tussenin.

sliert
Berichten: 941
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-23 11:33

@ K_ nolan: ik vind het een heel mooi veulen.
Wat ik in je profiel zag aan paarden spreekt me ook aan

NorwayFjord

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 12:29

Wat een prachtige Haflingers, beetje zelfde type als de Haf die ik nu rij! Prachtig, ik hou ervan <3

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:09

K_nolan schreef:
Ieder z'n voorkeur, maar om te zeggen ze willen er nrps d ponies van maken slaat te plank flink mis. En laten we eerlijk wezen we fokken niet voor het geld, maar de liefhebberij. Ik fok richting rijpaard en het veulen van vorig jaar en dit jaar vindt ik persoonlijk prachtig, maar die zal je niet waarderen. Ik snap dat niet iedereen dat mooi vindt, maar om dat ieder topic weer te zeggen..


Als je paarden voor de sport wilt fokken, verniel dan niet het koudbloedenras Haflinger.
Opgetrokken buikjes op iele beentjes horen gewoon niet bij dat ras. Palomino NRPS pony's zijn prachtig, ga daar dan mee fokken.

Kennelijk ben je vrij allergisch op dit soort teksten, want zo heel vaak heb ik het iig helemaal niet neergezet hier op Bokt.
Ik kijk uit naar de fokker van Haflingers die wél gaan voor het authentieke koudbloedras met bijbehorend koudbloedtype.

Kimberley_

Berichten: 4897
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Re: Van dressuurpaardenfokkerij naar haflingerfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:37

Eens een haflinger altijd een haflinger <3
Mooie kudde zo en Nali is mooi!!

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 15:27

Dees schreef:
K_nolan schreef:
Ieder z'n voorkeur, maar om te zeggen ze willen er nrps d ponies van maken slaat te plank flink mis. En laten we eerlijk wezen we fokken niet voor het geld, maar de liefhebberij. Ik fok richting rijpaard en het veulen van vorig jaar en dit jaar vindt ik persoonlijk prachtig, maar die zal je niet waarderen. Ik snap dat niet iedereen dat mooi vindt, maar om dat ieder topic weer te zeggen..


Als je paarden voor de sport wilt fokken, verniel dan niet het koudbloedenras Haflinger.
Opgetrokken buikjes op iele beentjes horen gewoon niet bij dat ras. Palomino NRPS pony's zijn prachtig, ga daar dan mee fokken.

Kennelijk ben je vrij allergisch op dit soort teksten, want zo heel vaak heb ik het iig helemaal niet neergezet hier op Bokt.
Ik kijk uit naar de fokker van Haflingers die wél gaan voor het authentieke koudbloedras met bijbehorend koudbloedtype.


De haflinger gaat gewoon met de tijd mee net als elk stamboek, vroegah werd er arabier in gegooid om ze sportiever te krijgen (en dat wordt er nu weer uit gefokt) en zo veranderen fokdoelen steeds.

Mensen worden groter, haflingers worden groter. Wat is de authentieke haflinger is net zo'n vraag als wat is de authentieke Fries, fokdoelen en waarden veranderen en iedereen is er vrij in.

Als je zo graag verandering wilt sluit je, je aan bij een commissie van het stamboek en kijk je wat er precies in alle lijnen zit. Er is nog steeds voor iedereen wat wils, klassiek sportief en alles er tussen in. Ik ben niet allergisch voor dit soort uitspraken dit is de derde keer dat ik je her zie zeggen en ik vindt het doodzonde, we zijn dagelijks in de weer met onze haflingers en fokdoelen omdat we juist van de haflinger houden.