Kletstopic veulens 2023!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Furst
Berichten: 605
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 16:28

Goed om te weten. Ik vind het soms best lastig om iets te doen met Unola. Die word binnen 3 weken 1, maar heb het idee dat ze nu pas bij de paarden en in onze paddock paradise haar rust kan vinden. Zelfs in ons mensen stukje waar we haar dan poetsen, vind ze lastig. Dus echt wandelen, vind ik zelf wat spannend ook. Misschien starten met bvb als de hoefsmid komt dat ze dan in het mensenstukje gedaan word en zo opbouwen.

KittyDylan

Berichten: 8886
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 17:01

Ik doe het liefste zo vroeg mogelijk al vanalles. Nassi blijft ook hengst dus ik vind het héél belangrijk dat hij overal braaf is. Wandelen vind ik ideaal daar voor. Ik kan hem bijvoorbeeld ook sturen op schrikreacties. Als hij dit rondje wandelen iets meer gewoon is, gaan we bijvoorbeeld langs de 80 weg auto's kijken. Maar echt pas als hij er klaar voor is, want van haasten krijg je meer ellende.

Nassi is 9.5 maand nu. Voor een kwartiertje kan hij al gerust even weg, maar natuurlijk is de spanningsboog ook heel kort.

HorsePhoto

Berichten: 817
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Lokeren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 00:05

KittyDylan schreef:
HorsePhoto, is vader dan een stuk groter?


spatter schreef:
Horsephoto hoe groot was vaders dan wel niet als ze nu al zo groot is als moe


De moeder(Toya) van Nugget is 1m48. De hengst die Toya heeft gedekt is 1m46.
Maar Toya haar vader is een KWPN'er die een kleine 1m60 groot is.
Dus ik vermoed dat Nugget haar hoogte van haar grootvader zal hebben.



Nugget werd al aan de hand gewandeld samen met haar moeder toen ze 2 maanden oud was. Ze kon al op de poetsplaats staan toen ze 3 weken oud was en kon dan ook al voetjes geven.
Je kan prima al een klein beetje grondwerk doen met veulens. Niet langer dan 10 minuten. Maar bv wat schriktraining kan prima.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:41

Aller eerst. Een fijne pasen allemaal *\o/* .

horsii: Hoe is het nu met Tess? Hopelijk blijkt het geen droes te zijn en is ze weer opgeknapt!

HorsePhoto: Flink grootte jaarling heb je al dan! Hoe groot denk je dat Nugget word?

spatter: Wat is Kimber toch ongelooflijk schattig <3 .

Furst: Balen van het schuren zeg! Hopelijk komt het inderdaad door het weer en de vachtwisseling en is het geen ZE. Logisch dat je je zorgen maakt!
Kan zelf ook zo'n stress kip zijn, maar heb dan het geluk dat Gimli's fokker vrij nuchter is en dan na even praten is het van: Ja je hebt gelijk. Moet mij niet zo druk maken :') .
Lieve foto van jou en Unola samen!

KittyDylan: Oeps.... Longeercirkel was geen succes dus! Wat fijn dat de eerste wandeling zo goed is gegaan ook! Hoe eerder ze een positieve ervaring met wandelen hebben hoe beter. Hoe is hij nog zo schoon?
Als Asfaloth nu 1x in de paddock rolt is die meer zwart dan wit heeft die vandaag weer bewezen toen de deken even af was :') _O- .

Charaz: Dat is inderdaad al een flinke baby! Hoe groot denk je dat die gaat worden?

Furst: Als je het rustig opbouwt en de wandelingen max. 10 a 15 minuten kan het rustig hoor! Maar als wandelen nog te spannend is voor je en dat is helemaal okay want zelf vind ik het na al die jaren zeker met de huidige drukte buiten ook nog steeds spannend om te wandelen. Zowel met Asfaloth als Gimli en dat zijn Shetlanders die ik volledig vertrouw. Ik vertrouw het verkeer alleen niet. Dus als het voor jou beter voelt om het eerst allemaal rustig op te bouwen in het mensenstukje is dat ook een goede oplossing! Kunnen jullie zo rustig aan elkaars vertrouwen werken en van daaruit op eigen tempo toewerken naar stukjes buiten wandelen.
Ieder zijn process en tempo uiteindelijk. Doe wat goed voor jou voelt en waar jij je comfortabel bij voelt!

Nou wist ik dat Gimli al een flinke bos manen had voor zijn leeftijd, maar vandaag zag ik zijn staart en eh.... die raakt gewoon al bijna de grond! Nog even en ik moet de staart al bijknippen als die zo door blijft groeien. Voor het eerst dat ik een bijna jaarling (Gimli is 11 maanden nu. Word 25 april 1 jaar) met zo'n lange staart zie.
Zijn manen zijn ook al flink gegroeid. Daar ga ik een hoop werk aan hebben!

Afbeelding

Afbeelding

Asfaloth had ik vanmorgen de regen deken even afgedaan zodat die heerlijk kon rollen, maar ik weet weer hoe het is om een witte pony te hebben. Een zekere witte gaat zodra het weer goed genoeg is gewassen worden. Normaal had ik de deken afgelaten vandaag, maar gezien ik er vanavond niet ben, mijn pony's vannacht voor het eerst buiten blijven en ze vannacht en morgenochtend wel wat regen voorspellen toch de regen deken even op.
Weet niet of ik het ooit eens verteld heb, maar Asfaloth is onwijs eenkennig. Helemaal naar mannen toe, maar ook naar onbekende mensen zowel man als vrouw. Hij is behoorlijk gericht op mij. Wat aan de ene kant heel fijn is, maar in situaties als deze wanneer ik er even niet ben best wel onhandig...
Gimli is wat makkelijker daarin, maar die gaat natuurlijk in het gedrag van Asfaloth mee wanneer Asfaloth van Gimli's fokker of zijn schoonzoon weg loopt.
Asfaloth wilt trouwens gewoon net zo zwart zijn als Gimli _O- .

Afbeelding

Afbeelding

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:58

Wij wandelen meestal twee x per week een kwartier a half uurtje.

Tess had weer een nieuw abces. Wacht nog op de uitslag of het droes is.


Zo dan, gimli heeft idd een lange staart. Prachtig.
Asfaloth nam het ervan. Een vies paard is een blij paard.

Dan is nugget flink aan de maat.



Afbeelding

Afbeelding

Furst
Berichten: 605
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:45

Het schuren gaat beter. Volgens mij was het van de dikke vacht, jammer genoeg. Maar ja. Ik kan ook zo bij de fokker terecht en iemand die haar halfbroertje heeft. En ook iemand die haar halfzusje heeft.

Oeh, niet zo een fijne wond zeg!

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:11

Fijn dat het beter gaat.

Hier wordt Tess wat dun, eet genoeg. Volgens schema ontwormd.

_Carien

Berichten: 1798
Geregistreerd: 13-05-08

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 15:52

NF, ohh ik kan het me helemaal indenken dat je soms denkt maar HOE krijg ik dat weer 'wit' :+

Spatter, jeetje wat zit Kimber in een transformatie. Je ziet dat ze flink aan het groeien is.

Horsii, wat enorm balen. Hoe gaat het met nu met Tess?

Furst, ik snap je zorgen. Soms ben je er gewoon klaar mee |o Is het schuren nu verholpen? Misschien kan je haar nog helpen met scheren?

Kitty, knappe Nassi! Knap hoor voor zo'n jonkie, goede keuze voor dubbel halster.

Exact Yaartje, een vieze pony is een blije pony :D Komen ze een beetje door hun vacht heen?

Dit weekend hebben we Whizper weer bezocht en er een overnachting in de buurt gedaan. 2 dagen genoten van Whizper, gepoetst, voetjes gegeven, tussen touwtjes gestaan die mijn man vast hield voor de zekerheid. In maart geoefend met trailer laden wat hij allemaal zeer braaf ondergaat. Als ik hem zie staan denk ik 'het wordt nu echt wat' :o Hij wordt beetje bij beetje meer 'af', al blijft het ook een slungel wat logisch is. We hebben ook eens in de zoveel tijd grondwerkles. Om er toch wat de frequentie in te houden gaat een fijne dame met hem aan de slag vanaf de grond. Geeft een fijn gevoel dat het dan niet van mij afhangt aangezien ik niet iedere week kan gaan gezien de afstand.
Afbeelding
Afbeelding

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 08:07

Wel meegelezen maar door drukte geen tijd gehad om te reageren.
Maar wat worden ze alweer groot. Wat gaat het toch iedere keer weer hard.
Echt leuk om de verschillen te zien. De ene is mooi in verhouding en de andere niet.
King is er ook zo'n eentje, flink uit verhouding.

Meneer was flink smerig, smeerkeew ligt echt overal in.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog eentje samen met zijn grote vriend
Afbeelding


King doet het echt prima en groeit goed. Hij zal nu rond de 147/148 zijn met bijna 11 maanden.

Sorry dat ik niet op iedereen reageer, ik ga mijn best doen om weer meer mee te schrijven

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 17:12

horsii: Balen dat Tess weer een nieuw abces heeft! Hopelijk heb je inmiddels de uitslag zodat je weet hoe je het kunt behandelen? En komt ze ook weer een beetje aan?

Furst: Fijn dat het schuren beter gaat! Zou goed door het weer kunnen zijn nu hoor. Zie sommige pony's nu ook meer schuren. Warm weer, warme vacht, verharing. Dan wilt het wel. Hopelijk is het schuren nu minder!

_Carien: Asfaloth komt aardig door zijn vacht heen. Die is flink aan het verharen. Gimli heeft nog een berenvacht er op zitten. Als dat in mei nog zo is ga ik aan zijn fokker vragen of die hem evt kan scheren of dat die geschoren kan worden wanneer ze de schapen gaan scheren. Al moet ik nog even vragen wanneer ze die gaan scheren, maar ik gok volgende maand. Liever doe ik dat niet bij een jaarling (Gimli is 25 april jarig), maar als nodig is is het nodig.
Maar goed. Eerst maar even afwachten of die daadwerkelijk goed door zijn vacht komt!
En jij hebt zo te lezen heerlijk genoten van je knappe Whizper! Wat word die ook al groot en zo knap!

kiki976: En wat word King ook alweer groot! Zo benieuwd hoe groot die uiteindelijk word. Denk je dat hij zijn moeder voorbij gaat Kiki? Vies paard is een blij paard toch :D .

Gimli heeft mij afgelopen vrijdag flink laten schrikken. Toen ik 's ochtends aan kwam lag hij in de stal, languit. Op een manier dat ik dacht: Ik vertrouw het niet. Overeind gezet (liggend) daarna stond die zelf op. Even goed geobserveerd, maar gelukkig geen koliek verschijnselen. Hij was alleen niet echt helemaal zichzelf, maar nog net te goed om de DA te laten komen. Dus eerste wat te binnen schoot om te doen was mest onderzoek.
Asfaloth en Gimli buiten gezet en dezelfde ochtend nog mest naar de kliniek gebracht. Diezelfde dag nog de uitslag en ja hoor. Zand aanwezig in de mest van Gimli. Het verklaarde zoveel!
Ik was al een paar dagen bezig met de zandkuur, maar na overleg met de kliniek heb ik die verhoogd.
Gelukkig gaat het alweer een heel stuk beter met mijn kleine vriendje en begint die weer echt jonge pony praatjes te krijgen en heeft die ook weer mooie mest *\o/* .
Vanavond en morgen nog een zandkuur geven en dan is het hopelijk met een sisser allemaal afgelopen. Hij gaat nu echter wel in de ochtend op de wei en dan in de middag pas op de paddock. Dit ben ik nog aan het opbouwen ivm Asfaloth het nog lastig vind dat zijn beste vriendje in de wei blijft.
Asfaloth gaat nu ook mee het gras op, maar vanwege zijn chronisch HB mag die logisch maar een uurtje/1.5 uur het gras op. Ik houd hem scherp in de gaten en mocht ik ook maar enigzins terug val zien bij Asfaloth is het gras feestje over voor hem.
Vandaag was Asfaloth in ieder geval al rustiger toen die een half uur alleen op de paddock stond dus hopelijk kan Gimli vanaf maandag echt de hele ochtend de wei op *\o/* . Gimli staat er nu in totaal 2 uurtjes op. Dit word uitgebreid naar 4 a 5uurtjes voor Gimli.
Ze gaan tegelijk de wei op, maar Asfaloth haal ik er na een uur/anderhalf uur af en dan mag Gimli nog even blijven grazen.

Gimli afgelopen vrijdag. Arm vriendje :knuffel: .

Afbeelding

Gimli vandaag. Gelukkig gaat het nu al een heel stuk beter met hem! Kom er ook nu pas achter nu ik de foto zo zie dat die flink overbouwd is, oeps :') . Trekt vanzelf gelukkig wel weer bij :D .

Afbeelding

Asfaloth was het er niet zo mee eens vanmorgen dat die na 1.5uur grazen van het gras af moest


Afbeelding