Welkom in de familie Gimli (6 maanden oud)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Welkom in de familie Gimli (6 maanden oud)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 22:29

Waar moet ik beginnen... Gimli is 25 april geboren in de kudde waar Asfaloth mijn andere Shetlander ook in stond. Asfaloth en ik kennen Gimli al vanaf zijn geboorte en ik kon al zien dat die twee een klik hadden.
4 september dit jaar kreeg Asfaloth helaas de diagnose hoefbevangen. Die dag Asfaloth direct verhuist naar Asfaloth zijn huidige plek en Asfaloth die dag dus ook moeten scheiden van zijn grote (kleine) vriend Gimli. 8 september kwam Asfaloth zijn officiële diagnose na foto's gemaakt te hebben. Chronisch bevangen. De foto's zeiden helaas genoeg.
Asfaloth is nu stabiel en doet het goed op zijn huidige plek (Asfaloth staat nu bij de eigenaar van de kudde. De wei ligt in het ene dorp. De stallen van de eigenaar van de kudde in het dorp er naast). Asfaloth Staat samen met een andere merrie uit dezelfde kudde op een mooie paddock daar, maar die merrie gaat binnenkort weer terug naar de kudde en Asfaloth natuurlijk niet. Asfaloth mag niet meer op het gras.
Gimli was voor de verkoop en zou dan na afspenen tijdelijk bij Asfaloth komen te staan.
Alleen ik kon het echt niet over mijn hart verkrijgen dat Asfaloth in de toekomst opnieuw afscheid zou moeten nemen van Gimli. Ik gun mijn stoere grote vriend een vast maatje. Dus ja... dat gezegd hebbende.
Gisteren dan ook maar bij de eigenaar van de kudde geïnformeerd wat hij nou voor Gimli vroeg aan vraagprijs. Hij zou er over nadenken en het mij laten weten. Begin deze avond het verlossende woord gehad en de eigenaar hoefde er niks voor te hebben. Gimli is voor mij. Een veulen. Gekregen... ik ben nog steeds sprakeloos en tegelijk kan ik het wel van de daken schreeuwen <3 .
En mijn stoere grote 9 jarige vriend heeft een vast vriendje. Ik ben zo ongelooflijk blij <3 !

Wat het helemaal bijzonder maakt is dat Asfaloth op 4 november 2013 in dezelfde wei is geboren als Gimli (ja echt. Ik verzin het niet).
Toen Asfaloth geboren werd voelde ik net zo'n klik die ik ook met Gimli voelde vanaf het begin.
Asfaloth kreeg ik ook van zijn fokker (De wei waar de kudde Shets in staat is van Asfaloth zijn fokker. Asaloth zijn fokker heeft geen eigen Shets meer, maar in diezelfde wei staan nu Shets van een goede vriend van Asfaloth zijn fokker. Gimli en Asfaloth hebben dus beiden een verschillende fokker, maar komen wel uit dezelfde wei om het lekker ingewikkeld te maken :') ). Ik ben de pony's gewoon blijven verzorgen in al die jaren en dat doe ik nog steeds. Met veel liefde.
Niet alleen dat. Hoe bijzonder is het dus dat ik nu 2 pony's in mijn bezit heb die in dezelfde wei zijn geboren en waarvan ik beide pony's al vanaf hun geboorte ken <3 ?
En van beide pony's ken ik de ouder dieren. De moeder en vader van Asfaloth heb ik verzorgd (zijn beiden inmiddels verkocht) en de ouders van Gimli verzorg ik nu nog steeds.

Gimli word wanneer hij oud genoeg is overigens gecastreerd, maar voor nu heerlijk fijn opgroeien <3 .

Ik ga heerlijk genieten van mijn twee stoere mannen en kijk onwijs uit naar de dag dat ze herenigd worden. Binnenkort word Gimli afgespeend en dan zijn hij en Asfaloth voor altijd samen <3 .

1. Gimli een paar uur oud met zijn moeder Eowyn:

Afbeelding

2. Gimli nu <3 bijna 6 maanden oud op deze foto.:

Afbeelding


De vader van Gimli:

Afbeelding

3. En dan nu nog wat foto's uit de periode dat Asfaloth en Gimli nog samen op de wei stonden. Ik kijk uit naar de dag dat Gimli naar 'huis' komt en herenigd word met Asfaloth <3 .
Foto's staan niet op volgorde overigens!

Gimli en Asfaloth <3 .
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

Nessie

Berichten: 8581
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Welkom in de familie Gimli (6 maanden oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 22:40

Wat een leukerd! En wat een grappige foto van de vader :D

grace1989
Berichten: 818
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Welkom in de familie Gimli (6 maanden oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 06:40

Wat een mooie pony's en verhaal. Gefeliciteerd. Wat super schattig dat hij naast zijn moeder ligt. Je ziet de moeder helemaal verliefd naar het veulen kijken.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:47

Gefeliciteerd *\o/* !
En superlief dat je een vast vriendje voor je pony gezocht hebt! Heel veel geluk met ze.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Welkom in de familie Gimli (6 maanden oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 07:51

Wat fijn dat je zo'n goed plekje voor ze hebt. En wat zijn ze leuk samen!

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Welkom in de familie Gimli (6 maanden oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:11

Wat super dat ze weer herenigd worden. Goed gedaan!

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Welkom in de familie Gimli (6 maanden oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 08:39

Mooi verhaal! Gefeliciteerd met Gimli. Het zijn enorme leukerds <3 .

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Welkom in de familie Gimli (6 maanden oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 11:39

Wat een onwijs leuk veulen, ik snap dat je hem wilde hebben. Die foto van de hengst is geniaal.
Succes met Asfalot, hopelijk blijft hij nog heel lang stabiel.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 11:54

Even een vraag. Asfaloth heeft vanwege zijn gezondheid nu een regen deken op. Gimli komt sowieso uiteraard overdag bij Asfaloth op de paddock te staan, maar Gimli komt ook 's nachts bij Asfaloth op stal zodat Gimli na het afspenen ook niet gelijk alleen staat in de nacht en zowel overdag als 's nachts steun aan Asfaloth heeft met de overgang. Stal is groot genoeg overigens voor twee Shets.
Nu zit ik met Asfaloth zijn deken. Gimli is natuurlijk jong en speels. Kan ik de deken van Asfaloth 's nachts het beste er af laten om te voorkomen dat meneer Gimli wanneer die bij Asfaloth staat er in vast komt te zitten of hem helemaal sloopt?
Overdag een keer een gesloopte deken aantreffen bereid ik mij al op voor :') . De reserve deken ligt ook al klaar.
De stallen zitten in een stallen gebouw waarvan de schuifdeuren dicht kunnen met koud weer.

Nessie: Dank je wel! Ja Thorin (de vader van Gimli) heeft humor haha! Echt een super lieve hengst met best wel pit, maar niet gemeen of zo. Echt goud eerlijk in zijn karakter. Je had Thorin moeten horen toen hij in april een paar dagen voor de geboorte van Gimli aan kwam bij de kudde. Jeetje. Die moest even aan de hele buurt laten weten dat die was gearriveerd. Kwam mij een geluid uit _O- .
Thorin stond de hele maand mei overigens uiteraard apart. Pas toen Gimli een maand oud was hebben we Thorin in de kudde gezet.
Eowyn was vorig jaar trouwens al door Thorin gedekt, maar niet in de wei waar ze nu in staan. Ze stonden toen in een andere wei. Als ik het goed heb bij de eigenaar aan huis toen.

grace1989: Dank je wel! Ja Eowyn was/is echt verliefd op haar kind. En zo beschermend ook. Mocht de eerste week ook absoluut niet in de buurt komen. Hoefde maar naar haar kind te kijken of de oren gingen al de nek in. Uiteindelijk was Gimli dat beschermende gedrag zat en besloot die zelf maar kennis te komen maken met mij. Die eerste week van Gimli was dus vooral op een afstand genieten van Gimli.
Al merk ik nu wel dat Eowyn een beetje klaar is met moederen. Wanneer ik Gimli even apart heb staan van de kudde als voorbereiding op het afspenen kijkt Eowyn niet op of om en blijft gewoon door grazen. Eowyn is er mentaal klaar voor om van haar zoon gescheiden te worden. Gimli ben ik er op voor aan het bereiden.

Lukasje: Sterker nog. Gimli heeft mij uitgezocht _O- . Het was helemaal niet de bedoeling om nog een pony te nemen, maar eh tsja. Het begon steeds meer te kriebelen en Gimli werd leuker en leuker. En ik gun Asfaloth een vast vriendje. Dus zondag deed Gimli nog 1x goed zijn best om mijn hart te winnen en de rest is geschiedenis. Maar ik kan nu al niet meer zonder Gimli. Het is zo'n leukerd <3 .
Het heeft gewoon zo moeten zijn :j .

Iris82: Ja ben onwijs dankbaar voor de plek waar Asfaloth nu staat en Gimli binnenkort komt te staan <3 . 2 september was de eigenaar van de kudde op vakantie gegaan. Die dag toch geappt naar hem dat ik 4 september de DA zou bellen voor Asfaloth en dat als bleek dat die HB was of die daar heen mocht voor herstel. Dat was helemaal prima gelukkig. Moest hem maar op de hoogte houden.
Dus 4 september nadat de DA geweest was de eigenaar van de kudde terwijl die op vakantie was gebeld en laten weten dat Asfaloth inderdaad van de wei moest. Vanuit zijn vakantie adres heeft die geregeld dat zijn schoonzoon Asfaloth diezelfde dag nog kwam ophalen met de trailer en we daar heen konden.
De zand paddock waar Asfaloth met zijn vriendinnetje nu in staat was er toen nog niet. Ik zag het zand stuk opgegeven moment liggen. Stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of daar wat afgezet kon worden voor Asfaloth en zijn vriendinnetje zodat ze na hun box rust naar buiten konden en zelfs dat was mogelijk <3 . Echt super super super dankbaar dat we hier nu staan! En ze ook zo mee denken en de eigenaar van de kudde Gimli aan mij heeft gegeven. Ik was echt bereid om voor Gimli te betalen, maar zelfs dat was niet nodig. Zijn zulke lieve mensen daar!
En na 2 weken box rust staat Asfaloth nu elke dag heerlijk de hele dag buiten (tenzij het weer echt te slecht is). Boxrust was ook wel echt nodig bij Asfaloth. Niet gebruikelijk bij HB, maar veel lopen deed die toch niet in de acute fase die eerste week en dan pakte die de rust tenminste ook goed.

Niqui: Dank je wel! Zoooo benieuwd hoe de heren binnenkort op elkaar gaan reageren wanneer ze elkaar weer zien <3 . Asfaloth is er duidelijk ook echt aan toe om een speelmaatje te hebben. Vriendinnetje waar die nu mee staat is niet zo van het spelen en Asfaloth wilt dol graag spelen en ravotten nu die stabiel is en goed in zijn vel zit. Zal hem mentaal ook goed doen.

miereneter: Dank je wel <3 ! Voelt net alsof ik droom. Besef komt vanmiddag wel wanneer ik Gimli knuffel in de wei.

dioni: Dank je wel! Ja ik hoop het ook. 4 november vier ik het 10 jarig jubileum met Asfaloth en hoop daar nog heel veel jaren aan toe te voegen, maar dat komt vast goed! Kan hem nu echt het beste management geven wat er is.
Als Gimli straks ook maar enigzins een beetje op zijn vader gaat lijken weet ik wat mij te wachten staat _O- .

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Welkom in de familie Gimli (6 maanden oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 12:03

Ik zou zeggen s'nachts deken af hij staat dan binnen wat warmer is dan buiten, en kunnen er geen ongelukken gebeuren.
Heet mooiste is overdag ook geen deken maar toegang tot een schuil mogelijkheid.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:02

Wat een leuk veulen is Gimli. En zo leuk dat Asfaloth z'n vriend terug krijgt en je zo'n goede pensioneigenaar hebt.

marga1 schreef:
Ik zou zeggen s'nachts deken af hij staat dan binnen wat warmer is dan buiten, en kunnen er geen ongelukken gebeuren.
Heet mooiste is overdag ook geen deken maar toegang tot een schuil mogelijkheid.

Voor sommige paarden/ponies is een schuilplaats niet genoeg.
Ik heb zo een paard wat ondanks een schuilstal en dus vrije keuze toch afvalt als ik die geen deken omdoe op de wei. M'n 2 anderen laat ik zonder deken die kunnen er wel beter tegen.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 13:08

marga1 schreef:
Ik zou zeggen s'nachts deken af hij staat dan binnen wat warmer is dan buiten, en kunnen er geen ongelukken gebeuren.
Heet mooiste is overdag ook geen deken maar toegang tot een schuil mogelijkheid.

Asfaloth heeft de deken overdag in de herfst en winter helaas wel echt nodig. Zie hem liever ook zonder, maar dat is even niet anders! En helaas geen schuilmogelijkheid in de paddock. Wellicht dat dat ooit veranderd in de toekomst.
Maar dan doe ik 's nachts inderdaad gewoon de deken af wanneer Gimli bij hem staat! Dan ben ik idd zeker dat ik beide pony's en de deken heel aantref in de ochtend. Dank je wel!
Ga het binnenkort beleven hoe het samen gaat met die twee, maar dat komt helemaal goed <3 . Ik geniet er nu al van!

Art_Ificious : Dank je wel! Ja Gimli is onwijs leuk en echt heel benieuwd hoe die uit gaat groeien!
En zo is dat! Asfaloth gooit te veel energie in zichzelf warm houden zonder deken. Een schuilstal is zelfs dan nog niet genoeg. Met of zonder deken. Zonder deken word Asfaloth chagrijnig met dit weer en heeft minder energie en gezien zijn chronische HB neem ik dat risico allemaal niet. Wil hem soepel en blij houden en dat lukt met een deken op overdag en 's nachts op stal.
Alleen het aller beste voor mijn twee mannen <3 . Gimli hoop ik zijn verdere leven wel zonder deken te kunnen houden, maar zolang die gezond blijft moet dat prima lukken!

gairylove123
Berichten: 65
Geregistreerd: 16-05-23
Woonplaats: breda

Re: Welkom in de familie Gimli (6 maanden oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:00

zoooo schattig :)

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Welkom in de familie Gimli (6 maanden oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:06

Wat een leukerd :j !

DemiSisa

Berichten: 1027
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Welkom in de familie Gimli (6 maanden oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:36

Wauw wat onwijs lief dat je Gimli gekregen hebt als maatje voor bij Asfaloth. Gaat vast helemaal goedkomen met je knappe duo! :D

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Welkom in de familie Gimli (6 maanden oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 16:14

Ik zou ook het deken aflaten wanneer het veulen erbij staat. Zelfs buiten vind ik het riskant. Je zou zeggen ver gezocht, maar wij hebben het al 2x aan de hand gehad dat met spelen 1 vastzat in het deken van de andere en 1 keer was dat bijna niet goed afgelopen.

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-23 20:51

Bedacht mij nog iets. Hoe doen jullie dat met veulens en zandkuren? Gimli komt natuurlijk op een paddock te staan (met onbeperkt goed kwalitatief hooi). Toen Asfaloth nog jong was was een zandkuur geven nog niet zo'n issue zoals nu. In 10 jaar tijd is er veel veranderd. Kunnen ze nu ook al een zandkuur krijgen of liever nog niet?

Wil wel kijken of ik Gimli beperkt en gecontroleerd op gras kan zetten ivm die nog volop in de groei is natuurlijk en het wel nodig heeft, maar echt niet meer full time op het gras zoals nu.
Ik heb al een chronisch bevangen pony en zit er niet op te wachten er nog eentje bevangen te hebben in de toekomst. Door Asfaloth extra voorzichtig geworden met mijn eigen 2 pony's.

Als alles door gaat komt Gimli dit weekend 'thuis' en worden mijn mannen eindelijk weer herenigd <3 . Het voorbereiden op afspenen gaat ook goed! Dit doe ik in alle rust met Gimli. Dus ik verwacht weinig problemen.
Eowyn kwam opgegeven moment heel even kijken vandaag toen Gimli even in het afgezette stukje van de wei stond, maar toen ze zag dat het goed was ging ze al snel weer grazen. Hoe gek ze ook is op haar zoon heb ik echt het vermoeden dat ze nu wel klaar is met moederen en tijd voor zichzelf wilt hebben.
En Gimli is een echte knuffel kont. Zodra ik ook maar in de buurt sta komt die naar mij toe om te knuffelen <3 .

Probeer nog een foto van vandaag te uploaden, maar de bokt upload werkt even niet mee nu. Die van vandaag houden jullie te goed!

gairylove123: Ja he <3 . En zo lief ook! Het enige wat hij vanmiddag wilde doen was knuffelen <3 .

prompter: Dank je wel <3 !

DemiSisa: Onwijs lief en zo dankbaar voor ook! Ik was echt bereid om voor Gimli te betalen en dit kwam dan ook echt compleet onverwachts... En daar ben ik ook zeker van!

Lukasje: Overdag heeft Asfaloth de deken toch echt nodig dus overdag gewoon op! Maar 's nachts gaat de deken wel af inderdaad.
Jeetje. Wel onwijs heftig zeg dat jullie al 2x pech hebben gehad op die manier met dekens! Snap je voorzichtigheid daarin helemaal.