Onze gelderse strijder is geboren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cheytjuh

Berichten: 4023
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Onze gelderse strijder is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 02:15

Ondanks dat alles nog ontzettend onzeker is, wil ik toch een topic voor haar maken en jullie onze ontzettend strijdlustige, sterke gelderse dame laten zien, die geboren is met 306 dagen dracht. (Vader Matiz (Eebert x Vitens), moeder Davina (voorl. keur v. Elegant x Zep)
Enkele zullen ons kennen van ons Gelderse fokkerij topic, sommigen misschien van het dikke buiken topic, waarin al eerder te lezen was dat de dracht van onze merrie Davina niet helemaal vlekkeloos verliep. Toen ze op 300 dagen begon te harsen begonnen we hem al helemaal te knijpen, op advies van de dierenkliniek haar op de Equibactin, Regumate en ontstekingsremmers gezet in de hoop dat ze haar beeb binnen zou laten zitten.

Dit leek ook het geval, we hebben haar direct op 24/7 cameratoezicht gezet en ik kon haar in de nachtdiensten mooi in de gaten houden. Ze was in de daaropvolgende nachten rustig, en net toen ik dacht : Nou, we gaan die veilige periode wel halen, wilde ze op maandag in de middag ineens niet naar buiten, ze leek anders. Haar toch buiten gezet, ik ben bezig gegaan met de stallen uitmesten en haar nauwlettend in de gaten gehouden.
Na het longeren van een van de andere paarden zag ik haar ineens liggen in de paddock, met haar vriendinnen om haar heen staand in een cirkel. Misseboel dus, gelukkig haar snel met behulp van verzorgster op stal kunnen zetten, waar ze vrijwel direct weer ging liggen.
De dierenkliniek gebeld, ondertussen was de stalhouder ook te hulp geschoten na mijn paniekbelletje en terwijl ik de kliniek opbelde, werd Davina haar dochter al geboren :Een prachtige dame met een bles, 4 witte benen en een buikvlek

Afbeelding
Tegen verwachting in dus springlevend , klein, maar ontzettend sterk en strijdlustig.

Ondertussen was de dierenarts er ook, ik zal even niet uitgebreid neerzetten wat voor hork het was, maar in eerste instantie kwam hij de auto uit met de vraag of hij 'de spuit' vast moest pakken. Ik was even helemaal verbaasd, toch dringend verzocht of hij niet eerst wilde kijken, wat hij dan toch maar deed. Vitale functies klonken goed, longen klonken goed, ze kreeg een spuit voor rijping van de longen omdat ik het dan toch wilde proberen en ik kreeg wat antibiotica mee voor het veulen, met een hele preek over hoe weinig kansen het veulen had en ik vooral niet teveel moest verwachten.

Samen met de stalhouder Davina gemolken zodra mogelijk, om de eerste biest er zo snel mogelijk in te krijgen. Veulen had direct goede zuigreflex en dronk aangeboden biest op. Inmiddels was de eerste mest er ook al af.

Afbeelding

Ja , en toen..... Stalgenote was inmiddels op stal, heeft met een andere dierenarts contact opgenomen, die menselijker reageerde, wel waarschuwde voor de risico's en hoge kosten, maar ik mocht direct komen als ik dit zou besluiten. Andere stalgenote was zo lief om direct haar trailer ter beschikking te stellen, mijn moeder en partner zeiden direct : Wat zegt je gevoel, even niet denken aan het financiële, als jij ervoor wilt gaan en er heil in ziet dan gaan we kijken hoe het ons gaat lukken.... (Echt, ik heb geen woorden voor alle steun van iedereen..)
Davina en haar dochter direct opgeladen,want zo'n vechter kon ik gewoon niet zomaar 'afspuiten', strobalen voor Daf gelegd in de trailer , veulen in de voorkant met dekentjes om, en gaan.

Op de kliniek foto's genomen van de benen en ontwikkeling gewrichten, als dit al niet goed was, zou het direct einde oefening zijn. Gelukkig was dit hoopvol en dus samen besloten met dienstdoende arts ervoor te gaan, met als eerste meetpunt : als ze de 2 dagen haalt, mag dit niet met terugval zijn en het moet vooruit gaan.
Infuus erin, eerste zak plasma's erin, ondertussen bleef Davina aan de nageboorte staan dus ook die werd behandeld, uiteindelijk zijn we tot 22:30u in de avond druk geweest.

Onze Ukkie liet zien al direct een karaktertje te zijn, we moesten haar met 3 man liggend houden op de behandeltafel gedurende de avond, ze dronk al het aangebodene biest op en hier en daar kwamen er protesterende hinnikjes uit.

Afbeelding
Zo hebben we ze achter gelaten, in goede handen, maar ik werd gek in mijn hoofd. De hele nacht angstig mijn telefoon in de gaten gehouden, ze zouden bellen bij veranderingen of terugval, geen bericht is goed bericht, maar ik heb geen oog dicht gedaan.

Toen ik om 08:30u nog niets gehoord had zelf gebeld, want ik had het niet meer. De assistente gaf enkel aan dat de dierenarts later met de ronde zou beginnen, dat ik vanzelf werd gebeld.
Om 10:30u had ik het niet meer en ben ik na het ziekenhuisbezoek van mezelf direct naar de kliniek gereden.

Er stonden lachende mensen voor de box, maar nog steeds kon ik alleen maar denken: oh nee ze is dood , ze is dood. :+ Om vervolgens dit te zien
Afbeelding

Afbeelding
Ze hadden haar net weer helemaal gecheckt en ze had de fles gehad.

Wat een opluchting....Ik kreeg te horen hoe lief de merrie was en hoe supergoed het veulen het deed, maar alles ging langs me heen. Ik kon alleen maar huilen :+ (De mensen zullen wel gedacht hebben)
Afbeelding

Even gewacht op een gesprek met de dierenarts, ik kreeg uitgebreid verslag, bloedonderzoek zag er goed uit, vitale functies waren goed en de 'will to live' was sterk aanwezig. Dus, doorgaan. Gelukkig was Davina ook gestabiliseerd en ontwikkelde ze geen koorts.

Afbeelding
Davina helemaal gek op haar meissie.

Afbeelding
Een trotse merrie achterlatend en naar huis gegaan om te proberen te slapen. Dit lukte niet, dus maar naar stal gegaan en daar de boel verzorgd.

Die avond weer op bezoek

Afbeelding
Dekentjes gewisseld om de andere uit te wassen

Afbeelding
Een heel vermoeide beeb

Ondertussen zelf 48 uur niet geslapen en om 21:00u die avond naar bed gegaan met de mobiel in de huiskamer, aangezien ze mijn partner zouden bellen in de nacht als er iets was, zodat ik kon slapen. Ik heb in een coma gelegen tot 09:00u de ochtend erna, om vervolgens me rot te schrikken , maar gelukkig geen belletje gehad van de kliniek *\o/*
Daarna om 10:00u weer op bezoek gegaan, waar ik onze uk zo aantrof

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wederom een tevreden arts, dit was het meetmoment waarop we zouden beslissen of we door zouden gaan en we hebben met z'n allen gezegd ervoor te willen gaan. Ze laat zoveel kracht en vooruitgang zien, we realiseren ons dat het een onzekere situatie blijft, maar zo'n strijder willen we niet opgeven.
Ondertussen krijg ik zoveel steun, lieve berichten en mensen die met ons meeduimen, ik ben er helemaal stil van. <3 Ik kan oprecht niet met woorden uitdrukken hoe dankbaar ik iedereen ben die er voor ons is, ik hoop samen met iedereen dat onze meid het goed en wel gaat halen, aan haar inzet, die van Daffie en die van de kliniek en ons zal het niet liggen, we moeten alleen alles meehebben.

Gisteravond weer op bezoek geweest, de assistente kwam bijna naar me toe rennen met de mededeling : Yeaaaaah, she stood by herself *\o/* en toen ik op de sheet keek werd ik ook erg blij
Afbeelding
Ze had wel een nieuwe katheter gekregen want de eerste was eruit gegaan door haar bewegelijkheid :+ en ze was wat verdoofd hiervoor dus ze lag heel diep te slapen. Ze zou later die avond haar 2e zak plasma's krijgen omdat de afweerstoffen wel op het randje zaten.

Vanavond niet gebeld, dus hopelijk kan ik jullie morgen weer mooie foto's laten zien :j
So far so good. Hopelijk blijft het in een stijgende lijn gaan met onze kleine Uk (zoals ik haar liefkozend noem, de dierenartsen vinden dat ik haar een naam moet geven, maar ik durf het gewoon nog niet, ook al gaat het dusver echt goed)

Duimen jullie met ons mee voor deze gelderse strijder? <3

Tazzey
Berichten: 9507
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Onze gelderse strijder is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 02:55

Wat een verhaal. Ik ga duimen dat de kleine ukdeze stijgende lijn door zal zetten.
Het is wel een plaatje <3

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 03:03

Wat een aansprekend veulentje zeg, klein maar helder. En de merrie, voor haar hoop ik heel erg dat het veulen sterk genoeg blijkt!
De reactie van de merrie is goed en dat is een goed teken.

Ik kan me je tranen heel goed voorstellen. En je slapeloosheid ook. Ik duim voor jullie, zet m op veulentje!

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Onze gelderse strijder is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 03:33

Wat een prachtig veulentje. En een enorme vechter!
Maar wat een spannende tijd voor jullie…. Kan me de zorgen zo voorstellen. Ik hoop dat ze zo doorgaat en ze straks gezond en wel weer mee naar huis mogen.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 03:45

Wat een stoer veulen, ik zal mee duimen dat ze snel mee naar huis mag en jullie kunnen gaan genieten.

pien_2010

Berichten: 43317
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Onze gelderse strijder is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 04:09

Jeetje wat spannend allemaal. Mooi paardje. Ik duim!

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Re: Onze gelderse strijder is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 05:29

Wat een prachtig merrietje en wat spannend! Ik hoop dat ze laat zien dat een vosmerrie zich er echt niet zomaar onder laat krijgen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 06:16

Jeetje, wat een dapper en sterk veulen en wat een zorgzame merrie en eigenaresse!
Jullie gaan er volledig voor en dat is absoluut te prijzen! _/-\o_
Ik hoop dat de kleine meid het gaat redden!

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Onze gelderse strijder is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 07:28

Wat een parmantig veulentje! Ze heeft op de laatste foto's steeds een oortje gericht naar jou, dan is ze echt alert.

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 07:31

Jeetje wat een heftig verhaal. Ik volg je andere topic ook maar zo uitgebreid beschreven komt het wel even binnen.
Wat een spanning en stress voor jullie. Ik ga duimen dat deze kleine meid echt zo'n strijder is als nu lijkt! Wat is ze knap!

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 07:35

Yeah daar is Ukkie, het vechtertje!

Ook ik duim nog steeds!

Henrike5

Berichten: 775
Geregistreerd: 26-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 07:38

Ademloos gelezen wat spannend zeg en wat mooi dat je haar de kans heb gegeven een vechter is het zeker, ik ga voor jullie duimen!

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 07:41

Ze staat, wat is me dat voor een formidabel veulen *\o/* . Dit gaat toch echt met de dag beter. Snap dat het nog spannend is, dat wel.

De eerste dierenarts klinkt als een drol van een man, gelukkig had je verder alleen maar lieve behulpzame mensen om je heen.

GUSTIxBILL

Berichten: 1987
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Onze gelderse strijder is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 07:45

Hier brand een kaarsje voor jullie
Heel veel succes

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 07:55

In 2018 had ik een dummie-foal. ( dysmatuur zoals men zei. Geboren op 338 dagen maar eigenlijk nog niet klaar om geboren te worden) Die is gered door de inspanningen van de kliniek en mijn eigen dierenarts.
Trouwens ook zo’n hork van een spoeddierenarts die uit zijn auto stapte en als eerste opmerking vroeg ‘Wat het mocht kosten’…?
Dus ik snap je gevoel helemaal!

Heel veel goede moed. Het is een prachtig veulen. (En ik vind haar op de foto’s velen malen beter ogen dan mijn veulen indertijd. Die kwam op dag 3 pas stilletjes uit de coma. En lag zeker niet zo alert rond te kijken. Komt goed volgens mij.)
Ik vind dat ze de naam van een strijder verdient. ;)

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 07:56

Jeetje wat een heftig verhaal en wat een doorzetter zeg! En een prachtig veulen overigens, de kleine uk. Ik duim voor jullie en heb er als ik dit zo lees al het vertrouwen in :j

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Onze gelderse strijder is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:08

Kippenvel, jeetje wat zijn jullie sterk!! Zowel het veulen als de merrie maar ook jij en je mensen om je heen. Knap hoe je hier voor gaat.

Ik vind je merrie er echt trots uit zien, op iedere foto ❤

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:22

omg cheyenne...! Ik las al van Davina in je volgtopic, hoopte dat het nog zou blijven zitten. En nu dus al een plaatje van een veulen, wauw!
Ik steek een kaarsje voor Uk aan, op de stijgende lijn idd! Ik ga je pas feliciteren als de zorgen achter de rug zijn, maar voor nu wil ik je wel complimenteren. Jullie fokken zulke mooie veulens, er komt zo veel blijdschap en helaas ook ellende bij kijken, en dan al de zorgen en werk dat ermee gepaard gaat...! Daar kan ik alleen maar respect voor hebben!
Hopelijk zien we in de toekomst nog veel mooie fotos van dit mooie vosmerrietje (die gezien haar ouders wel uit zal groeien tot een kanon van een paard :+ )

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:25

Jeetje wat vroeg… maar wat een helder ding! Ik duim voor je dat het goed komt! Dat ze de eerste tijd doorkomt en geen schade overhoudt aan de vroeg geboorte. Ze is enorm knap! <3

Koekie73

Berichten: 2662
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Onze gelderse strijder is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:27

Pfff wat een zorgen joh. Maar wat een prachtig veulen. Ik ga heel hard voor jullie duimen.
Klinkt als een dapper en sterk veulen. Hoe gaat het met Davina?

charootje
Berichten: 403
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:32

Jeetje wat heftig. Maar je kan wel zien van wie ze 'the wil to be' heeft. Hopelijk blijft het een stijgende lijn gaan.

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 08:33

Wat een stoer veulen, voor zo'n jong veulen kijkt ze echt als super helder uit haar ogen. Sterkte de komende dagen!

Lente
Berichten: 27788
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Onze gelderse strijder is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:16

Wat een topic zeg! Ik zat het gewoon met tranen in mijn ogen te lezen. Wat een knapperd! En wat een hork van een dierenarts inderdaad!

Ik duim heel hard voor deze kanjer!

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 09:19

Oh pfft wat een stress zeg! Ik duim zeker mee, hoop dat het allemaal goed komt.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Onze gelderse strijder is geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:16

Jeeee wat spannend allemaal maar wat een geweldig leuk veulen en moeder is zo trots <3

Ik hoop echt dat de stijgende lijn zich doorzet dus duim zeker mee voor jullie. +:)+