Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 02:20

Contact met het bit zie ik op deze filmpjes niet zo goed, zonde! Ikzelf rijd namelijk wel nog met bit, en ik zou graag eens gelijkaardige shots zien van rijden met bit, waar het paard dus meer in oprichting gaat, aan een gewone trens. Ik wil dus zien of er dan wél mooie beelden uitkomen.

Het bitloos topic is destijds zo lang geworden, heb je nog link naar het filmpje met de amazone die het wel goed deed?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 02:26

poes schreef:
Contact met het bit zie ik op deze filmpjes niet zo goed, zonde! Ikzelf rijd namelijk wel nog met bit, en ik zou graag eens gelijkaardige shots zien van rijden met bit, waar het paard dus meer in oprichting gaat, aan een gewone trens. Ik wil dus zien of er dan wél mooie beelden uitkomen.

Het bitloos topic is destijds zo lang geworden, heb je nog link naar het filmpje met de amazone die het wel goed deed?


Welke wil je? Die in de hoogste categorie won? Of die ene die met doorhangende teugels heel harmonieus rijdt?

Ze staan trouwens allemaal hier www.youtube.com/arno8

Er zouden best normen opgesteld kunnen worden voor wat wel en wat niet mag. Met een camera als deze, moderne computertechniek, krachtmeters tussen teugels en bit etc zijn eenvoudig normen vast te stellen, maar de wíl is er nog niet helaas.

Het ogenknipperen bijvoorbeeld, is dat idd gerelateerd aan het ruwe bitgebruik bij bepaalde filmpjes, of doen andere paarden dit ook. Dat is lastig, omdat er nog geen materiaal beschikbaar is van één ruiter met hetzelfde paard met verschillende optomingen en teugeldrukken.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 02:30

Idd bij dat oogknipperen dacht ik ook eerst 'wat zielig' en toen bedacht ik me 'ja hij moet ook gewoon knipperen hoor...', dus dat is zeker interessant!

Rijden met drukmeters vind ik ook iets wat veel kan toevoegen, het ene paard verdraagt uiteraard meer dan de andere (en ik geloof in werken met negatieve bekrachtiging waar druk dus eentje van is), maar een maximum op hoeveel druk lijkt mij haalbaar.

Ik bedoelde dus die van het meisje die het volgens jou wel goed deed, maar de andere wil ik ook wel zien, ter vergelijk :j

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 02:33

poes schreef:
Idd bij dat oogknipperen dacht ik ook eerst 'wat zielig' en toen bedacht ik me 'ja hij moet ook gewoon knipperen hoor...', dus dat is zeker interessant!

Rijden met drukmeters vind ik ook iets wat veel kan toevoegen, het ene paard verdraagt uiteraard meer dan de andere (en ik geloof in werken met negatieve bekrachtiging waar druk dus eentje van is), maar een maximum op hoeveel druk lijkt mij haalbaar.

Ik bedoelde dus die van het meisje die het volgens jou wel goed deed, maar de andere wil ik ook wel zien, ter vergelijk :j


Het oogknipperen is zeker interessant. We hebben nog niet heel veel vergelijkingsmateriaal, maar bij paarden die met voortdurende druk op de mond worden gereden zie je bij het neerkomen bij iedere galopsprong de ogen dichtknijpen. Onze paarden knipperen ook met hun ogen, maar niet zo vaak. Ook gaan ze open en dicht, in plaats van dat ze langzaam worden dichtgeknepen. Er is ook nooit wit in te zien, wat je hier wel ziet.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 02:35

Heb je daar filmpjes van? :) Want dat zou een interessante conclusie zijn.

Ik ga trouwens eerst maar eens slapen :)

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 02:40


maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 03:27

Wat ik jammer vind is dat er gesuggereerd wordt dat dit soort "praktijken" alleen plaatsvinden bij wedstrijdgerichte ruiters. Dat is natuurlijk flauwekul. Maak een filmpje van iedere willekeurige ruiter en je ziet er wel iets aan. Niemand is perfect, willen we aan het welzijn van onze dieren denken en vinden we dit niet kunnen dan moeten we er naast blijven staan en ze vooral niet aanraken.

Alle bokkers die hiervan gruwelen zouden eens een filmpje van zichzelf moeten gaan bekijken op deze snelheid. Ik denk dat velen van zichzelf zouden schrikken en daarom vind ik dat we met z'n allen in dit soort topic opeens roomser zijn dan de Paus. Ik weet van mezelf dat ik niet perfect ben, wanneer iemand een filmpje wil komen maken is hij of zij welkom, het is een mooie manier om te zien wat er niet goed gaat.

Maar komop zeg, Anky heeft het hier weer gevreten en ik heb al weer gelezen dat het aan de sport zou liggen, dat daar het welzijn van het dier niet voorop zou staan. Daar ben ik het zeker niet mee eens. Ik denk dat een paard meer heeft aan een ruiter die serieus met z'n sport bezig is, daarvoor les neemt om zijn paard steeds verder te verbeteren zodat dat paard niet volledig scheef gereden wordt, nadenkt waar hij of zij mee bezig is en naar een bepaald doel toewerkt, dan een ruiter die maar wat la-la gaat hobbelen zonder enig doel voor ogen en geen flauw benul heeft van wat een paardenlijf nodig heeft om gezond en vooral los en soepel te blijven.

Taktfouten zie ik meer bij recreatiepaarden dan bij paarden die in de sport lopen.

lailapri

Berichten: 22142
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 07:14

Mooi zeg al die filmpjes op youtube, zou die ook wel willen hebben van mij en pumbaa, puur om mijn inwerking op zijn rug te zien. En zijn ruggebruik nu.

Maar wat mij wel opvalt is 2 uiterste, filmpjes met ruiters die redelijk goed zitten maar teveel aan de voorkant zitten en andersom die voor geen meter zitten en eigelijk alleen hun paard maar in de weg zitten en van voren lekker lang.

Is het nou niet onze taak om te zorgen dat het paard zo min mogelijk last van ons heeft en hem te leren ons te dragen? Kan je anders niet gewoon beter naast je paard blijven staan?

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 07:17

maikeltje schreef:
Maar komop zeg, Anky heeft het hier weer gevreten en ik heb al weer gelezen dat het aan de sport zou liggen, dat daar het welzijn van het dier niet voorop zou staan.

Niet te veel omwegen maken..het gaat over deze beelden, niet over alles fout tussen Parijs en Tokyo. En het gaat ook niet over wie nu precies op dat paard zit.
Wat zie jij daarop dan? Nergens een probleem voor het paardenwelzijn tegen gekomen?

Escalutia
Berichten: 597
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Noord Holland

Re: Landbouwdag Opmeer foto's en filmpjes (300 fr/sec)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:19

@ Arno

Ik weet niet wat voor discussie jij voert, maar de meeste zijn echt wel voor het welzijn van het dier alleen zien dat heel anders dan jij . En om dan nu meteen te zeggen dat mensen in de topsport niet om het welzijn van het paard geven is wel heel makkelijk gezegd.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:19

Citaat:
Wat de filmpjes van Anky vooral laten zien is het beeld van iemand die niet alleen opvangt met de teugel, maar ook weer heel snel toestaat, als het paard reactie geeft. Verder zie je dat er voornamelijk op de trens gereden wordt en dat LDR weinig met trekken te maken heeft. Zeker als je het met de springruiters vergelijkt.

Ik stond naast de bewuste camera toen er gefilmd werd en heb haar (de bewuste ruiter) geen moment zien toestaan. Het was tijdens het inrijden zeker 10 minuten lang alleen maar kin op borst bij het paard. Geen moment mocht hij zijn nek verder uitrekken. Op één van de filmpje zie je het paard op je afkomen. Nou ja, het paard.. je ziet een enorme nekspier op je afkomen. Daaronder ergens de oren en daarboven ergens de ruiter.

Waar stond ook alweer dat onderzoek in laatst over littekenweefstel op de plek waar de nekspier/pezen aan de schedel vastzaten?

Dit is gewoon te triest voor woorden! Niks geen momentopnames, dit is hoe Anky haar paarden traint. Om vervolgens de 20 minuten daarna voor het grote publiek iets heel anders te laten zien. Bah :r

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:36

Arabesk schreef:
vorame schreef:
En dit is toegestaan op bokt?
Mensen zonder toestemming op deze manier filmen?
Bewust de minder stukken en zeker niet de fijne momenten ook laten zien.


Waarom zou het niet toegestaan zijn? Er zijn hier zát foto's en filmpjes van openbare evenementen en alleen omdat deze filmpjes kennelijk wat minder in de smaak vallen (goh waarom nou toch :? ) zou het níet mogen? Bovendien de cámera maakt ze niet zo, de ruiters rijden kennelijk zo en het blijft niet bij ééntje.

Dit is óók wat er gebeurt op een evenement, ook al sluiten we liever misschien onze ogen hiervoor. Zeker als onze nationale trots kennelijk ook een paar keer voorbij komt.


Citaat:
Mogen wij ook komen filmen als de TS aan het rijden is?
Ook daar zullen vast mindere momenten van te zien zijn.


Ja hoor je mag me best filmen als ik voorbij kom zeilen op mijn harige knollo met lange teugel, ik denk dat ik me niet aangesproken voel. Trouwens als je ff goed zoekt kun je filmpjes vinden van mij.

Het feit dat mensen hier boos worden over 'mag dit wel' zegt al heel veel over wát er kennelijk te zien is op deze filmpjes en foto's :)*

Beter kunnen mensen zich misschien afvragen 'mogen ruiters wel zo rijden op evenementen en wordt dit niet bestraft, kunnen ze ongestraft hun gang gaan?'

Het laatste filmpje wat ik wilde zien van jou is door jou weggehaald.
Aan alle antwoorden te zien in dat topic ging dat over een kreupel paard ipv een met een extra gang.
Waar jij nog op durfde te rijden ook.
(over mishandeling gesproken)
We hebben er samen nog pb's over gestuurd en je had het in je oude doos zitten.
Misschien toch maar weer eens boven halen.
Jou mindere filmpjes mogen toch ook wel blijven staan als de mindere filmpjes van andere mensen ook mogen volgens jou?
In mijn ogen ben je zo niet eerlijk bezig.

0maris0
Berichten: 5811
Geregistreerd: 16-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:41

Jij hebt echt niks beters te doen he..

Vind het beetje raar, filmpjes van anderen op internet zetten zonder dat ze dit weten
Laatst bijgewerkt door 0maris0 op 06-08-09 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:41

maikeltje schreef:
Wat ik jammer vind is dat er gesuggereerd wordt dat dit soort "praktijken" alleen plaatsvinden bij wedstrijdgerichte ruiters. Dat is natuurlijk flauwekul. Maak een filmpje van iedere willekeurige ruiter en je ziet er wel iets aan. Niemand is perfect, willen we aan het welzijn van onze dieren denken en vinden we dit niet kunnen dan moeten we er naast blijven staan en ze vooral niet aanraken.

Alle bokkers die hiervan gruwelen zouden eens een filmpje van zichzelf moeten gaan bekijken op deze snelheid. Ik denk dat velen van zichzelf zouden schrikken en daarom vind ik dat we met z'n allen in dit soort topic opeens roomser zijn dan de Paus. Ik weet van mezelf dat ik niet perfect ben, wanneer iemand een filmpje wil komen maken is hij of zij welkom, het is een mooie manier om te zien wat er niet goed gaat.

Maar komop zeg, Anky heeft het hier weer gevreten en ik heb al weer gelezen dat het aan de sport zou liggen, dat daar het welzijn van het dier niet voorop zou staan. Daar ben ik het zeker niet mee eens. Ik denk dat een paard meer heeft aan een ruiter die serieus met z'n sport bezig is, daarvoor les neemt om zijn paard steeds verder te verbeteren zodat dat paard niet volledig scheef gereden wordt, nadenkt waar hij of zij mee bezig is en naar een bepaald doel toewerkt, dan een ruiter die maar wat la-la gaat hobbelen zonder enig doel voor ogen en geen flauw benul heeft van wat een paardenlijf nodig heeft om gezond en vooral los en soepel te blijven.

Taktfouten zie ik meer bij recreatiepaarden dan bij paarden die in de sport lopen.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Fouten zie ik net zoveel bij de recreatie dan bij de sport.
Als ik zie hoe mensen soms een paard daar het bos heen sleuren met een bit waar je iets meer ervaring voor moet hebben dan de ruiter die dan aan het trekken is, want hij is zogenaamd zo heet.
Film dat eens?
En dat zelfde zie je met een hackamore, ow zo vriendelijk.
Film dat eens?

Maar dan worden de vriendelijke momenten geplaatst, tegenover de onvriendelijk op wedstrijd.
Dat is appels en peren.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 09:55

vorame schreef:
En dat zelfde zie je met een hackamore, ow zo vriendelijk.
Film dat eens?



Desir_ee
Berichten: 507
Geregistreerd: 14-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:57

Arabesk en Arno8, zou het niet leuk zijn als een aantal bokkers bij jullie zo eens even bij jullie op bezoek komen met een slowmotion camera??

En kunnen we dan gelijk bespreken dat iedereen een andere discipline heeft..
En misschien kunnen we jullie dan een parcour laten springen,
en gran prix laten rijden en voor de lol miss ook reining en cross erbij...

Ik zou wel eens willen weten of jullie ook zo foutloos en diervriendelijk zijn..
want waren jullie dat echt (zoals jullie kennelijk beweren) dan stonden jullie paarden in de vrije natuur..

joopie7
Berichten: 537
Geregistreerd: 23-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:58

Bandida schreef:
Niet te veel omwegen maken..het gaat over deze beelden, niet over alles fout tussen Parijs en Tokyo. En het gaat ook niet over wie nu precies op dat paard zit.
Wat zie jij daarop dan? Nergens een probleem voor het paardenwelzijn tegen gekomen?

Dat op de filmpjes niet alles gaat zoals het hoort moge duidelijk zijn. Het enige waar ik een beetje moeite mee heb is dat Arabesk suggereerd dat dit enkel door wedstrijd ruiters gebeurd en daardoor de wedstrijd sport fout is. Terwijl imo het wedstrijd element er nauwjuist voor zorgt dat ruiter en paard zich constant willen verbeteren.

En als ik dan na dit filmpje kijk; http://www.youtube.com/watch?v=WCarV7tz ... annel_page Daar wordt ik ook absoluut niet vrolijk van :\ En dit is dan het paard van de persoon die altijd iedereen op de vingers tikt over paarden welzijn. Is dit het prototype van een gelukkig paard?
Laatst bijgewerkt door joopie7 op 06-08-09 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:59

Nee, jij leest wat je wilt lezen.

Ik schrijf de recreant die door het bos heen sleurt met een bit, de recreant die hetzelfde doet met de hackamore.

Ik schrijf ook, geen goed en slecht met elkaar vergelijken.
En dan kom jij met dit filmpje aanzetten.

Je bent niet eerlijk bezig.
Alleen goed van bitloos laten zien en alleen slecht van met bit.

Van beide kun je goed laten zien
Plaats dat dan naast elkaar.
Van beide kun je slecht laten zien.
Plaats dat dan bij elkaar.

Zo ben je op een heel onsportieve manier bezig.
En dat is wat ik niet kan begrijpen dat het toegestaan is op bokt.
Het is erg duidelijk dat jij geen berichten geeft op een eerlijke manier, maar dat jij bepaalde mensen een hak wilt zetten.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 10:01

joopie7 schreef:
Dat op de filmpjes niet alles gaat zoals het hoort moge duidelijk zijn. Het enige waar ik een beetje moeite mee heb is dat Arabesk suggereerd dat dit enkel door wedstrijd ruiters gebeurd en daardoor de wedstrijd sport fout is.


Het gebeurt óók op de wedstrijden, Joost mag weten wat er thuis allemaal nog gebeurt.

Citaat:
Terwijl imo het wedstrijd element er nauwjuist voor zorgt dat ruiter en paard zich constant willen verbeteren.


Als er werkelijk zo goed gereden werd en zo vriendelijk, had ik niet van die filmpjes kunnen maken.

Het zou óók niet op wedstrijden te zien moeten zijn, maar dat is het helaas wel. Je zou me ook kunnen verwijten dat we nu suggereren dat dit alléén in Opmeer te zien is. (Hoewel we dus ook filmpjes hebben van een ander evenement en nog een bitloos evenement.)

En ik voel me niet aangesproken op aanvallen over video's waar ik zelf opsta.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 06-08-09 10:04, in het totaal 2 keer bewerkt

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:02

Vorame, het verschil zit het in het feit dat Anky een voorbeeldfunctie heeft. Wat zij doet wil half NL ook, omdat ze er zo goed mee scoort.

Imre

Berichten: 14223
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:03

Moderatoropmerking:
Hoewel het prima is om over foto's en filmpjes te discussiëren op EV-ITP, is het wel de de bedoeling om die discussie vriendelijk te houden. Je mening geven hoeft niet op een vervelende toon, dat kan ook in een correcte bewoording.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 10:05

vorame schreef:
Alleen goed van bitloos laten zien en alleen slecht van met bit.


We hebben serieus het slechtste van bitloos proberen te pakken te krijgen, zie bijv. de close up van de hack, niet mijn favoriet :n Er zit er ook nog eentje tussen die z'n paard (bitloos) behoorlijk 'masseert' met de sporen tussen de ribben :\

En trouwens nu is ineens alles wat we toen van bitloos hebben gefilmd 'goed' terwijl het toen commentaar régende :+

Het gaat niet om mensen een hak zetten, het gaat om laten zien waar we met zijn allen mee bezig zijn en waar we niets aan doen. Terwijl het makkelijk op te lossen is.

Dat je zelf zo geirriteerd reageert geeft ook al aan dat je zelf ook vindt dat de filmpjes niet onder 'paardvriendelijk rijden' vallen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 06-08-09 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Desir_ee
Berichten: 507
Geregistreerd: 14-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:07

joopie7 schreef:
En als ik dan na dit filmpje kijk; http://www.youtube.com/watch?v=WCarV7tz ... annel_page Daar wordt ik ook absoluut niet vrolijk van :\ En dit is dan het paard van de persoon die altijd iedereen op de vingers tikt over paarden welzijn. Is dit het prototype van een gelukkig paard?



Dit vind ik een mooi filmpje!!! Ik heb ooit eens vernomen dat het absoluut niet verstandig is met je paard op verharde weg, zoals asvalt of bestrating of iets dergelijks te galoperen.. Schijnt namelijk niet goed te zijn voor de beentjes van paarden...
En waar doet Arabesk dit dan wel vraag ik me af..
Persoonlijk vind ik dat ze niet veel meer mag zeggen over andere ruiters.. Tenzij ze zich eindelijk beseft dat ook zei het niet steeds bij het juiste eind heeft..
Laatst bijgewerkt door Desir_ee op 06-08-09 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame
Berichten: 1576
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:08

e_horse schreef:
Vorame, het verschil zit het in het feit dat Anky een voorbeeldfunctie heeft. Wat zij doet wil half NL ook, omdat ze er zo goed mee scoort.

Als ik nu alleen anky op de filmpjes zag, maar ik zie zo maar willekeurige ruiters die niet weten dat ze op deze manier tentoongesteld worden door arabesk.
Als ik dat was geweest ging ik nu uitpluizen of ik er een zaak van zou kunnen maken.

Nogmaals, slechte filmpjes van deze heer en dame zelf worden gewist als blijkt dat hun kijk erop nogal wat vertroebeld is.
Als ze dan zo stoer zijn laten ze die ook staan.

Dit is een lage manier van propaganda.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:08

Ik vraag me af wat de dierenbescherming van deze filmpjes en foto's van Anky vindt. Willen zij haar serieus nog als boegbeeld van hun campagne over paardenwelzijn. Ik heb daar zo mijn vraagtekens bij.
Ook haar opmerking over: 'ja maar een hengst 4u op de wei zetten is veel te risicovol' raakt ook kant nog wal als ze voorbeeld moet zijn voor paardenwelzijn in Nederland. Ik snap niet wat de DB met haar voor ogen heeft. Het feit dat ze punten heeft gescoord? Is dat belangrijk voor welzijn??