Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:14

Joh, wees blij dat er nog mensen op Bokt zijn die hun eigen eerlijke mening nog willen geven...
Ieder jaar worden er bij die hengstpresentaties weer oprechte schrijvers neergesabeld in een bokt topic, met als gevolg dat het opinie-deel in fokkerijtopics op Bokt is afgedaald tot amper tot niets. Op een paar Gelders georiënteerde schreeuwers na wellicht.

Als ik deze fotoreeks zie (neem vrijwel nooit meer de moeite om die dieren in Ermelo te gaan kijken) dan zie ik ook een aantal dieren bij wie de kreet "ponyachtig" geen rare is. En een paar die imo vallen onder 'steviger' en daarmee imo ook doorkunnen naar het Gelderse "stevige dressuurpaarden boek"
Wat ik zorgwekkend/zorgwekkender vind is hoeveel van deze dieren eigenlijk te kort in de rug zijn om een zadel te dragen.

Types als de BB en de EF lijken mij goed toe.

xChanelx
Berichten: 1918
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:22

Mijn Pennymeisjeshart vindt het prachtige dieren <3

Maar wat worden veel paarden strak en kort gereden, met zo vanaf de foto weinig ontspanning en met regelmaat taktfouten... Zonde

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:25

Ik heb echt niet de bedoeling gehad hengsten af te kraken met mijn bericht. Maar ik vind persoonlijk dat je bij de fokkerij niet kritisch genoeg kan zijn. Het zijn wel hengsten die voor een heleboel nakomelingen kunnen gaan zorgen. Dus wellicht dat mijn mening wat "scherp" overkomt.
Als ik ze enkel als sportpaarden zou beoordelen zou ik er heel anders naar kijken.

Sommige hengsten waren inderdaad kort in de rug Dees, maar gelukkig lang niet allemaal.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:26

xChanelx schreef:
Mijn Pennymeisjeshart vindt het prachtige dieren <3

Maar wat worden veel paarden strak en kort gereden, met zo vanaf de foto weinig ontspanning en met regelmaat taktfouten... Zonde


Viel reuze mee, maar het zijn wel jonge hengsten die net zadelmak zijn in een vreemde entourage. Ga er maar "aan" staan als ruiter.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 17:33

Ik hoor graag meningen van anderen, vind het wel altijd jammer dat bv journalisten van horses geen meningen geeft.

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:06

Die Rick Helmink praat alleen maar Ria Hekkert na. Vind het Telegraaf gehalte van Horses vaak ook erg hoog. Stond niks over de hengsten zelf, maar wel dat er 5 veterinair werden 'afgekeurd'

Zelf vond ik denk ik de BB en de Negro de beste, maar de donkere Charmeur vond ik ook een fijn dier.
De Vivaldi viel me echt tegen, net als de Five Star, al trekt die denk ik nog wel bij. Die leek nu wat moeite met z'n lijf te hebben. Vond hem qua type misschien wel de knapste.
De Enzo Ferrari was veel te dik en een kortbenig propje (vreemd met EF x Jazz als afstamming?). Had in galop wel veel afdruk, teveel denk ik (stampertje)

Over het geheel vond ik het niet meevallen. Wel wat leuke hengsten gezien, maar qua bloedvoering niet degenen waar we op zitten te wachten; bv Ferdeaux x Jazz of LL x Negro
Van de hengsten met vreemd bloed is de Gandhi misschien wel de beste, al was die wel wat taai.

annetm
Berichten: 921
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Friesland

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:56

Leuk! Ik rij een halfzusje van de LL x Negro x Ulster maar dan met als vader Fairytale (v. LL), ook 3 jaar. Leuk om hem zo te kunnen volgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 19:13

Ik vind de meningen van Elisa en Fokfanaat juist heel waardevol en mis ook echt CGJ en Pukpaleis(je)!
Dit heeft niets met afzeiken van andermans paarden te maken.

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:33

Elisa2 schreef:
Ik heb echt niet de bedoeling gehad hengsten af te kraken met mijn bericht. Maar ik vind persoonlijk dat je bij de fokkerij niet kritisch genoeg kan zijn. Het zijn wel hengsten die voor een heleboel nakomelingen kunnen gaan zorgen. Dus wellicht dat mijn mening wat "scherp" overkomt.
Als ik ze enkel als sportpaarden zou beoordelen zou ik er heel anders naar kijken.

Sommige hengsten waren inderdaad kort in de rug Dees, maar gelukkig lang niet allemaal.


Hier nog een die blij is met je mening! Al meerdere topics trouwens.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 06:12

Erg leuk dat je de fotos hier deelt! Krijg ik er ook wat van mee.
Overigens is dit toch geen paarden afzeiken? Dit heet je mening geven over wat je vind van een paard. Met daarbij enkele feiten. Daar leren mensen als ik bijvoorbeeld heel veel van, dus blijf t vooral doen.

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 06:26

Wat is de mening van jullie over de houdingen van de ruiters?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 06:33

Moeten die ook gekeurd worden dan?

keat

Berichten: 1152
Geregistreerd: 01-10-04
Woonplaats: Ergens onder de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 06:40

Ik vind de capri sonne wel heel interessant en volg hem al sinds de bezichtiging. Heb hem nog niet in het echt kunnen bewonderen. Ja ik fok Gelders, maar ik denk dat deze hengst ook en misschien juist voor de dressuur richting wat kan betekenen. Mooi bloed en een degelijk type. Wat mij aanspreekt is de prestatiefokkerij van stal Hexagon. Alle paarden in de lijn van de hengst hebben gepresteerd in de sport. Ik vond hem qua beweging juist heel fijn. Nee geen overdreven benenmaaier en ik begrijp ook dat hij wat zwaarder aandoet. Hij viel mij op het filmpje in de kooi ernom op door juist zn souplesse, makkelijke manier van bewegen en het gemak waarmee hij zuiver de wissels sprong. Ik zou zeggen, zoek dat filmpje even op. Wat wel een punt van aandacht is, is denk ik zijn zwaardere hoofd hals verbinding.

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:49

Cayenne schreef:
Moeten die ook gekeurd worden dan?


Nee maar ik denk dat de paarden fijner kunnen lopen.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 08:19

Je moet wel bedenken dat het jonge hengsten in een kijkerige omgeving zijn. Ik vond niet dat er slecht gereden werd.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 08:50

amukela schreef:
Die Rick Helmink praat alleen maar Ria Hekkert na. Vind het Telegraaf gehalte van Horses vaak ook erg hoog. Stond niks over de hengsten zelf, maar wel dat er 5 veterinair werden 'afgekeurd'

Zelf vond ik denk ik de BB en de Negro de beste, maar de donkere Charmeur vond ik ook een fijn dier.
De Vivaldi viel me echt tegen, net als de Five Star, al trekt die denk ik nog wel bij. Die leek nu wat moeite met z'n lijf te hebben. Vond hem qua type misschien wel de knapste.
De Enzo Ferrari was veel te dik en een kortbenig propje (vreemd met EF x Jazz als afstamming?). Had in galop wel veel afdruk, teveel denk ik (stampertje)

Over het geheel vond ik het niet meevallen. Wel wat leuke hengsten gezien, maar qua bloedvoering niet degenen waar we op zitten te wachten; bv Ferdeaux x Jazz of LL x Negro
Van de hengsten met vreemd bloed is de Gandhi misschien wel de beste, al was die wel wat taai.


Mee eens, ik vond de For Romance interessant ook qua "vreemd" bloed.
De Five Star zat duidelijk niet goed in zijn lijf..

keat: sommige hengsten veranderen ook positiever of negatiever ohz he, zeker als jonge net zadelmakke zijnde paarden. De prestatiefokkerij en lijnenteelt op Doruto vind ik ook zeker interessant bij deze hengst. Zal dat filmpje eens opzoeken.

Bedankt allemaal voor de rest van de reacties :)

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 08:56

De For romance is echt wel een fijn dier, maar helaas weinig ontwikkeld het laatste half jaar, ik had gehoopt dat die nog wel flink zou groeien, en idd behoorlijk maaien.

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:57

Leuk FF, dat je foto's plaatst. Ik hoop ze binnenkort ook irl te gaan bekijken.
Ik vind heel vaak de hengsten ook tegenvallen in het VO, nadat je ze op de HK hebt gezien. Maat en lengte is vaak een aandachtspunt, maar ook correctheid van bewegen, en goed van achter uit. Ik ben er dan vaak verbaasd van dat dit het beste is wat de jaargang te bieden heeft en vraag me af waar alle toppers gebleven zijn. Maar meestal trekt dat later weer aardig recht (niet dat ze ineens langer worden ofzo, maar bijv. de jeugdige paarden groeien nog heel mooi uit).

Zo van de foto's en van de afstamming ben ik (als Gelderse liefhebber) wel gecharmeerd van de Capri Sonne. Was ook super weg van zijn vader en vond het zonde dat die verkocht was. Nee hij heeft weinig Gelders bloed, maar wel klassiek veelzijdig bloed. En alleen maar prestatiepaarden. Dat het dan niet zo'n uberelastieken hengst is zoals je ze ook vaak ziet bij de dp's vind ik niet erg, ik kan zo'n elastieken paard toch niet uitzitten als dat begint te bokken :D En blijkbaar presteert dit type erg goed, kijk maar hoe ver die Hexagon paarden het allemaal schoppen. Ben wel benieuwd of hij rassig/jeugdig genoeg is als ik hem irl zie, het oog wil ook wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:09

Ik vraag me af wat mensen van 3 jarige hengsten verwachten
Kijk eens filmpjes van de nu goed presterende hengsten terug bij aanlevering als 3 jarige
Uit dit clubje gaan er statistisch gezien ook de nodige Grand Prix lopen

De Hexagon paarden presteren bovengemiddeld, waarschijnlijk niet ondanks hun type maar juist dankzij

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:17

Er zit toch vaak behoorlijk verschil in wat je vanaf de tribune in DB ziet aan de hand, lijken hele complete flitsende paarden. En als je ze dan zonder alle opsmuk in het VO ohz ziet, valt het gewoon tegen.
Daarom vind ik het VO juist goed, zo kan je echt zien hoe ze zijn en ook hoe ze het werk oppakken.

Ik denk ook dankzij hun type ja. Een paard als Valegro zouden zij ook zo gefokt kunnen hebben, en als Valegro dekhengst was geweest had ik hem zo gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:35

Ja natuurlijk is dat anders
Een 3 jarige heeft er niet gelijk de kracht en balans voor om met een ruiter op zijn rug op Z niveau te lopen, daar gaat een paar jaar overheen. Daar komt nog bij dat ze wisselend presteren, het ene beoordingsmoment is het andere niet.

Dat sommige meningen over deze presentatie hier als feiten worden gezien weerspiegeld precies wat ik verontrustend vind aan zo'n verslag op de eerste pagina. En paarden beoordelen vanaf foto's en zo'n verslag alleen, ik ga er geen woorden meer aan vuil maken :roll:

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 11:39

Ben het met je eens dat er over het algemeen veel te veel geprobeerd wordt vanaf internet een mening te vormen over de paarden, er staan altijd maar schrikbarend weinig mensen te kijken bij de tussenbeoordelingen.

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:01

Ik vind het fijn, dat mensen hun mening durven te geven. Verder kan iedereen er mee doen wat hij/zij zelf wil.
Vroeger waren er meer mensen die verslagen postten. Erg interessant.

En we zien vanzelf wel hoe ze uitgroeien en het onder het zadel doen.

Jammer dat er weinig mensen de hengsten zelf gaan bekijken.

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:23

Ik ben het eens met Dees, heb totaal geen verstand van fokkerij, maar man wat een korte ruggetjes allemaal... :=

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Aanlevering najaars verrichtingsonderzoek KWPN Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 12:27

Vanochtend en gisterochtend de hengsten weer zien lopen.

Er zit toch wel veel verschil in hoe ze gereden zijn, de een rijden ze zo op weg, de ander is een stuk lastiger.

Ik ga grotendeels mee met de ook “mindere punten” van de paarden.

Ben zeer benieuwd hoe ze zich ontwikkelen.