Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Soldaatje spelen in Duitsland

 
Profiel   

Afgelopen weekend zijn 'wij' weer gaan drillen in Duitsland :) Wij tussen aanhalingstekens aangezien ik met name heerlijk onthaast en wat plaatjes schiet, onder het mom van 'de winkel open houden' :P
Wij doen aan levende geschiedenis, 15e eeuw - begin 16e eeuw, het vroege Landsknecht dus.

Aangezien we op een paardenforum zitten leek het me leuk om een kleine impressie van de ruiterij te geven. Ik heb het in 2016 ook een keer meegedaan toen de drill dichterbij was, maar dit weekend was op 8u rijden afstand enkele rit, met een trailer dus zeker 10u. Beetje overdreven voor een weekend riddertje spelen.

Op deze drills oefen je met je blokje (spiesen, hellebaardiers, kanonniers, ruiterij, vrouwentross, ...) om in formaties te manouvreren en vechten. Alle groepjes horen bij drie legers, Rennfahnlein, Feder of Kern. Vaak is het zaterdag de hele dag drillen, zondagochtend vaak ook nog even en zondag middag: Jetzt geht's los! De losse gevechtjes worden bij de grote veldslag in praktijk gebracht.

Ook de ruiterij oefent samen rijden, blokken opsplitsen, rond egels rijden, ... en tijdens de veldslag zijn ze dus ook actieve participanten :P Meestal wordt de ruiterij gebruikt om groepjes vast te pinnen of om grote blokken te scheiden (soort schapenhoeden :P), maar soms vallen ze ook echt aan. Wanneer dat gebeurt zie je de spiesen in een cirkel gaan staan, waarna ze de spiesen laten vallen in een 'egel'-vorm. In een grote egel kom je als ruiter niet binnen, maar een kleintje wil nog wel eens lukken.

Gekke Duitsers hadden bedacht dat we het kasteel verderop gingen belegeren :P Wij moesten dus allemaal dmv bussen op transport. De ruiterij was lekker zelf al naar boven gegaan.
[ img ]

Even keurig achteraan sluiten
[ img ]

Vervolgens in volle galop naar boven :D
[ img ]

Er worden ondertussen allemaal opstellingen gedaan door de verschillende legers/blokken. De ruiterij zet zich op rust momenten in linie aan de kant. Ondertussen zijn de kanonniers volledig los aan het gaan :D Daarom ook de wat wazige foto.
[ img ]

Ruiterij bedenkt dat ze de spieser gaan aanvallen :D
Spiesen nog horizontaal...
[ img ]

Ho, daar komen die Reiter!
[ img ]

Spieser zetten zich in een egel
[ img ]

Ruiterij cirkelt rond de spieser en 'vallen aan'
(uiteraard blijft dit beperkt tot wat tegen de spiesen tikken met hun zwaarden, je gaat je paard niet kapot maken)
[ img ]

Soms werken ze ook in linie, dan drijven ze een blok weg
[ img ]

Maar ze vallen ook zonder problemen hellebardiers aan. De hellebardiers waren volledig ingesloten en door de ruiterij in de pan gehakt.
Schaapjes even bij elkaar drijven :D
[ img ]

[ img ]

[ img ]

En nog een keer een ander blokje spiesen aanvallen :)
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Hmm blijkbaar zijn de foto's wel een stuk minder scherp sinds de Bokt-upload, maar ach, het gaat om een indruk van een leuk evenement :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 12:12 



 
Profiel   

Super stoer! _O_

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 12:20 



 
Profiel   

Zeker een leuk evenement! Tof hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-19 12:20 



 
Profiel   

Hoppit, super stoer!
Heb jij dit jaar nog evenementen gepland staan waar je je bonte dame wel mee naartoe gaat nemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 19:13 



 
Profiel   

leuk!!!
Ik mis wel een bepaald paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 19:22 



 
Profiel   

Leuk om weer een reenactment topic te zien, ook eens van een andere periode. Ziet eruit als een tof weekend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 20:02 



 
Profiel   

cobiie schreef
Hoppit, super stoer!
Heb jij dit jaar nog evenementen gepland staan waar je je bonte dame wel mee naartoe gaat nemen?


Hangt van de locatie van de november editie af :) Als die op ongeveer een 5u trailer is, is dat zeker weer te doen. Al deze ruiters wonen met name in Zuid Duitsland, veel ook samen op stal (Das Gezelschaft der Vier Lände heten ze geloof ik).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 20:20 



 
Profiel   

Rossfechten schreef
leuk!!!
Ik mis wel een bepaald paard!


Haha ach de meest bekenden zitten er wel tussen. Met name Rufus de Freiberger van Bert (bruine speknek met witte voetjes) en Ricolo van Hartwig, waar Dani (de dame) op rijdt. Ricolo is met name in het Duits reenactment bekend, Hartwig doet ook van dat Ulaner re-enactment waarbij ze op de kont van het paard staan en karabijn schieten.
Mijn 'bunte Norwiger' staat denk ik met name bekend om zijn schijthoos van een ruiter :') Maar we doen ons best, wie weet in november weer een keer en dan mag nr 2 ook mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 20:26 



 
Profiel   

Mochten mensen het nog leuk vinden om de rest van de veldslag te bekijken, ik heb mijn fb-album openbaar staan :)
https://www.facebook.com/MagalivHoppit/ ... 037&type=3

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 21:16 



 
Profiel   

Ziet er tof uit! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 21:17 



 
Profiel   

Wat gaaf!
Hoe vaak doen jullie dit gemiddeld per jaar? Vinden de paarden het jiet eng, of onthouden ze wel dat het niet echt gevaarlijk is, ook als er langere tijd tussen zit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 21:32 



 
Profiel   

Hoppit schreef
Rossfechten schreef
leuk!!!
Ik mis wel een bepaald paard!


Haha ach de meest bekenden zitten er wel tussen. Met name Rufus de Freiberger van Bert (bruine speknek met witte voetjes) en Ricolo van Hartwig, waar Dani (de dame) op rijdt. Ricolo is met name in het Duits reenactment bekend, Hartwig doet ook van dat Ulaner re-enactment waarbij ze op de kont van het paard staan en karabijn schieten.
Mijn 'bunte Norwiger' staat denk ik met name bekend om zijn schijthoos van een ruiter :') Maar we doen ons best, wie weet in november weer een keer en dan mag nr 2 ook mee.

Ik bedoelde jullie eigen paarden !

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 21:45 



 
Profiel   

watchthesky schreef
Wat gaaf!
Hoe vaak doen jullie dit gemiddeld per jaar? Vinden de paarden het niet eng, of onthouden ze wel dat het niet echt gevaarlijk is, ook als er langere tijd tussen zit?


Wij doen deze drill 2x per jaar. Eens in de 5j is er ook Landsknecht Hurra, dan komen er Landsknechten van over heel de wereld (nu ook al wel Nederland, België, Italië, Frankrijk, Zwitserland, Zweden hoor). Maar die 5 jaarlijkse die telt dan als één van de twee drills.

De paarden zijn echt opvallend cool, daar stond ik ook van te kijken toen ik meedeed. Ik scheet geregeld peentjes terwijl mijn merrie meer issues had met het paard naast haar dan met het kanon dat op 5m voor haar afging. Maar dat is training uiteraard, het helpt wel om niet het meest nerveuze type paard te hebben. Dit clubje ruiters doet echt enorm veel van dit soort dingen, dus die paarden zijn echt wel wat gewend.

De keer dat ik al meegedaan heb, begonnen we de training met eerst een uur buitenrit, maar dan ondertussen dingen oefenen. Naast elkaar, van plaats wisselen, bergop in galop, traplopen en hellingen nemen, halthouden op het pad, 90° draaien en dan met 5m tussen de paarden in rechte lijn los door het struikgewas en pas mogen zigzaggen tot je echt vast zat met je paard :D Ondertussen zijn ze de andere knechten dan ook al aan het drillen en hoor je op afstand ook al de kanonnen. Na dat eerste stuk gingen we ook richting het slagveld en dan vervolgens een soort carrousel rijden op het slagveld. Wanneer dat een beetje onder de knie is, worden die figuren in praktijk gebracht om tussen de blokken hellebardiers/spiesen te manouvreren. Om vervolgens in linie voor een linie handkanonnen geparkeerd te staan, terwijl die gewoon vrolijk doorschieten. De truc hier is om gewoon je teugels los op je voorboog van je zadel te leggen en een stuk in het rond te gaan ouwehoeren. De paarden zetten een pootje op rust en meer dan een oor werd er niet gedraaid.

Bij deze drills ligt de nadruk op het militaire en op lol. Iedereen wil op zondag zonder al te veel kleerscheuren naar huis om maandag of dinsdag gewoon weer heel aan het werk te kunnen.
Wanneer je je als ruiterij in een gevechtje mengt, wordt er gewoon midden in de clash aan je gevraagd of ze op je mogen meppen (tenzij jij natuurlijk al met je zwaard zwaaiend aan komt stormen :P).
In mijn geval was dat 'liever niet, groen paard + groene ruiter', dus dan wordt er keurig rekening met je gehouden.

Of ze het onthouden ga ik je een volgende keer kunnen vertellen :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-19 22:06 



 
Profiel   

Dat klinkt heel vriendelijk en goed geregeld!
Ik ben benieuwd naar je volgende keer :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-19 06:37 



 
Profiel   

Haha geweldig! Volgens mij is dat superleuk voor je paard als ze daar het type voor hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-19 08:15 



 
Profiel   

Gave foto's! Landsknecht is zo'n leuke kleurrijke periode om uit te beelden. :D Ik krijg alleen de kriebels van piekeniers, haha. :') Zijn ze afgepunt met staal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-19 09:12 



 
Profiel   

rider schreef
Ik krijg alleen de kriebels van piekeniers, haha. :') Zijn ze afgepunt met staal?


Beiden. Blunt staal, scherp staal en zonder.

Spieser is mijn ding ook niet, snap de lol niet met zo'n lomp ding rond te sjouwen. Maar er zijn er echt belachelijk handig mee, die doen een soort zwiepje en willen best wel eens gericht een zwaardje uit iemands handen tikken.
Het is wel een leuke introductie voor newbies. Je kan wel al mee marcheren en mee 'vechten' (rondpoken imho :D ), maar het hoeft nog niet meteen frontline. Je ziet ook de mensen met weinig/geen bescherming helemaal achteraan staan.

Hee tof, ook eens een keer uitgelicht met iets! Dank jullie! *\o/* #reenactmentpromotie

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-19 10:22 



 
Profiel   

Super leuk om te zien! Vind de klederdracht van dit tijdperk wel wat hebben, sommige mensen zijn echt prachtig uitgedost!
En mensen als schaapjes drijven, ken wel een paar mensen bij wie ik dat graag zou doen O:) O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-19 13:59 



 
Profiel   

Leuk om een stukje achtergrond te lezen!

Ziet er wel heel indrukwekkend uit met al die prikkers op het slagveld!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-19 21:59 



 
Profiel   

Wat ontzettend leuk de fotos ik kwam in dit topic door je onderschrift in een ander topic ( rossfechten symposium)

Wat leuk om te lezen hoe dit in zijn werk gaat. Hoe ben jij op het idee gekomen on dit te gaan doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 11:17 



 
Profiel   

Hmm lol hoe ik er in ben begonnen is een beetje een viavia verhaal. Ik studeerde biologie in Gent, een van de ouderejaars deed zwaardvechten en reenactment, mijn toenmalig vriendje wou dat ook en zo er in gerold via Tempeliers (12e-13e eeuw). Dat raakte uit, ik had zelf een tent dus lifte veel mee met de Compagnie van Cranenburgh in NL (14e eeuw). Dat was best intensief (als je alles meedoet) en toen wou ik wat anders. Op een zatte avond mijn even beschonken vriendje tegen het lijf gelopen en zo de 15e eeuw ingerold :'). En die hing al veel in Duitsland rond en da's best gezellig :D. En op een zo'n Landsknecht Hurra zag ik Rufus de Freiberger en toen had ik wel zo iets van: dit wil ik!

Over 2 weken is er de Quaeye Wereld in Antwerpen. Als het je interessant lijkt kan je daar een keer gaan snuffelen. Wij staan er ook, een keer niet als winkel :) Op zaterdag heb ik helaas ook communie van mijn nichtje, maar mocht je er op vrijdag of zondag zijn wil k best ff een rondje met je doen dat je er een indruk van krijgt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-19 18:06 



 
Profiel   

Wat ontzettend leuk om weer eens een dergelijk topic te zien! Ik ben zelf ook aangesloten bij een groep Jacobites uit de 18e eeuw. We zijn geen 100% re-enactors, maar doen meer een 'zo-goed-mogelijk-gebaseerd-op' :D. Ooit hoop ik dat ik mijn kleuter dusdanig getraind krijg om hem eens mee te nemen naar een evenement/festival om een act neer te zetten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 09:27 



 
Profiel   

Gewoon meenemen, dan leren ze het vanzelf ;) 't mooie aan re-enactment is dat ze - omdat er overal vuur en haringen zijn - leren uit hun doppen te kijken. Iedereen weet op den duur wel bij wie welk kind ongeveer hoort, dus als ze te ver uit de richting scharrelen zijn ouders snel gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-19 14:19 



 
Profiel   

Wie weet ooit over een X aantal jaar :D Eerst maar eens goed zadelmak, bomproof en kilometers maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-19 23:00 



 
Profiel   

Oh wauw, ik interpreteerde kleuter letterlijk als kind lol #facepalm

Qua paardkleuter, tussen de ervaren rotten als die van Geschelschaft der Vier Lande is dat echt een eitje hoor. 't is dat ik zo'n schijtbak ben, ik ben echt de beperkende factor in onze relatie.
Het is werkelijk een kwestie van gewoon meedoen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-19 08:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen