Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Centrale Hengstenkeuring NWPCS 2021 in beeld

 
Profiel   

Afgelopen weekend vond in Ermelo de centrale hengstenkeuring van het Nederlandse Welsh Pony en Cob Stamboek plaats. Voor mij, als fotograaf zijnde, weer 2 dagen heerlijk fotograferen en geniet van de mooie Welsh pony's.

Op vrijdag kwamen de veulenboekhengsten voor de eerste bezichtiging, 94 hengsten waren hiervoor aangemeld en in alle secties waren vertegenwoordigd.

De dag begon met de sectie A, de Welsh Mountain pony, met 17 aanmeldingen in de categorie 3-jarigen en 9 aanmeldingen voor de 4 jaar en oudere hengsten.

Enkele hengsten vielen direct op, zoals de op onderstaande foto afgebeelde Kastanjehof Nash (v. Kastanjehof Chip).

[ img ]

In totaal mochten er 13 sectie A hengsten door naar de tweede bezichtiging, 10 in de categorie 3-jarigen en 3 in de rubriek 4 jaar en ouder.

Vervolgens gingen we door naar helaas een klein aanbod van hengsten in de secties C en D.

In de sectie c, de Welsh pony van het Cob type, waren er in totaal 3 hengsten aangemeld, waarvan 2 in de rubriek 3-jarigen en 1 oudere hengst.
Deze 3 zijn allemaal doorverwezen naar de 2e bezichtiging, helaas is er één hengst uitgevallen bij de veterinaire keuring of het tonen van de beweging op de harde bodem.

In de sectie D, de Welsh Cob, was maar één vertegenwoordiger. Maar wat voor één! <3
Op de foto zien jullie Fronarth Be Dutch (v. Fronarth Joshua), deze hengst vierde zijn eigen feestje in de baan en wist van menig vrijwilliger een aanmoediging los te krijgen.

[ img ]

Als laatste in de ochtend was het de beurt aan de sectie B, de Welsh pony, om de baan te betreden. Met in totaal 32 aanmeldingen de grootst vertegenwoordigde sectie. Hiervan waren er 28 3-jarigen en 4 oudere hengsten.
Na de eerste bezichtiging vielen er 15 hengsten af, waardoor er 16 3-jaren en 1 oudere hengst door gingen naar de 2e bezichtiging.

Op de foto zien jullie Spring Star's Kane (v. Breeton Dai), deze knappe voshengst pakte de jury helemaal in.

[ img ]

Na een korte pauze, gingen we verder met de NWR, de Nederlandse Welsh Rijpony. In deze sectie zijn 23 hengsten aangemeld, allen in de rubriek 3-jarigen. Hiervan mochten er 16 door naar het longeren.
Sinds vorig jaar worden alle NWR en WPBR hengsten buiten de gebruikelijke veterinaire keuring en beoordeling op harde bodem, ook nog beoordeeld aan een longeerlijn met opzet.

Op de foto de 3-jarige Harm's Lightfeet (v. Westerhuis Cupido)

[ img ]

Als laatste was het op vrijdag de beurt aan de sectie WPBR, Welsh Part Bred.
De sectie was vertegenwoordig door in totaal 11 pony's waarvan 8 3-jarigen en 3 4-jaar of oudere hengsten. Hiervan bleven 6 3-jarigen en 2 oudere hengsten over.

Op de foto de hengst Reitland's Bon Coeur (v. Brouwershaven Black Caviar), deze 4-jarige hengst wist te imponeren met zijn beweging.

[ img ]

Hiermee was het voor mij afgelopen op vrijdag en ben ik naar mijn hotel gegaan om mij voor te bereiden op dag 2.

Op dag 2 waren ook de hengsten welkom die vorig jaar zijn goedgekeurd. Deze worden dan nogmaals beoordeeld, voordat ze worden goedgekeurd voor het leven. Tevens ontvangen ze dan de primering.

Zo begonnen we met de stamboekhengsten sectie WPBR.
Beide aanwezige hengsten ontvingen een 1e premie, door de corona was er geen plaatsing. Dus op willekeurige volgorde:
- Castenrayseweg's Mr. Sensation WNE (v. FS Mr. Right)
- Meedenblik Linfield (v. Meedenblik's General)

We vervolgden in de sectie WPBR met de 2e bezichtiging van de nieuwe jaargang.
De taak aan de jury om te besluiten welke hengsten werden goedgekeurd, welke het ster predicaat mochten ontvangen of met lege handen naar huis gingen.
Uiteindelijk zijn de volgende 3-jarige hengsten goedgekeurd:
- Coco (v. Coelenhage's Happy Hour)
- Castenrayseweg's Casablanca WNE (v. FS Champion de Luxe)
- Hendi's Picasso (v. Nieuwmoed's Mister Right)
En in de oudere hengsten:
- Reitland's Bon Coeur (v. Brouwershaven Black Caviar)

Op de foto Hendi's Picasso
[ img ]

Normaal gesproken komen de NWR hengsten die het verrichtingsonderzoek af hebben gerond zowel onder het zadel terug als aan de hand.
Helaas dit jaar alleen aan de hand, maar dat gaf evengoed veel moois om te kijken!
Alle aanwezige hengsten hebben een 1e premie ontvangen, maar werden door de covid-regels niet geplaatst.
In willekeurige volgorde:
- Hulst Moonlight (v. Houdringe's Raspoetin)
- Boas van het Enkershof (v. Houdringe's Raspoetin)
- Dempsy Sil (v. Nia Domo's Bolero)
- Westerhuis Mercury (v. Steerwolde's V.I.P.)
- Nieuwmoed's Milord (v. Turfhorst Land Lord)
- Sloot's Sir Thor (v. Westerhuis Zorro)

In de tweede bezichtiging werden 5 hengsten aangewezen voor het verrichtingsonderzoek, 10 hengsten mochten het sterpredicaat ontvangen.
De volgende hengsten zijn aangewezen voor het verrichtingsonderzoek:
- Majam's Milan (v. Houdringe's Raspoetin)
- Daisy Doerak (v. Nieuwmoed's Mister Right)
- Amalia's Pieter (v. Vlagberg's Bowden)
- Chirion (v. Vlagberg's Carway)
- Harm's Lightfeet (v. Westerhuis Cupido)

Op de foto zie je Chirion, Amalia's Pieter en Majam's Milan. Die alle 3 (gedeeltelijk) in het bezit zijn van Dhr. Ebbers uit Ottersum.

[ img ]

In de middag vervolgden we het programma met de secties C en D.
En de resultaten spreken voor zich, alle 3 de hengsten die hiervoor in aanmerking kwamen zijn goed gekeurd.
- Shamrocklake Perfect Perfection (v. Glebedale Razamataz) 3 jarige C hengst
- Honey Bee's Crack (v. New Challenge's Braveheart) 4 jarige C hengst
- Fronarth Be Dutch (v. Fronarth Joshua) 3 jarige D hengst

Op de foto Shamrocklake Perfect Perfection. Volgens de jury een zeer bijpassende naam voor deze hengst.

[ img ]

Bij de sectie A mochten er in totaal 5 stamboekhengsten terugkomen, ook deze ontvingen allemaal een 1e premie.
De 4-jarigen in willekeurige volgorde:
- Blue Dyfa's Jaimy (v. Penboeth Axle)
- Oosterslag's Satchmo (v. Potteries Simon)
- Rhosbrenin Calon Aur (v. Springbourne Charmer)
- Airborne Montgomery (v. Sunwillow Troy)

Op de foto zie je de 10 jarige Heniarth Yesteryear (v. Colne Turbo), welke ook een 1e premie mocht ontvangen.

[ img ]

In de tweede bezichtiging van de nieuwe jaargang werden ook de moeilijke knopen doorgehakt. En dat leverde 7 nieuw goedgekeurde hengsten op. Daarnaast werden er 3 hengsten gewaardeerd met het sterpredicaat.
Bij de 3-jarigen werden de volgende hengsten goedgekeurd:
- Kastanjehof Nash (v. Kastanjehof Chip)
- Paaskamp's Rijptsjerk (v. Paaskamp's Princenhage)
- Noordpolders Spirit (v. Spoorzicht's Hilfiger)
- Beukenhof's Jayson (v. Springbourne Capricorn)
- Oldenzijlster Ambassador (v. Springbourne Capricorn)

Bij de oudere hengsten werden twee halfbroers goedgekeurd:
- Islyn Ffrwydryn (v. Blackhill Picalo) 7 jaar oud
- Islyn Hafgan (v. Islyn Hafoc) 8 jaar oud

Islyn Ffrwydryn

[ img ]

Islyn Hafgan

[ img ]

De dag werd afgesloten door de sectie B. Hierbij kwamen er 4 stamboekhengsten terug, die allen een 1e premie mochten ontvangen.
In willekeurige volgorde:
- JS Bastian (v. Rondo's Burberry) 4 jaar
- Heidepeel's King George (v. Waxwing Penny Guy) 4 jaar
- Lutmars Jagger (v. Woldberg's Salieri) 4 jaar
- Maarlen's Renzo (v. Nilantshoeve's Zippo) 5 jaar

De strenge selectie bij de nieuwe jaargang sectie B overleefden er maar enkelen. 6 hengsten werden goedgekeurd, 9 mochten het sterpredicaat ontvangen.
De volgende 3-jarige hengsten werden goedgekeurd:
- Spring Star's Kane (v. Breeton Dai)
- Moorkieker Giordano (v. Moorkieker Giacomo)
- Ysselvliedt's Master Tom (v. Navy Blue Du Vignault)
- Warmtebron's Luther King (v. Warmtebron's Hielke)
- Wildzang's Time Life (Wildzang's Socrates)

Op de foto zie je Wildzang's Time Life

[ img ]

Bij de oudere hengsten werd de 5-jarige Waxwing Eye Catcher (v. Moelview Masquerade) goed gekeurd.

Al met al was het een aparte hengstenkeuring! Niet door de kwaliteit van de pony's, die was vergelijkbaar met andere jaren. Maar door alle coronaregels was het toch wel vreemd.
Zo was er geen publiek en waren er niet meer dan 30 mensen in de rijhal en dat maakt het toch wel heel stil...
Deelnemers, vrijwilligers, iedereen liep met een mondkapje op. Wat in combinatie met de dikke jassen, sjaals en mutsen er nog wel eens voor zorgde dat je een goede bekende niet herkende 8)7

Hopelijk volgend jaar weer gewoon normaal *\%/*
Bedankt voor het lezen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-21 21:36 



 
Profiel   

Mooi stukje Vivian! Prachtige foto's ook weer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 08:10 



 
Profiel   

Heb je een nieuwe camera of lens? Echt hele mooie foto’s!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 08:58 



 
Profiel   

Prachtige reportage, dank je!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 09:00 



 
Profiel   

Wat een gave pony's, stuk voor stuk! Toch jammer dat ze niet een maatje groter te krijg zijn :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 09:02 



 
Profiel   

Onwijs gaaf! Ik vind Welshjes (en soortgelijke) altijd zo leuk om naar te kijken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 09:34 



 
Profiel   

absque_dubio schreef
Heb je een nieuwe camera of lens? Echt hele mooie foto’s!


Nee, ze hadden enorm veel verlichting hangen voor de livestream. Toch wel een voordeel dat ze de week na de kwpn zaten.



__elise__ schreef
Wat een gave pony's, stuk voor stuk! Toch jammer dat ze niet een maatje groter te krijg zijn :P


Een cob kan gemakkelijk een volwassen ruiter dragen! Maar je ziet ook regelmatig Nwr/wpbr pony's tussen de paarden starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 09:37 



 
Profiel   

Ah vandaar. Heb je dan mooi profijt gehad met de foto’s zeg! <3

En inderdaad, op een mooie cob of nwr kan je als volwassen ruiter prima meekomen tussen de paarden. Hier Z2 tussen de paarden met een nwr, en voor deze pony nooit een enkele wedstrijd gereden. Echte aanrader, die welsh pony’s. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 09:43 



 
Profiel   

absque_dubio schreef
En inderdaad, op een mooie cob of nwr kan je als volwassen ruiter prima meekomen tussen de paarden. Hier Z2 tussen de paarden met een nwr, en voor deze pony nooit een enkele wedstrijd gereden. Echte aanrader, die welsh pony’s. :)

Hier sluit ik me bij aan. Ik hou van Welsh pony's! Hoewel ik een WPBR heb, en B dressuur start :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 11:51 



 
Profiel   

In het Verenigd Koninkrijk zie je zelfs nog veel volwassenen op de kleinere secties rijden.

Op de royal welsh heb ik altijd het idee dat er, buiten leading rein en first ridden om, heel erg veel 18+ mee doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 13:18 



 
Profiel   

Mooi verslag Viev
Maar Perry is de allermooiste

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 13:26 



 
Profiel   

keresa schreef
Mooi verslag Viev
Maar Perry is de allermooiste


Ik had van jou ook niet anders verwacht :P

Ik heb jullie wel gemist!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 14:48 



 
Profiel   

Viev
Mochten niet komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 19:07 



 
Profiel   

keresa schreef
Viev
Mochten niet komen

Pony inschrijven, dan mag het wel :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 19:32 



 
Profiel   

Ik stuur je effe pb

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 19:37 



 
Profiel   

Super dat je er weer was Viev! Vond het leuk om je ook nog even gesproken te hebben :)
En ik ben ook heel blij met de foto's <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 20:12 



 
Profiel   

Prachtige foto's van prachtige hengsten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 20:24 



 
Profiel   

Fotografie91 schreef
Super dat je er weer was Viev! Vond het leuk om je ook nog even gesproken te hebben :)
En ik ben ook heel blij met de foto's <3

Was zeker gezellig! Je bent 1 van de weinigen die ik echt gesproken heb *\o/*

MDWStables schreef
Prachtige foto's van prachtige hengsten!

Dank je!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-21 20:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen