Nieuwe aanwinst: Schotse Hooglander stiertjes!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Nieuwe aanwinst: Schotse Hooglander stiertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 19:55

:wave:

Sinds deze week ben ik de trotse eigenares van Fonzie en Kamiel, twee Schotse hooglander stiertjes.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze zijn puur voor de hobby, niet om te fokken en er komen dus ook geen vaarzen.
:D

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Nieuwe aanwinst: Schotse Hooglander stiertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:56

Oh wat super leuk zeg!

Leuke beesten vind ik dat!

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:57

Ohh wat gaaf!! Foto's blijven plaatsen hoor. Ik ben fan!! Wij hebben zelf ook hooglanderkalveren gehad. En ze zijn echt geweldig!!

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:57

Wat ontzettend gaaf!!! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:59

Ga je ze ossen?
Lekker pluizig al :D

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:59

Wat leuk! Hier in de duinen lopen ze rond, enorm lieve dieren zijn het en vooral heel nieuwschierig :P

Ik noem ze altijd harige koeien.. Ooit in mijn hoofd gekomen en komt er maar niet uit _O-

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 20:01

Spruitjee schreef:
Ga je ze ossen?
Lekker pluizig al :D

Weet ik nog niet, ga even bekijken hoe ze evolueren qua gedrag. Ze zijn met de fles opgevoed, dan zijn ze op een weide gegaan met nog wat andere koeien, en nu zijn ze hier haha. In een paar dagen tijd komen ze al naar je toe in de weide, kan je ze overal goed aanraken en eten ze zo uit de hand :) . Ga het dus even aankijken, misschien wel, misschien niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:15

Persoonlijk zou ik het niet slim vinden om ze niet te ossen. Juist omdat ze met de fles zijn opgevoed kennen ze geen angst voor mensen zullen ze je als gelijke zien en je ook zo behandelen. Zelfs als ze volwassen zijn kunnen ze je flink verwonden met hun horens, zelfs al bedoelen ze het lief! Stieren an sich worden onbetrouwbaar, je weet niet wanneer ze kwaad worden en uithalen. Hiervoor hoeven geen koeien in de buurt te zijn. Ook dit jaar weer een boer die doodgedrukt is door zijn stier helaas.

Ik heb ervaring met stieren van verschillende rassen, geen van allen is te vertrouwen. Ossen daarentegen worden goede lobbesen (waarbij je nog wel voor de hoorn oppassen moet), maar zullen je niet aanvallen. In mijn topic over koeien (onderschrift) heeft een andere Bokster nog een video gepost van haar Blaarkop os, geweldig groot ding :D

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-15 20:18

Spruitjee schreef:
Persoonlijk zou ik het niet slim vinden om ze niet te ossen. Juist omdat ze met de fles zijn opgevoed kennen ze geen angst voor mensen zullen ze je als gelijke zien en je ook zo behandelen. Zelfs als ze volwassen zijn kunnen ze je flink verwonden met hun horens, zelfs al bedoelen ze het lief! Stieren an sich worden onbetrouwbaar, je weet niet wanneer ze kwaad worden en uithalen. Hiervoor hoeven geen koeien in de buurt te zijn. Ook dit jaar weer een boer die doodgedrukt is door zijn stier helaas.

Ik heb ervaring met stieren van verschillende rassen, geen van allen is te vertrouwen. Ossen daarentegen worden goede lobbesen (waarbij je nog wel voor de hoorn oppassen moet), maar zullen je niet aanvallen. In mijn topic over koeien (onderschrift) heeft een andere Bokster nog een video gepost van haar Blaarkop os, geweldig groot ding :D


Bedankt voor de info! Had wel al horen vallen dat hooglanders erg vriendelijk zijn, maar inderdaad, opgevoed met de fles dus kennen ze geen angst voor de mens. Daar heb je zeker een punt en dat ga ik zeker onthouden. Nu neig ik toch meer naar het ossen. Tot welke leeftijd kan je castreren? Ik had gehoord twee jaar, en dat je vanaf twee jaar het karakter niet meer verandert krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:24

Karakter bij stieren wordt grotendeels aangestuurd door testosteron. Die zorgt ervoor dat ze zich voort willen planten en willen verdedigen wat van hun is. Als je de oorsprong van de testosteron, de ballen, weg haalt, zal het gedrag veranderen. Ongeacht de leeftijd. Maar probeer maar een stier van 5 jaar te verdoven zonder al teveel moeite :+

Je kunt al best vroeg castreren, namelijk nadat de ballen ingedaald zijn. Dit kan vanaf een week of drie al. Hoe jonger het dier, hoe minder het last heeft van de castratie zelf :)

Nayomie
Berichten: 32782
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Nieuwe aanwinst: Schotse Hooglander stiertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:42

Ah gut, geweldige beesten zeg! <3
Wilde net zeggen, kun je ze aaien? Tot ik de laatste foto zag :D

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Nieuwe aanwinst: Schotse Hooglander stiertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 20:45

Leuke beesten.
Al loop ik in het bos er met een ruime boog omheen.

julius_juut

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:55

Leuk! Ga je er ook wat mee doen? Rijden of mennen ofzo? Ik vind hooglanders prachtig! En al goed tam, dat is ook erg leuk.

Vraagje aan degenen met kennis: Groeien de hoorns nog wel verder na het ossen? Mij werd voor mijn bokken aangeraden om het niet vroeg te doen, omdat de hoorns niet meer verder zouden groeien nadat de ballen er af zijn.

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Nieuwe aanwinst: Schotse Hooglander stiertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 12:59

Wat een geweldig leuke beesten! :D

jokari

Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: Nieuwe aanwinst: Schotse Hooglander stiertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:03

Prachtige beestjes zeg ! Ik zou ze laten castreren en opleren in tweespan, kunnen ze de weides slepen enzo. :j :j

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Nieuwe aanwinst: Schotse Hooglander stiertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:08

We hebben Galloways aan een vriend gegeven, moeder en zoontje,
We wilden de stier wel laten castreren aangezien hij toch vrij opdringerig werd.
Helaas met castratie overleden, niet meer uit de narcose gekomen.
Dus let goed op wat narcose \ gewicht verhouding. Door het haar vergis je je makkelijk in het gewicht.\
Stieren moet je geen stier laten!!!! Veel te gevaarlijk.Er gebeuren zo vreselijk veel ongevallen met zowel koeien als stieren...ik zou geen risico nemen.

Anoniem

Re: Nieuwe aanwinst: Schotse Hooglander stiertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 15:10

Hoorns groeien wel door, maar worden niet zo imposant als die van stieren. Imo zou je een casteratie niet moeten laten enkel omdat ze dan 'minder mooi' worden :)

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Nieuwe aanwinst: Schotse Hooglander stiertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 19:50

Bedankt voor de reacties!
Ik heb er nog eens over nagedacht en ik laat ze over een paar weken ossen, veiligheid voor alles!

232425

Berichten: 247
Geregistreerd: 31-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:12

Wauw wat een leukerds zeg :D ! Hou oud zijn ze? Verstandig dat je ze laat castreren.
Plaats inderdaad vooral vaker foto's van deze heren }:0 <3 .
Laatst bijgewerkt door 232425 op 06-10-15 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Nieuwe aanwinst: Schotse Hooglander stiertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 20:18

Dankje!

Jet4You

Berichten: 274
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:20

Leuk! Wij hebben jaren lang een aantal dames gehad. Al waren die niet zo tam. Je kon net de neuzen aanraken zeg maar. En in de winter aten ze wel uit je hand. Veel plezier ermee!

232425

Berichten: 247
Geregistreerd: 31-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:27

Leuke namen ook trouwens, heb je die zelf bedacht?

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 20:29

232425 schreef:
Leuke namen ook trouwens, heb je die zelf bedacht?

Bedankt :). Fonzie heb ik zelf bedacht, maar kon niets vinden dat erbij paste. Door een oproepje op facebook ben ik bij Kamiel gekomen :D

232425

Berichten: 247
Geregistreerd: 31-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:42

Leuk :D!

Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Re: Nieuwe aanwinst: Schotse Hooglander stiertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-15 18:26

Fonzie is ondertussen al héél sociaal geworden :D . Hij speelt graag, maar kent z'n eigen krachten niet zo goed :') . Vandaag wordt de dierenarts gebeld voor DE afspraak :+ .
Afbeelding
Afbeelding