Frans , ons Normandisch stiertje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
senna21

Berichten: 11864
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:59

Prrrr schreef:
Het schattige is er wel een beetje af :+


Inderdaad, het -tje is er wel af...
Maar imposant is hij des te meer.
Een mooi dier hoor!

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:31

Heerlijk de hele bende in het zonnetje {:}
Frans heeft een mondmaskertje en een brilletje aan 8-) . Om maar even in de sfeer te blijven :o

Speirs

Berichten: 1683
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 21:46

Heel leuk, een update over Frans!
Wat fijn dat hij er in de winter ook dagelijks uit mag. Is dat om hem handelbaar te houden, of 'gewoon omdat het kan'?

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 23:03

Bedankt voor de leuke reacties!Hij ligt de hele winter op het stro want de ligboxen (we hadden altijd al twee naast elkaar eruit voor hem)Was nog te krap voor hem.elke dag mest ik zijn plek uit en dat is een stuk makkelijker en veiliger als hij eruit is en hij wordt ook erg stijf van te weinig bewegen dus elke ochtend hobbelt hij lekker over het erf tijdens het uitmesten.Als er een bolse koe is hobbelt die gezellig mee met hem en gymnastiekt hij nog wat extra's. :D

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 13:24

Zie het topic nu pas weer. Wat is Frans een onwijs knappe stier geworden zeg <3 . Van het kleine kalfje is niets meer over gebleven! En zijn kinders zijn al even knap!

En groot gelijk hoor dat je goed blijft oppassen met hem (heb even wat pagina's bij moeten lezen). Doe ik met de stieren ook. Stier Kalfje van vorig jaar kon ik t/m november nog prima bij in de wei komen om de hooiplek etc op te ruimen toen hij afgespeend was, maar daarna kon het echt niet meer.
Volwassen stier bij de dames is ook een lieverd, maar blijf er mee uit kijken, maar die weet ook inmiddels dat als ik de mat vooraan bij het hek/de poort van de wei waar ze hooi krijgen schoonmaak, dat hun er af moeten en netjes moeten wachten tot ik klaar ben. Inmiddels lopen ze ook netjes vanzelf weg wanneer ik eraan kom en gaan ze er pas weer op als ik veilig en wel hun wei uit ben.
Halstermak maken etc. is hier toch wel een beetje een no go (hoe graag ik het ook zou willen, maar houd mijzelf liever in veiligheid en de fokker van mijn pony, waar ze van zijn, heeft dat ook liever niet en ik zelf ook niet, dus dat scheelt alweer).
Ze leven 24/7 buiten en ik ga niet volledig de wei in. Blijf altijd vooraan bij het hek/de poort van de wei en alleen om de mat schoon te maken of de waterbak schoon te maken wanneer dat weer nodig is.
En toch, ondanks alles, ben ik dankzij deze koeien over mijn angst voor stieren/koeien heen gekomen en vind ik het nu echt geweldige dieren :) .

Bijzonder ook dat jullie koeien hebben van 15+. Enig idee hoe oud koeien ong. kunnen worden? Dat heb ik mij nou altijd afgevraagd.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 14:03

aricia schreef:
Bedankt voor de leuke reacties!Hij ligt de hele winter op het stro want de ligboxen (we hadden altijd al twee naast elkaar eruit voor hem)Was nog te krap voor hem.elke dag mest ik zijn plek uit en dat is een stuk makkelijker en veiliger als hij eruit is en hij wordt ook erg stijf van te weinig bewegen dus elke ochtend hobbelt hij lekker over het erf tijdens het uitmesten.Als er een bolse koe is hobbelt die gezellig mee met hem en gymnastiekt hij nog wat extra's. :D

Maar daar is ie toch voor aangeschaft???

maroes

Berichten: 4493
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 15:08

Wat is hij gaaf! En groot geworden. Leuk om te zien.

anjali
Berichten: 15128
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:17

xYaartje schreef:
Zie het topic nu pas weer. Wat is Frans een onwijs knappe stier geworden zeg <3 . Van het kleine kalfje is niets meer over gebleven! En zijn kinders zijn al even knap!

En groot gelijk hoor dat je goed blijft oppassen met hem (heb even wat pagina's bij moeten lezen). Doe ik met de stieren ook. Stier Kalfje van vorig jaar kon ik t/m november nog prima bij in de wei komen om de hooiplek etc op te ruimen toen hij afgespeend was, maar daarna kon het echt niet meer.
Volwassen stier bij de dames is ook een lieverd, maar blijf er mee uit kijken, maar die weet ook inmiddels dat als ik de mat vooraan bij het hek/de poort van de wei waar ze hooi krijgen schoonmaak, dat hun er af moeten en netjes moeten wachten tot ik klaar ben. Inmiddels lopen ze ook netjes vanzelf weg wanneer ik eraan kom en gaan ze er pas weer op als ik veilig en wel hun wei uit ben.
Halstermak maken etc. is hier toch wel een beetje een no go (hoe graag ik het ook zou willen, maar houd mijzelf liever in veiligheid en de fokker van mijn pony, waar ze van zijn, heeft dat ook liever niet en ik zelf ook niet, dus dat scheelt alweer).
Ze leven 24/7 buiten en ik ga niet volledig de wei in. Blijf altijd vooraan bij het hek/de poort van de wei en alleen om de mat schoon te maken of de waterbak schoon te maken wanneer dat weer nodig is.
En toch, ondanks alles, ben ik dankzij deze koeien over mijn angst voor stieren/koeien heen gekomen en vind ik het nu echt geweldige dieren :) .

Bijzonder ook dat jullie koeien hebben van 15+. Enig idee hoe oud koeien ong. kunnen worden? Dat heb ik mij nou altijd afgevraagd.

Volgens een oud boerenrijmpje: 30 jaar blijft de koe op aard, 40 jaar het paard! Dat heb ik van een boer gehoord, maar zo lang houden zij ze niet zei hij....Dat zijn dus alleen zeldzame uitzonderingen wat eigenlijk zou kunnen.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:21

nou, ik hoop dat mijn paarden geen 40 worden, dat lijkt me geen pretje voor ze.
Onze oudste koe is 18, en ze ziet er nu ook best oud uit, ondanks dat het geen productie koe is.

anjali
Berichten: 15128
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 16:37

Het oudste paard ooit was Old Billy, ik meen in Engeland. Hij is 62 geworden. De oudste koe of stier weet ik niet.Iemand anders hier misschien?

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 17:30

Morganlefay schreef:
aricia schreef:
Bedankt voor de leuke reacties!Hij ligt de hele winter op het stro want de ligboxen (we hadden altijd al twee naast elkaar eruit voor hem)Was nog te krap voor hem.elke dag mest ik zijn plek uit en dat is een stuk makkelijker en veiliger als hij eruit is en hij wordt ook erg stijf van te weinig bewegen dus elke ochtend hobbelt hij lekker over het erf tijdens het uitmesten.Als er een bolse koe is hobbelt die gezellig mee met hem en gymnastiekt hij nog wat extra's. :D

Maar daar is ie toch voor aangeschaft???


Huh ik snap je reactie niet ,hij is bij ons om te dekken en doet dat dus ook vollop.Alleen inplaats van tussen de koeien te lopen winters in de ligbox, heeft hij apart een ligplek op tstro en als er een bolse koe is komt die bij hem om gedekt te worden.

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 17:45


Anoniem

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:12

Ik volg de leemweg al jaren op FB , niet gedacht dat jij in de buurt daarvan woonde :)) . Heb geen idee hoe oud koeien kunnen worden , soms zie je van die oude melkkoeien die dan zoveel melk gegeven hebben. Dat die niet omvallen met dat giga uier eronder denk ik dan (zelf op een melkvee bedrijf gewerkt, niet mijn ding)

anjali
Berichten: 15128
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 18:50

@Aricia,wat leuk die verhalen uit het koeienrusthuis! Misschien zijn er in het buitenland nog wel oudere koeien,ze hebben daar andere rassen.

Morganlefay

Berichten: 8704
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:34

Sorry dat bedoel ik ook, je hebt Frans gekocht om voor nakomelingen te zorgen.
Moest lachen om het begrip bols. :+

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-20 19:50

Morganlefay tochtig zeggen we dus nooit,bols zal wel een dialect zijn denk ik :D ,willig vind ik ook zo'n suf woord :+
Rebecca, ja Bert van de Leemweg komt ook wel geregeld bij ons ,hij heeft ook 4 koeien van ons.Kromhoorntje,Axel, Maud en Bambi.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 20:03

hier noemen we dat bollig :D (en wat kunnen de dames dan lawaai maken) :D

Anoniem

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:19

Wat een prachtige stier.

Schoonouders hebben meerdere melkkoeien van 13 a 14 jaar rondlopen.

marleen_88

Berichten: 14069
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 21:57

aricia schreef:
Morganlefay tochtig zeggen we dus nooit,bols zal wel een dialect zijn denk ik :D ,willig vind ik ook zo'n suf woord :+
Rebecca, ja Bert van de Leemweg komt ook wel geregeld bij ons ,hij heeft ook 4 koeien van ons.Kromhoorntje,Axel, Maud en Bambi.


Grappig, ik ken juist alleen het begrip tochtig.
Wat fijn dat hij zo rustig blijft tussen het koppel koeien, hopelijk mogen jullie bog lang van hem genieten.

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 22:53

24 jaar voor een koe, wat bijzonder om te zien! Je hoort er eigenlijk heel weinig over dat ze zo oud worden, dan is het toch mooi om te zien dat er echt toch nog veel +10 en +15 koeien rond lopen :) ! Weer wat geleerd zo!

Hopelijk kan Frans ook zo'n mooie leeftijd bereiken :j

En ik ken inderdaad ook alleen het woord tochtig bij koeien, maar hier maken de koeien dames geen geluid hoor hihi. Vorige week nog de stier zien dekken. Die sprong er op en was er zo vanaf. Geen gegil, niks. De merries hier maken meer drama en lawaai dan de koeien dames _O-

Anoniem

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:55

Hier (Groningen) zeggen we ook bols, in Friesland noemde we het Deunsk :D

Wij hebben hier nu 6 van 10 jaar en ouder, waarvan Witte Oma (13 jaar) toch wel oud begint te worden. Mag ook wel, die heeft in haar leven bijna 120.000kg melk gegeven is sinds vorige week ook een 10.000kg vet en eiwit koe *\o/*

Haha, als hier de stier niet snel genoeg is wordt ie door de koeien gedekt :')

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:07

We hebben er wel eens een dame bij die nogal veel loeit als ze bollig is :D

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 20:37

Is al weer bijna een jaar geleden dat ik een update heb gegeven.Frans heeft een heerlijke zomer gehad en er zijn veel kalfjes van hem geboren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zelfs van een dochter van hem een tweeling gekregen.
Afbeelding


Afbeelding

kally
Berichten: 5253
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:42

Het blijft ook wel een lekker ding die laatste foto is geweldig....
Alle kinderen hebben wel allemaal zijn leuke vlekken.

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 20:43

Ah leuk een up date.

Hij staat er nog steeds en komend jaar dus weer nakomelingen?

Hij staat er al langer dam gemiddeld omdat die nog veilig te houden was als stier toch? Soms worden te gevaarlijk dacht ik hier gelezen te hebben.

Leuke foto's
En wat is die groot, stieren zijn wel echt grote dieren.