Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 14:04

Die balen die worden gebruikt zijn prima. Veelal plospan. Niet te grof naruurlijk

melanie0906

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 14:31

Ik ga zo ook een bak van of 60x30 of 80x30 ophalen voor mijn 2 roborovskis!

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 15:54

Ik kon het niet laten. Ik zag hem en moest hem meenemen, miste het toch wel..

Kleine Mambo! Afbeelding

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 16:19

melanie0906 schreef:
Ik ga zo ook een bak van of 60x30 of 80x30 ophalen voor mijn 2 roborovskis!


Met Robos blijft het aftasten. Ik vind persoonlijk 60x30 echt te klein, maar als ze niet anders gewend zijn moet je ze niet ineens super groot zetten met een kale inrichting; dan komen er gevechten.
Dus hoop dat het voorspoedig verloopt!


Yacintha schreef:
Ik kon het niet laten. Ik zag hem en moest hem meenemen, miste het toch wel..

Kleine Mambo! [ [url=m/oba1mJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een droppig Rusje!

melanie0906

Berichten: 1144
Geregistreerd: 03-07-11
Woonplaats: Brabant

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 18:02

Het zijn 2 zusjes die altijd al bij elkaar hebben gezeten verkoopster zei dat dat goed kan. Ze komen uit echt een heel klein hokje van ongeveer 20 bij20. Heb ze nu ong in een kooi van 20 x 40 zitten dus ze gaan alleen maar groter.

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-17 18:12

Helaas is het verstand en de kennis omtrent de roborovski dwerghamster zwaaaar minimaal.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 14:42

Niet een hele goeie foto maar het geeft een idee!


Afbeelding

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:02

Hallo,

Hoe groot moeten alle accessoires zijn voor een Syrische hamster? Het wiel moet 29cm in doorsnede zijn maar ik bedoel meer de huisjes en tunnels. Wil deze namelijk graag van internet bestellen en zou wat sneu zijn wanneer de hamster er niet meer in past. Mijn oude aquarium van 100x50x50 wordt het nieuwe huis (heb haar net gekocht, syrtje van 5 weken) en wil graag gaan scapen voor Bella.

xDenies, ik heb even een foto bijgevoegd van jouw bak. Zou je kunnen vertellen wat hier precies allemaal in zit qua spulletjes?


Afbeelding

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 19:03

Nee, dat kan ik helaas niet. De bak is toentertijd voornamelijk opgebouwd uit kurkschorstunnels en wijnranken. Maar het is ondertussen al een flinke poos geleden en ik heb geen Syren meer :)
De bak is overigens wel 120x50x50, dus dat is wel even een ander maatje.

De huisjes heb je van minimaal 20cm nodig. Ik heb toevallig in de winkel waar ik werk het één en ander ingekocht op Syren formaat.

Zoals onder andere deze: https://www.wesdijk.nl/dieren/accessoir ... &results=2

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 19:19

xDenies schreef:
Nee, dat kan ik helaas niet. De bak is toentertijd voornamelijk opgebouwd uit kurkschorstunnels en wijnranken. Maar het is ondertussen al een flinke poos geleden en ik heb geen Syren meer :)
De bak is overigens wel 120x50x50, dus dat is wel even een ander maatje.

De huisjes heb je van minimaal 20cm nodig. Ik heb toevallig in de winkel waar ik werk het één en ander ingekocht op Syren formaat.

Zoals onder andere deze: https://www.wesdijk.nl/dieren/accessoir ... &results=2


Dank, hoeveel bodemmateriaal ben je daarvoor nodig?

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 19:21

Ik werk met grote balen, dus ook dat is weer lastig om te zeggen. Van de grote balen ben je toch wel van beide iets minder dan de helft nodig. Zaagsel & hennepvezel door elkaar gemengd.

Herfstdraad
Berichten: 173
Geregistreerd: 03-11-16
Woonplaats: Ergens in het koude noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:56

xDenies schreef:
Ik werk met grote balen, dus ook dat is weer lastig om te zeggen. Van de grote balen ben je toch wel van beide iets minder dan de helft nodig. Zaagsel & hennepvezel door elkaar gemengd.


Je mengt het dus echt door elkaar in plaats van verschillende stukken van de bak met verschillende bodembedekkers in te delen?

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 23:14

Normaal gesproken wel :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 01:28

xDenies schreef:
melanie0906 schreef:
Ik ga zo ook een bak van of 60x30 of 80x30 ophalen voor mijn 2 roborovskis!


Met Robos blijft het aftasten. Ik vind persoonlijk 60x30 echt te klein, maar als ze niet anders gewend zijn moet je ze niet ineens super groot zetten met een kale inrichting; dan komen er gevechten.
Dus hoop dat het voorspoedig verloopt!

Is dat omdat ze (door de plotse overgang naar een grote ruimte) dan ieder een eigen hoek van de bak als territorium gaan zien en de ander dus als indringer?

Dan zou je het beste voor de bak van 80x30 gaan en dan eerst een schot plaatsen om de bak te verkleinen en die langzaam opschuiven zodat de overgang in grootte niet zo plots is?

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 08:41

Exact, maar het is geen garantie dat het goed blijfr gaan :) kan best dat je regelmatig kleiner moet.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:36

Ah dank je. Ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen bij de robo's van melanie in hun nieuwe huis.

silvericathy

Berichten: 1921
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:54

hallo, ik heb een vraagje en om er nu een nieuw topic voor aan te maken vind ik ook weer niets..

ik heb een aquarium van 80x30x35
en wil graag een goudhamster kopen. In het verleden meerdere hamsters gehad maar die zaten in een tralie kooi.

kan ik de deksel van het aquarium gewoon erop laten zitten of is het echt nodig om deze eraf te halen en een nieuwe deksel met gaas te maken?

we hebben twee katten, dus dan zou het wel echt een stevige deksel moeten worden, vandaar als het kan laat ik liever de deksel van het aquarium erop zitten.

AlwaysH

Berichten: 11275
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:58

silvericathy schreef:
hallo, ik heb een vraagje en om er nu een nieuw topic voor aan te maken vind ik ook weer niets..

ik heb een aquarium van 80x30x35
en wil graag een goudhamster kopen. In het verleden meerdere hamsters gehad maar die zaten in een tralie kooi.

kan ik de deksel van het aquarium gewoon erop laten zitten of is het echt nodig om deze eraf te halen en een nieuwe deksel met gaas te maken?

we hebben twee katten, dus dan zou het wel echt een stevige deksel moeten worden, vandaar als het kan laat ik liever de deksel van het aquarium erop zitten.


Hoi silvericathy,

80x30x35 is best klein voor een Syrische hamster. Hij is vooral erg laag, omdat ze sowieso al een loopwiel van 30 cm doorsnede nodig hebben.
Ik zou eerlijk gezegd 100x40x40 als minimum aanhouden voor een Syrische hamster. ;)

Groetjes,
Chantal

silvericathy

Berichten: 1921
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:05

AlwaysH schreef:
silvericathy schreef:
hallo, ik heb een vraagje en om er nu een nieuw topic voor aan te maken vind ik ook weer niets..

ik heb een aquarium van 80x30x35
en wil graag een goudhamster kopen. In het verleden meerdere hamsters gehad maar die zaten in een tralie kooi.

kan ik de deksel van het aquarium gewoon erop laten zitten of is het echt nodig om deze eraf te halen en een nieuwe deksel met gaas te maken?

we hebben twee katten, dus dan zou het wel echt een stevige deksel moeten worden, vandaar als het kan laat ik liever de deksel van het aquarium erop zitten.


Hoi silvericathy,

80x30x35 is best klein voor een Syrische hamster. Hij is vooral erg laag, omdat ze sowieso al een loopwiel van 30 cm doorsnede nodig hebben.
Ik zou eerlijk gezegd 100x40x40 als minimum aanhouden voor een Syrische hamster. ;)

Groetjes,
Chantal


de bak is 35 cm hoog, daarnaast wil ik met meerdere hoogtes gaan werken zodat het beestje ook kan klimmen, dit om optimaal gebruik te kunnen van de ruimte... denk dat zelfs leuker voor de hamster is dan alleen maar een grond vlak. Snap dat je het liever groter zou zien, maar denk dat er duizenden hamsters dromen van de bak die ze bij mij zouden krijgen.

Mizora

Berichten: 18120
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:08

Ik zou in dit hok geen goudhamster plaatsen, maar een kleinere soort. Met meerdere verdiepingen wordt al lastig doordat het rad dus al 30cm moet zijn, dan heb je nog een stuk van 30x50 over om eventuele verdiepingen en een graafstuk in te maken. Immers moet het rad niet tegen de deksel aankomen, dus er mag maximaal 3cm bodembedekking onder.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:11

Silvericathy, mag ik vragen hoe je met hoogtes wilt werken als de bak maar 35 centimeter hoog is :) want er moet ook nog bodembedekking in, dan hou je al niet zo veel ruimte meer over.
Ik heb mijn Rus in een bak van 80 zitten, en daar zou ik geen Syr in willen hebben :)

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:14

Heeft iemand tips voor mij? Ik heb een kooi van 60×40cm met 2 plateaus voor een dwerghamster.

Momenteel ziet de kooi er zo uit:
Afbeelding

Dit is de oude inrichting:

Afbeelding


Probleem is dat ik het idee heb dat hij zich verveeld: hij zit veel in de hoek bij de schuifdeuren te graven en knaagt aan het glas (een heel vervelend geluid).

Ik heb het idee dat hij zich dus verveeld. Ik ga hier ook in het topic rondkijken :) Maar bijvoorbeeld meer zaagsel? Andere speeldingen?

xDenies

Berichten: 13500
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 19:03

silvericathy schreef:
hallo, ik heb een vraagje en om er nu een nieuw topic voor aan te maken vind ik ook weer niets..

ik heb een aquarium van 80x30x35
en wil graag een goudhamster kopen. In het verleden meerdere hamsters gehad maar die zaten in een tralie kooi.

kan ik de deksel van het aquarium gewoon erop laten zitten of is het echt nodig om deze eraf te halen en een nieuwe deksel met gaas te maken?

we hebben twee katten, dus dan zou het wel echt een stevige deksel moeten worden, vandaar als het kan laat ik liever de deksel van het aquarium erop zitten.



Ik had je graag in eerste instantie zelf antwoord willen geven ;)
Maar AlwaysH heeft wel gelijk. 80cm is de advies maat voor een Russische Dwerghamster met
een reden. Het is dan ook erg vreemd om een hamster, die twee keer zo groot is, in dit zelfde
formaat hok te gaan houden. Een fokker van de Syrische hamster hanteert 80x50cm, dit is dus
nog steeds groter dan 80x35. Uit ervaring is het gebleken dat een Syr in 100x50 of zelfs 120x50
beter te houden is.
Het loopwiel van een Syrische hamster is al 30cm en de huisjes dienen ook minimaal 25cm te zijn.
Weg ruimte ..
Het territorium van een Syrische hamster in het wild is 120x120.

En de opmerking, 'Snap dat je het liever groter zou zien, maar denk dat er duizenden hamsters dromen van de bak die ze bij mij zouden krijgen.', slaat natuurlijk geheel de plank mis. Jij weet nu hoe je de hamster moet houden en dan is het nogal vreemd om moedwillig de hamster veel te klein te gaan houden.

@ Eske,

60x40 is niet heel groot en is eigenlijk kleiner dan de adviesmaat van 80x35cm. Dit in combinatie
met de manier van inrichten kan een grote oorzaak van het vervelings gedrag zijn. Je kan hier en
daar wat spelen met je inrichting maar het vervelende is dat de ruimte niet erg groot is en je deze
dus eigenlijk moet besteden aan de belangrijke dingen en zoveel mogelijk graafmogelijkheden moet
aanbieden in combinatie met schuilmogelijkheden.


Ik kan overdag weinig tot niet reageren. Maar ik waardeer het als ik betreffende Hamsterscaping zelf
de vragen mag beantwoorden ;)

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:20

Jeetje wat een gezeur. Wat maakt het nu uit wie de vraag beantwoordt? Ik ga dit topic verlaten, ik hou niet van dat soort arrogantie.

silvericathy

Berichten: 1921
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:23

bedankt voor de reactie, een grotere bak komt er niet in. We hebben deze bak staan en ik mag al blij zijn dat ik er een hamster in mag doen.

stel dat ik dan inderdaad voor een kleinere soort ga, omdat die inderdaad geschikter zijn voor de bak...
dan wel nog altijd de vraag of ik het deksel moet veranderen of het ook gewoon zo kan laten.