Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 21:33

Hallo allemaal!

Bijna vier jaar geleden ging mijn collega de aller eerste aquascape bak in onze winkel inrichten.
Ik werd hier zo door geïnspireerd dat ik als grap zei, 'Wat jij onderwater doet, kan ik ook prima
bovenwater!', zo gezegd zo gedaan. Er werd een volglas 80x35cm aquarium te voorschijn
getoverd en ik mocht materialen gaan pakken. Stapje voor stapje kwam de eerste natuurlijke
hamster-leefwereld naar voren.

Afbeelding

Voor ik het wist mochten er verschillende hamsters omstebeurten in wonen en op een begeven
moment werd het de vaste huisvesting voor een klein groepje Roborovski dwerghamsters. De
bak was 'mijn kindje' en ik droeg zorg over dat hij er netjes bij stond en dat hij keer op keer leuk
is ingericht.
Beetje voor beetje werd de inrichting anders. Meer graafmogelijkheden, meer zand, meer dit,
meer zus. En steeds meer klanten en hamsterhouders werden er door geïnspireerd. Uiteindelijk
bleef het doel: Verbeteren van hamster welzijn.

Nu zijn we bijna vier jaar verder en er is ontzettend veel verandert. Halverwege vorige jaar kwam
o.a dit topic naar voren: [BB] Een andere manier van hamsters houden
En ook in de hamsterwereld waren er toch al flink wat discussies gaande over de huisvesting. In
eerste instantie had ik ook zoiets van: Maar huh .. ik houd mijn hamsters toch niet verkeerd? Tot
ik ook mijn oogkleppen af deed en verder ging kijken. Nee ik hield ze niet verkeerd; maar het kan
wel beter!
Zodoende ben ik verder gegaan met het inlezen, uitproberen enzovoort.

Vandaag de dag is het woord, 'Hamsterscaping', een echt ding in de Hamsterwereld. Niet meer
alleen vanuit de winkel, maar ook op social media! En onderstaande foto's laat je zien wáárom ;)


Afbeelding
1.20x50x50cm volglas aquarium

Afbeelding
100x58x58cm Ikea kast

Afbeelding
80x35cm volglas aquarium (bak in de winkel)

Afbeelding
1.20x50x50 volglas aquarium

Afbeelding
100x40x50 volglas aquarium (deze staat momenteel in de etalage, zonder dier ;))

En vandaag heb ik mijn eigen 1.20 bak weer opnieuw ingericht ....

Afbeelding

Afbeelding

Hoe gááf is dit om in je woonkamer te hebben?
Naast dat het mooi is, is het ook nog eens functioneel voor je dwerghamster (veel graaf
mogelijkheden, vele ruimte om te kunnen bewegen, veel verstopplekken enz.), het
schoonmaken doe je ééns in de zoveel tijd en valt reuze mee. Er zijn zóveel voordelen!

Je vind de pagina 'Hamsterscaping' ook op Facebook!

Deel jij ook jouw hamsterscape bak? :D

Stel je vragen gerust! En uiteraard hoef je het niet eens te zijn met deze manier van
hamsters houden :)

Ik werk inderdaad in een Dierenspeciaalzaak waar welzijn bij ons hoog in het vaandel
staat. Naast dat ik daar werkzaam ben en mijn best doe voor de dieren heb ik ook mijn
eigen Hamstery. Deze staat geheel los van mijn werk.
Hamstery Pure Colour


Groeten,
Denise

Ilse_123

Berichten: 3767
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:44

Dat ziet er zoveel leuker uit dan een plastic bak met zaagsel <3

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:44

Wat gaaf! Maar maken die hamsters er geen zooitje van?

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 21:47

Silly1972 schreef:
Wat gaaf! Maar maken die hamsters er geen zooitje van?


De roborovski's in de winkel wel. Maar zij zijn met z'n viertjes en gebruiken ook het mos
als nestmateriaal en dergelijke.

Maar voor het grootste gedeelte blijft alles behoorlijk netjes. Soms het zand even zeven om
het zaagsel en alles er uit te halen! Of af en toe een stukje mos terug leggen.

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:49

Ohhh wat tof! :D Hoeveel hamsters heb je dan in één zo'n bak? Wat zullen jouw hammies het fijn hebben zeg! :))

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 21:50

Miracle_ schreef:
Ohhh wat tof! :D Hoeveel hamsters heb je dan in één zo'n bak? Wat zullen jouw hammies het fijn hebben zeg! :))


Eén :)
Op de Roborovski's in de winkel na dan. Enkel de Roborovski dwerghamster kan redelijk goed samen
leven. De Russische dwerghamster leeft solitair. Mijn koppels zitten in een kooi waar ik makkelijk bij
ze kan mocht er ineens iets zijn.

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:52

Silly1972 schreef:
Wat gaaf! Maar maken die hamsters er geen zooitje van?


Russische dwerghamsters over het algemeen niet nee, de Syrische en de drukke Robo's wel... :')
Moet je iets meer grenzen in de details stellen!

Leuk hoor, Denise! :D

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 21:54

Ik het andere topic had ik al andere creaties voorbij zien komen. Echt, wat maak jij er een kunstwerk van! Prachtig en de hamsters genieten er zeker van. Alleen wat ik mij afvroeg, hoe maak je dit schoon?

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-17 21:57

elinedeau95 schreef:
Ik het andere topic had ik al andere creaties voorbij zien komen. Echt, wat maak jij er een kunstwerk van! Prachtig en de hamsters genieten er zeker van. Alleen wat ik mij afvroeg, hoe maak je dit schoon?


Dankjewel! De hamsters genieten absoluut in volle teugen.

Ik maak dit schoon wanneer het uitkomt. Na een maand of drie is het pas een beetje nodig. Het zand
zeef ik iedere week om het netjes te houden en ontdoen van zaagsel enz. Als ik het ga schoonmaken
dan pak ik alle spullen er uit en schep met een stoffer en blik de bodembedekking er uit. Stofzuiger
erdoor. Doekje er door; en klaar!

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 00:40

Door al die mooie foto's past het topic beter in BB-ITP. Bij dezen dus verplaatst daar naartoe van BB,

melody7

Berichten: 13685
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 00:51

Wauw wat een super toffe inrichtingen maak jij zeg! Daar kunnen heel veel mensen iets van leren _/-\o_

Ook heel goed om te lezen dat je in een dierenspeciaalzaak werkt die dit dus uitstraalt, waren ze allemaal maar zo!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 02:10

Waar haal je je materialen vandaan? Is het mos vastgeplakt of allemaal los?

Welk zand gebruik je?

(ik vind het namelijk erg gaaf, en overweeg een syrische hamster aan te schaffen, maar als ik zoiets wil proberen moet het wel veilig)

Houdt die wilgenbrug als afzetting alles netjes binnen?

Djoopie

Berichten: 2691
Geregistreerd: 12-06-12
Woonplaats: Ergens op aarde

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 07:37

Ik blijf het super mooi vinden!! De wens is er nog steeds, maar eerst maar eens een ander huis voor mijzelf. Ondertussen volg ik je met bewondering :). De Binnenhuishamster architect :))

Silly1972

Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:33

Mos kan je gewoon bij het tuincentrum halen

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 15:55

khirshanta schreef:
Waar haal je je materialen vandaan? Is het mos vastgeplakt of allemaal los?

Welk zand gebruik je?

(ik vind het namelijk erg gaaf, en overweeg een syrische hamster aan te schaffen, maar als ik zoiets wil proberen moet het wel veilig)

Houdt die wilgenbrug als afzetting alles netjes binnen?


Ik haal de materialen uit 'bloemenwinkels', zooplus en bij de winkel waar ik werk: wesdijk.nl
Het mos ligt er los op en kan ik dus ook zo hergebruiken. Het mos is wel eerst meer dan 48 uur
in de vriezer geweest voor het gebruikt kan worden. Daarna is het langzaam 'gedroogd' zonder
verhitting en daarom blijft het mooi groen.

Het zand wat je voor ieder typte hamster moet gebruiken is Chinchilla of Gerbil badzand. Ik gebruik
deze van Beaphar omdat ik daar het meest tevreden over bent.

Een Syrische hamster is, in mijn ogen, een wereld van verschil met Rusjes. Dat is mijn eigen
persoonlijke ervaring. Ik heb in mijn 1.20 bak een poosje een Syrtje gehad tot ie is overleden. Ik
zou een Syr nóóit meer kleiner kunnen geven omdat de materialen die je nodig hebt veel groter
zijn en een Syr veel kieskeuriger is in zijn doen en laten. Gelukkig zijn mijn Russen sneller tevreden
en kan ik lekker aan de gang! :D

De wilgenbrug moet je stevig genoeg zetten, dan merk je weinig dat er iets gebeurd.


Djoopie schreef:
Ik blijf het super mooi vinden!! De wens is er nog steeds, maar eerst maar eens een ander huis voor mijzelf. Ondertussen volg ik je met bewondering :). De Binnenhuishamster architect :))


Haha, dat is ook een hele leuke naam!


Silly1972 schreef:
Mos kan je gewoon bij het tuincentrum halen


Uiteraard kan je het 'gewoon' bij een tuincentrum halen. Alleen ben je dan nog niet klaar.
Het mos wat wij bij Wesdijk (en straks ook op www.wesdijk.nl) verkopen is al wel klaar voor gebruik!


melody7 schreef:
Wauw wat een super toffe inrichtingen maak jij zeg! Daar kunnen heel veel mensen iets van leren _/-\o_

Ook heel goed om te lezen dat je in een dierenspeciaalzaak werkt die dit dus uitstraalt, waren ze allemaal maar zo!


Dankjewel! Ik doe m'n best! :)

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 12:23

De eerste workshop 'Hamsterscaping', afgelopen donderdag was een gróót succes. Veel tevreden en enthousiaste mensen en drie mensen die met een nieuwe huisvesting naar huis zijn gegaan. Twee daarvan hadden een kooi van ongeveer 55cm en nu dus 80x35!


Afbeelding


Mijn bazin was ook erg enthousiast. Niet enkel door het geen wat er aangeschaft is maar ook door de sfeer, de enthousiasme tijdens de workshop enzovoort. Op naar donderdag 13 april!

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:28

Mij heb je ook geïnspireerd voor mijn muisjes :D

Amandavd
Berichten: 12104
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:34

Heel gaaf, ben er echt fan van. Las ik nou goed dat je de kooi iedere drie maanden echt schoonmaakt? Als in alles eruit en nieuwe bodembedekking erin? Lijkt mij ook erg gaaf voor mijn muizen maar dat kost een fortuin aan bodembedekking als je dat elke week zou vernieuwen.

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:35

Ze zijn supergaaf om te zien!

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:41

Superleuk! Vind alleen dat blauwe spul iets minder, maar dat mos en hout staat echt prachtig <3
Ik kende hamsterscaping niet, maar ik doe ook dit soort dingen, alleen dan met exotische zoogdieren :) Echter nog een stapje verder dan alleen natuurlijk, namelijk bioactief.
Ik heb hiervoor toevallig ook net een week of twee geleden een nieuwe FB groep voor opgericht (voor alle zoogdieren), wel internationaal dus Engelstalig. De naam is Bioactive And Naturalistic Mammal Setups mocht er iemand geïnteresseerd zijn. Het zou erg leuk zijn als je/jullie daar wat van jullie hamsterverblijven konden delen ter inspiratie!
Met name in de VS is een "natuurlijke" manier van houden helaas veel minder bekend/populair maar met dank aan internationale voorbeelden krijgt het daar ook steeds meer voeten in de aarde!
Zelf werk ik met name met 2 diersoorten waarvan er 1 in de VS vooral in kleine plastic bakken ingericht als "fleece paleisjes" gehouden wordt, doodsaai...

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 12:46

eclair98 schreef:
Mij heb je ook geïnspireerd voor mijn muisjes :D


Ontzettend leuk! Volgens mij zag ik zoiets langs komen op de Hamsterscaping Facebook pagina?


Amandavd schreef:
Heel gaaf, ben er echt fan van. Las ik nou goed dat je de kooi iedere drie maanden echt schoonmaakt? Als in alles eruit en nieuwe bodembedekking erin? Lijkt mij ook erg gaaf voor mijn muizen maar dat kost een fortuin aan bodembedekking als je dat elke week zou vernieuwen.


Om eerlijk te zijn doe ik het echt wanneer het me uitkomt. Maar met gemak kan dit zeker langer dan drie maanden 'schoon' zijn.
Ik heb dit geprobeerd met de muizen die ik toen had .. maar de geur was niet te verdragen na een week. Vooral de takken zijn echt een drama om de geur daar goed uit te kunnen halen. Je zou dan echt naar andere materialen moeten gaan kijken of open staan voor iedere week een flinke schrobbeurt.
Maar als ik ga schoonmaken gaat inderdaad alles er uit.

Al is het soms ook stiekem gewoon om een nieuwe inrichting te plaatsen :')


Fenrir schreef:
Superleuk! Vind alleen dat blauwe spul iets minder, maar dat mos en hout staat echt prachtig <3
Ik kende hamsterscaping niet, maar ik doe ook dit soort dingen, alleen dan met exotische zoogdieren :) Echter nog een stapje verder dan alleen natuurlijk, namelijk bioactief.
Ik heb hiervoor toevallig ook net een week of twee geleden een nieuwe FB groep voor opgericht (voor alle zoogdieren), wel internationaal dus Engelstalig. De naam is Bioactive And Naturalistic Mammal Setups mocht er iemand geïnteresseerd zijn. Het zou erg leuk zijn als je/jullie daar wat van jullie hamsterverblijven konden delen ter inspiratie!
Met name in de VS is een "natuurlijke" manier van houden helaas veel minder bekend/populair maar met dank aan internationale voorbeelden krijgt het daar ook steeds meer voeten in de aarde!


Ik heb de pagina geliked en ben benieuwd wat ik te zien ga krijgen.
Het blauwe spul was echt meer voor de leuk en het blijft tot nu toe keurig liggen. Een echte waterval gaat helaas nog niet lukken :') Al zou dat ontzettend gaaf zijn.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 12:51

Leuk! Voel je vrij je foto's te delen, er zitten ook mensen in de groep met hamsters en muizen die het erg leuk zouden vinden dit soort dingen te zien!

Je hebt wel van die watervalletjes voor reptielen, maar bij een hamster lijkt me dat toch minder handig ook ivm het knagen (draadjes etc.) :P

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 13:26

Wauw echt onwijs gaaf dit, nu heb ik wel een vraagje.
Ik ben allergisch voor zaagsel, is er een mogelijkheid om dit ook op een andere manier te doen of word dat lastig ?

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-17 14:41

SindyKaya schreef:
Wauw echt onwijs gaaf dit, nu heb ik wel een vraagje.
Ik ben allergisch voor zaagsel, is er een mogelijkheid om dit ook op een andere manier te doen of word dat lastig ?


Ja hoor :) Al vind ik zaagsel ideaal om mee te bouwen en het is voordelig in aanschaf.

Supasoft, cotton clean en dergelijke zouden ook prima moeten zijn.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Niet Aquascaping maar .... Hamsterscaping!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:45

Ik ben inderdaad Bente die laatst in de facebook groep iets had geplaatst