Van twiet naar tok.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:48

Wat leuk dat ze toch nog voor de winter zijn begonnen met leggen!

De drie dames hier leggen ook nog trouw allemaal elke dag een ei.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:57

Ah gefeliciflapsteert met het 1e eitje ! :D Smaakt altijd dubbel zo lekker ! :9

Heb je voor de hele winter eitjes waarschijnlijk als ze nu beginnen leggen.
Ik ben jaloers. Van de hele zomer geen ei want dames allemaal broeds en nu in de rui...dus weer noppes :')

black_kelpie

Berichten: 7828
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-18 16:13

Pandora2 schreef:
Ik ben jaloers. Van de hele zomer geen ei want dames allemaal broeds en nu in de rui...dus weer noppes :')

Ik hoor het wel meer, mensen met 10+ hennen en toch eieren in de supermarkt moeten halen. Heb je wat aan _O-

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:14

Ik heb mijn kippen ook al een preek gegeven hoor. Maar ho maar dat de dames onder de indruk zijn van hun arbeidsvoorwaarden :n

Anoniem

Re: Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 08:12

Wel stom als ze niet willen leggen dan haha. Hier waren er 2 vd 3 broeds, maar netjes na elkaar ipv tegelijk. En sindsdien leggen ze meer eieren. Ze zijn nog niet in de rui... mogen ze best overslaan van mij..

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:06

Mijne leggen toch niet in de winter

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:55

black_kelpie schreef:
Ik hoor het wel meer, mensen met 10+ hennen en toch eieren in de supermarkt moeten halen. Heb je wat aan _O-


:') :x Ik koop idd ook al vanaf juni ongeveer supermarkt eitjes. Wel bio :+

Vraag elke morgen heel beleefd of ik vandaag een eitje van ze krijg, maar alsnog niks. :=

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:29

Pandora2 schreef:
black_kelpie schreef:
Ik hoor het wel meer, mensen met 10+ hennen en toch eieren in de supermarkt moeten halen. Heb je wat aan _O-


:') :x Ik koop idd ook al vanaf juni ongeveer supermarkt eitjes. Wel bio :+

Vraag elke morgen heel beleefd of ik vandaag een eitje van ze krijg, maar alsnog niks. :=

Vanaf juni al :oo dan hebben wij altijd over productie dan kunnen we het zelf niet meer op en verkopen wij ze haha

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 11:00

Wij hadden een slecht jaar, 1 kip (van de 3) was broeds van eind mei tot september 8)7 Kreeg het niet uitgelegd dat ze niet de vloer van het hok uit hoefde te broeden... Dullig beest

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 12:57

:')
Hier 3 van de 3 broeds van juni tot ergens eind september :wow: :+
1 was al een keer broeds in januari van dit jaar... :x
Zijn jonge cochin krieltjes en zelf uit natuurbroed, dus dan gaat het het 1e jaar altijd hard met broeden }>
En de temperaturen werkten ook niet mee deze zomer uiteraard {:}

Ik heb dus nog veeeeeeeel eitjes tegoed de komende jaren :Y)

black_kelpie

Berichten: 7828
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 16:04

:') Da's wel heel sneu voor je Pandora.

Ik hoop echt dat de mijne hun ras eer aan doen; lekker de winter door leggen en weinig broeds. Lijkt me zo saai, de hele zomer van die broedse pannenkoeken en geen eitjes :+

Vanmorgen zag ik Dirty op het legnest zitten, kom net terug van mijn werk en ja hoor, er lag weer een eitje *\o/* Van wie de eerste was weet ik niet.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:24

Dirty... ocherm :')
Met een beetje geluk zie je binnenkort miniem verschil tussen de eitjes en kan je de gulle gevers identificeren 8-)

Anoniem

Re: Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 16:35

Wij hebben er 2 die bruine eitjes leggen en eentje iets blankere eitjes. En eentje is meer van de ovaaltjes.. en als er een dag geen ei was, is het ei de dag erop heel groot (voor hun doen dan).

Ik vind die broedse pannenkoekjes wel altijd gezellig. Maar dat is omdat ik ze dan kan aaien en normaal gesproken niet :+

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 17:34

Onze ene kip wordt echt vet agressief als ze broeds is, dan moet ik er echt met de werkhandschoenen bij als ik op eier jacht ben :')

black_kelpie

Berichten: 7828
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 18:25

Pandora2 schreef:
Dirty... ocherm :')
Met een beetje geluk zie je binnenkort miniem verschil tussen de eitjes en kan je de gulle gevers identificeren 8-)

Tussen deze 2 eitjes zat behoorlijk verschil qua vorm en uiterlijk, dus ik kan ervan uit gaan dat het 2 verschillende hennen waren?


idinn schreef:
Ik vind die broedse pannenkoekjes wel altijd gezellig. Maar dat is omdat ik ze dan kan aaien en normaal gesproken niet :+

Dan is het wel leuk ja, maar ik moet ze nu al bijna van me af meppen, als ik de ren in loop zitten er binnen no-time minimaal 2 bovenop me :+


Qimm schreef:
Onze ene kip wordt echt vet agressief als ze broeds is, dan moet ik er echt met de werkhandschoenen bij als ik op eier jacht ben :')

_O- _O-

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:12

Ik gok van wel :j

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 19:18

:') Wat een megaschattig eitje! Of het je honger stilt vraag ik me af, maar leuk vind ik het wel!

black_kelpie

Berichten: 7828
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 19:37

Sokje_6 schreef:
:') Wat een megaschattig eitje! Of het je honger stilt vraag ik me af, maar leuk vind ik het wel!

Het zijn er nu al 2, dan begint het zoden aan de dijk te zetten he 8-)

Als ze volop aan de leg zijn verwacht ik 20 tot 28 eitjes per week, en ze zullen nog iets groter worden. Ik denk dat we blije buren krijgen, want zoveel eten wij er met zn tweeën echt niet, ook niet van dit formaat :Y)

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:36

Hier gooien we de broedse pannekoeken van het nest, daar hebben we ze niet voor :')

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 22:50

Daar zijn die van mij niet van onder de indruk, gaan dan nuffig een zandbadje nemen, even wat drinken en gaan ze weer pannenkoeken

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Re: Van twiet naar tok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:17

Ik begin door jullie kippen steeds leuker te vinden. Die wollige kopjes en termen als broedse pannenkoekjes.... ik wil nu ook kipjes maar heb er geen plek voor |( Haha, lees echt met zoveel plezier mee!

black_kelpie

Berichten: 7828
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 23:53

Ceffyl schreef:
Ik begin door jullie kippen steeds leuker te vinden. Die wollige kopjes en termen als broedse pannenkoekjes.... ik wil nu ook kipjes maar heb er geen plek voor |( Haha, lees echt met zoveel plezier mee!

Jammer dat je geen plek hebt! Ik wilde de tuin niet toen we hier kwamen wonen, vond hem veel te groot :')

Ooit een broedse kip gezien? Die mutsen zitten echt als een brede platte pannenkoek met veren op het nest, zo leuk <3

Ik ben deze week maar weer begonnen met stoktraining met de dames en heer. Het legnest was veel aantrekkelijker dan de stok, dus ze bleven koppig in het nest slapen en ik had het opgegeven. Nu ze er eieren moeten gaan leggen wil ik toch eigenlijk wel dat ze op stok gaan om het nest schoon te houden (man wat schijten 4 kippen veel in 1 nacht _O- ). Ook is er nogal wat condensvorming tegen het klepdeksel van het legnest door al het vocht wat ze gedurende de nacht verliezen, en dat lijkt me met winterkou niet zo'n succes.

Deze week heb ik dus een nieuwe zitstok in elkaar geflanst; hoger, breder, langer en verwijderbaar. Rond een uur of 6 parkeer ik ze op stok en rond 10 uur breng ik Victor naar zijn plekje in de schuur. Eventuele eigenwijze mutsen zet ik dan weer terug en hoop dat ze blijven zitten tot de volgende ochtend :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 00:33

Hier ligt Mien ook altijd te slapen in het legnest. Inderdaad inclusief imposante berg stront (zeker nu ze voor 6 uur al gaan slapen). Dot en Sien zitten op de rand van het legnest, gelukkig met de kont naar buiten. Die zitten wel graag op stok, maar Mien is een echte grondslaper en daar willen ze in de buurt blijven. Mien heeft 2 avonden onder de stok geslapen en toen het legnest ontdekt. Dot en Sien hebben zich er een nachtje bijgepropt en toen maar voor de rand gekozen.

Mien als pannenkoekje (ze heeft trouwens een puntje op haar kam, super schattig..)
Afbeelding

Gaat dat goed met Victor in de schuur?

black_kelpie

Berichten: 7828
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 01:04

Prachtig kipje <3 Wat is dat kleurtje, goud blauwgezoomd? Echt heel mooi.

Victor in de schuur gaat heel goed gelukkig! Toen ze nog met zijn 2en zaten in de frettenkooi zaten ze op stok en begonnen ze nog steeds aardig op tijd te tetteren. Kan ook lekker vanaf zo'n stok natuurlijk. Nu Vic alleen zit heb ik een kattenreismand neergezet met een lekkere laag hennepvezel en stro, en ik heb het idee dat hij daar liever in zit dan in de kooi. Hij springt er zelf in en voor half 8 hoor ik hem nooit, meestal later pas of helemaal niet. Als ik hem er in de ochtend uit laat dan rent hij naar zijn dames en krijgen de stembandjes een goede warming-up :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 08:33

black_kelpie schreef:
Prachtig kipje <3 Wat is dat kleurtje, goud blauwgezoomd?

Ja klopt :j

Aahw klinkt als een heerlijk slaapplekje. En dan in de ochtend lekker bij z'n dames. Lief! Buren vinden het dus ook prima? Wel heel fijn hoor. Hier schijnt vroeger iemand ook een haan te hebben gehad en iig de buurvrouw vond dat gezellig. Maar we durfde het niet aan. Ook met oog op in de toekomst verhuizen, zijn hennetjes al lastig genoeg (als in: alle appartementjes zonder mega dakterras vallen af :+ ).