Reeënschedel (kookproces)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Reeënschedel (kookproces)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 15:15

Eind april gingen een vriendin en ik foto's maken van mijn nichtje en mijn shet in het bos.
We waren al een tijdje bezig (en waarschijnlijk al tig keer voorbij gelopen := ) toen we een gedeelte van een ree zagen liggen. We zagen 2 tot 3 poten en een stuk romp/ vacht.
We zijn er verder niet aangekomen.
Paar weken later ging ik mn shet op diezelfde plek longeren en uiteraard ging ik even kijken wat de staand van zaken was. Er lagen nu zichtbaar 2 pootjes, een stukje onbruikbaar reeënleer en heel veel los haar.

Weer wat later kwam ik op diezelfde plek en ineens lag daar de schedel, wel een kleine 20 meter verder, maar ik gok dat het van die ree was. Aangezien ik niks bij me had heb ik hem laten liggen.


Afbeelding

Afbeelding


Volgende dag weer gegaan maar nu met handschoenen en een plastic zak. Bij het oprapen had ik al zoiets van; En nu?
Ik nog een kennis van me gebeld wat ik moest doen en of hij hem eventueel wilde hebben, maar helaas.
Ik ben dan ook nog zo'n oen die het dan niet meer kan laten, schedel terugleggen, schouders ophalen en weglopen. Nee ik moet en zou die schedel hebben |o

Op internet staat bar weinig info hoe je en vooral hoelang je schedels moet koken :P Dus heb ik het gemiddelde genomen. Eerst nog even in paniek, want welke pan ga ik gebruiken. Maar gelukkig had ik er nog 1 in mn keukenkast liggen die ik zelden tot nooit gebruik.

Vol goede moed begonnen, alles klaargelegd en toen begon de ellende :+

Spoiler:
Zodra het water warm werd kropen er beestjes uit de schedel en die zochten het hogerop. Aangezien de schedel net niet helemaal onder water kon en ik er de kriebels van kreeg heb ik de schedel meteen ondersteboven gewipt en de beestjes verzopen. Ook gelijk werd duidelijk dat met koken luchtjes vrijkomen. Man man man, ik ging echt letterlijk over mn nek. Ik kan veel hebben maar dit was teveel. Ik dacht nog ik flikker pan en inhoud gewoon in de bosjes beneden en raap het later wel op. Maar ja zonde van de schedel. Toch doorgezet en meerdere keren het water verschoond. Na de 2de keer was het een stuk beter uit te houden. De pan heb ik na de 3de keer ook afgewassen want het zat onder het huidvet, vacht en diverse andere natuurartikelen. Al met al een ervaring die ik niet ga herhalen. :')


Onali schreef:
Hij ligt in de pan die ik never nooit meer ga gebruiken en man de lucht en de beestjes :r

Denk niet dat ik dit ooit ga herhalen :')



Afbeelding


Maar met steun vanuit het lugubertopic toch volgehouden.

Onali schreef:
Daar kom je nu mee _O-

Water verschoond en mn wc is nog nooit zo schoon geweest met alles wat ik er daarna doorheen heb gegoten.

Ik heb op advies soda erbij gegooid en dat schuimt dus het is behoorlijk goor om te zien.

En ik ben blij dat mn keukenlamp vervangen moet worden, daardoor kan ik het allemaal niet zo goed zien.


Afbeelding

Onali schreef:
https://youtu.be/qb7iBSTe3TE

Net voor de 2de water afgegoten.
Inmiddels kookt het weer en blijft het water vooralsnog schoon.



Afbeelding


Onali schreef:
Ik weet niet hoeveel minuten hij gekookt is, maar heb 4 keer het water verschoond.
Hij zit nu in een namaak tupperware gevuld met kattengrit voor absorptie.

Pan, pollepel, pannelappen (waren al aan vervanging toe) en afwasborstel liggen klaar voor een enkeltje container.

Mn wc is nog nooit zo schoongeweest, keukendeur en raam staan beide open (eigenlijk altijd) wel voor de zekerheid een geurtje neergezet.

Probleem nu zit in mijn neus, ik ruik het nog :+

Foto's volgen morgen wel.
Hoop dat ik kan slapen, tijdens het koken kwam de schedel zo af en toe omhoog. Uiteraard niet wanneer ik filmde maar het zag er nogal creepy uit met die holle oogkassen en mijn levendige fantasie.



Afbeelding

Inmiddels zijn we weer zoveel weken verder en heb ik hem al een tijd geleden uit de korrels gehaald. Foto's van vandaag.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wat ik weet van een paardenschedel/ kiezen, is dat het lijkt te gaan om een ouder dier. Kiezen zijn ook vrij afgesleten en de wortels van de kiezen zijn erg kort. Ook vind ik de schedel ontzettend broos ogen.
Zo was ze al voor ik het kookte, dus daar komt het niet van.
Beide kiezen vielen er vandaag uit en heb ik dus.
Aan de rechterkant mist een verbindingsstukje van het oogkas en ook de neus is niet compleet.
Op de achterkant, de atlas? de linkeroogkas en de neusbrug zitten wat verkleuringen. Het is daar blauw, geen idee of dit van het koken komt of doodsoorzaak/ bloedingen.

Ik twijfel nog om de schedel helemaal wit te maken, op zich stoort het me niet zoals het er nu uitziet.


Ze komt op of in mn boekenkast te liggen met zicht op haar vriendje.


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Onali op 06-07-19 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Reeënschedel (kookproces)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 15:20

Leuk om zo dat proces te zien :-)

Stuur anders voor de zekerheid Nickeltje hier op Bokt even een berichtje of er nog iets is waar je aan moet denken, zij doet dergelijke dingen ook :j

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 15:22

Apple schreef:
Leuk om zo dat proces te zien :-)

Stuur anders voor de zekerheid Nickeltje hier op Bokt even een berichtje of er nog iets is waar je aan moet denken, zij doet dergelijke dingen ook :j


Dankjewel.
Ga ik zo zeker even doen.

Nog even in tekstbalk het koken uitgelegd.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Reeënschedel (kookproces)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 15:30

Alleen de plaatjes gekeken (was voldoende voor mij _/-\o_ ). En je opmerking over de lucht gelezen. %)
Maar, wat ik me afvraag, geeft een jaar begraven niet hetzelfde resultaat?

Overigens, wel gaaf hoor!!

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 15:32

rien10 schreef:
Alleen de plaatjes gekeken (was voldoende voor mij _/-\o_ ). En je opmerking over de lucht gelezen. %)
Maar, wat ik me afvraag, geeft een jaar begraven niet hetzelfde resultaat?

Overigens, wel gaaf hoor!!


Dat had inderdaad ook gekund.
Maar ik woon 2 hoog en in het bos was ik vast en zeker de lokatie kwijt geraakt :+

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 15:33

Gaaf! Stoer dat je zelf met die schedel aan de gang bent gegaan. Ik vind het reuze interessant.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 15:33

Begraven op twee hoog. Ja, dat is een dingetje.

immii_clarr

Berichten: 790
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Re: Reeënschedel (kookproces)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 15:37

Mijn vriend prepareert ook schedels van reeën. Mocht je hem nog toch nog wit willen hebben dan kun je hem laten uitbleken in waterstofperoxide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 15:43

Onali schreef:
rien10 schreef:
Alleen de plaatjes gekeken (was voldoende voor mij _/-\o_ ). En je opmerking over de lucht gelezen. %)
Maar, wat ik me afvraag, geeft een jaar begraven niet hetzelfde resultaat?

Overigens, wel gaaf hoor!!


Dat had inderdaad ook gekund.
Maar ik woon 2 hoog en in het bos was ik vast en zeker de lokatie kwijt geraakt :+

Ja! En als ie al zo broos is, is het vaak ook moeilijk om hem niet stuk te maken. Collega van me doet dit ook; hij zet het tegenwoordig "gewoon" buiten in een emmer water, zonder ander spul. Ik zal eens vragen voor hoe lang. Daarna gooit hij ze inderdaad nog in waterstofperoxide.

Cool zeg! Ik vond nog een linkje waarmee je eens kunt proberen om de leeftijd te bepalen. https://www.over-reeen.nl/samenleven/wa ... jd-bepalen

M1, M2 en M3 staat voor molaren; dat zijn de achterste drie kiezen. Daarvoor zitten de premolaren (P1-3).

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 15:44

heel gaaf!
Mijn moeder heeft dit proces een keer doorlopen met een paardenschedel. Die hebben we overigens wel eerst een hele tijd begraven in de tuin en daarna heeft ze hem helemaal schoongemaakt.
De schedel heeft een poos bij ons thuis gestaan, was helemaal niet luguber overigens, en is toen naar mijn toenmalige school gegaan waar hij helaas verloren is gegaan in een brand.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 15:51

culaccino schreef:
Cool zeg! Ik vond nog een linkje waarmee je eens kunt proberen om de leeftijd te bepalen. https://www.over-reeen.nl/samenleven/wa ... jd-bepalen

M1, M2 en M3 staat voor molaren; dat zijn de achterste drie kiezen. Daarvoor zitten de premolaren (P1-3).


Oh gaaf dankjewel!
Zoals ik het nu snel doorlees lijkt het op 8-9 jaar.

Zonde Polly.
Paardenschedel zou ik ook wel willen hebben. Maar dan voorgekookt.


Bedankt voor de reacties, had het niet verwacht. :D

merijn06

Berichten: 183
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 16:01

Wauw, hij is prachtig! Gaaf dat je zoiets zelf durft te doen :j

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 16:09

Bij de stank ik kan ik mij helaas wel wat voorstellen, geprobeerd de getrokken kiezen en tanden van mijn paard uit te koken....mijn hemel wat was dat goor !
Kan je nagaan voor een hele schedel, maar wel een gaaf resultaat !

black_kelpie

Berichten: 7817
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 16:23

Mooi geworden! Ik hoop nog steeds een keer eentje te vinden.

Ik heb 2 wilde zwijnen schedels schoongemaakt, niet gekookt maar een aantal weken in de biotex laten weken (wel regelmatig schoon water). Peroxide heb ik niet gedaan, ik vind ze helemaal wit minder mooi.

We hebben een week met deze varkentjes achterin de auto rondgereden op vakantie, met 10 lagen plastic erom maar het was nog steeds niet te harden. Ik heb bijna een jaar lang moed verzameld om ze uit dat plastic te halen en schoon te maken :')

Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door black_kelpie op 06-07-19 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Reeënschedel (kookproces)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 16:25

Die zijn ook gaaf!!

Ik ben nog wel teruggegaan om te zoeken naar de onderkaak, maar met lege handen huiswaarts gekeerd.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Reeënschedel (kookproces)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 13:56

Dat is wel heel gaaf geworden! Heb zelf wat botten in degrond liggen, maar denk dat ik uitkoken toch maar buiten op een kampvuur ga doen... :=

black_kelpie

Berichten: 7817
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 14:14

Onali schreef:
Die zijn ook gaaf!!

Ik ben nog wel teruggegaan om te zoeken naar de onderkaak, maar met lege handen huiswaarts gekeerd.

Dit waren volledige skeletten, uit elkaar gereten en opgegeten door wolven. De neus van de kleine schedel was kapot, maar het afgebroken stuk heb ik wel gevonden en na het schoonmaken vastgelijmd.

Mooi om te zien ook dat de kleine aan het wisselen was, we hebben veel meer tanden meegenomen dan in de schedel pasten en een aantal zitten er nog dubbel in.

KimD

Berichten: 20414
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Reeënschedel (kookproces)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 14:21

Wij deden dit geregeld met paarden en koeienkoppen, buiten, in de stal, ver weg van het huis, ver weg van onze neus. :+

Ik vind het knap dat je het binnen hebt volgehouden. Want het ruikt alsof de koeling in een mortuarium kapot is gegaan en ze zich allemaal hebben omgedraaid. :r

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Reeënschedel (kookproces)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 14:57

Aan de staat te zien heeft deze wel veel langer gelegen dan vanaf dit voorjaar. Nog een keer terug gaan of je die andere kunt vinden. Ik legde ze vroeger in een mierennest, daar kwamen ze super schoon uit.

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 14:58

merijn06 schreef:
Wauw, hij is prachtig! Gaaf dat je zoiets zelf durft te doen :j

hij bijt niet meer hoor.

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Reeënschedel (kookproces)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 16:46

Ontzettend gaaf zeg!