Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eelmo

Berichten: 2953
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:25

Hoe zou je er eigenlijk zelf als leek achter moeten komen dat er vleermuizen in je spouw zitten?

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:47

Nestkasten voor gierzwaluwen dus. Oke.

Als ik een kast voor vleermuizen zou willen ophangen, wat is dan de beste plek? Schaduw, zonnig, wind? Maakt dat nog uit?

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 17:04

Eelmo: meestal zie je dat doordat er strontjes tegen je muur hangen of op de grond liggen :)) zo krijgen we ook de meeste meldingen binnen, van mensen die niet echt happy zijn met de strontjes.


djinnie: als je er meerdere vleermuiskasten hebt, liefst in verschillende richtingen ophangen zodat ze niet allemaal even warm zijn. Heb je er maar eentje, dan heeft de voorkeur een zonnig plekje. In principe promoten we de kasten niet, maar als je dat graag doet, zeker doen he!

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 17:23

Waarom eigenlijk niet, Solleke_Noah?

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 18:41

In Nederland worden ze heel veel opgehangen, maar in Vlaanderen zijn de resultaten heel wisselend. We snappen wel dat mensen graag iets doen en zo'n kast ophangen is iets zichtbaar. Maar daar heb je niet veel aan als je verder een tegeltuin hebt, of veel werkt met pesticiden, of elk inheems bloemetje uit je tuin weert. Dus promoten we liever het vleermuisvriendelijk inrichten van je tuin dan een kast ophangen :)

Maar kwaad kan het zeker niet he, zo'n kast ophangen! Dus doe gerust als je dat graag wil doen :)

Anoniem

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:55

De woningbouw heeft hier na renoveren in de hoekhuizen 'vleermuis stenen' geplaatst, meerdere plekken in het dorp . Bij mijn ouders hoor ik vaak savonds de vleermuizen , prachtige geluidje en ze gaan zo hard voorbij

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 21:00

Rebecca schreef:
De woningbouw heeft hier na renoveren in de hoekhuizen 'vleermuis stenen' geplaatst, meerdere plekken in het dorp . Bij mijn ouders hoor ik vaak savonds de vleermuizen , prachtige geluidje en ze gaan zo hard voorbij


Dat is ook een goede optie inderdaad :j

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:19

Gelukkig staat de tuin ook op de planning. Bij-vriendelijk lijstje had ik al, zal googlen op vleermuis vriendelijk. Voortuin is nu nog grotendeels grind, maar dat wil ik veranderen. Achtertuin moet ook nog veel meer groen gaan krijgen.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2130
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:24

Wat voor dingen willen vleermuizen? :list: zal ook eens googlen. Al zal het hier redelijk gaan al, gezien het feit dat ze over de tuinen vliegen.

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 07:40

Een kamperfoelie is wel een leuke, die trekt veel nachtvlinders aan, en die trekken dan weer Grootoorvleermuizen aan :)

Zal ook eens vragen bij mijn vleermuizen-collega, die man is echt een wandelende encyclopedie :D

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:16

Solleke_Noah schreef:
In Nederland worden ze heel veel opgehangen, maar in Vlaanderen zijn de resultaten heel wisselend. We snappen wel dat mensen graag iets doen en zo'n kast ophangen is iets zichtbaar. Maar daar heb je niet veel aan als je verder een tegeltuin hebt, of veel werkt met pesticiden, of elk inheems bloemetje uit je tuin weert. Dus promoten we liever het vleermuisvriendelijk inrichten van je tuin dan een kast ophangen :)

Maar kwaad kan het zeker niet he, zo'n kast ophangen! Dus doe gerust als je dat graag wil doen :)



Echt leuk zo wat insider info wat werkt en niet werkt! Wij hebben helaas een vrij grote betegelde tuin aan het bos van de Utrechtse Heuvelrug met een paar lantaarns waar we de stekker nog niet van gevonden hebben. Ik zaai wel heel veel wilde kruiden in elk richeltje dat ik kan vinden en los blad blijft lekker liggen voor de egels (of luiheid, 't is maar hoe je 't bekijkt, de egels zijn een leuk excuus :P)
Handig om te weten dat kasten etc vrij pointless zijn als de rest van de omgeving niet klopt.

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:25

Echt een super leuk topic, heb het met plezier gelezen. Ik ben ook gek op vleermuizen, helaas zie ik ze hier maar zelden.

Wat ik me af vraag: met de gevaarlijke ziektes die ze soms bij zich dragen, hoe komt het dat zij daar zelf geen last van hebben?

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:58

Vooropgesteld dat ik geen expert ben: ik heb laatst een artikel hierover gelezen (en uiteraard kan ik dat nu niet vinden) en het heeft ermee te maken dat het afweersysteem van vleermuizen heel erg snel werkt. Hun cellen weren elke aanval supersnel af. Dat dwingt virussen tot snelle mutaties om te blijven proberen aan te vallen.
Ons afweersysteem werkt veel langzamer en kan die mutaties niet bijhouden.

Dat is het in een notendop en wat ik me ervan kan herinneren, maar wellicht kan TS nog wat aanvullen.

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 08:58

@Hoppit: dat zijn al hele goeie dingen die je doet :D

@Mars: elk levend wezen (voor zover ik weet) leeft samen met virussen, bacteriën, schimmels,... Sommige zijn gewoon niet schadelijk voor dat specifieke wezen, andere hebben ze zelfs echt nodig om te overleven. Ook wij hebben heel wat schimmels, bacteriën enz in bvb onze maag of darmen zitten, en die zorgen ervoor dat ons eten verteerd wordt. Planten hebben ook een hoop schimmels enz op hun wortels zitten die hen helpen om voedsel op te nemen.

Van sommige worden we dan wel weer ziek, maar niet (altijd) met dodelijk afloop (griep bvb). Dat komt omdat we daar 'als populatie' een soort weerstand tegen opgebouwd. Maar het kan dus fout gaan als 1 van die bacterien / schimmels / virussen van het ene levende wezen op het andere over springt. Of naar een groep overspringt die niet vertrouwd is met dat virus. Dat gebeurde bvb met de griep toen de Europeanen naar Amerika trokken (en waar de griep dus voor de dood van heel veel indianen heeft gezorgd), of dat gebeurt ook bvb als Europeanen naar tropische streken gaan en daar ziek worden van het kraantjeswater.

Er was 10 jaar geleden ook een voorval met een schimmel waar Europese vleermuizen goed tegen kunnen, maar die per ongeluk in Amerika is geraakt, en er daar voor heeft gezorgd dat populaties van vleermuizen bijna werden uitgeroeid (afname van >90%). Zo'n overspringen van de ene soort naar de andere gebeurt heel dikwijls, en bijna steeds is er geen probleem. Maar heel soms, zoals nu dus, is er wel wat aan de hand. Het probleem bij virussen is dat ze dan ook nog eens snel veranderen (nieuw soort virus worden eigenlijk), waardoor een soort die eerst onschuldig was, plots heel gevaarlijk wordt.

Beetje lange, warrige uitleg (ik heb nog geen koffie gehad :') ) hoop dat het te volgen is.

En wat Barramundi zegt kan ook een rol spelen, maar dat artikel heb ik niet gelezen :)
edit: dus moest je het nog kunnen terugvinden.. :D :D

mikaatje

Berichten: 91
Geregistreerd: 23-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:01

Hier zitren al zolang ik me kan herinneren vleermuizen. Cirkelen hier in de avond altijd rond.Net stukjes brood in de lucht gegooid maar helaas niet gelukt. Had het idee dat ze het wel in de gaten hadden maar mijn gooikunsten zijn waarschijnlijk niet toereikend

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 21:07

Ik vind vleermuizen echt nuttige, leuke beestjes!!

Wat minder leuk was toen ik er ooit een in de vocht afvoerbuis van mijn airconditioning had zitten.

Zette ik 's zomers de airco aan, knalde die vleermuis ineens mijn kamer in haha. :')

Toch zijn ze leuk, nog veel succes met je onderzoek ts!

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-20 12:40

mikaatje schreef:
Hier zitren al zolang ik me kan herinneren vleermuizen. Cirkelen hier in de avond altijd rond.Net stukjes brood in de lucht gegooid maar helaas niet gelukt. Had het idee dat ze het wel in de gaten hadden maar mijn gooikunsten zijn waarschijnlijk niet toereikend


Oh jammer! Als ik het hier in de wei doe schieten ze erop af.


DreamGuide _O- _O- arme arme vleermuis :')

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:30

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit exemplaar kom ik met achter één van onze luiken tegen. Mooi dier. Heb er deze foto van gemaakt en het luik er maar weer voor gedaan zoals het zat... Was eigenlijk van plan alles te soppen.

Speirs

Berichten: 1689
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:15

Ooooh, it's so fluffy! <3

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:40

Ja die doet me net denken aan zo'n borstel cavia :')

Bij m'n ouders hebben we zo rond de schemering ontzettend veel vliegjes in de tuin, waar dan weer vleermuizen op af komen. Vind het zo gaaf om ze gewoon te bekijken terwijl ze aan het jagen zijn, ontzettend interessante beestjes <3

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 17:53

Nickeltje schreef:
[ [url=m/bnHjIt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/73tZVU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LhasFC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit exemplaar kom ik met achter één van onze luiken tegen. Mooi dier. Heb er deze foto van gemaakt en het luik er maar weer voor gedaan zoals het zat... Was eigenlijk van plan alles te soppen.


Wat een leukerdje <3 Het is hoogstwaarschijnlijk een Laatvlieger, leuk! (één van de grootste vleermuizen van Nederland :) )

Nickeltje

Berichten: 28258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:33

Wij hadden in ons vorige huis in het dak ook laatvliegers wonen, daarvan heb ik er één keer eentje in handen gehad. Die was inderdaad ongeveer net zo groot als deze maar de vacht was meer bruin/zwart. Degene die aan de muur hier hangt had een voskleurige gloed in de vacht zitten... Is dat dan een kleur variatie die gewoon voorkomt, of is het misschien een ander?

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 23:35

Welke soorten komen in Nederland voor?

nicole_floor

Berichten: 3283
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 00:44

Ik vind het maar enge beesten haha. Maar ik vind dit wel een leuk onderzoek. Hier op de boerderij heb ik ze ook wel eens zien vliegen. Ze hebben me ook wel eens heel hard laten schrikken :') Zo jammer dat mensen nu nestkastjes enzo kapot maken.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 08:37

Nickeltje schreef:
[ [url=m/bnHjIt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/73tZVU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/LhasFC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit exemplaar kom ik met achter één van onze luiken tegen. Mooi dier. Heb er deze foto van gemaakt en het luik er maar weer voor gedaan zoals het zat... Was eigenlijk van plan alles te soppen.


Deze is net zo groot als een stootvoegje toch? Een laagvlieger is groter. Dit lijkt qua grootte meer een gewone dwerg.