Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flint09
Berichten: 410
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:13

Vleermuizen <3 <3 <3
Heerlijk om naar te kijken s'avonds . Ik heb het weleens via de wiki opgezocht wat voor soort hier dan zit en volgens mij zijn het meervleermuizen , ze zijn namelijk altijd boven de sloot voor en de vijver van de buren bezig met duikvluchten <3

Hoe zit dat trouwens met rabiës onder vleermuizen hier in Nederland/belgie , ik las ergens ( kan niet meer terugvinden waar) dat zo'n 10% besmet is maar met een milde vorm ?

Britta31

Berichten: 13188
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:36

Ik heb ze gisterenavond voor het eerst weer gezien.Wij noemen ze altijd de "dracula's.

Eelmo

Berichten: 2961
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:08

Hier in de omgeving ook vooral groen licht, maar ik dacht dat het was omdat het minder uitstraalt en dus minder lichtvervuiling geeft? Zelf vind ik het wel fijn licht. Minder hard dan de gewone straatlverlichting. Maargoed, ik ben geen vogel of vleermuis :+

Solleke_Noah

Berichten: 11103
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 12:26

Flint09 schreef:
Vleermuizen <3 <3 <3
Heerlijk om naar te kijken s'avonds . Ik heb het weleens via de wiki opgezocht wat voor soort hier dan zit en volgens mij zijn het meervleermuizen , ze zijn namelijk altijd boven de sloot voor en de vijver van de buren bezig met duikvluchten <3

Hoe zit dat trouwens met rabiës onder vleermuizen hier in Nederland/belgie , ik las ergens ( kan niet meer terugvinden waar) dat zo'n 10% besmet is maar met een milde vorm ?


Klopt dat vleermuizen een soort rabiës kunnen hebben bij ons. Het percentage verschilt heel erg van soort tot soort. Bij dwergvleermuizen bv (degene die bij mensen in huizen wonen) is het nog nooit vastgesteld. Sowieso is het ook alleen maar mogelijk een probleem als je gebeten wordt door vleermuizen. En die kans is quasi nul, tenzij je ze met blote handen vast pakt. Vleermuizen vallen nl zelf nooit aan. Mensen die onderzoek doen naar vleermuizen moeten zich verplicht laten inenten tegen rabiës :j

Flint09
Berichten: 410
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:41

Solleke_Noah schreef:
Flint09 schreef:
Vleermuizen <3 <3 <3
Heerlijk om naar te kijken s'avonds . Ik heb het weleens via de wiki opgezocht wat voor soort hier dan zit en volgens mij zijn het meervleermuizen , ze zijn namelijk altijd boven de sloot voor en de vijver van de buren bezig met duikvluchten <3

Hoe zit dat trouwens met rabiës onder vleermuizen hier in Nederland/belgie , ik las ergens ( kan niet meer terugvinden waar) dat zo'n 10% besmet is maar met een milde vorm ?


Klopt dat vleermuizen een soort rabiës kunnen hebben bij ons. Het percentage verschilt heel erg van soort tot soort. Bij dwergvleermuizen bv (degene die bij mensen in huizen wonen) is het nog nooit vastgesteld. Sowieso is het ook alleen maar mogelijk een probleem als je gebeten wordt door vleermuizen. En die kans is quasi nul, tenzij je ze met blote handen vast pakt. Vleermuizen vallen nl zelf nooit aan. Mensen die onderzoek doen naar vleermuizen moeten zich verplicht laten inenten tegen rabiës :j


Dat is goed om te weten !

criollo_yess

Berichten: 1090
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 13:24

Afbeelding

Deze grootoorvleermuis vond ik een paar jaar geleden in huis op de overloop, overdag in de zomer, slapend, hangend aan een hoge plint. Voorzichtig gevangen en losgelaten in de schuur.

Solleke_Noah

Berichten: 11103
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 13:52

Wauw :wow: Knap beestje!

@Flint: die 10% is trouwens het percentage vleermuizen dat antistoffen heeft, niet het % dat de ziekte zou kunnen overbrengen. Dat percentage is veel kleiner dan 1%.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2134
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 14:38

Zo, dat ‘groot oor’ is niet overdreven zeg!

Flint09
Berichten: 410
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 16:40

Solleke_Noah schreef:
Wauw :wow: Knap beestje!

@Flint: die 10% is trouwens het percentage vleermuizen dat antistoffen heeft, niet het % dat de ziekte zou kunnen overbrengen. Dat percentage is veel kleiner dan 1%.


Heb even gezocht, maar kan niet meer vinden waar ik dat gelezen had, 1% klinkt een stuk beter :j

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 01:03

Die grootoorvleermuis! <3 Wat een leuk diertje!

Ik heb (nog) geen goede foto's van de flying foxes op de appel slinger gevonden. Geen idee waar die gebleven zijn, wellicht staan ze al op mijn harde schijf.
Dan maar eentje die ik met mijn telefoon genomen heb, hele slechte kwaliteit, maar je krijgt een idee hoe het eruit ziet.
Afbeelding

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 04:20

Prachtige beestjes zijn het, en een tof topic met al die info en foto's :)

Wij hebben in onze grote stal, waar we in een deel amper komen, ook vleermuizen wonen. Zag ze toevallig van de week weer vliegen in de avondschemer. Ik kwam eens in de schuur daar en toen lag het vol met vlindervleugeltjes, brrrrr, toen las ik dat ze vlinders eten maar de vleugeltjes niet.

Maartje1990

Berichten: 22289
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 06:11

Ik zie ze altijd vliegen in de schemer/avond maar nooit ergens zien hangen. Vermoedelijk in bomen dus?

Onali

Berichten: 18517
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 06:44

Maartje1990 schreef:
Ik zie ze altijd vliegen in de schemer/avond maar nooit ergens zien hangen. Vermoedelijk in bomen dus?


Die kleintjes zitten in je muren/ onder de dakgoot.
Zulke nesten zal je dus niet vaak zien.

Solleke_Noah

Berichten: 11103
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 06:46

Barramundi: <3 bedankt voor de leuke foto. Stiekem toch wel wat jaloers op waar jij woont met al die toffe beesten.

Chubby: haha, kan me voorstellen dat dat een beetje een creepy zicht was.

Maartje: in de zomer zitten veel soorten in holle bomen inderdaad. Dwergvleermuizen blijven eerder in huis (zolder, spouwmuren,..). Zoals Onali al zei :D

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 07:16

Graag gedaan!
Ik voel me ook erg bevoorrecht hoor! Het maakt deze semi-lockdown een stuk dragelijker als er dagelijks wat te zien is in de tuin!

Tancreda4

Berichten: 24130
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 07:45

Wat een leuk topic! Ooit wil ik ooo eens met vang of winteronderzoek meelopen. Lijkt mij erg gaaf! Ik doe zelf alleen veldonderzoek in kraam en paar periode en zit in de ontheffingverlening. Erg leuk en interessant werk! Zo jammer dat ze zo'n reputatie hebben gekregen... Zo onterecht...

Solleke_Noah

Berichten: 11103
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 07:51

Zo jammer he.. mensen worden zo snel bang gemaakt helaas. Ook al omdat in België/Nederland het totaal andere soorten betreft en we ze ook niet lopen op te eten :P

In België zoeken we altijd veel vrijwilligers voor de tellingen in de winter (zowel in forten als in de groeves is er altijd veel volk nodig).

djinnie

Berichten: 2796
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 07:53

Ik vind vleermuizen prachtig. Heb net een nieuw huis en daar hangen allerlei kastjes aan de zijkant van het huis. Geen vogelhuisjes, want er zit een horizontale spleet aan de voorkant, dus ik dacht vleermuiskast, maar ik zie dat die meestal een spleet aan de onderkant hebben?
Dus blijft het mysterie van de vreemde kasten nog even bestaan.

Solleke_Noah

Berichten: 11103
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 07:56

djinnie schreef:
Ik vind vleermuizen prachtig. Heb net een nieuw huis en daar hangen allerlei kastjes aan de zijkant van het huis. Geen vogelhuisjes, want er zit een horizontale spleet aan de voorkant, dus ik dacht vleermuiskast, maar ik zie dat die meestal een spleet aan de onderkant hebben?
Dus blijft het mysterie van de vreemde kasten nog even bestaan.


Heb je er een foto van?

primera

Berichten: 921
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 07:59

Leuk een vleermuizen topic. Hier bij de flat 2 soorten vleermuizen vliegen, tenminste ze zaten er al heel lang maar sinds ze aan het renoveren zijn twijfel ik eraan (ze zijn eerst verjaagd met grote geluidskannonnen. Weet niet precies hoe dat heet maar ze deden het wel)

Ze zijn nu in de laatste maanden renovatie bezig, zag pas toch nog vleermuizen vliegen maar stukken minder. (ze hebben na het verjagen wel kasten overal aan bomen en andere flats gehangen) aan de balkonzijde zitten/zaten groepen dwerg vleermuizen en aan de galerij zijde grote vleermuizen.

Komen best heel dichtbij altijd

djinnie

Berichten: 2796
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:35

Misschien zijn het toch vogelhuisjes...

Afbeelding

Hier zie je ze bovenaan, net onder het houten deel hangen

Afbeelding

Solleke_Noah

Berichten: 11103
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 08:46

Ik ben geen expert maar ik denk dat dit nestkasten voor gierzwaluwen zijn :) zal het even navragen aan onze vogelexpert :D

Solleke_Noah

Berichten: 11103
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 09:03

Inderdaad nestkasten voor gierzwaluw! :D

Popstra
Berichten: 13868
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Vleermuis-onderzoek: van rioolpijpen tot mergelgroeves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:08

Wij hebben hier ook vleermuizen. Zij zitten overdag tussen de wand in de binnenbak. In onze vorige woning zaten ze achter de luiken naast de ramen van ons huis.
Ze waren erg vroeg al aan het vliegen dit jaar.
Ik vind het geweldige dieren. Zijn dan ook meer dan welkom bij ons.

Tancreda4

Berichten: 24130
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:27

Idd gierzwaluw kasten.

Renovatie is wel een dingetje. Alles wordt geïsoleerd... Wooncorporaties doen wel vaak onderzoek, zorgen voor alternatieven en vragen de ontheffing aan. Maar heel veel particulieren spuiten uit hun spouw vol om te isoleren zonder zich er bewust van te zijn dat daar vleermuizen kunnen zitten... Ik vind het zelf echt bizar dat isatie bedrijven mensen daar niet op wijzen... Maar ja... Geld verdienen is belangrijker