Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 11 van de 13 [ 316 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

 
Profiel   

CarinaR schreef
Windeieren zijn zacht, dat is een ei zonder schaal.

Dat zou goed kunnen zijn - of eieren met een dunne schaal; zeker gezien het voer wat ze krijgt.
Het lijkt me verstandig dat moeders nu weer haar eigen legvoer krijgt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-20 12:56 



 
Profiel   

senna21 schreef
CarinaR schreef
Windeieren zijn zacht, dat is een ei zonder schaal.

Dat zou goed kunnen zijn - of eieren met een dunne schaal; zeker gezien het voer wat ze krijgt.
Het lijkt me verstandig dat moeders nu weer haar eigen legvoer krijgt.

Kalk bij geven kan ook los, als ze het nodig heeft, dan eet ze het wel. Legkorrel voor de kuikens is meer problematisch (te weinig eiwit), en voor de volwassen kippen zit er ook niet genoeg kalk in, kan ook eigenlijk niet omdat vaak de haan ook mee eet, die heeft minder kalk nodig en kan er zelfs problemen van krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-20 13:40 



 
Profiel   

Het zijn geen windeieren/zachte schaal. Wij geinen dat het "de magie van de Cemani's" is, maar natuurlijk zal het waarschijnlijk aan het voer liggen.
Geert heeft er nu 4 uitgehaald.
[ img ]

Morgen is het dé dag!
Of nouja, zaterdag/vandaag dus.

Stiekem zijn we best wel beetje zenuwachtig, maar kleine kuikies worden groot.....
Morgen laten we de Cemani'tjes en pleegmama helemaal echt los. :D
Pleegmama mist het scharrelen overduidelijk, en de Cemani'tjes zijn ook ontzettend nieuwsgierig naar de grote buitenwereld.

Spannend moment dus.

Uiteraard ga ik foto's en filmpjes maken. Proberen..... wie weet schieten ze ineens alle kanten op :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-20 23:38 



 
Profiel   

Dat zal een mooi gezicht zijn.
En: Als ze scharrelen wordt het menu waarschijnlijk ook weer wat gevarieerder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-06-20 00:57 



 
Profiel   

De kuikentjes zijn al goed gegroeid TS <3

Ik val nog even binnen met een loopeendjes vraag voor jou en Geert :o mijn eendjes komen 11 juli. Ik ben een ren aan het voorbereiden met twee 'zwembadjes' in. Overdag mogen ze los in de tuin en we hebben een vijver waar ze dan in kunnen.

Moet ik nog iets anders voorzien in de ren? Zandbadje? Ze kunnen kiezen uit twee verhoogde nachthokken met legnesten in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-20 18:49 



 
Profiel   

@ Solleke_Noah: Wat leuk, zo te horen ben je al goed bezig met je voorbereidingen. Zijn het nog echt kuikentjes, of hoe oud zijn ze als ze bij je komen? Ik heb je vraag even doorgegeven aan Geert, ik zal zijn antwoord even letterlijk voor je overtypen:

Geert die niet op Bokt zit maar wel meeleest: schreef
Zo te lezen is Solleke goed aan het voorbereiden. Mijn ervaring is dat loopeenden echt watereenden zijn. Ze zitten/zwemmen graag in water. Dus de 2 zwembadjes lijken mij voldoende. Het zijn ook eenden die graag in zand/modder slobberen; zijn voortdurend opzoek naar wormen, slakjes e.d. Wanneer ze overdag los in de tuin mogen lopen met een vijver, komen de loopeendjes al aardig aan hun trekken. Voer de jonge eendjes wat bij met opfokvoer in korrelvorm. Zorg er verder wel voor dat de eendjes niet weggehaald worden door o.a. eksters en kraaien.


Dat laatste hebben wij dus helaas ervaring mee ;( Met name de eksters gaan nu zelfs zó ver dat hele zwaluwnesten worden leeggeroofd, eitjes maar zeker ook jonge zwaluwtjes. Die vuile rovers vliegen nu zelfs de stal, bij Geert maar ook bij mij, in om daar alle nesten te roven. -:(-

Update
Ik zal morgen even uitgebreider updaten; maar inmiddels lopen ze alle 9 sinds zondag helemaal los <3
En ohhh.... wat zijn ze ontzettend leuk, grappig, enorm bijdehand en heeeeul erg snel.

Zodra je de paddock in stapt wordt je gewoon achtervolgt door een hoop pikzwarte wandelende verenbollen, of je nou voer hebt of niet, ze komen echt gericht naar mij en/of Geert aangerend. :D Echt hilarisch. Ze durven zelfs de schapen en geiten te "verjagen/aanvliegen" als er wordt gevoerd, hoezo grootheidswaanzin? :')

En tam zijn ze zeker. (je kan ze niet zomaar ff oppakken ofzo, zijn wel heel snel, maar dat hoeft ook niet persé) Kijk maar:

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-20 23:34 



 
Profiel   

Nog even een filmpje van het daadwerkelijke loslaten (1tje was er stiekem al in z'n uppie vandoor gegaan toen we het rennetje weg gingen halen).

Hoor vooral even hoe Geert in het "Cemani's" de kipjes geruststellend toespreekt dat alles oké is, en dat ze veilig naar buiten kunnen komen. :') _O-
(gezicht geblurrt want meneer hoeft niet zo nodig met z'n kop op internet, uiteraard respecteer ik dat :j )


Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-20 00:32 



 
Profiel   

Geweldig! Ze hebben nog iets 'oerkipjes' over zich vind ik :)


Dikke merci voor de antwoorden! Het zijn al volwassen eendjes van 1,5 jaar oud, we nemen ze over van vrienden die er wat teveel hebben. We hopen vooral dat ze zich op onze naaktslakkenplaag gaan storten :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-20 07:33 



 
Profiel   

Leuke filmpjes! :j
Bij de grootste van de twee van ons zie je nu al een groenige glans op de veren komen. Erg mooi!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-20 10:35 



 
Profiel   

Die slakjes opruimen zijn ze perfect voor :j soms zou ik ze wel eens in m'n eigen tuin of die van m'n ouders willen hebben :o

Mooi hè die groen achtige glans. Hopelijk krijgen onze kipjes dat ook een beetje. Vind het een soort "parlemoer" effect hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-20 11:59 



 
Profiel   

@ Seven: hoe gaat het met jou kuiks en kipjes?

Update nieuwe lichting loopeend kuikens:
6 juni hebben we 11 (hopelijk allemaal goed bevruchte) eitjes onder de nu weer broedende loopeend gelegd. Naar verwachting (eend zit ong. 4 weken) zouden ze ongeveer dit weekend moeten uitkomen.
We hebben helaas niet kunnen schouwen, want moeders ging nauwelijks van haar nest, en anders was het heel erg vlug. Daarbij is ze dan zó ontzettend fel, dat ze bij het slaan/aanvliegen eitjes kan beschadigen.
[ img ]

Geert hoorde vandaag duidelijk zacht gepiep vanonder de eend. Zijn als het goed is dus aan het uitkomen.
Morgen checken we samen even weer; als alles goed is uitgekomen gaan we ze verhuizen naar het opnieuw weer ingerichte loopeendhok/klimhok.
[ img ]

Begin deze week alvast eventjes het afgesloten waar ze zit, zodat zij en kuikens makkelijker te pakken zijn.
[ img ]

Hopelijk dus morgen alles uitgekomen.

Dit keer zijn we er echt op gebrand om nóg meer ons best te doen om er zoveel mogelijk te behouden/levend te houden. Vorige x lagen er steeds 1 of 2 plotseling dood (denk ook omdat er zoveel tijd tussen uitkomen zat) of kwamen niet goed uit. En natuurlijk die ene die is gegrepen door een ekster. Ze moeten dus echt wel groot, oud en sterk genoeg zijn om ze los te laten, ook al is het maar een kwartiertje en ben je er bij, het gaat zó verrekte snel dat je daar echt niks aan kan doen. Maar, gelukkig hebben we nu de mogelijkheid om een klein rennetje te maken, dat scheelt ook al weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-20 21:12 



 
Profiel   

Had die eend geen broedplek uit kunnen zoeken die ook voor memsen bereikbaar is? :')
Spannend of alles nu goed zal gaan, hoop het zo voor je.

JoyCiej007 schreef
Die slakjes opruimen zijn ze perfect voor :j soms zou ik ze wel eens in m'n eigen tuin of die van m'n ouders willen hebben :o

Hebben jullie de film The biggest little farm gezien? Is sowieso een aanrader hoor, maar moest er aan denken nu jullie het over eenden en slakken hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-20 21:26 



 
Profiel   

:') Tsja plekken genoeg in de hokken, ze had de eerste 6 gelegd in het gewone kippenhok, op de grond in de hoek, waar beide eenden hebben gelegd en bebroed. Die heb ik toen weggehaald om op te slaan als broedeieren. Ze is toen verhuisd naar dit plekje. Op zich voor ons wel bereikbaar, zit zeg maar in de hoek bij de deur van de "zadelkamer" (in Geerts geval opslagkamer/vertoefkamer zoals we dat noemen) en de tussenomheining tussen mijn paddock en mijn zadelkamerdeur.

De plank heb ik er uiteindelijk zelf overheen gedaan, zodat ze nog meer beschut zit. Maar ze zit daar wel erg beschut, voor rovers, maar ook voor alle weersinvloeden en de wind.

Dankjewel, zou leuk zijn als de meerderheid nu ook groot genoeg wordt. Vorig jaar dus alle 7 opgevroten, maar toen hebben we er ook niks aan gedaan om ze binnen een hok te houden.

Dit jaar dus nu 1 zeer gegroeid loopeend kuiken, en hopelijk met deze lichting een nieuwe aanvulling. Dan hebben we wel weer eventjes genoeg :j Nu dus 2 eendjes en 2 woerden, plus het jong (weten niet wat het is nog).

Nee, de titel komt mij ook niet bekend voor; dank voor de tip! Ik ga zeker eens zoeken, hihi. Al zijn we natuurlijk niet zó close dat we "gezellig samen een filmpje gaan kijken", :o zou beetje "vreemd" zijn. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-20 21:50 



 
Profiel   

Iemand trouwens ervaring met het enten van kuikens/kippen? Heeft dat meerwaarde? En doen jullie dat ook, of?
Ik kom af en toe advertenties op MP tegen waarin gesproken wordt van geënte kuikens en kippen. De oorspronkelijke kippen van Geert zijn volgens mij niet geënt. Maar, hij (en ik op zich ook wel) zijn ook niet echt zo erg van "medicatie, enten, problemen bestrijden die er nog niet zijn" etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-20 21:54 



 
Profiel   

Het gaat goed hier
Helaas 2 kuikens gepakt door een sperwer maar de overige 9 doen het heel goed

De 4 zelf uit gebroede kleintjes zijn ontzettend tam gebleven en komen graag even bij me buurten.
Helaas is 1 x Ayam cemani (de blauwere ) en 1 Maran dus gepaskt door een roofvogel

Daar was 1 vqn de zwartjes er nog wel
Genieten van wat water in de zon <3
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-20 22:07 



 
Profiel   

Ik heb nog nooit een kuiken of kip geënt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-20 13:53 



 
Profiel   

Ohh wat een leuke foto's Seven! <3 Jammer dat er 2 weg geroofd zijn. ;( Maar dat hou je toch vrijwel niet tegen.

Wat hebben ze ook aparte krullige veertjes, of is dat nog het kuikendons zeg maar? Leuk getekend ook zijn ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-20 17:40 



 
Profiel   

Loopeend-kuiken nieuws!
Gisteren begin van de middag zijn er 9 van de 10 eitjes uitgekomen. <3 <3 <3
Allemaal tegelijk dit keer, dus dat is wel heel erg fijn. 1 eitje was nog helemaal heel, ook niet aangepikt. Die even snel geschouwd; zat echt een kuiken in die iets met z'n pootje bewoog. Voor de zekerheid die nog weer bij de eend en kuikens er onder gelegd, maar die is helaas niet uitgekomen, zal ook wel niet meer gaan gebeuren waarschijnlijk.

Samen hebben we ze gisteren meteen over verhuisd. Blijft toch altijd weer spannend hoor :o Geert de eend (met handschoenen aan), eenmaal gepakt bleef ze wel rustig. Liet ze toch een enorme flats diarree recht over Geert z'n goede zondagse broek :oo :') _O- En stinken joh! 't spoot er echt uit. :o Hij moest van mij heel ff wachten, zodat ik een foto kon maken, hihi dus mijn schuld. O:) Arme Geert moest later die middag nog op visite, dus die kon zich nog eens extra flink gaan opfrissen bij thuiskomst.
_O-

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Hét moment van de flats. Heb daar maar geen foto van gemaakt. :D
[ img ]

Ze waren echt net uitgekomen, zaten nog wat "opgevouwen" zeg maar met hun pootjes en vleugeltjes, konden nog niet lopen.

Klaar voor transport naar de kuikenkamer/klimhok, een emmertje kuikens.
[ img ]

Nog eventjes 1tje vastgehouden en foto gemaakt.
[ img ]

[ img ]

Och, ze zijn zo onwijs schattig! <3 <3 <3

De uitkomst; 9 kuikens, 6 gele (die wit worden) en 3 donker/wildkleur.

En nog even een foto van de eierschalen, ook interessant want je kon de adertjes, luchtzak etc heel goed zien zitten.
[ img ]

Cemani-update:
Even een haantje (was overduidelijk te zien wel nu, wij denken 3 haantjes) te pakken, en nu al die mooie groenige parlemoeren gloed er over <3

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Wat is het toch ontzettend leuk om zelf kipjes en loopeendjes te fokken en uit te (laten) broeden <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-20 18:52 



 
Profiel   

Twee zijn cream legbar's die krijgen een poef op hun koppie, geen krul veren :D


Ooo die eendjes
Ik wil ook loop eendjes <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-20 19:00 



 
Profiel   

Omg wat schattig <3!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-20 19:10 



 
Profiel   

Ah op die manier, ook heel grappig met zo'n poefje :D

Ze werken aanstekelijk he, die loopeendjes. <3 Het is ook gewoon heel leuk om ze te zien lopen op hun unieke eigen manier. Het heeft iets heel sierlijks en elegants; normale eenden waggelen echt, en ganzen in ganzenpas ziet er, vind ik, best "lomp" uit :')
Ze zijn heel opwaarts gebouwd, en bij kuikens die ongeveer een paar dagen tot een week oud zijn kun je al die manier van lopen zien.

Ik weet nog vorig jaar, toen er 2 meisjes langs de wei kwamen en mij in paniek riepen "mevrouw mevrouw, er loopt een eend op de weg, is die van u?". (ze konden toen via het gaas bij de sloot naar mijn weide, op zich helemaal niet erg en juist fijn, maar de straatkant van mijn weide is het gaas wat kapot en verzakt, dus konden ze onderdoor richting straat en de buren).

Ik achter het beest aan om te vangen. "whuh, wat loopt ie raar?? Bent u niet bang dattie weg vliegt?". Euh nee, deze kunnen niet vliegen. "Hoezo niet??, gekortwiekt?".
mijn antwoord: "Het zijn Indische Loopeenden, die kunnen alleen lopen (en hard ook), en zwemmen, maar niet vliegen". :D

Reactie: :wow: :oo

_O-

Edit: ze zijn daarnaast ook nog eens heel erg nuttig, juist ook voor tussen en bij de paarden; ze vreten allerlei slakjes en wormpjes op, dus óók de gevreesde leverbot slakjes. En houden daarbij natuurlijk de weide ook best vrij van wormen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-20 19:11 



 

Waken je loopeenden ook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-20 19:29 



 
Profiel   

Hmmm, op zich wel iets, in die zin dat je het wel hoort als er "iets" is, maar het zijn echte allemansvriendjes en vrij tam. Ze vallen niet zomaar mensen aan ofzo. Tenzij je dus aan hun eitjes of kuikens zit; dan zijn ze, begrijpelijk, behoorlijk fel.
Ze hebben een soort tandjes/haakjes in de bek, dus als ze bijten dan doet dat echt wel zeer.
Ze bijten zich zo in je handschoen vast dan.

Edit; en in tegenstelling tot een kip, leggen ze gemiddeld 2 eieren per 24 uur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-20 19:40 



 

Haha, allemansvrienden :D Dan kan ik me voorstellen dat het niet de beste wakers op het erf zijn. Wel echt ontzettend leuke dieren (en kuikens!)
Het is begrijpelijk dat ze waken bij hun nest. Maar goed ook... ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-20 22:06 



 
Profiel   

JoyCiej007 schreef
Edit; en in tegenstelling tot een kip, leggen ze gemiddeld 2 eieren per 24 uur.

Ik kom even binnenvallen als stille meelezer hoor :') Ik vind het zo leuk om te volgen

Maar, weet jij toevallig ook vanaf welke leeftijd loopeenden eieren gaan leggen? En hoe je het verschil kan zien tussen een man en een vrouw?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-20 07:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 11 van de 13 [ 316 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen