[VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41726
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:53

Lijkt me een mooie 'score' :D! Heel leuk! Ik ben benieuwd hoe het ze vergaat.

Seven

Berichten: 21220
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 12:55

Geen probleem :D

Vind het leuk jullie kippen te volgen en straks de kuikens vergelijken is ook leuk en leerzaam voor mij. Dan kan ik pas echt zien of ik voor me zelf op de hoede weg zit kwa fok :D

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:02

Mega schattige kuikens, maar kijk aub uit met uitmesten want het zijn net lopende mestballen... :+ :')

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:04

JoyCiej007 schreef:
StalMelyn schreef:
Kunnen kippen dan ook kuikens afstoten? Dus 3 eigen eieren en 3 van ander ras onder de broedse kip gelegd en dat ze dan alleen de eigen kuikens accepteren?

Goede vraag, bij mij moet je niet wezen voor een antwoord want ik zou het écht niet weten :')
Ben wel benieuwd hoe dat zit ja.

Vorig jaar geen eigen eitjes onder de kloek, dit jaar 50/50, maar er is geen reden voor een kip om onderscheid te maken tussen kuikens die ze zelf uitgebroed heeft qua verwantschap, er is nl geen aanleiding toe vanuit evolutionair oogpunt. Gezondheid misschien, lomp en onervaren of andersinds raar gedrag van de kloek, maar wat onder haar zit/uitgekomen is, is voor een kip haar kuikens. Onderscheid maken zie je eerder bij moeders die hun jongen zogen (melk is er maar beperkt), kuiken krijgt geen melk van kloek, maar warmte en bescherming. En als de eieren er onder passen, dan passen de kuikens er uit ook.

StalMelyn

Berichten: 2065
Geregistreerd: 05-11-12

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:21

Dus dan kan een kip toch geen onderscheid maken tussen eigen kroost en andermans kroost. Kleur maakt dan niet uit.

Seven

Berichten: 21220
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:24

Een kip weet niet of het haar eigen kind is of niet
Zei heeft het uitgebroed dus zorgt ze er voor

Daarom heeft de koekoek ook zo'n succes met de eieren die laten ze gewoon door andere vogels uitbroeden en dat kuiken en ei is zowat bet zo groot als het vogeltje die ze uitbroeden.
Vogels en dieren hebben zulke buwust zijn niet, evt kwa geur kunnen ze herkennen dat er een andere tussen is gezet als ze al zijn geboren.

JoyCiej007

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 13:37

@ Seven: Leuk en leerzaam zo voor iedereen dus :D
@ San87: Ja toch? ik vind het in elk geval een heel mooi en goed resultaat, al helemaal omdat we dit echt voor het eerst doen. Geert staat ook in contact met de "leverancier" van de broedeieren, die was en is ook benieuwd.

Haarbal schreef:
Mega schattige kuikens, maar kijk aub uit met uitmesten want het zijn net lopende mestballen... :+ :')

_O- _O- _O- :') Geniaal. Ze zijn nog nét iets kleiner dan de mestballen van mijn Welsh A merrie, die legt voor haar maat toch wel behoorlijke hopen :')

@ tamary, seven, stalmelyn:
Wederom heel leerzaam en interessant. Het verhaal van de Koekoek ken ik..... het Koekoeks kuiken duwt volgens mij ook instinctief meestal zijn "nestgenoten" het nest uit meende ik.

Seven

Berichten: 21220
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:41

De koekoek eet het meeste en is het grootste de andere kuikens zullen dus verhongeren had ik altijd begrepen.
De ouders hebben nooit genoeg voor hun eigen kuikens.
Wat is de natuur toch hard soms :)

JoyCiej007

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 13:42

Voor iedereen die hem nog niet kent, hij is vrij "oud", maar is en blijft géniaal.....
Helemaal afkijken en luisteren, niet voortijdig wegklikken want dan mis je juist het mooiste :') :j



Alvast excuses als dit liedje blijft hangen :o

vuilniskip, buurkip, brandweerkip, diepvries kip. :')

StalMelyn

Berichten: 2065
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:43

Heel leuk topic dit!

Heb je al namen voor de kuikens?

JoyCiej007

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 13:49

Hoe moeten we dat gaan doen, er valt nog niets te onderscheiden, alles is zwart zwart en zwart :')
Het seksen schijnt ook niet zo makkelijk te zijn....

Ik denk hoe meer wij ze zien en verzorgen, dat er wel degelijk onderscheid gemaakt kan worden.

Laat ik het even vergelijken met een grote kudde Friese Paarden, die voor een niet-Friezen kenner/paardenleek toch echt allemaal zwart zijn en op elkaar lijken :o

Seven

Berichten: 21220
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 13:53

De verschillende karakters herken je al snel
Sexrn is hier nooit gelukt bij de cemanis. De veer methode was niet correct, de welke wil vechten methode ook niet en de kleuren kun je ook niet op af gaan :D
Je ziet (lange staartveren) en hoort het venzelf naar een maand of 3 a 4 welke hanen zijn.

Hoewel de veren ook nog niet eens de beste indicatie zijn wij hadden een kip met lange staartveren en ene haan zonder die kreeg ze pas veel later dan de rest ookal kraaide die al wel

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:06

Ooooh jammer dat ik er pas later in kom vallen, maar WAT een enorm bijzondere dieren zijn dit!!! En wat een koetsjiekoooeeee schattige zwarte bolletjes heb je!

Ik volg! Zo prachtig om te zien dat de natuur ons altijd weer versteld kan laten staan met wonderbaarlijke creaturen <3 :+: . Ik had tenminste nog nooit van totaal zwarte kippen gehoord...!

StalMelyn

Berichten: 2065
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:09

Als ik er een een naam mocht geven zou ik een kipje straks Judeska noemen (van Jandino) haha

(Kippen maken zo kabaal vooral als ze net een ei hebben gelegd, Judeska maakt ook veel kabaal)

StalMelyn

Berichten: 2065
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:21

En eentje Peter Pannekoek :+

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:09

Ik zou er toch echt ook eentje Vijgie of Figgy noemen hoor... naar paardenvijg :D

Mars

Berichten: 33273
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:27

Geweldig mooie score en wat zijn ze knap en schattig!! <3

Succubi

Berichten: 5139
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 21:34

Zilver/gouden kip is de pleegmoeder, kleine ayam Cemani was gekocht als kip en ze hebben samen eitjes uitgebroed.
Grote Ajam Cemani is een jaar en legt nu idd eitjes.
En dat dikke broodje is ons varken haha
Afbeelding

JoyCiej007

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-20 23:40

@ seven: Oké, wij hadden inderdaad begrepen dat het vrij lastig is. Wat alles is zal ons op termijn dan wel duidelijk worden. Belangrijkste is nu eerst om ze goed en veilig te laten opgroeien, daarna zien we wel weer verder :j

Rije schreef:
Ooooh jammer dat ik er pas later in kom vallen, maar WAT een enorm bijzondere dieren zijn dit!!! En wat een koetsjiekoooeeee schattige zwarte bolletjes heb je!

Ik volg! Zo prachtig om te zien dat de natuur ons altijd weer versteld kan laten staan met wonderbaarlijke creaturen <3 :+: . Ik had tenminste nog nooit van totaal zwarte kippen gehoord...!

Hihi, gelukkig winnen ze aan bekendheid in Nederland en Europa, maar inderdaad blijft het voor het gros van de mensen een heel onbekend, bijzonder en apart ras. Dat maakte het voor ons juist zo gaaf. Niet alleen het experiment om "zelf" eieren uit te laten broeden, maar dan echt iets bijzonders.

@ StalMelyn & Haarbal: Oh, volgens mij snap ik welk typetje je bedoeld. Al ben ikzelf niet zo'n hele grote fan van Jandino. Calimero klinkt afgezaagd, maar is wel leuk om zo de haan te noemen die we willen aanhouden (dus koop/ruil, kunnen onze eigen haantjes niet aanhouden).
Vijgie of Figgy :') _O-

@ Succubi:Wat leuk zeg!!! Ook hele mooie kippies! hihi het varken is net een uit de kluiten gewassen rolmops. _O-

Persoonlijk zou ik 2 biggetjes ook erg leuk vinden bij de hele beestenbende, maar dan echt zelf opfokken van big tot vlees, met een mooi leven, dan laten slachten. Spekkie & Lappie bijvoorbeeld. Of Karbo & Naadje. Als ik van begin af aan weet "zijn mooi leuk lief, maar uiteindelijk bedoeld voor consumptie" dan heb ik er geen moeite mee. Alleen denk/vermoed ik dat Geert dat misschien niet zo voelt. Of nouja, waarschijnlijk ook de vrouw/kinderen/kleinkinderen van Geert _O- :')
Hij heeft wel eens Kune Kune varkens genoemd.

Seven

Berichten: 21220
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 18:15

Bij ons zijn er 4 kleintjes geboren
3 vuilwitte waarvan 1 een blauw snaveltje en benen heeft dus hoop dat die nog doorkleurd. 1 zwart bonte wat ik niet verwacht had.

Helaas is het zwart bonte overleden die kwam te snel uit het ei en heeft de dooier niet geabsorbeerd en was dus gelijk al heel zwak.

Dit zijn de kleintjes die er nu nog zijn <3

Afbeelding

Ben benieuwd wat de kloek straks heeft lopen.

En we gaan zelf nog wat andere rassen er naast uit broeden wat bloed vernieuwing.

JoyCiej007

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 20:39

Ach wat ontzettend schattig zijn kuikens toch he <3
Ook mooie kleur zeg, dat "vuil wit". Van harte gefeliciteerd met 't grut!

Ik zal zo ff update van gisteren en vandaag schrijven.

Seven

Berichten: 21220
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:51

Bedankt
Ja ze zijn echt schattig

Heb nu marans en cream legbars in de broedmachine zulke mooie eieren donker rood en licht groen <3

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 21:04

TS : Ik heb voorlopig enkel je op gelezen. Leuk dat je deze kippen fokt.
Wil even meegeven dat deze kippen niet zeldzaam zijn . Deze waren in België een 5tal jaar terug plots een hippe, je zag ze overal en ondertussen worden ze al in meerdere kleurslagen gefokt oa in het wit en blauw met de typische zwarte kam, lellen en tong uiteraard.
Succes met de kuikens! Je zal nog veel kijks en plezier ermee bleven.

JoyCiej007

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 21:31

JustMeKV schreef:
TS : Ik heb voorlopig enkel je op gelezen. Leuk dat je deze kippen fokt.
Wil even meegeven dat deze kippen niet zeldzaam zijn . Deze waren in België een 5tal jaar terug plots een hippe, je zag ze overal en ondertussen worden ze al in meerdere kleurslagen gefokt oa in het wit en blauw met de typische zwarte kam, lellen en tong uiteraard.
Succes met de kuikens! Je zal nog veel kijks en plezier ermee bleven.


Zeldzaam als in echt letterlijk zeldzaam bedoel ik zeker niet. ;) Wel is het zo dat het een relatief onbekend ras is voor nog steeds heel veel mensen. In mijn omgeving en in 't dorp heb ik nog niemand gesproken die wist van dit ras en dat echt álles letterlijk zwart is. Anders hadden wij ook niet relatief gemakkelijk broedeieren kunnen kopen...
JoyCiej007 schreef:
Hihi, gelukkig winnen ze aan bekendheid in Nederland en Europa, maar inderdaad blijft het voor het gros van de mensen een heel onbekend, bijzonder en apart ras. Dat maakte het voor ons juist zo gaaf. Niet alleen het experiment om "zelf" eieren uit te laten broeden, maar dan echt iets bijzonders.

JoyCiej007

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 21:44

Update 13 en 14 mei:
Alle 9 doen het supergoed, ze drinken al zelfstandig uit de watertoren en pikken lekker van het kuikenvoer en het bakje grit vermengd met schelpenzand. Scharrelen ook gerust het hele hok door, maar blijven wel duidelijk in de buurt van mama. Mama doet het súper, wat een ontzettend goede pleegmama, <3 ze roept zich dan weer bij zich om er dan weer op te gaan zitten. Voor ons een hele geruststelling, want met die rare ineens erg koude nachten is dat natuurlijk wel echt nodig.

Af en toe probeer ik er eentje even op te pakken zodat ze een klein beetje tam worden en niet helemaal mensenschuw blijven. Ze zijn alleen wel héél erg snel soms :') Iemand ervaring met het beetje tam maken terwijl ze bij (pleeg)mama zitten?

Wat mij en Geert wel opviel, was dat er sommige kuikens soms een klein 'witachtig' plekje/puntje/donsje hebben wat er doorheen schijnt. Volgens de fokker/leverancier v/d broedeieren is dat normaal, omdat ze nog zo jong zijn. Daar gaan veertjes groeien, bij sommigen zie je dat ook.

Foto's en filmpje van gisteren. Wie goed telt kan er 9 ontdekken :D Ik kan er zelf echt uren naar blijven kijken, zo mooi, lief klein en schattig zijn ze. :+: Die pikzwarte glanzende kleine snaveltjes ook <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding