Puppies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:37

Wat een knapperd!

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:43

Ik heb niet zoveel met de Friese stabij of de heidewachtel, maar de aussie vind ik erg leuk! En als ik dan de pups zie, vooral de blue merle... Wauw <3 Echt een leuk nest!

@Mooney: Die van jullie is ook erg mooi zeg!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:45

Doubtless schreef:
Ik heb niet zoveel met de Friese stabij of de heidewachtel, maar de aussie vind ik erg leuk! En als ik dan de pups zie, vooral de blue merle... Wauw <3 Echt een leuk nest!

@Mooney: Die van jullie is ook erg mooi zeg!


Hier precies andersom, en ik vind ze erg geslaagd! :j
(Ik ben dus een beetje verliefd op de zwartwitte met veel wit met het brede, bijna wetter-achtige voorhoofd en het witte snebje)

Popstra
Berichten: 13777
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:49

Wat zijn ze leuk!! Geniet er maar van. Neem veel foto’s en maak filmpjes. Ze zijn zo snel groot namelijk.
Ik had precies een jaar terug een nestje van 3 jackies
Kijk nog graag de filmpjes met hun geluidjes, eerste papje eten, eerste keer uit hun kist en hun gespeel terug.

anca

Berichten: 1786
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 10:44

@Moony Mooi getekend koppie .

Huislijntje ? Wat is dat , ik heb er nog nooit van gehoord . Hoe werkt dat en waarvoor?

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 11:56

anca schreef:
@Moony Mooi getekend koppie .

Huislijntje ? Wat is dat , ik heb er nog nooit van gehoord . Hoe werkt dat en waarvoor?

Niets bijzonders hoor, gewoon een lijn zonder lus op het einde zodat ze niet per ongeluk vast kunnen zitten.
Het is eigenlijk een hulpmiddel om slechte gewoontes te voorkomen, omdat je ze makkelijker en zonder fysiek contact kan omleiden als ze een foute keuze dreigen te maken (denk bijvoorbeeld knagen op meubels, ergens tegenop of bovenop springen etc). De theorie is dan dat je dus minder hoeft te corrigeren omdat de hond gelijk leert wat wel de bedoeling is (met behulp van positieve bekrachtiging) en niet op eigen houtje zaken aanleert die in de mensenwereld niet zo handig zijn.

Nu kijken of de theorie ook in de praktijk werkt. Het is makkelijker om later af te zwakken dan het eerst los te laten lopen en dan strenger te moeten worden, dus baat het niet dan schaad het niet haha.

KimD

Berichten: 20435
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 13:59

Eigenlijk best bijzonder, in mijn jaren hondenervaring heb ik dit binnenshuis nog nooit meegemaakt en ook nooit geadviseerd overigens.

Je corrigeert overigens wel door de lijn vast te pakken of erop te gaan staan vóór het gedrag. De stop die de hond maakt is de correctie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 15:23

KimD schreef:
Eigenlijk best bijzonder, in mijn jaren hondenervaring heb ik dit binnenshuis nog nooit meegemaakt en ook nooit geadviseerd overigens.

Je corrigeert overigens wel door de lijn vast te pakken of erop te gaan staan vóór het gedrag. De stop die de hond maakt is de correctie.


Ik kreeg ook het advies om binnen een lijn eraan te laten hangen om te kunnen begrenzen voor de pup aan je meubels begint of tegen de vogelkooi springt. Van een goede assistentiehondenschool

juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 15:27

Skippy01 schreef:
Doubtless schreef:
Ik heb niet zoveel met de Friese stabij of de heidewachtel, maar de aussie vind ik erg leuk! En als ik dan de pups zie, vooral de blue merle... Wauw <3 Echt een leuk nest!

@Mooney: Die van jullie is ook erg mooi zeg!


Hier precies andersom, en ik vind ze erg geslaagd! :j
(Ik ben dus een beetje verliefd op de zwartwitte met veel wit met het brede, bijna wetter-achtige voorhoofd en het witte snebje)


Afbeelding
ze zijn allemaal leuk en mooi, maar dit was stiekum mijn favoriet :) <3

juval

Berichten: 13219
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-21 15:29

Popstra schreef:
Wat zijn ze leuk!! Geniet er maar van. Neem veel foto’s en maak filmpjes. Ze zijn zo snel groot namelijk.
Ik had precies een jaar terug een nestje van 3 jackies
Kijk nog graag de filmpjes met hun geluidjes, eerste papje eten, eerste keer uit hun kist en hun gespeel terug.


ja, we hebben heel veel foto's en filmpjes, en ik ben heel blij met de prachtige foto's die mooney heeft gemaakt (in het gras).

ik heb ook een appgroep aangemaakt met alle puppie eigenaren en zo hoop ik ze te kunnen blijven volgen de komende tijd.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:21

Mooie foto’s fijn dat ze allemaal een goed plekje hebben gekregen zag ook een pup voorbij komen op een aussie pagina op fb

Off topic
Ik vind het lijntje ook geen goed idee eerlijk gezegd als ze zich ergens omheen winden is het een “onterechte” correctie ik raad mensen die bij mij puppy cursus volgen een planten spuit klaar te hebben voor zulk dingetjes icm een duidelijke “foei” is het snel afgeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 17:46

candalisa schreef:
Mooie foto’s fijn dat ze allemaal een goed plekje hebben gekregen zag ook een pup voorbij komen op een aussie pagina op fb

Off topic
Ik vind het lijntje ook geen goed idee eerlijk gezegd als ze zich ergens omheen winden is het een “onterechte” correctie ik raad mensen die bij mij puppy cursus volgen een planten spuit klaar te hebben voor zulk dingetjes icm een duidelijke “foei” is het snel afgeleerd.


Wij leren juist absoluut geen foei of plantenspuit te gebruiken. Gedrag voorkomen en afleiden en ombuigen in positief gedrag werkt hier veel beter. Uiteraard zorgden we ervoor dat de lijn niet vast kon komen te zitten.
Ieder zijn eigen manier :-)

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:09

[***] schreef:
candalisa schreef:
Mooie foto’s fijn dat ze allemaal een goed plekje hebben gekregen zag ook een pup voorbij komen op een aussie pagina op fb

Off topic
Ik vind het lijntje ook geen goed idee eerlijk gezegd als ze zich ergens omheen winden is het een “onterechte” correctie ik raad mensen die bij mij puppy cursus volgen een planten spuit klaar te hebben voor zulk dingetjes icm een duidelijke “foei” is het snel afgeleerd.


Wij leren juist absoluut geen foei of plantenspuit te gebruiken. Gedrag voorkomen en afleiden en ombuigen in positief gedrag werkt hier veel beter. Uiteraard zorgden we ervoor dat de lijn niet vast kon komen te zitten.
Ieder zijn eigen manier :-)


Ja een ruk aan een lijn voor ze iets doen is erg positief :j idd ieder zijn eigen manier

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:18

Ieder zijn eigen manier, precies. Net zoals bij paarden zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.
Niemand heeft het ook over rukken aan een lijn, bij het gebruik van zo'n lijn leer je ook eerst hoe je dat veilig en vriendelijk kan doen. Maar dit lijkt me niet de plaats voor zo'n discussie.

Anoniem

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:25

Natuurlijk rukken we niet aan de lijn! We pakken gewoon de lijn op (of houden hem continu vast als we niet aan het werk zijn) en houden gewoon de lijn vast zodat hij niet verder kan. Niet anders dan wanneer hij bij het wandelen aan het einde van de lijn komt.
Je bent lekker aan het invullen wat anderen doen zeg :n

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:31

mooney schreef:
Ieder zijn eigen manier, precies. Net zoals bij paarden zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.
Niemand heeft het ook over rukken aan een lijn, bij het gebruik van zo'n lijn leer je ook eerst hoe je dat veilig en vriendelijk kan doen. Maar dit lijkt me niet de plaats voor zo'n discussie.

Dit. Ik ken het niet maar vind het ook niet perse negatief klinken eigenlijk.
Omdat je het niet kent hoeft het niet slecht te zijn..

Als ze nou zou zeggen: dan ruk ik de pup door de kamer..
Volgens mij begrenst het gewoon.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:47

Ik ken het heel goed hoor maar er is niets positiefs aan vind het ook een gevaarlijke manier van iets “duidelijk” maken. Ook daar heb ik ervaring mee gehad. Als je er continue bij gaat zitten en de lijn vast houdt prima niks aan de hand maar de lijn zo los laten hangen en het oppakken wanneer ze iets doen niet. Buiten laat je ook de lijn niet los achter de pup aan bungelen dus nee het is niet hetzelfde.
Verder laat ik het erbij maar voordat iemand die er geen ervaring mee heeft en in deze topic denkt ow ik probeer dit even want het is positief wilde ik daar toch op inhaken.

Doubtless

Berichten: 8490
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:55

:roll: en de volgende discussie staat al klaar. Bemoei je toch niet zo met een ander @candalisa. Je "goed bedoelde" advies is ongevraagd en past helemaal niet in dit topic, waarin TS en nieuwe baasjes hun pups trots laten zien.

anca

Berichten: 1786
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 18:58

Wat te denken van positieve beloning ipv een lijntje.
Afleiden en nieuwsgierig maken naar wat wel mag?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 23:13

troi schreef:
Mooi dat er goed nagedacht wordt over gezonde kruisingen! Ze zien er prachtig uit en ik wens je veel geluk met de diertjes!

En berg je voor de rashond politie hier. Het is een grote misdaad namelijk om je buiten hun kaders te begeven...

Wat zou het toch fijn zijn als de rashond fokkers zich lekker bezig houden met hun eigen inteelt-management en de niet-rashond fokkers lekker hun eigen ding laten doen.


Nou inderdaad zeg. Ik begin net aan dit topic om leuke pups foto's te bekijken en krijg alleen een betweterige discussie te lezen. Gezellig ook voor ts om zulke reacties te krijgen.

Ts ik ben benieuwd naar hoe je hondjes eruit gaan zien als ze ietsje groter zijn. Leuke, actieve rassen. "Tikkeltje" eigenwijs van de stabij wordt prima gecompenseerd door de gedrevenheid van de Aussie vermoed ik ;)

Edit: superleuke foto's, echt mooie pups. Jammer dat veel foto's al niet meer zichtbaar zijn.

Ik vind het dan wel weer heel apart dat oa de mensen die vallen over de manier van fokken wel adviseren pups al van jongs af aan lekker te gaan corrigeren -O-
Nog nooit van positieve opvoeding gehoord denk ik dan :roll:

fannetje

Berichten: 3551
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 07:19

Nikas, volgens mij zijn het juist degene die over het fokbeleid vallen, degen die van het positief benaderen zijn en niet van de correcties. Voor mij geldt dat iig wel. Ik ben niet anti kruising, maar wel van testen van ouders en positief opvoeden. Dus ik denk dat je dat niet goed gelezen hebt.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 09:15

Ach, de hele discussie was überhaupt onnodig geweest als mensen goed hadden gelezen en niet gelijk van het slechte uit waren gegaan.

Iemand vroeg wat zo'n lijn was (en niet: waar gebruik jij die lijn voor), dus ik heb het normale gebruik uitgelegd. En aangegeven dat de basis is dat je gewenst gedrag met positieve bekrachtiging aanleert, niet dat die lijn positief is.

In de praktijk hebben wij de lijn gebruikt omdat die in de tuin nog nodig is (wij wonen aan een 80 weg en ik wil geen risico lopen dat hij daar per ongeluk beland), oefenen met meelopen en als fail safe voor het geval we iets met puppy proof maken van het huis over het hoofd hadden gezien. Dat hadden we uiteraard grondig gedaan, maar mijn ouders zijn ooit een pup verloren doordat hij ergens bij kwam wat theoretisch gezien onmogelijk was, maar praktisch gezien dus blijkbaar niet. Dus daar ben ik iets neurotisch op.

Al met al heeft hij wel een weekje zo'n lijntje om gehad op momenten dat we met hem bezig waren en hupst hij nu zonder rond, omdat het binnen niet nodig was en we het plassen en poepen nu dusdanig in het oog hebben dat er tijd is om rustig aan te lijnen en naar buiten te gaan.

Brum ligt er in ieder geval niet wakker om
Afbeelding

Caresse07

Berichten: 9419
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 10:52

Gelukkig zie ik dit topic nu pas en zijn ze allemaal al naar een fijn huisje <3 <3

Knappe Brum <3

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Puppies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 12:28

Het is duidelijk dat hij er onder geleden heeft Mooney.. :+

Heerlijk die foto's.. <3

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-21 20:20

fannetje schreef:
Nikas, volgens mij zijn het juist degene die over het fokbeleid vallen, degen die van het positief benaderen zijn en niet van de correcties. Voor mij geldt dat iig wel. Ik ben niet anti kruising, maar wel van testen van ouders en positief opvoeden. Dus ik denk dat je dat niet goed gelezen hebt.


Excuus als ik dat verkeerd heb gelezen, misschien ook een beetje ingevuld nav bekend uit andere topics.
Ik vind het in elk geval heel raar dat pups al worden gecorrigeerd voor ze überhaupt iets aangeleerd hebben.