De natuur in eigen omgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-24 20:36

Mooie waarnemingen Karlijn!

De foto is meesterlijk Tancreda :))

En wat grappg Renske, zwaan met gans :D

Hier vandaag vlakbij mijn huis bij een waterbergingsgebied geweest, dus echt de eigen omgeving. Vijf jaar geleden was dat nog polder met weiland, nu uitgestrekte ondiepe plassen met moerasachtige delen. Het was zwaarbewolkt en eigenlijk te donker voor foto's, maar wel veel gezien, dus vooruit maar.

O.a. grauwe gans, kleine zilverreiger (had ik nog niet eerder gezien), kuifeend met zijn aparte kleur snavel en ogen, lepelaars, scholekster, een meeuw die een rivierkreeft oppakt, torenvalk en heel veel tureluurs gezien.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 07:44

Geweldig Prompter! Wat een vogelweelde. Lepelaars <3 .

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 09:23

Gaaf zeg *\o/* en mooi vastgelegd allemaal.
Welke omgeving? (niet dat ik er heen vlieg hoor) :D

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 09:53

Driemanspolder bij Zoetermeer :) Karlijn. Als je op de satelliet kijkt zie je de weilanden nog liggen, maar in werkelijkheid is het één groot waternatuurgebied geworden.

Oh ik zie op de kaart dat het daar Nieuwe Driemanspolder heet.

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 10:56

Ah dat ligt wel een eind bij mij vandaan.

Dinsdag was ik wandelen met m'n moeder maar we moesten echt improviseren qua route omdat sommige paden gewoon onderdeel van het 'moeras' waren geworden (en toevàllig allebei geen waadpak bij ons ;))

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:09

Gave foto's zeg! Driemanspolder is een leuk gebied. Denk dat ik van t weekend er weer even ga wandelen met paard :)

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 13:04

Ja, er waren ook grutto's en massa's kieviten, maar die zaten te ver weg voor mijn camera. Met de verrekijker kon ik ze wel net zien :)

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:23

Hier ook kievieten
Afbeelding

We hebben hier op de parkeerplaats een paar hele grote bloesembomen staan, maar vorig ajar waren ze roze en dit jaar vooral wit. Kleuren ze nog door naar roze, weten jullie dat?
Vorig jaar:
Afbeelding

Afbeelding

Dit jaar:
Afbeelding
Zoals je ziet zijn ook de stampers echt wit en vorig jaar roze.

En deze was wel grappig, een oudere Acasia boom waar klimop (en nog iets) in groeide met een bloemetje pronkte :D

Afbeelding

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:30

Dat kleine bloemetje is van het Robertskruid, dat groeit echt overal :j.

Verkleurende bloesems zou ik niet weten, ze zijn in ieder geval mooi!

haffiefreak

Berichten: 1651
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:07

Vandaag weer een paar lucht foto's.
Als bijrijder gemaakt. *-:)

Op de A28 bij Zwolle
Afbeelding

Op de A32 bij Havelte
Afbeelding

janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 18:28

Rondje polder vanochend

Blauwe reiger
Afbeelding

Mijn naam is haas

Afbeelding

Heleboel hazen

Afbeelding

Het buizerd nest is weer opgeknapt en klaar voor de start voor Bea en Bart

Afbeelding

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:13

Tegen jullie mooie dierenfoto's kan ik helaas niet op :D Maar blijf vooral plaatsen, ik vind ze prachtig.

En ondanks kwaliteit (slechte) mobiele telefoon camera, probeer ik toch af en toe iets vast te leggen :)

Afbeelding

De bloesems zijn altijd zo geweldig in het voorjaar


Afbeelding

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:37

Het is hier toch geen instagram :D. Gewoon lekker plaatsen, het gaat om de mooie dingen, niet of de plaatjes wel mooi genoeg zijn :j. Prachtig die magnolia!

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 21:45

Nee nee dat klopt, ben een tikkeltje jaloers, sorry :D

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 07:34

janouk schreef:
Rondje polder vanochend


Mooi dat je die reiger zo in vlucht hebt gesnapt.

Bea en Bart _O- .

Nikass schreef:
Nee nee dat klopt, ben een tikkeltje jaloers, sorry :D


Ik maak niet eens foto's en doe toch mee, moet je nagaan :D . Ik ben hier voor wat er op de foto's staat, niet voor hoe professioneel het plaatje is. Dus blijf a.u.b. foto's plaatsen!

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 12:10

Haha ja, niet eens de professionaliteit van het plaatje, maar überhaupt die dieren in beeld krijgen en vastleggen <3
Maar ik heb altijd mijn honden bij me, dus ja, weinig kans sowieso ;)
Dus ik bedoelde het niet vervelend, of om een discussie uit te lokken. Dit is gewoon één van de beste topics op bokt, lekker blijven genieten allemaal *\o/*

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:24

Vandaag naar mijn paard was het even droog, dus camera mee. Niet de mooiste foto's, wel de mooiste beestjes.

Bij de meerkoet vond ik die poot naar achteren zo grappig, de eekhoorn zat helaas achter een hek maar het was alweer jaren geleden dat ik een eekhoorn op Duindigt had gezien, de tjiftjaf zat eigenlijk net iets te hoog in de boom om hem goed te kunnen zien, en roodborstjes zijn altijd mooi <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xYaartje
Berichten: 1465
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 15:51

Oeps. Door drukte is het mij helemaal ontschoten om actief te zijn in dit topic! Nu ik sinds een week gestopt ben bij vrijwilligerswerk en het voorjaar er aan komt begint het hier ook echt weer te kriebelen om er op uit te gaan en foto's te maken *\o/* . Heb er weer alle tijd voor!
Zat net te kijken, maar over 2 weken op 16 april bestaat mijn topic alweer 3 jaar *\o/* ! Wat best bijzonder is dat een topic van mij al zolang loopt. Het langst lopende topic ooit van mij op bokt.
Wat begon als gewoon mijn foto's laten zien is uitgelopen tot een heel leuk en gezellig kletstopic waar iedereen vrij is om zijn of haar natuur foto's te delen :D . Ik geniet er van!

Dank je wel nog voor de complimenten van de foto's van de Kraanvogels! Het blijft een bijzonder mooi gezicht.

prompter: Wat een mooie foto's van het lieve Roodborstje! Ze kijkt er zo lief en aandoenlijk <3 .
Ook prachtige foto's van het Staartmeesje en de Sperwer!
Ondanks de bewolking zijn het prachtige foto's geworden! Gaaf zeg die Tureluurs. Dat is nog eens een cadeautje! En ook alle andere soorten die je zag zijn prachtig.
Bij Eekhoorn las ik eerst Eenhoorn :') _O- . Las het iets te snel tot ik mij bedacht dat Eenhoorns niet bestaan _O- . Prachtige foto's!

Anoniem: Wat fijn dat jij je dochter al zo jong wijs maakt over de natuur en hoe daarmee om te gaan! Hopelijk ziet ze zo in inderdaad dat spinnen, muizen, ratten etc. helemaal niet eng zijn, maar ook onderdeel van de natuur zijn, maar als ik het zo lees komt dat wel goed met jouw dochter!

anca: Wat mooi dat je dat zo kunt volgen anca! Mooi de Kikkers ook in je vijver. Heel benieuwd naar de Kikker visjes tegen de tijd dat ze er zijn :D .
Inmiddels dus ook al meer kikkerdril in je vijver!

_Karlijn: Prachtige foto's Karlijn! Troost je. Ik ben ook geen kou fotograaf. De herfst/winter is voor het editten en uitzoeken. Voorjaar en zomer is voor het fotograferen!
En prachtige Mot! En wat gaaf die Roodborsttapuit! Die hoop ik nog steeds ooit tegen te komen.
Prachtig die Kievit en bloesem! Heb de Kievitten hier wel even in de omgeving op hun vaste plekken gehad, maar hoor ze helaas al een tijdje niet meer. Weet dus ook niet of ze er nog zitten. De akker schuin tegenover stal zitten normaal Kievitten, maar die is echt nog te nat denk ik om te nestelen (die akker weet ik omdat voor ik op stal kwam te staan al regelmatig daar langs fietste in het verleden).

Tancreda4: Bijzondere foto's van de parende Hommels! Dat zie je ook niet snel! Heb je mooi vast gelegd!

RenskeFrea: Wat grappig dat de Zwarte Zwaan een oogje had op de Gans! Roerdompen zijn volgens mij vrij lastig te fotograferen. Die houden zich graag verstopt, maar wie weet lukt het je ooit!

haffiefreak: Prachtige lucht foto's! Heb je de mooie lucht van gisteravond ook nog gezien? Die was echt zo mooi!

janouk: Altijd zo mooi en tof om te zien wat er bij jou in de Polder leeft! Mooie foto's!

Nikass: Het is hier inderdaad geen instagram! Mobiel foto's zijn hier ook net zo welkom Nikass! Dus zeker blijven posten wanneer je wat ziet. Het belangrijkste is dat je geniet van wat er in je omgeving te zien is! En wij genieten graag met je mee!

Geloof dat ik nu bij ben! Sorry als ik nog iemand heb vergeten!

Sinds een week hebben we op stal een Torenvalk kast staan en ja hoor *\o/* . Die was met een paar dagen al bewoond! Gisteren zaten man en vrouw in de kast samen, maar ze hadden de boodschap nog niet begrepen dat een Torenvalk kast op stal bezetten ook betekend dat je op de foto moest. Dus de veren moesten nog snel gepoetst worden en rek en strek oefeningen moesten gedaan worden. Want je moet natuurlijk wel goed op de foto komen te staan.
Wat een geluk dat ik dit jaar twee Torenvalk kasten mag gaan volgen :D .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:32

Thanks allemaal.
Prachtige torenvalkjes xYaartje <3

ikke

Berichten: 37551
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 21:49

De ochtendgymnastiek van een Torenvalk _O-

Vandaag even door het lokale arboretum gewandeld (moeten we vaker doen), nog even uitzoeken of ze gelukt zijn. Er zitten wat experimenten tussen.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 17:00

Mooie dieren, prompter. (Meerkoeten zijn mijn favoriete zwemvogels.) Ook gaaf dat je een tjiftjaf gekiekt hebt.

Leuke torenvalkjes, xYaartje!

janouk
Blogger

Berichten: 17875
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 18:13

Vandaag heeft Sophie de wilde eend haar 13 eieren uitgebroed....

Ze is zo trots en blij dat ze na 3 weken weer het water in kan



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het gaat je goed, Sophie en kids

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 19:51

Zo schattig, die pulletjes <3 .

Het aantal pulletjes en ander klein grut dat niet overleeft in het voorjaar, drukt me wel altijd met de neus op de harde wetten van de natuur. Sophie heeft wel een groot nest!

xYaartje
Berichten: 1465
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 19:22

Nikass: Dank je wel!

ikke: Haha ja maar echt _O- . Het was trouwens ook inderdaad in de ochtend. Ze hadden de slaap denk ik gewoon nog niet uit! Heel benieuwd naar je foto's! Heb je veel gezien?

miereneter: Dank je wel!

janouk: ohhhh zo lief die pulletjes <3 . Genieten! Hopelijk zie je ze nog vaker en mogen ze allemaal volwassen worden!

Nou... net wanneer je denkt alles gezien te hebben in de natuur doet moeder natuur er nog een schepje bovenop. Was in de paddock van twee verzorgpony's. Hun eigenaar heeft ook nog flink wat weiland. Opgegeven moment hoor ik wat achter mij. Draai mij om. Zie wat Kauwen, een Haas en een baby Haas die woest regelmatig omhoog springt. Want... ook al ben je klein in zijn/haar ogen kon die het allemaal prima alleen af hoor!
Stond vol verbazing te kijken naar het schouwspel. Omdat de moeder druk bezig was met het beschermen van haar baby ben ik op flinke afstand gebleven om de natuur niet te verstoren en zo de overlevingskansen van de baby Haas te vergroten.
Uiteindelijk rende de moeder opgegeven weg, maar de 2 tot 3 Kauwen bleven dus wanneer het voor mij veilig was ben ik er naar toe gelopen en heb ze weggejaagd.
Vervolgens wilde ik bij de baby Haas kijken hoe het er mee ging. Gewoon een blik werpen en had ik iets van verwondingen gezien had ik mee genomen naar mijn DA die op een paar minuten lopen van de plek zit mee genomen, maar... waar normale baby hazen heel stil blijven zitten in freeze modus of weg lopen werd ik nu gewoon zowat ook al aangevallen! Het zat te mopperen/knorren en zodra ik ook maar te dicht in de buurt kwam kwam het heel boos op mij af.
Ja echt... ik verzin het niet! Dit heb ik nog nooit mee gemaakt met jonge Hazen! Ik stond perplex te kijken. Had het gedrag eigenlijk moeten filmen bedenk ik mij net.
Heb het na wat foto's gemaakt te hebben op veilige afstand maar met rust gelaten en terug naar de pony's gegaan. Niet veel later kwam de moeder er weer bij. Ik hoop maar dat ik zo toch zijn overlevingskansen weer wat vergroot heb door de Kauwen weg te jagen.

Zelfs de moeder moest het ontgelden. De jonge Haas was echt boos op alles en iedereen. Als je goed kijkt zie je dat de jonge Haas de moeder ook echt aanvalt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wanneer je boos bent op alles en iedereen en dat ook duidelijk wilt laten merken. Als blikken konden doden lag ik daar nu in het weiland :') :

Afbeelding

Uiteindelijk werd het wat rustiger en is het rustig gaan liggen:

Afbeelding

prompter

Berichten: 11108
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 19:25

Wat ongelofelijk bijzonder dat je dat kon vastleggen Yaartje, práchtig! En ik verheug me nu al op torenvalkbaby's :))

En eendenkuikens, altijd leuk! Hier hebben we heel veel nijlganzen en Canadese ganzen, zodra die kleintjes hebben zal ik ze ook eens vastleggen :)