De natuur in eigen omgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 20:39

Niet echt "eigen" omgeving, maar wel die van Nederland. Ik ben een weekendje op Texel geweest en heb daar o.a. deze platen geschoten <3


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jeika
Berichten: 2985
Geregistreerd: 20-01-15
Woonplaats: De achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 21:28

Afbeelding
Paartje ooievaars bij zonsondergang.
Afbeelding
4 reeën (de 4e staat achter een van de anderen)

Afbeelding
Zonsopkomst van dezelfde dag :)


Afbeelding

Best grote ringslang gevonden.!


Afbeelding

Ik werd die ochtend bizar vroeg wakker en 20 meter van mij af stond een reebokje me aan te kijken.


Afbeelding
En een meer in de buurt.

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:31

Superleuk de ooievaars!

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 14:41

ikke: Hij had dus duidelijk een mening over iets. Misschien wel over het weer? Dat het zo warm is?

Marjo: Wow, wat een gave foto's! De zeehonden zijn ook zo gaaf! Wist niet eens dat Zeehonden ook gevlekt konden zijn. Dacht altijd dat ze een kleur waren. Nu baal ik nog meer dat onze fotoshoot niet door heeft kunnen gaan. Ooit in de toekomst *\o/*

Jeika: Mooie foto's :D ! Die laatste foto geeft echt een romantische sfeer aan <3 .

Gisteravond laat gaan wandelen, maar had beter thuis kunnen blijven. Het was warm en weinig vogels gezien in het bos, dus een sfeerplaatje. Eens wat anders dan eh... vogels en wilde dieren :D . :

Afbeelding

Dit jonge Koolmeesje zat gisteren bij mij in de tuin toen ik planten water aan het geven was. Het vloog niet direct weg zoals een Koolmees normaal hoort te doen, maar hopte weg. Zag er ook wat versuft uit. Vogelbadje gevuld en dat werd een paar minuten later toen ik binnen was dankbaar in gebruik genomen <3 .

Afbeelding

En jaaaa! De Torenvalken hebben officieel drie jongen nu! Nummer drie zit naast nummer 2. Je ziet nog net een wit plukje boven de rand uitsteken. Hier zat ma Torenvalk ook op de nestkast met een verse prooi dus ik ben naar achteren gelopen en weggegaan zodat ze ze rustig kon voeren. Hun de ruimte geven vind ik ook erg belangrijk.
Heel benieuwd of het bij 3 blijft of dat er nog meer bij komen. Wel onwijs leuk om dit zo vast te leggen!


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 23:54

Er stond een beetje een aparte ree in het veldje naast mijn huis vandaag. Geen staart en geen spiegel, tevens een bult op haar linkerbil. Wat zou er met haar zijn gebeurd. Oud letsel lijkt me. Ze stond heerlijk te eten, maar het zag er wel vreemd uit.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 13:42

Wat betekent geen spiegel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:42

Nikass schreef:
Wat betekent geen spiegel?

Reeen hebben standaard een grote witte vlek op hun achterste!

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 14:54

Mindim schreef:
Nikass schreef:
Wat betekent geen spiegel?

Reeen hebben standaard een grote witte vlek op hun achterste!


Ah, wist niet dat dat een spiegel heette :)*

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-21 21:10

Mindim: Oh dat is wel heel vreemd ja! Misschien ooit in gevecht geraakt of zonder staart geboren? Zo te zien ziet er wel goed uit. En ook ik wist niet dat die witte vlek een spiegel heette. Weer wat geleerd :D !

Het is van mijn kant een beetje stil geweest. Heb zoveel foto's uit te zoeken op het moment dat ik het even wat rustiger aan doe. Ga ook niet altijd wekelijks meer naar het bos. Het was eerst te warm en nu is het weer te nat, maar merk ook dat het ook okay is om gewoon op gevoel te gaan. Het bos is er altijd wat dat betreft. Het loopt niet weg, de dieren ook niet. Dus als het niet goed voelt, niet gaan. Voelt het wel goed. Wel gaan :j .
En merk dat ik ook even aan een korte break toe ben. Uiteindelijk blijft het een hobby die ik met heel veel plezier doe en moet er dan ook niet te veel van vragen. Het is dus echt even zoeken naar de juiste balans daarin.

Hier is het eerste Torenvalk jong uitgevlogen <3 . Geen zorgen. Hij word de eerst komende weken nog gewoon door zijn ouders gevoerd en we houden ze goed in de gaten.

1. Kwam aangelopen. Zag wat fladderen in de heg vlakbij de kast. Word ik ineens aangekeken door het Torenvalk jong <3 :

Afbeelding

2. Vervolgens loop ik terug naar de plek waar mijn tas staat om de camera er in te doen. Loop terug naar achteren om de kruiwagen te kunnen pakken. Zie ik het jong ineens op de plaat zitten (plaat ligt bovenop wat hout). Zo rustig mogelijk (voor zover dat lukte hihi) terug naar mijn tas gelopen om de camera toch maar weer te pakken en bij terug komst zat hij er gelukkig nog steeds!
Die kruiwagen heb ik nooit kunnen pakken trouwens :') . Die bleek bij de heg te staan waar het jong zat, dus je ziet hem al aankomen. Ik heb de wei uitgemest met een emmer zodat ik het jong niet hoefde te storen.
Gelukkig zijn het Shets die in de wei staan en hoef ik alleen het voorste deel van de wei uit te mesten :D .
Hij zat hier volgens mij wel te balen dat die juist vandaag heeft uitgekozen om de wijde wereld te verkennen. Het heeft de hele ochtend geregend. Had die maar echt even moeten wachten hoor _O- . Dan had die nog hoog en droog in de kast gezeten.

Afbeelding

3. En hier is het jong met voedsel <3 .

Afbeelding

4. En dit is toch wel echt een van mijn grote favorieten <3 . De fokker van mijn pony en zijn vrouw lieten al weten dat ze de Grote Bonte Specht man met kind hadden gezien en vroegen of ik een poging wilde doen tot het maken van een foto van hun samen.
Een uitdaging ga ik graag aan. Dus ga rustig op de stoel zitten en binnen een uur is het raak en had ik dit geweldige moment op de foto <3 .
Links is het jong. Rechts is zijn vader.


Afbeelding

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:44

Afbeelding
De Witte Wieven zijn er ook.

Afbeelding
Perenboompje in de achtertuin.

Afbeelding
S’morgens wakker worden met rust in de verte.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 21:52

Wat een prachtige foto's Yaartje!

Ik heb een heel simpel compactcameraatje. Gebruik ik eigenlijk nooit, ik doe alles met mijn telefoon. Maar dat werkt niet met vogels ben ik wel achter. Dus van de week de compact uit de kast gehaald en wat foto's gemaakt. Gewoon vanuit de huiskamer!

Jonge gekraagde roodstaart. De ouders zie ik ook regelmatig maar die staan nog niet op de foto.
Afbeelding

Jonge houtduif. Zo leuk om de hele familie samen te zien, ze foerageren graag in de wei, kinders en papa en mama.
Afbeelding

En we hebben een nest eksters, dit is een van de jongen. Die zijn helemaal leuk om te zien met z'n allen, ook weer de ouders en 3 jongen. Ze lijken heel speels, ze zitten altijd te dollen met elkaar.
Afbeelding

En onze kwikstaart. Die komt elke avond in de tuin lekker eten. Zo parmantig!
Afbeelding

Afbeelding

Misschien geen bijzondere soorten (al is de gekraagde roodstaart bedreigd volgens mij). Maar omdat ze bij ons wonen horen ze bij de familie en dat maakt het toch weer speciaal!

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 23:38

xYaartje schreef:
Mindim: Oh dat is wel heel vreemd ja! Misschien ooit in gevecht geraakt of zonder staart geboren? Zo te zien ziet er wel goed uit. En ook ik wist niet dat die witte vlek een spiegel heette. Weer wat geleerd :D !

Het is van mijn kant een beetje stil geweest. Heb zoveel foto's uit te zoeken op het moment dat ik het even wat rustiger aan doe. Ga ook niet altijd wekelijks meer naar het bos. Het was eerst te warm en nu is het weer te nat, maar merk ook dat het ook okay is om gewoon op gevoel te gaan. Het bos is er altijd wat dat betreft. Het loopt niet weg, de dieren ook niet. Dus als het niet goed voelt, niet gaan. Voelt het wel goed. Wel gaan :j .
En merk dat ik ook even aan een korte break toe ben. Uiteindelijk blijft het een hobby die ik met heel veel plezier doe en moet er dan ook niet te veel van vragen. Het is dus echt even zoeken naar de juiste balans daarin.

Hier is het eerste Torenvalk jong uitgevlogen <3 . Geen zorgen. Hij word de eerst komende weken nog gewoon door zijn ouders gevoerd en we houden ze goed in de gaten.

1. Kwam aangelopen. Zag wat fladderen in de heg vlakbij de kast. Word ik ineens aangekeken door het Torenvalk jong <3 :

[ [url=m/dDOx7G.jpg]Afbeelding[/url] ]

2. Vervolgens loop ik terug naar de plek waar mijn tas staat om de camera er in te doen. Loop terug naar achteren om de kruiwagen te kunnen pakken. Zie ik het jong ineens op de plaat zitten (plaat ligt bovenop wat hout). Zo rustig mogelijk (voor zover dat lukte hihi) terug naar mijn tas gelopen om de camera toch maar weer te pakken en bij terug komst zat hij er gelukkig nog steeds!
Die kruiwagen heb ik nooit kunnen pakken trouwens :') . Die bleek bij de heg te staan waar het jong zat, dus je ziet hem al aankomen. Ik heb de wei uitgemest met een emmer zodat ik het jong niet hoefde te storen.
Gelukkig zijn het Shets die in de wei staan en hoef ik alleen het voorste deel van de wei uit te mesten :D .
Hij zat hier volgens mij wel te balen dat die juist vandaag heeft uitgekozen om de wijde wereld te verkennen. Het heeft de hele ochtend geregend. Had die maar echt even moeten wachten hoor _O- . Dan had die nog hoog en droog in de kast gezeten.

[ [url=m/knUiue.jpg]Afbeelding[/url] ]

3. En hier is het jong met voedsel <3 .

[ [url=m/jCu1lO.jpg]Afbeelding[/url] ]

4. En dit is toch wel echt een van mijn grote favorieten <3 . De fokker van mijn pony en zijn vrouw lieten al weten dat ze de Grote Bonte Specht man met kind hadden gezien en vroegen of ik een poging wilde doen tot het maken van een foto van hun samen.
Een uitdaging ga ik graag aan. Dus ga rustig op de stoel zitten en binnen een uur is het raak en had ik dit geweldige moment op de foto <3 .
Links is het jong. Rechts is zijn vader.


[ [url=m/BaPKCo.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw wat een mooie post weer! Prachtig!

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 06:47

Een paar van de mooiste foto's die ik met mijn mobiel heb genomen afgelopen winter wilde ik hier toch even ingooien. Heb ze even van mijn insta geplukt.

Ik loop meerdere keren per week tussen de hooglanders. Hier waren mijn vriend en ik aan het wandelen in de sneeuw en deze reus stond heel relaxed te soezen in de zon. We hebben er een hele tijd vlakbij gezeten. Foto's zijn denk ik op 2 meter afstand gemaakt.
Het was zo'n mooi moment.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 06:51

Zo jij durft :wow:

Prachtige foto's.

Ik ben ook weg van die torenvalk <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 07:10

Supervixen schreef:
Een paar van de mooiste foto's die ik met mijn mobiel heb genomen afgelopen winter wilde ik hier toch even ingooien. Heb ze even van mijn insta geplukt.

Ik loop meerdere keren per week tussen de hooglanders. Hier waren mijn vriend en ik aan het wandelen in de sneeuw en deze reus stond heel relaxed te soezen in de zon. We hebben er een hele tijd vlakbij gezeten. Foto's zijn denk ik op 2 meter afstand gemaakt.
Het was zo'n mooi moment.

[ [url=m/SLEpHD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/oKg1Bt.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xgWf0r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw <3.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 07:39

Laatste twee weken meegeweest met het ringen van steenuilen en torenvalkjes

Respect voor de rust en snelheid waarmee de vogels gewogen, gemeten en geringd worden en weer snel terug in de kast gezet worden
Afbeelding
Afbeelding

De achsterste is een jonge dame en er voor ligt haar broertje.
Afbeelding

Conclusie: slecht muizenjaar dit jaar in de buurt, de roofvogels hebben het moeilijk hun jongen goed op gewicht te houden. Roofvogels krijgen minder jongen als er minder muizen zijn in een jaar.


Afbeelding
Afbeelding

Deze torenvalkjes hebben geluk, want ze hebben een ervaren moeder en doen het heel goed. Doordat ze ook veel spreeuwen vangt en zo haar kids een goede start geeft

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 10:44

Heel tof om mee te maken zeg!

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 18:46

Britta31: Wat een prachtige omgeving woon je zeg <3 . Er straalt echt rust vanaf!

Ir11: Dank je wel! Wat een mooie foto's! Wat heb je veel mooie vogels in je tuin <3 . En elke vogel is welkom hier. Of ze nu normaal of bijzonder zijn, ze horen er allemaal gewoon bij! Kwikstaarten zijn zo leuk. Die doen altijd alsof het hele erf van hun is en zij de koning of koningin van het erf zijn. Vind ze geweldig en ga ze missen als ze straks weer uit Nederland vertrekken. Het zijn helaas geen overwinteraars.
Heb de Gekraagde Roodstaart even opgezocht en voor zover ik kan zien staat hij niet op de Rode lijst/bedreigde diersoorten lijst. Gelukkig. Want het zijn echt prachtige vogeltjes met een prachtige zang.

Nikass: Dank je wel <3 !

Supervixen: Wow, prachtige foto's! En dat je dat zo durft om zo dichtbij te staan! Dat durf ik niet eens bij de makke koeien en stier die in het weiland naast het weiland van mijn pony lopen (zij zijn ook van de fokker van mijn pony). Doe het je niet na!

Prairy: Dank je wel <3 ! Ik zelf stiekem ook. Naast dat Torenvalken prachtige roofvogels zijn is het gewoon gaaf om ze van zo dichtbij te kunnen zien <3 .

JanouK: Wat leuk je hier te zien! Vroeg mij al af wanneer je zou komen :D . Echt zo gaaf wat je allemaal mee maakt! En mee mag maken! Hier ook een slecht muizenjaar. Heb ma Torenvalk al eens met een andere prooi gezien dat geen muis was, maar iets anders.
Normaal jagen ze ook geregeld in ons weiland, maar dat doen ze al maanden niet meer. Gister pa Torenvalk toevallig nog in de wei op de foto kunnen zetten.
Ook hier het geluk dat de ouders ervaren zijn en precies weten hoe het moet.

Pa Torenvalk gisteren. Was mijn pony aan het aaien. Kijk ineens op en daar zit die. Op een paar meter afstand. Camera gepakt en toen ik terug kwam besloot hij dat die plek toch niet goed genoeg was voor een fotoshoot en vloog richting een andere paal toe.
Hier ziet hij echt net een prooi:

Afbeelding

En er werd vandaag flink getwijfeld wie er nu als eerste uit zou gaan vliegen:
K2 tegen K3: "Ga jij eerst of zal ik eerst gaan?"
K3: "Nah, ga jij eerst maar. Het is mij nog te hoog."
K2: "Mij ook. Zullen we dan nog maar even veilig op de rand blijven staan en zien hoe K1 het allemaal voor doet? Hoeven wij het alleen nog maar af te kijken van K1 en het na te doen."
K3: "Strak plan."
K4: "Ik vind het allemaal best wat jullie doen. Ik blijf nog even hoog en droog veilig thuis in de kast zitten."
Waar K1 inmiddels gisteren is uitgevlogen twijfelen K2 en K3 nog of ze nu wel of niet zullen gaan en het allemaal veilig vanaf de rand van de kast bekijken hoe hun uitgevlogen broertje of zusje het doet.
K4.... Tsja, die vind het nog wel even best zo . Die heeft straks natuurlijk alle ruimte en de kast helemaal voor zichzelf als K2 en K3 ook vertrokken zijn.
Een deze dagen zullen K2 en K3 vast en zeker ook nieuwsgierig worden naar de buitenwereld en de kast verlaten.
K1 wel gehoord vandaag, maar niet gezien. Die heeft zich alweer goed verstopt in een boom.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:12

Gisteren mee wezen dassen kijken, met mijn vader. Is lid van een dassenwerkgroep en heeft hier dus toestemming voor :)

7 jongen gezien in totaal en 4 volwassene. In deze burcht zitten minstens 8 volwassene.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-21 11:21

Wow, wat gaaf Maranta! Dat is wel echt een hele unieke ervaring. Zo vaak zie je de Dassen niet. Dat ze ook overdag actief zijn wist ik niet of is dit tegen de schemering?

Hier vorige week Patrijs jongen gezien. Minimaal 5, maar zeker meer. Twee op de foto kunnen krijgen en stond zelf op gepaste afstand. Ze lagen heerlijk te relaxen in het zand <3 .
Nu het seizoen langzaamaan tegen zijn einde loop merk ik ook dat ik minder fotografeer. Wat niet erg is. Zo kan ik alles een klein beetje bijwerken.
De Torenvalk jongen zijn maandag succesvol de wijde wereld in getrokken. Vliegen nog wel rond in de omgeving, maar blijven niet meer dicht bij huis.
Ik ga ze missen.

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:35

Maranta schreef:
Gisteren mee wezen dassen kijken, met mijn vader. Is lid van een dassenwerkgroep en heeft hier dus toestemming voor :)

7 jongen gezien in totaal en 4 volwassene. In deze burcht zitten minstens 8 volwassene.

[ [url=m/8iS1jV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TD4UM3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ZsZovA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/MIntnx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw <3.


Afbeelding
Bij ons in de haven jonge Fuutjes <3. Het echtpaar Fuut is het na vijf jaar eindelijk gelukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 11:50

xYaartje schreef:
Wow, wat gaaf Maranta! Dat is wel echt een hele unieke ervaring. Zo vaak zie je de Dassen niet. Dat ze ook overdag actief zijn wist ik niet of is dit tegen de schemering?

Hier vorige week Patrijs jongen gezien. Minimaal 5, maar zeker meer. Twee op de foto kunnen krijgen en stond zelf op gepaste afstand. Ze lagen heerlijk te relaxen in het zand <3 .
Nu het seizoen langzaamaan tegen zijn einde loop merk ik ook dat ik minder fotografeer. Wat niet erg is. Zo kan ik alles een klein beetje bijwerken.
De Torenvalk jongen zijn maandag succesvol de wijde wereld in getrokken. Vliegen nog wel rond in de omgeving, maar blijven niet meer dicht bij huis.
Ik ga ze missen.

[ [url=m/xIKPyS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oehh patrijzen zijn ook mooi! Bij ons in het land lopen er ook een stuk of 5.

Foto's zijn gemaakt rond 21.30. Eerste was al om 19.45 te zien. Burchten die afgelegen liggen, komen er vaak eerder uit :)

Nikass

Berichten: 16694
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 23:04

Wauw mooie foto's weer!
Ik heb alleen even hoog water gefotografeerd :)


Afbeelding

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 00:01

Wat een leuk topic :)
Als ik veel van deze foto’s zie krijg ik echt zin om ook eens een goede camera aan te schaffen.

Vanmiddag bij ons in de tuin:

Afbeelding

Na even zoeken op internet erachter gekomen dat het een Weidebeekjuffer is.


Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 07:56

Mooi hoor. Op een Japanse wijnbes?