De natuur in eigen omgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 18:13

Wat een prachtige foto's heeft jouw dochter gemaakt soesita <3 . Die heeft talent!

Gister en vandaag geen foto's gemaakt. Gisteren niks gezien wat mijn interesse wekte en vandaag regende het. Soms heb je van die dagen dat het gewoon niet mee zit en dat is ook helemaal prima :j .

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 12:42

Deze twee foto's wilde ik toch nog even met jullie delen!
Afgelopen donderdag zag ik toen ik aan het einde van de wandeling was twee mensen naar iets kijken. Gevoel zei al dat het wel eens een Ree kon zijn, maar de verrassing bleek nog veel groter (of eh, in dit geval kleiner) te zijn <3 .
Dat het ook nog eens een zeldzame Zwarte Ree is is zo gaaf <3 .
Die random Fazant maakt het plaatje helemaal af :') _O-

Afbeelding

Afbeelding

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 13:08

@Yara, Ow wow wat gaaf. Die zie je inderdaad niet zo heel veel. En die fazant maakt het inderdaad wel af.

Ik heb op het werk met mijn mobiel (Helaas camera niet mee.) nog wat insecten op de foto gezet.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik even uit mijn hoofd de soort niet weet. Maar de kleur vind ik heel mooi.
Afbeelding

En deze mieren schuilen voor de regen.
Afbeelding

kiolette

Berichten: 435
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:01

Wat een leuk topic en wat een prachtige foto’s komen er voorbij.
Hier ook een groot natuur, paarden en fotografie liefhebber.
Ik struin ook geregeld met m’n camera door natuur gebieden en idd leer je beter en anders kijken naar dieren en landschappen.
Tijdens het buitenrijden zie en hoor ik ook de verschillende geluiden van de vogels maarja dan heb je de camera niet bij je.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:22

Leuke foto's komen er langs!

Zo was ik ergens op vakantie. We zaten op het terras maar deze merel vond dat ie gewoon z'n ding kon doen:

Afbeelding

Niet helemaal goed voorbereid maar met een 7D, 70-200 en teleconverter kom je een heel eind :D
ISO 800; f8.0; 1/400 sec; 300mm voor de liefhebbers.
Hij zat op enkele meters afstand; echt bang was ie niet, duidelijk gewend aan mensen.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 07:21

Gothico schreef:
@Yara, Ow wow wat gaaf. Die zie je inderdaad niet zo heel veel. En die fazant maakt het inderdaad wel af.

Ik heb op het werk met mijn mobiel (Helaas camera niet mee.) nog wat insecten op de foto gezet.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik even uit mijn hoofd de soort niet weet. Maar de kleur vind ik heel mooi.
[ [url=m/Qc0mHf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Man Platbuik.

Gothico

Berichten: 1344
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:37

oomens schreef:
Gothico schreef:
@Yara, Ow wow wat gaaf. Die zie je inderdaad niet zo heel veel. En die fazant maakt het inderdaad wel af.

Ik heb op het werk met mijn mobiel (Helaas camera niet mee.) nog wat insecten op de foto gezet.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik even uit mijn hoofd de soort niet weet. Maar de kleur vind ik heel mooi.
[ [url=m/Qc0mHf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Man Platbuik.


Dank je wel. Nu ik het lees denk ik weer oja. :o
Ik zie ze hier niet zo heel vaak.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:55

Wat een leuke plaatjes, die mieren vind ik geniaal!

Wij hebben een dwaalgast in de ‘tuin’, een lammergier. Helaas ben ik niet in het bezit van een knappe lens, dus geen knappe foto’s. Maar wat een indrukwekkend dier!

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 22:32

Gothico: Dank je wel! En ook jij hebt mooie foto's gemaakt!

kiolette: Wat leuk te horen dat je ook zo'n natuur, paarden en fotografie liefhebber bent! En herken het helemaal wat je zegt. T/m vorig jaar was ik zelf nog zo gesloten tot ik een familie Ransuil ontmoette en ineens ging er een wereld voor mij open.
Er is zoveel te leren over de natuur, de dieren, de vogels.

En jep. Dat is het enige lastige van buitenrijden. Is een compact camera dan niet iets die je gewoon in je jaszak kan doen? Zodat je onderweg toch foto's kan maken (mits je paard er braaf genoeg voor is en niet ongeduldig is).

Hier train ik altijd in de wei en durf de training dan ook altijd gerust even te onderbreken zodra ik een soort zie die ik niet altijd dagelijks zie. Dit tot grote ergernis van de pony's af en toe. Er is een verzorgpony die dan echt de aandacht op gaat eisen zodra ik ook maar de camera in handen heb of expres in beeld gaat staan. Bij hem probeer ik dat dan ook zo min mogelijk te doen en pas te gaan fotograferen wanneer de training klaar is, maar ja. Dan is de vogel weer gevlogen natuurlijk _O- .

ikke: oh de blik van de Merel is geweldig! Net alsof die wilt zeggen: "Wat? Ik doe gewoon mijn ding hier hoor. Geen idee wat er zo interresant is." _O- Geweldige foto!
En dat is mijn ervaring met Merels ook. Die zijn totaal niet bang wanneer ze aan mensen gewend zijn.

Mloui: Wow, wat gaaf zeg! Dat is echt genieten. Zie je hem vaak rondvliegen?
Al moet ik zeggen dat ik in een groep zit waar ik toch wel moe word van al die Lammergier foto's. Prachtige roofvogel hoor, maar moeten er nou echt allemaal zoveel fotografen op af? Heb zo met de roofvogel te doen.
Merk jij eigenlijk iets van die drukte van fotografen?

Hier nog twee foto's van vandaag.
1. Een persoonlijk project van mij is een serie die heet: De Haas met de ... vandaag kon ik de Kievit aan die serie toevoegen.

Afbeelding

2. En deze Houtduif dacht zich even goed verstopt te hebben voor mij. Helaas voor hem had ik hem toch gespot


Afbeelding

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 22:44

Haha, die houtduif; wat een pech :D
Die haas is leuk. Helaas is de haas hier te klein, of het gras te hoog, dus meestal zie je alleen een stel oren langs vliegen :D

Over drukte met fotografen; ik reed eens met mijn ouders tijdens een vakantie door het park de Hoge Veluwe, in de avond net voor sluitingstijd. Staat er op een gegeven moment een hele rij fotografen want er waren een paar herten gespot, ergens in de bosrand. Was ons te druk dus wij rijden verder, bocht om; staat daar een roedel op een enkel tiental meters van de weg af! _O- _O- Ik had helaas geen camera bij me, niet handig, maar ze bleven gewoon staan en we konden ze rustig bekijken.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 23:07

@xYaartje; ik denk dat ik in dezelfde groep zit. Inderdaad ontzettende spam. Ze zit aan de andere kant van de berg, dus vanaf ons zie je haar eigenlijk niet. Loop er met de hond wel regelmatig langs en nu staan er inderdaad steeds kleine groepjes vogelaars. Echte massa valt wel mee gelukkig, maar er zijn elke dag wel weer wat mensen die de paden af gaan om dichterbij te kunnen komen. Niet oké!

Vandaag nog 3 leuke waarnemingen gedaan: een koppeltje bonte vliegenvangers in een van onze mezenkastjes, een koppel gierzwaluwen onder een kapotte dakpan en 99% zeker dat ik met voeren van de paarden rond schemer een nachtzwaluw zag overvliegen! Heel gaaf!

kiolette

Berichten: 435
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 23:13

Afbeelding

Hier een luie duif, na zich tegoed hebben bij de voederbak, even uitbuiken en middag dutje op het tuin hekje.

Zie op FB groepen de lammergier ook geregeld langs komen. Heb er nog geen tijd voor genomen, maar lijkt me fantastisch haar in het echt te zien. Maar dan in alle rust.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 08:50

Ik had helaas de camera niet bij de hand, maar van de week zaten er 2 kraaien volle vaart achter een buizerd aan boven mijn tuin, dat was wel een spectaculair gezicht.

En ik hoor de koekoek heel vaak de laatste tijd. Toch eens een vogel boekje misschien erbij houden om te zien wat hier allemaal rondvliegt.

Leuke foto van die duif :D

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 19:03

ikke: Haha ja idd. Dan denk je je nog zo goed verstopt te hebben, maar helaas _O-
Whahahahahaha geweldig _O- . Dat is zo'n typisch geval van: Twee honden vechten om het bot en de derde gaat er mee vandoor _O- . Die Herten zullen wel gedacht hebben: "Jongens, te veel fotografen daar. We blijven gewoon mooi rustig hier staan."
Moet zeggen dat dat voor mij al weinig met natuurfotografie te maken heeft. Voor onderzoek uren op een dier o.i.d. wachten snap ik nog, maar als hobby natuurfotograaf is het gewoon leuker de natuur in te gaan. Te wandelen en spontaan de dieren tegen te komen. Niet met zijn allen naar al die Herten gaan lopen staren.
Al is je verhaal wel echt heel mooi haha. Zullen die fotografen even gebaald hebben _O-

Mloui: Zou zo maar kunnen dat we inderdaad in dezelfde groep zitten! Als je daar eens Steenuiltjes etc. van mij tegen bent gekomen is de kans heel groot. Gelukkig niet de enige dus die daar zo over denkt! Want inderdaad. Het begint nu wel spam te worden. Zo dat ik onze Buizerds en Torenvalken echt wel mis wat dat betreft. Evenals de Kiekendieven en Wouwen.
Echt jammer zeg dat er nog steeds mensen zijn die van de paden af gaan. Laat de Gier dan gewoon met rust... Hoop zo dat ze snel wegvliegt. Terug naar huis. Dat hoop ik vooral voor haar eigen rust.

En wow, wat een hele gave waarnemingen zeg! Helemaal de Nachtzwaluw! Die zie je echt niet zo snel! Wat een bofkont ben je! Dan heb je straks ook nog eens hele kleine Bonte Vliegenvangers :j .
Zelf vandaag vermoedelijk de vrouw Bonte Vliegenvanger gezien, maar ja, die vloog weg voor ik ze op de foto kon zetten.
Nergens verklappen waar je de Nachtzwaluw hebt gezien. Anders heb je zo tientallen fotografen in de buurt staan. Ben nog maar een jaar hobby natuurfotograaf, maar helaas al genoeg gezien van: "Dat is niet okay".

kiolette: prachtige foto! Die duif geniet zo te zien van het goede leven <3 .
Ja, zou haar ook graag willen zien, maar dan wel spontaan. Gewoon ineens overvliegend o.i.d. en inderdaad in alle rust. Want wow. Ze is wel echt gigantisch groot! Dan denk je dat onze Buizerd groot is, maar die is er niks bij vergeleken met de Lammergier.

Prairy: Ja, dat kan ik geloven! Echt zo gaaf dat je die hebt gezien! Als je Roeken/Kauwen in de omgeving hebt ook eens goed opletten. Zodra die ineens met zijn allen omhoog vliegen en ergens achteraan gaan heb je grote kans dat er een roofvogel word weggejaagd.
Wow! Dat is helemaal gaaf, de Koekoek! Voor zover ik weet zit die wel hier ergens in de omgeving, maar natuurlijk net niet waar ik wandel.
En zeker doen! Echt ontzettend leuk wanneer je dan weer een soort kan afvinken! Dan weet je ook gelijk welke je hebt gezien en welke niet.

Nog wat foto's van vandaag.
1. Er is altijd dat ene broertje of zusje dat ontzettend graag in de spotlights wilt staan. Dat je daarbij over je familie heen moet kruipen boeit dan natuurlijk niet.

Afbeelding

2. Mama eend die trots bij haar kinders staat.

Afbeelding

3. Deze Merel is een hele bijzondere. Wanneer ik daar in het bos ga wandelen weet die mij altijd te vinden en loopt dan een stukje met mij mee. Veelal loopt hij dan voorop te hupsen en loop ik achter hem aan en als hij onderweg even stopt om eten te zoeken stop ik ook netjes. Want dat doet die natuurlijk midden op het pad :') .
Doet die alleen bij mij overigens. Want zodra er andere mensen aankomen vliegt die gelijk omhoog/weg. Vorige week nog mee gemaakt.

Afbeelding

4. En ineens landde daar ook nog het Kwikstaartje in het bos! Ik vind ze altijd zo leuk <3 ! Ze zijn altijd ontzettend trots opzichzelf en doen net alsof ze eigenaar van het hele domein zijn. Deze Kwikstaart liet even zijn vers gevangen prooi zien <3 . Trots als een Pauw dat die was <3 . Ik vind ze altijd een beetje de Shetlander onder de vogels hihi.

Afbeelding

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:41

Ja kwikstaarten zijn zó leuk! Vind de witte nog arroganter dan de gele. Heerlijke vogeltjes!

De nachtzwaluw weet ik niet 100% zeker, maar matcht wel met m’n waarneming: schemer/nachtvogel maar te smal en puntig voor een uil. En wat heel erg opviel waren de witte banden aan de uiteinden van de vleugels. Ga zodra het weer eens droog is rondom zonsondergang weer kijken en duimen. De omgeving hier matcht ook met z’n biotoop dus denk dat t wel echt een nachtzwaluw was.

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 19:52

Wat een leuk topic! Hier moet ik aan meedoen :D Niet dat we hele bijzondere dieren in de buurt hebben, maar het fotograferen ervan vind ik wel altijd erg leuk :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:06

Vandaag in onze steenuilen kast gekeken. Er zit iets in maar volgens de meneer van de vogelwerkgroep waarschijnlijk mezen. Dat was niet helemaal het idee maar het verbaast me niet, gezien de hoeveelheid die mijn voertafel bezoeken.


Afbeelding

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:10

Wat bijzonder trouwens, een zwarte ree! Heel gaaf dat je die gespot hebt!
Och en wat zijn die vogels nog lelijk als ze zo jong zijn :P

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 20:21

Ja en dan die enorme bekjes :+ Maar het zijn wel goede helpers tegen de eikenprocessierups! En die hebben we hard nodig hier op het terrein. Vorig jaar mei heeft mijn man denk ik zo'n 30-40 nesten verwijderd. Van ongeveer 1,5ha.

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 22:50

Mloui: Gele heb ik nog nooit mogen ontmoeten (ooit op een dag), maar inderdaad. De witte zijn echt arrogant! Zo klein dat ze zijn, zo arrogant kunnen ze zijn.

Dan kan het inderdaad bijna niet anders dan dat het de nachtzwaluw moet zijn! Hoop echt voor je dat je hem nog een keer gaat zien en wie weet ooit op de foto kunt zetten?

Marjo: Ook de gewone, algemene dieren mogen hier gerust geplaatst worden. Leuk juist! Zolang ze maar wild zijn :D .
Wat een prachtige foto's zeg! En hoe lukt het je om een charmante actie foto van de Blauwe Reiger te maken? Bij mij is de foto dan juist gelijk lelijk. Terwijl ik elk dier juist op zijn mooist op de foto wil zetten.
Ja, was echt heel bijzonder! Vorige week dinsdag zag ik ze voor het eerst. Afgelopen donderdag zag ik ze voor de 2de keer en dan gelijk met een kalfje erbij. Denk toch wel het meest mooie moment van dit jaar (en we zijn nog niet eens halverwege). Vandaag helaas niet gezien, maar wie weet morgen weer.

Prairy: Echt jammer zeg dat er geen Steenuiltjes in zitten, maar wie weet gebeurt dat volgend jaar wel wanneer de mezen van dit jaar zijn uitgevlogen? Weet je ook welke Mezen het zo zijn?
Die grote monden zijn wel erg grappig. Nog moeilijk te geloven dat die straks gewoon kleiner worden en meer richting de snavels gaan die we kennen.
Waar mijn pony staat hangt ook een nestje met Koolmezen er in. Zet mijn tas daar altijd bij in de buurt (vaste plek voor de tas. Staat die droog) en dan hoor je altijd een heel concert uit de kast komen van de jonge Koolmezen. Wat zo onwijs leuk is! Pa en ma zijn er druk mee. Die vliegen af en aan.
Oef, dat zijn wel heel veel eikenprocessierupsen nesten! Hopelijk voor jullie zijn dat er dit jaar veel minder!

Hoop dat het morgenochtend droog is. Moet om half 9 morgenochtend met de huisdieren kinders (twee konijnen en een kat) eerst voor de halfjaarlijkse controle naar de DA en dan daarna wanneer bezoek weg is direct door naar het bos.
Het is zo fijn om een bos op vijf minuten afstand te hebben <3 .

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 22:53

Schijnbaar zijn het koolmezen. En misschien kwam er hierna zelfs nog een legsel. We hebben nog een aantal gewone nestkasten hangen die bezet zijn en een hele lange takkenwal waar vast ook van alles in zit. Ben heel benieuwd :)

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 08:49

Ik lees nog steeds mee, maar helaas weinig tijd om te reageren. Maar ik geniet van jullie prachtige foto's en verhalen. We hebben een prachtige natuur en prachtige dieren. Daarvoor hoeven we niet te reizen. Maar je moet er wel oog voor hebben natuurlijk. :j

Marjo

Berichten: 37226
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:05

xYaartje schreef:
Marjo: Ook de gewone, algemene dieren mogen hier gerust geplaatst worden. Leuk juist! Zolang ze maar wild zijn :D .
Wat een prachtige foto's zeg! En hoe lukt het je om een charmante actie foto van de Blauwe Reiger te maken? Bij mij is de foto dan juist gelijk lelijk. Terwijl ik elk dier juist op zijn mooist op de foto wil zetten.
Ja, was echt heel bijzonder! Vorige week dinsdag zag ik ze voor het eerst. Afgelopen donderdag zag ik ze voor de 2de keer en dan gelijk met een kalfje erbij. Denk toch wel het meest mooie moment van dit jaar (en we zijn nog niet eens halverwege). Vandaag helaas niet gezien, maar wie weet morgen weer.


Geduld hebben en goed timen. Het helpt ook om een hoge sluitertijd in te stellen zodat je de beweging goed bevriest.

Ik heb nog een foto van een zwaan die net op tijd wegvloog.

Afbeelding

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:20

Prachtige foto's Marjo!

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 19:51

Prairy: Dat zou wel heel fijn zijn als er nog een legsel komt! Hoe meer Mezen hoe beter toch? Heb vandaag zelf even in mijn nestkastje gezeten en tot mijn grote verbazing lagen er veertjes en wat ontlasting in. Stille hoop dat een vogeltje toch besluit dat het een mooi huisje is.

Soesita Wat leuk dat je nog steeds mee leest! Gewoon reageren wanneer het jou uitkomt. Wij/ik blijven rustig door posten met foto's. Zodat je kan blijven genieten! En zo is het inderdaad. Natuur in eigen omgeving/land is zo mooi en zo prachtig. Je moet het inderdaad echt willen zien.

Marjo Dank je wel voor de tips! De sluitertijd is waar ik nog het meest mee struggle. In het bos kan ik hem nooit te hoog zetten want dan is het te donker en moet de ISO alweer omhoog. In open landschap gaat het al beter, maar dan moet het ook niet te bewolkt zijn anders is het weer te donker.

Die foto is echt heel gaaf Marjo!

Had vanochtend in het bos willen wandelen, maar die plannen vielen letterlijk in het water helaas. 'S middags was het droog en heb ik mij prima vermaakt met de vogels in de wei van mijn pony en zijn vriendjes.
Toen ik met de kruiwagen naar de wei liep had ik twee Boerenzwaluwen op 1 meter afstand van mij zitten die rustig van een plas water aan het drinken waren. Tsja, natuurlijk de camera niet bij mij op dat moment. Het is niet zo handig om die mee te nemen wanneer ik de wei uitmest.

Wat foto's van vandaag. Niet de meest perfecte foto's (had wat ruzie met de instellingen en de vogels zaten veelal wat verder weg), maar vond ze zo leuk.

1. Kwikstaartjes houden van hun eigen spiegelbeeld ben ik achter gekomen. Deze liep trots langs de waterplas in het weiland.

Afbeelding

2. Een iet wat verregende Huismus.

Afbeelding

3. Hier lijkt ze wel aan te geven dat ze net zo klaar is met al die regen als ik:

Afbeelding

4. Deze Huismus man moest even kijken of het daar allemaal nog schoon is en ging zich vervolgens even op zijn gemakje wassen.

Afbeelding

5. En eh.... tsja, badhairday zullen we maar zeggen _O-

Afbeelding