Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 34 [ 826 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 34  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De natuur in eigen omgeving

 
Profiel   

Vorig jaar al wel eens foto's geplaatst van de Ransuilen en ander prachtig wild wat in de omgeving woont. Helaas geen tijd meer gehad om eerder foto's te plaatsen ivm verhuizing vorig jaar.
Inmiddels sinds eind oktober verhuist. Ben ik al aardig gewend hier en loop ik met regelmatig in het bos wat op vijf minuten van mijn huis zit.
Het bos is niet heel groot, maar voor mij groot genoeg om er een paar keer per week met de camera naar toe te gaan.
Ook bij de verzorg pony's en mijn eigen pony is er genoeg te beleven! Zoals Steenuiltjes, Kievitten, Scholeksters, noem maar op.

Foto's zijn niet allemaal perfect. Bij mij gaat het voornamelijk ook om de spontaniteit van de ontmoeting. Gewoon wandelen en zien wat ik tegen kom. Dat is voor mij het leukste.
Ik ben het type fotograaf wat niet naar fotohutten gaat, maar ook zeker niet uren gaat wachten tot een vogel zich ineens laat zien. Ik houd echt van de spontaniteit van de ontmoetingen. Daar kan ik een verhaal mee vertellen en mensen mee nemen in de ontmoeting <3 .

Foto's staan niet op volgorde van de ontmoetingen.
Geniet!

Te beginnen met deze prachtige Buizerd die ik in het bos tegen kwam. Buizerds staan er om bekend direct weg te vliegen wanneer je ze ziet, maar deze was zo lief om toch te blijven zitten voor mij.
Een foto met zijn goede oog. Zijn andere oog zag er behoorlijk ontstoken uit, maar hij doet alles nog. Zag er goed uit en het belangrijkste is dat hij niet tegen een boom aan knalde toen hij opgegeven moment in rust weg vloog:
1.
[ img ]

2. Ook kwam ik deze mooie Zwartkop in het bos tegen.
[ img ]

3. Hazen hebben we ook genoeg in de omgeving. Deze Haas kwam van de week ook op mij af rennen om vervolgens vlak voor de camera eens rustig een Zonnebloem op te eten.
[ img ]

4. Elk jaar hebben we Kievitten in de omgeving. Zo ook dit jaar. Ik had ze al wel gehoord en op een ander plekje gezien, maar nog niet in ons eigen weiland. Gisteren met naar huis fietsen had ik geluk! Wilde net weg fietsen toen ik bij de koeien in de wei een Kievit zag lopen. Direct mijn kans gegrepen om er toch nog snel wat foto's van te maken. Wilde al heel lang een mooie close up foto hebben van een Kievit. Elke keer zaten ze echt net te ver weg of vlogen hoog in de lucht. Tot gisteren.
[ img ]

5. De Steenuiltjes kunnen uiteraard niet ontbreken! De hele winter had ik ze niet gezien, maar gelukkig zie ik ze sinds Februari weer met wat regelmaat. Inmiddels weet ik dat ze ook al een ei hebben en daar zullen er hopelijk nu weer wat meer bij gekomen zijn. Duimen draaien al hard dat we straks gezonde jonge Steenuiltjes hebben!
Het dak is trouwens onze vaste ontmoetingsplek.
[ img ]

6. Gisteren kwam ik tot mijn grote verbazing ook de Appelvink tegen. Nu blijken Appelvinken niet heel makkelijk te spotten zijn, maar terwijl ik in het bos wandelde zag ik een vogeltje op een tak landen. Mijn camera richt ik er dan altijd op en in eerste instantie dacht ik dat het om een gewone Vink ging tot ik eens beter keek en zag dat het om de Appelvink ging! Dan is het heel moeilijk om rustig te blijven hihi. Want je kan geloven dat ik behoorlijk enthousiast was!
[ img ]

7. Voor de bokkers die bang zijn voor muizen. Even door scrollen naar de volgende foto. Dit muisje trof ik ineens in de tuin aan vorige week. Was de eerste keer en daarna ook niet meer gezien, maar wel onwijs leuk om ze toch eens op de foto te zetten. Roofvogels genoeg in de omgeving dus bang voor een muizenplaag ben ik niet.

[ img ]

8. In het bos hebben we ook Gaaien. Meestal zijn ze vrij schuw en vliegen ze direct weg, maar deze was zo lief om even te blijven zitten en te poseren!
[ img ]

9. En wanneer ik de Tjiftjaf hoor dan kan ik gewoon niet anders dan even stil staan, luisteren en hopen dat ik hem spot. Met geluk! Een paar seconden zat die stil voor die weer verder hupste. Deze foto is dan weer bij mijn pony op het erf/in de tuin gemaakt.
[ img ]

10. Ook kwam ik een hele poos terug deze mooie Koperwiek in het bos tegen. Ook weer tot mijn grote verbazing. Zag hem ineens op het einde van mijn wandeling rustig op een tak zitten.
[ img ]

11. En als je ooit een vogeltje heel mooi hoort fluiten dan is de kans groot dat het de Heggenmus is! Sta dan zeker even stil om te luisteren want zijn zang is prachtig. Deze Heggenmus deed zijn naam trouwens eer aan. Die zat het een prachtig concert te geven vanaf een heg.
Foto is gemaakt bij verzorgpony's van mij.
[ img ]

12. De Boomklever in zijn bekende houding. Hoor je in het bos een soort alarm af gaan dan zit de kans er dik in dat je de Boomklever hoort. Er kan een flink geluid uit dit kleine vogeltje komen!
[ img ]

13. Ook de Zanglijster laat zich zo af en toe zien in het bos. Vaak aan het begin of het eind van de wandeling. Ik weet inmiddels een beetje waar hij zit.
[ img ]

14. Deze Pimpelmees in eigen tuin wilde even laten zien hoe stoer hij wel niet was. Dat terwijl ik juist een schattige foto van hem wilde maken.
[ img ]

15. En natuurlijk niet te vergeten: De Patrijzen! Patrijzen zijn vrij zeldzaam, maar ik heb het geluk dat mijn pony in hun omgeving staat en regelmatig de eer heb om ze te mogen zien. Dit was zo'n moment dat de een wel op de foto wilde, maar de ander daar toch echt geen zin in had! Dit leuke koppeltje zie ik elke week toch wel een paar keer. Locatie houd ik uiteraard vanzelfsprekend voor mijzelf. Dit uit bescherming voor de Patrijzen zelf.
[ img ]

Dit was een kleine greep uit de geweldige dieren die we hier in de omgeving hebben. Elke keer weer verbaasd het mij hoeveel er te zien is. Ik geniet er dan ook oprecht van. Leer elke dag weer bij.
Zo heb ik vandaag ook nog de Gekraagde Roodstaart mogen zien. Begin van het jaar Staartmezen mogen ontmoeten en nog wel meer prachtige vogels. Ook de Torenvalken zijn er nog steeds, maar die laten zich niet altijd elke dag op de foto zetten.
We zijn nog niet eens halverwege en nu al is de collectie foto's van vogels al aardig uitgebreid met nieuwe soorten die ik nog niet eerder op de foto had gezet!
Echt ontzettend gaaf om elke keer weer bijzondere ontmoetingen met de wilde dieren en vogels te hebben.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 18:56 



 
Profiel   

Prachtige foto's en die pimpelmees! <3
Veel mensen zien niet hoe mooi de natuur is en hoe divers het leven buiten is.
Mooi vastgelegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 19:00 



 
Profiel   

Heel mooie foto's en je liefde voor de natuur spat van de foto's en teksten af.
Ik vind de pimpelmees ook erg leuk <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 19:15 



 
Profiel   

wat heerlijk om naar te kijken.
hele mooie foto’s!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 19:18 



 
Profiel   

Wat een leuke foto’s! Sinds ik een camera heb, kijk ik ook bewuster om me heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 19:23 



 

Oh wat leuk, ik ben ook altijd met de camera op pad!!! Gisterochtend was het vergeven van de hazen! Helaas geen camera bij me. Omgevingsfoto's vind ik ook erg leuk en natuurlijk de reeen, hertachtigen ben ik helemaal fan van :)
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 19:34 



 
Profiel   

Geweldige foto’s! Wij zijn vorig jaar zomer verhuisd naar de rand van een natuurgebied. We maken nu dus ons eerste voorjaar mee en ik kijk mijn ogen uit welke vogeltjes ik hier allemaal zie.

Boomklevers, zwartkopjes, goudhaantjes, groenling en niet te vergeten de standaard tuinvogels. Echt genieten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 19:36 



 
Profiel   

Wauw, supertof! Geweldig dat steeds meer mensen de mooie natuur in eigen omgeving ontdekken. De foto's zijn echt geslaagd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 19:39 



 
Profiel   

*-:) ze staan er weer netjes op.

Ik ben als jij, ik fotografeer ookn mijn ontmoetingen met wildlife. *\o/*

Binnenkort toch eens afspreken samen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 20:25 



 
Profiel   

Goof: Dank je wel <3 . En dat is juist zo jammer dat veel mensen dat niet zien. Als veel meer mensen zouden zien hoe mooi en bijzonder de natuur is dan zouden we die ook minder hard hoeven beschermen. Er verdwijnt steeds meer natuur en dat is zonde. Zou niet hoeven. Wij zijn uiteindelijk hooguit gasten in hun omgeving.

xChanelx: Dank je wel <3 .

ellepel: Dank je wel <3 .

Selina: Dank je wel <3 . Leuk is dat he hoe je toch ineens bewuster gaat kijken en zoveel meer ziet dan dat je anders ziet. Nu heb ik deze camera eigenlijk al ruim vijf jaar, maar normaal altijd de pony's mee gefotografeerd en een enkele keer een fotoshoot voor een vriendin gedaan. Vorig jaar begon ik mij af te vragen welke kant ik op wilde met mijn fotografie en ineens waren daar de Ransuilen die mij de juiste weg wezen. Sindsdien zijn ook mijn ogen echt geopend en de natuur is dan echt zo mooi <3 .

Mindim: Wat een gave foto's zeg! Echt heel gaaf ook dat je de Reeën vast hebt kunnen leggen! We hebben ze hier ook, maar tot nu toe 1x gezien bij het bos. Hoop ze nog eens een keer te kunnen zien en dan echt goed vast te leggen.

Mloui: Dank je wel <3 . Oh wow wat een mooie verzameling vogels heb je in je tuin zeg! En Goudhaantjes! Die zijn zo leuk, maar zo vliegensvlug haha.
De Groenling heb ik hier in de straat wonen. Een keer hoog in een boom gespot per toeval. Vanuit mijn slaapkamerraam, maar nog niet in de tuin gehad helaas.
Grote kans dat je nog wel meer gaat zien straks. Wanneer je daar een paar jaar woont weet je ook precies wie er elk jaar weer terug komen naar je tuin.

Elfie: Dank je wel <3 . Ja, het is zo leuk! Je hoeft helemaal niet ver weg te reizen of naar het buitenland toe om mooie vogels en dieren te spotten. Een beetje goed rond kijken en je ziet al zoveel.
Iemand die hier mij heel erg in geïnspireerd heeft is VillagerJim op Facebook. Hij woont in Engeland en wandelt ook veel in eigen omgeving. Met prachtige foto's als resultaat.

Janouk: Dank je wel <3 ! Ja, eens afspreken lijkt mij zeker leuk! Toch maar dat tentje bij jou in de wei op zetten :') _O- . We volgen elkaar nu echt al wel een tijdje. Zo fijn ook dat jij net zoals ik ben! Ken echt te weinig fotografen die ook van de spontane ontmoetingen zijn. Je bent hier ieder geval altijd welkom!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-21 20:35 



 
Profiel   

Hele leuke foto's! En wat heb je veel vogelsoorten in je omgeving <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 16:39 



 
Profiel   

Wat leuk zeg :) Ik hoor hier thuis echt van alles maar geen idee wat er allemaal zit.

Tot nu toe heb ik gespot :
Winterkoning
Koolmees
Pimpelmees
Kuifmees
Groene specht (mijn favoriet)
Gaaien
Zwarte specht
Bonte specht
Buizerd
Blauwe reiger
Vinkjes?
Roodborstjes
Dikke duiven :P die in de heg naast de achterdeur een nest aan het bouwen zijn

Tot zo ver mijn kennis haha.

Mocht je foto's willen maken, we hebben een mini camping ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 16:54 



 

[ img ]

[ img ]

[ img ]

De reeën hier zijn onrustig. De jacht op bokken is begonnen.

De hazen zijn er in grote getale op het moment! Rammeltijd :D

En onze bok is de helft van zijn gewei kwijt.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 18:09 



 
Profiel   

Ik vind je foto's erg goed gelukt! Mooi hoor, die haas <3 , maar ook de vogeltjes. En Mindim ook mooi, die nevel, daar hou ik erg van.

Ik heb alleen een simpele telefoon camera en diertjes vastleggen zou sowieso moeilijk zijn want ik heb altijd mijn honden bij me (niet los waar dat niet kan!!)
Maar ik geniet ontzettend van de prachtige natuur, in "mijn achtertuin"
Dus als ik zo vrij mag zijn...


[ img ]


[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 21:14 



 
Profiel   

Wat een mooie foto's heb je gemaakt en wat een leuke vogelsoorten heb je in je omgeving! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 21:42 



 
Profiel   

Wij hebben 2 wildcamera's op de wei hangen.
Als je ziet wat er allemaal voorbij komt :knuffel:
Elke week weer feest m te kijken.
https://youtu.be/Muepi7SYVeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 21:46 



 
Profiel   

Solleke_Noah: Dank je wel! Ja, onwijs veel! Meer dan ik ooit had verwacht eerlijk gezegd. Scheelt ook wel dat ik op drie tot vier schillende plekken kom, maar toch. Het zit allemaal echt in dezelfde omgeving. Zal binnenkort weer eens een nieuw topic aanmaken. Hoop van de week nog even naar het bos te kunnen. Vandaag al geweest. Normaal ga ik morgen, maar ze voorspellen regen. Dus vandaag maar gegaan.

Prairy: Dat is ook al een behoorlijk lijstje zeg! Zwarte Specht staat nog hoog bovenaan mijn lijst. Evenals de Kleine Bonte Specht. Dan heb ik ze alle vijf namelijk hihi.
Bij Duiven heb je ook weer verschillende soorten. Zoals Stadsduif, Holenduif of de Houtduif (laatste is vooral te herkennen aan de witte vlek in de nek).

En wat lief! Waar ligt de mini camping? Door Corona durf ik nu helaas nog niet te reizen met de trein, maar wie weet wanneer ik ooit gevacineerd ben dat ik er dan weer op uit wil gaan.

Ben mijn lijstje nu op dit moment nog aan het uitzoeken. In een jaar tijd is het al aardig gegroeid.

Mindim: Leuke foto's zeg! En wat sneu van je bok! Hoe is dat gekomen? Hier zijn de Hazen ook druk. We hebben zelfs al jonge Hazen, maar er zijn afgelopen zaterdag drie jonge Haasjes door Kraaien uit de wei gestolen (blijkbaar normaal gedrag voor Kraaien helaas) -O- .

Nikass: Dank je wel voor je complimenten!
En prachtige foto's ook! Zou er al een centraal topic bestaan voor natuur in eigen omgeving? Anders kunnen we er altijd een aanmaken denk ik?
Misschien wel leuk om elkaar allemaal zo op de hoogte te houden van de natuur in eigen omgeving!

soesita: Dank je wel! Ja, dat hebben we zeker. Het verbaasd mij gewoon hoeveel leuks er te zien is. Van alles is er wel wat!

Birdie60: Wow, wat onwijs gaaf zeg! Een Das in je wei! Dat is nog eens leuk!

xpvdpx: Dank je wel <3 !


Laatst bijgewerkt door xYaartje op 03-05-21 22:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 22:12 



 
Profiel   

Prachtig <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 22:12 



 

Een algemeen natuur topic zou ik persoonlijk harstikke leuk vinden!!!!

TS, damhertbokken werpen elk jaar hun gewei af, het nieuwe groeit al weer :D In mei verwerpen ze het, dan groeit er op de rozenstokken al gauw een nieuw gewei. Voorzien van een fluwelen bast, dit doorbloed goed. Wanneer het gewei af is, schuurt de bok de bast er af, dan ziet het er weer bloederig uit, onze bok vreet de bast op :') Als de bast er af is, dan is het gewei af. In mei vanaf het volgende jaar begint het proces opnieuw. Het gewei wordt jaarlijks groter dan het jaar daarvoor.

[ img ]



[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-21 22:25 



 
Profiel   

Al 2 jaar zeg ik tegen mijn man dat we putters naast ons huis hebben wonen. Vorig jaar hadden ze zelfs kleintjes, maar mijn man zag ze nooit en het lukte me niet om ze op de foto te zetten.

Gisteren was ik heel dankbaar voor de nieuwe camera van mijn man. Foto is gemaakt uit ons slaapkamerraam.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 08:14 



 
Profiel   

Mindim: Ik heb zojuist gevraagd of dit topic naar de beestenboel huiskamer verplaatst mag worden zodat we er een algemeen topic van kunnen maken en daar met zijn allen in verder kunnen kletsen :D .

Wat interessant zeg! Nooit geweten. Zo leer ik nog eens wat. En wat een flink gewei heeft het hert op de laatste foto. Daar wil je geen ruzie mee hebben! Wat doen jullie met een gewei dat afbreekt? Bewaren jullie dat of?

Zonnebloem18: Ohhh wat gaaf! In je eigen tuin/naast je huis nog wel! Ze zijn zo mooi. Heb ze van de week ook voor het eerst zien vliegen. Wist niet dat we ze in de omgeving hadden.
En geloofd je man je nu wel?

Gisteren in het bos voor het eerst de Bonte Vliegenvanger gespot. Zal later nog een foto er van plaatsen. Zit nu niet op de pc. Die zijn ook al zo mooi!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 11:13 



 
Profiel   

Oh, putters zijn zo leuk! <3 Ze zitten hier ook, maar ik heb ze al lang niet meer gezien helaas.

Wij hadden in de tuin een ijsvogel die regelmatig kwam vissen, maar sinds de nieuwe buren hun tuin in een steenwoestijn hebben veranderd en alle bomen hebben gerooid, heb ik die helaas ook niet meer gezien. -O-

In plaats daarvan heb ik gisteren wel mogen genieten van twee koppels bonte spechten die nog aan het uitvechten waren wie waar mag broeden. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 11:31 



 
Profiel   

Hoi! Ik werd geroepen :wave:

Zolang het hier een beetje over natuur en dieren blijft gaan mogen jullie hier gewoon kletsen hoor. Mochten we merken dat het meer over randzaken vaat dan over dieren dan verplaatsen we het wel. En als jullie de 15 pagina's bereikt hebben verplaatsen we het ook :j
De BB-HK is namelijk niet perse meer voor offtopic gepraat. Daar hebben we nog de gewone HuisKamer voor. Dus steek vooral van wal :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 12:12 



 
Profiel   

Soesita: Wat jammer zeg dat je ze al lang niet meer hebt gezien! Hopelijk zie je ze nog eens!

Ohhh wat rot zeg! Zo jammer dat mensen dan de bomen weg halen Terwijl de natuur en de vogels die bomen juist hard nodig hebben. Want dan zie je helaas gelijk wat voor effect het heeft op de vogels en dieren in de omgeving. Want een IJsvogel in de tuin is toch wel echt heel erg gaaf!
Een vriendin van mij heeft mij deze week laten weten dat ze hun tuin juist hebben aangepakt en wat meer aan de natuur hebben gedacht. Ze hadden vooral stenen in de tuin, maar nu meer gras en ook qua planten aan bijen etc. gedacht. Echt super tof om te horen dan!

Muiz: Ja, dat was ik! Helder, dank je wel! Dan blijven we inderdaad gewoon hier gezellig kletsen tot we de 15 pagina's hebben gehaald.

Dus voor een ieder die hier in het topic komt: Klets gezellig mee over de prachtige natuur in jullie omgeving :D . Geld overigens wel echt voor de wilde dieren, vogels, de natuurlijke omgeving etc. Dus geen honden/katten/paarden etc (tenzij de paarden bijv. de wilde Koniks zijn en in het wild leven). Het gaat echt om het wild :) .

Hier nog twee foto's van gisterochtend in het bos.
1. Was nog maar net in het bos of had de Grote Bonte Specht al gespot. Na een paar minuten hem gefotografeerd te hebben ging hij er ineens toch wel erg goed voor zitten. Zo gaaf!

[ img ]

2. Halverwege de wandeling kwam ik voor het eerst de Bonte Vliegenvanger tegen. Wat een onwijs leuk vogeltje! Hoopte hem al te zien, maar nooit verwacht dat die ook in het bos zou leven.

[ img ]

3. En iets voor het bos heeft een moeder eend eerder deze week prachtige eenden kuikens uitgebroed. Ze zijn zo schattig <3 . Ik stond netjes op het pad, zonder ze te verstoren en tussen het pad en de eenden zit nog een sloot. Zij zaten aan de overkant van de sloot. Ze zijn het gewend dat er mensen langs lopen en dat is duidelijk te merken.

[ img ]

4. En deze Boomkruiper wilde ineens voor Tarzan spelen. Keek wel een beetje raar op toen ik zag dat het een Boomkruiper was die tussen de bladeren bezig was. Normaal zie ik ze altijd op een boomstam.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 12:45 



 
Profiel   

Mijn 12-jarige dochter is ook een natuurliefhebster en maakt ook leuke foto's in de omgeving.

Ze heeft haar toestemming gegeven om hier ook wat te plaatsen:

De spechten gisteren:
[ img ]
[ img ]

buizerd
[ img ]

roodborstje <3
[ img ]

mus :D
[ img ]

En een kikker in onze vijver. Deze liet zich aaien. :oo
[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 13:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 34 [ 826 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 34  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen