De natuur in eigen omgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:00

Wat een leuke foto's! :D

Ik ben niet heel actief geweest, excuus :). Was weer in Spanje en had weer de gebruikelijke mooie dieren in de tuin, zoals de gekko's, steenuilen, oehoe, slangen, schorpioenen, bijeneters etc. , maaaaar dit keer ook een gek dier in de nacht met een lachend geluid. Ik weet echt niet wat dit is, het is een spooky geluid. Alsof een mens lacht, maar dat is het niet. Ik denk wel een vogel, maar het is geen nachtzwaluw want die maakt een totaal ander geluid. Ook geen andere soort uil, ook die maken andere geluiden.
Heb alles afgezocht maar ik heb geen idee wat het kan zijn.... :?

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:16


Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:29

Helaas ook geen specht, want die zou ik meteen herkennen. Deze lach is echt zoals van een mens, zegt echt ha-ha-ha-ha. Beginnend van hoog naar laag.
Ik hoop het een volgende keer op te kunnen nemen, maar het is altijd midden in de nacht en dan vanaf de berg achter het huis.

P.s. misschien is het ook niet eens een vogel, maar een zoogdier o.i.d. Het is echt lastig te plaatsen!

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 18:29

Een gekke gedachte misschien, maar misschien is het wel een mens? Ik kan mij zo geen dier bedenken wat echt bijna lacht zoals een mens (op de specht na). Al is het dan wel een beetje vreemd dat een mens dat elke nacht zou doen. Dus dan zou je haast wel denken dat het een wild dier moet zijn.

Wel jaloers op de wilde dieren in je tuin hoor! En ook nog eens een Oehoe! Bof jij even!

haffiefreak

Berichten: 1647
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:04

Alpha89 schreef:
Wat een leuke foto's! :D

Ik ben niet heel actief geweest, excuus :). Was weer in Spanje en had weer de gebruikelijke mooie dieren in de tuin, zoals de gekko's, steenuilen, oehoe, slangen, schorpioenen, bijeneters etc. , maaaaar dit keer ook een gek dier in de nacht met een lachend geluid. Ik weet echt niet wat dit is, het is een spooky geluid. Alsof een mens lacht, maar dat is het niet. Ik denk wel een vogel, maar het is geen nachtzwaluw want die maakt een totaal ander geluid. Ook geen andere soort uil, ook die maken andere geluiden.
Heb alles afgezocht maar ik heb geen idee wat het kan zijn.... :?


Er is ook een kippensoort die lacht. Zal het vast niet zijn.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:47

xYaartje schreef:
Een gekke gedachte misschien, maar misschien is het wel een mens? Ik kan mij zo geen dier bedenken wat echt bijna lacht zoals een mens (op de specht na). Al is het dan wel een beetje vreemd dat een mens dat elke nacht zou doen. Dus dan zou je haast wel denken dat het een wild dier moet zijn.

Wel jaloers op de wilde dieren in je tuin hoor! En ook nog eens een Oehoe! Bof jij even!

Nee zeker geen mens haha, het is daar ook zo goed als middle of nowhere. Het geluid is echt 100% van een nachtdier. Ik dacht misschien nog aan een vos, want die zitten daar ook veel, maar die maken ook niet zulke geluiden.
Hoop dat ik er de volgende keer achter ga komen!

vionnesemJarig

Berichten: 1366
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: vlijmen

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 13:09

En misschien een das of iets in die richting?

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 14:19

Nou, volgens mij heb ik het toch gevonden en is het gewoon de oehoe (vrouwtje) :')
ik hoor 'm dan langer waardoor het écht meer klinkt als ha-ha-ha-ha, zeker in de stilte van de nacht en met de bergen galmt dat wel lekker door:

https://www.facebook.com/heldercardosoB ... 920962523/

Ik wist niet dat ze deze geluiden maakten! Weer wat geleerd.

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 14:39

In de polder gewandeld met verschil links en rechts


Afbeelding


Afbeelding

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:29

Afbeelding

Net op mijn raam. De buxusmot. Van binnen naar buiten dus zijn/haar buik

ogidni
Berichten: 456
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:19

Afbeelding
Ik had laatst ook een buxusmot maar dan van de andere kant. Je wilt ze niet in je tuin hebben maar wat zijn ze mooi met die glans.

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:30

Ik zag hem van de zomer eigenlijk pas voor het eerst. Moest het opzoeken. Ik heb zelf geen buxus in de tuin maar zie hier in de omgeving heel veel dood. Ook bij vrienden van ons in de Achterhoek. Die hadden een prachtig erf met perkjes met buxus. Alles is weg. Zo jammer.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:14

Oef, krengen vind ik dat. Moeten 1000 buxusplantjes altijd goed beschermen want anders....

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:33

[LZP] Verbeter de wereld: begin bij jezelf: rotonde geadopteerd

We hebben een rotonde (1200m2) geadopteerd en ingezaaid met 40 verschillende soorten inheemse bloemen voor insecten.
Om de dieren te helpen.

Volgende stap om de biodiversiteit te promoten is om onze klanten (mijn man heeft een parketvloeren bedrijf) een zakje bloemenzaad te geven om hun tuin, balkon of strookje natuur oo te fleuren en de insecten te helpen, als bedankje voor de opdracht.

Alle kleine beetjes helpen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nikass

Berichten: 16685
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 23:00

Heel leuk initiatief Janouk! Zorg je wel dat er geen JKK in zit?

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 23:01

Ja zeker. Geen jkk

Nikass

Berichten: 16685
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 23:05

Ah super! Echt heel mooi. Zijn er nog meer rotondes te adopteren?

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 07:23


xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-21 10:47

Alpha89: Wat een bijzonder geluid van de Oehoe! Nooit geweten dat zij ook zo konden lachen. Nu heb je niet alleen de Groene Specht die je uitlacht, maar ook nog de Oehoe :') _O- . Ik heb met je te doen! Al is het wel gaaf om de Oehoe zo dichtbij huis te hebben!

anca: wow, prachtige foto's! De Polder ziet er toch zo ontzettend mooi uit.
En wat een knappe Buxusmot!

Ogidni: Wow, prachtig! Toch zo jammer dat zulke prachtig motten zoveel schade aan de Buxus/tuin veroorzaken.

Janouk; Prachtig initiatief! Hopelijk gaan heel veel van zijn klanten de plantjes nu ook planten voor de insecten. Insecten blij, wij blij!

Deze Zwaan wilde gisteren dus echt absoluut niet op de foto _O- . Hij bleef zich maar verstoppen tussen zijn vleugels en zwom mij op deze manier keihard voorbij. Het is alsof die het wist dat die werd gefotografeerd _O- . Hij is vermoed ik nog een beetje camera schuw hihi.
Ze hebben een hoop riet wat echt te hoog geworden was weggehaald (geen zorgen. Een heel groot deel staat er nog. Nu kunnen we tenminste weer vanaf de privé uitkijkpost of vanaf het weiland van een verzorgpony van mij weer zien wat er gebeurd op het water en in dat stukje natuurgebied. Eerder kon ik het bijna niet zien door het riet dat zo hoog was geworden.
Gisteren zat er een hele familie Zwaan. Een stuk of vijf volwassen Zwanen en ook nog drie al vrij grote jongen. Was echt prachtig om te zien!

Afbeelding

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:56

Wat een eigenwijsje die zwaan :D

Mooie foto heb je toch kunnen maken met dat tipje oranje

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-21 12:33

anca: Dank je wel!

Vanochtend werd ik wakker om kwart voor 9 wakker terwijl ik al om 9uur naar de pony's moest gaan, maar oh wat was het prachtig in de wei <3 .
Voor het eerst een poging gedaan tot echt landschapfotografie. Ik blijf denk ik toch maar bij wilde dieren :') . Het is nog een hele kunst om alles zo op de foto te zetten zoals je het in je hoofd hebt.
De kunstwerken van de spinnen waren werkelijk prachtig <3 .


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:14

Gaaf Yaartje!

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:36

Ik vind natuur ook moeilijk. Het lijkt op foto's toch vaak anders dan dat je het ziet .

xYaartje
Berichten: 1463
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-21 23:34

Alpha89: Dank je wel!

anca: precies dat inderdaad! In het hoofd kan het beeld zo anders zijn dan de werkelijkheid. Dan zijn wilde dieren en vogels toch echt een stuk makkelijker.

En ik heb een egel in mijn tuin <3 ! Zo onwijs leuk! Eergisteren ging ik de was in de wasmachine doen. Kom terug uit de berging, kijk instinctief naar buiten, de tuin in en ja hoor. Ik zie een Egel rustig om het hoekje lopen.
Ik heb al egelvoer in huis, dus een klein bordje gepakt en daar het voer op gedaan. Bordje buiten neer gezet. Ik ga even een paar minuten wat anders doen om vervolgens even te kijken wat er buiten gebeurt en ja hoor.
De egel zat heerlijk van het voer te smullen. Heel voorzichtig een foto gemaakt. Was totaal niet bang <3 . Zag hem vervolgens mijn egelhuisje in en uit gaan dus hoop echt dat hij besluit voor Dieren Hotel Yara te kiezen en hier zijn vaste stek van te maken.
Het voer was net ook weer op. Dus hij komt geregeld terug.
Heb de egel Kay genoemd :j .

Ontmoet Kay! Het licht komt van de lantaarnpaal af die naast mijn tuin staat.
En er staat inmiddels ook water voor Kay in de tuin. Mocht hij dorst hebben.

Op de eerste foto staat Kay direct voor het egelhuisje:

Afbeelding

Op de 2de foto zit Kay heerlijk van het speciale egelvoer te smikkelen <3 .

Afbeelding

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 00:16

Afbeelding
Onze huisspin Anansi.