De natuur in eigen omgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haffiefreak

Berichten: 1669
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 08:26

Laatst toen het zo koud was even na het naar school brengen van onze zoon moest ik even stoppen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een tijdje terug s'ochtends dit uitzicht vanuit het raam van de woonkamer. Niet heel duidelijk, maar in het echt mooiere kleuren.

Afbeelding

janouk
Blogger

Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 09:13


prompter

Berichten: 11180
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 10:04

Prachtig die roze lucht!

prompter

Berichten: 11180
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:39

Afbeelding

Vandaag vlak langs de A13 bij Rotterdam Overschie, deze twee reigersoorten.

Volgens mij zei de blauwe tegen de zilverreiger "hé, je zit op mijn plek!" :D

janouk
Blogger

Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 08:02

Afbeelding

Mijn goede voornemen voor 2024

Ik ga een stap verder............het wordt Stichting Fauna Haarlemmermeer i.o..

De stem van de in het wild levende dieren in de Haarlemmermeer zijn en opkomen voor hun rechten kan beter als officieel rechtspersoon: in de vorm van een stichting.

Zo kan ik in 2024 nog meer aandacht vragen voor de wilde dieren en hun leefgebieden, en zo bijdragen aan het behoud en herstel van de natuur met een rijke verscheidenheid aan dieren, planten en bomen in de Haarlemmermeer.

Mussen vrouwtje powerrrrr

Afbeelding

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 08:53

Oh geweldig Janouk! Die tweede poster <3

Prompter _O- ik zíe het die reiger zeggen. Wat grappig die twee soorten naast elkaar. Hoe lukt het je nou langs de snelweg zo'n foto te maken? Vanuit de auto?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 28-12-23 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:02

Ondanks het grijze weer geniet ik er wel van elke dag in het bos te zijn. Maar foto's maak ik niet zoveel; het is allemaal zo grijs..
Maar van even geleden:

7 december:

Afbeelding

8 december:

Afbeelding

prompter

Berichten: 11180
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:25

Nikass schreef:
Oh geweldig Janouk! Die tweede poster <3

Promoter _O- ik zíe het die reiger zeggen. Wat grappig die twee soorten naast elkaar. Hoe lukt het je nou langs de snelweg zo'n foto te maken? Vanuit de auto?


Nee, de snelweg was vlak achter de reigers, ik stond - op flinke afstand - op landgoed De Tempel, ik keek dus richting de A13 :)

En wat mooi die sneeuwfoto!

Mooi voornemen Janouk! Het zijn alleen allemaal mannetjesmusjes :D

prompter

Berichten: 11180
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:46

Twee weken geleden ook nog wat vogels op de foto kunnen zetten.

Staartmeesje:

Afbeelding

En een roodborstje kwam met kerstmis even langs in onze tuin:


Afbeelding

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 18:34

Sorry beetje late reactie, maar erg leuk Prompter! Ik vind die kleine vogeltjes altijd zo schattig <3 maar het lukt mij niet om ze met mijn mobieltje vast te leggen :D

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 18:49

Wat een prachtige foto's allemaal <3 .
Wil jullie allemaal ook alvast een heel gelukkig nieuwjaar wensen! Dat we maar een mooi fotografie jaar mogen hebben in 2024.

Nu hier alles wat meer gesetteld is wil ik vanaf morgen de draad ook weer oppakken. Want ik loop maar een heeeeel klein beetje achter (er ligt meer dan 2000 foto's op mij te wachten om uitgezocht te worden. Oeps...).
Eerst de achterstand maar weg werken voor ik weer volop het nieuwe seizoen in duik. Gelukkig duurt het nog een paar maanden tot de vogeltrek. En dan kan ik ook hier weer wat meer foto's delen!

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 19:52

Nikass schreef:
Sorry beetje late reactie, maar erg leuk Prompter! Ik vind die kleine vogeltjes altijd zo schattig <3 maar het lukt mij niet om ze met mijn mobieltje vast te leggen :D

Harder voeren :j

Als ik er in de winter even voor ga zitten, heb ik ze voor het uitzoeken maar hier hangt ook constant eten voor ze en dat hebben ze heel vlug door.

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 14:50

Jaaaaa het plezier begint weer terug te komen in het fotograferen en vanmorgen had ik geluk *\o/* .
Had mijn pony's buiten gezet en ging nog even de dieren in een ander weiland buiten brokken voeren toen de Torenvalk vrouw besloot dat ze op dat moment ook net nog even ging jagen. In precies datzelfde weiland.
Dus... na het voeren van de dieren gelijk de camera maar gepakt en gelukkig zat ze er nog toen ik terug kwam en kon ik ze mooi even fotograferen *\o/* .
Genieten! Ik geloof dat het plan er ligt dat ze op stal deze maand of volgende maand nog een Torenvalk kast willen plaatsen, maar dat moet ik nog even navragen wat nu het precieze plan is rondom de Torenvalk kast. Dus hopelijk kunnen we daar ook gaan genieten van mooie jonge Torenvalken dit jaar :D . De kudde waar mijn twee pony's uitkomen verzorg ik ook nog steeds dus ook daar kan ik komend broed seizoen nog altijd van de jonge Torenvalken genieten.
Op stal hebben ze ook een Ooievaars nest staan dus ik zit ook heeeeeeel hard te hopen op Ooievaars!
Op stal hebben ze het ook echt aantrekkelijk gemaakt voor zowel mens als dier en niet alleen voor de dieren die ze op stal hebben, maar ook voor de wilde dieren. Aan een ieder word gedacht!
Je hoeft niet altijd ver te reizen om te kunnen genieten van al het moois dat er is en al het moois dat de natuur te bieden heeft <3 .

Afbeelding

De Witte Reiger kwam ook nog even een bezoekje brengen!

Afbeelding

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 18:07

Oh fantastisch! Op welke stal sta je! (Zo'n stal wil ik ook := )

prompter

Berichten: 11180
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 18:48

Wat een mooie ontmoetingen Yaartje :) !

AnnickT

Berichten: 1469
Geregistreerd: 14-07-15

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:10

Oohh, mooie torenvalk <3

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 20:21

Nikass schreef:
Oh fantastisch! Op welke stal sta je! (Zo'n stal wil ik ook := )

Privé bij Gimli's fokker aan huis :D (Gimli is mijn veulen sinds eind oktober 2023). Ik bof echt onwijs met deze plek. Het zijn zulke lieve mensen die het hart op de juiste plek hebben voor zowel mens als dier <3 .
Heel benieuwd welke vogels en wilde dieren ik daar van het voorjaar mag fotograferen! Nu nog even duimen voor de Ooievaar. Zou zo leuk zijn om die dagelijks te kunnen volgen en fotograferen!

Dank je wel prompter en AnnickT <3 !

janouk
Blogger

Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 15:04

Geluksmoment vanochtend
Hermelijn in winter outfit op het terras


Afbeelding

Afbeelding

Goed herkenbaar de zwarte punt aan de staart.

AnnickT

Berichten: 1469
Geregistreerd: 14-07-15

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:25

Oh, geweldig <3

miereneter

Berichten: 2566
Geregistreerd: 25-05-17

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:48

Fantastisch, die hermelijn!

Femke_Tweety

Berichten: 12008
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:49

En mijnheer koolmees maakt zich breed :D

Geweldig tafereel!

janouk
Blogger

Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:56

Femke_Tweety schreef:
En mijnheer koolmees maakt zich breed :D

Geweldig tafereel!


Niet echt de meest slimme actie van de Koolmees , maar deze keer zijn stoere actie overleefd

janouk
Blogger

Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 12:20

Gisteren op de radio een interview gegeven over mijn strijd voor de dieren in mijn omgeving.
Vandaag is dat interview uitgekomen op een podcast.

Als je geinteresseerd bent, nodig ik je uit om de podcast Passiepraat te luisteren

Het ‘mussenvrouwtje’ is de stem van de in het wild levende dieren in Haarlemmermeer

https://podcasts.apple.com/nl/podcast/h ... 0643621040

Heel benieuwd naar jullie opmerkingen

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 13:06

Geluks momentje op stal vanmorgen <3 .
Ben ik in alle rust de Torenvalk aan het observeren en fotograferen. Komt ineens de Groene Specht aanvliegen en gaat in de boom naast die van de Torenvalk zitten.

En het mooiste komt nog _O- . Na een paar minuten fotograferen is de Groene Specht weg. Ik berg de camera weer op in de tas. Loop naar mijn pony's toe om ze nog even een knuffel te geven voor ik weg ga naar de kudde. Wat doet de Groene Specht?!!
Die komt weer aanvliegen en gaat op een paar meter afstand heel mooi op een weide paal zitten waar ik hem perfect in beeld had kunnen krijgen, maar ja... Das pech. Camera was niet in de buurt en zat in de tas en toen was de vogel uiteindelijk ook weg _O- .
Maar zij staat er ondanks de verre afstand waarvan ik hem moest fotograferen en flink in heb moeten croppen op de laptop toch mooi op <3 .


Afbeelding

prompter

Berichten: 11180
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 14:46

Ik was het topic even uit het oog verloren, en er staan zulke mooie dingen in! Prachtig die hermelijn (inclusief stoere koolmees :D ), en de podcast ga ik sowieso beluisteren Janouk!

En de groene specht, je ziet hem maar zó zelden, maar je hebt hem goed in beeld Yaartje :j

Ik had vorig jaar de mazzel het nest van een zwarte specht te hebben ontdekt, maar mijn simpele cameraatje trok het niet, zo hoog in een boom :D. Hopelijk heb ik dit jaar meer geluk en ontdek ik weer een nest. Jammer dat ze nooit twee keer dezelfde holte gebruiken, ik moet dus echt weer op zoek.