De natuur in eigen omgeving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:01

janouk schreef:
Gisteren op de radio een interview gegeven over mijn strijd voor de dieren in mijn omgeving.
Vandaag is dat interview uitgekomen op een podcast.

Als je geinteresseerd bent, nodig ik je uit om de podcast Passiepraat te luisteren

Het ‘mussenvrouwtje’ is de stem van de in het wild levende dieren in Haarlemmermeer

https://podcasts.apple.com/nl/podcast/h ... 0643621040

Heel benieuwd naar jullie opmerkingen


Dank je voor het delen. Heel prettig om naar te luisteren. Fijn hoe jij er in staat, en mensen in beweging hebt gekregen. Fantastische dieren die je om je heen ziet. En ook echt ZIET in hun waarde.
De stichting Fauna Haarlemmermeer is nu een feit?

janouk
Blogger

Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:33

Dank je wel voor de mooie complimenten. En jazeker de stichtingspapieren zijn getekend en stichting Fauna Haarlemmermeer is een feit

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 09:35

Is de stichting volledig afhankelijk van donaties? Is er veel geld nodig/waar wordt het aan besteed? Of denk ik nu te zakelijk?
Je mag hier zeker geen linkje plaatsen en een oproepje om te doneren?

Mooie fotos van de buizerds, op je website :j

janouk
Blogger

Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:26

Vooralsnog investeer ik vooral veel tijd, energie en passie in de stichting en kosten bekostig ik zelf.
Voorlopig is alle morele steun heel fijn. Dank

prompter

Berichten: 11177
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:32

Van mij mag een linkje ook wel hoor Janouk, voor een eventuele kleine bijdrage!

Vandaag mijn camera weer eens mee genomen naar mijn paard, en "gewone" vogels op de foto gezet, maar die zijn ook mooi :j


Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 20:53

prompter : Dank je wel! Het gekke is dus dat ik hem wel regelmatig hoor en zie, maar de Groene Specht daadwerkelijk op de foto krijgen blijft een uitdaging inderdaad. De Torenvalk werkt iets beter mee. Die gaat gewoon op een paar meter afstand van mij zitten. Uiteraard wanneer ik de camera niet bij de hand heb :') .
En wat gaaf dat je de Zwarte Specht hebt mogen zien, inclusief jongen! De Zwarte Specht ooit mogen ontmoeten staat ook nog hoog op mijn lijstje.

De gewone vogels zijn vaak juist de mooiste! Prachtig mooi vast gelegd!

janouk: ik volg je natuurlijk op FB en echt. Wat ben je onwijs goed bezig! Zo fijn om te zien hoe jij op komt voor de natuur en haar wilde bewoners. De wilde dieren zijn je vast dankbaar en als ik het allemaal zo lees boek je ook al geweldig mooie resultaten en zet je mensen aan het denken! Ga zo door *\o/* .

Gisteren De Grote Zaagbek vast mogen leggen. Niet zo zeer eigen omgeving, maar voor mij de eerste keer dat ik hem mocht zien.
De passie is weer helemaal terug aan het komen <3 . Nu nog even zien waar ik het beste mijn foto's kan delen. Op insta ben ik opnieuw gestart met mijn account, maar het is nu nog extra lastig om er tussen te komen. Helemaal omdat ik spontaan foto's maak en ze nooit zo goed zullen zijn als al die top fotografen. Ik ga echt voor het moment en niet voor het perfecte plaatje:

Afbeelding

janouk
Blogger

Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:11

Dank je wel <3

Vandaag met de Vogelwerkgroep winter vogeltelling gedaan in de Haarlemmermeer van Meetpunt Agrarische soorten.

Veel Kieviten en speciale toendrarietganzen geteld.

Op een telplek was er een Roodborstje, die heel dichtbij ging zitten en wel 10 minuten gezellig bij ons zat.
Hij wilde wel heel graag geteld worden :D Afbeelding

Anomien

Berichten: 7404
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:19

Mag ik mij ook melden?
Ik heb echt een liefde voor de tuinvogels.
En zij ook voor mij…
Heb er inmiddels 4 tam. En 6 koolmezen. Afbeelding
Afbeelding
https://youtube.com/shorts/F9CzTNT0Ac8?feature=shared

In mijn vorige huis had ik zwaluwen tam.
Vorig jaar Mijn zinnen gezet op de bonte specht, maar die is erg lastig tam te krijgen. Dus dat heb ik opgegeven.

Dit vogeltje was verstikt geraakt in mijn dekbedovertrek. (Niet tam)
Afbeelding

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:31

Zo dat is bijzonder, Anoniem!
Ze zijn alleen tam naar jou toe? Of naar iedereen? Ik hoop het eerste?

Anomien

Berichten: 7404
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:37

Naar mij. Dus als ik beneden in het raamkozijn zit dan herkennen ze mij ook. Buiten komen ze niet naar mij toe.

Ze komen (als ik binnen bij het raam zit) ook op de raamdorpel zitten en dan zit ik in de vensterbank. Ze snappen dan niet dat ik ze zo slecht kan voeren. Boven wil dat wel makkelijk.

Ze hebben mij ook getraind.

Ze vragen om eten door op het raam te tikken. Helaas kan ik beneden geen raam opendoen. Ofja niet makkelijk. Boven kan dat wel. Boven zijn ze helemaal fanatiek.
https://youtube.com/shorts/1b9LE0aZQq4? ... 6lYSyUerp4

Als ik een halfjaar niet voer (zomers) herkennen ze mij in de winter wel weer. Ik verbaas mij ook over hoe oud ze worden. Dat pimpelmeesje van de video in mijn eerdere post gaat nu al zeker 4 jaar mee en ze was al volwassen toen ik haar tam had. De koolmezen herken ik niet individueel. Wel heb ik er 6 geteld omdat ze per 6 klaar zitten.

Ik voer voornamelijk ongezouten noten en zaden. Soms een stukje oud brood.


Ik woon achteraf. Omringt door weide.
Mijn buren zullen deze vogels niet zien.

prompter

Berichten: 11177
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 21:53

Bijzonder Anomien! Mijn oma had vroeger de mussen tam op haar volkstuin, die kwamen ook uit haar hand eten :). Van mij hoeft het niet zo, ik ben al blij als ik ze op de foto kan krijgen :j.

Anomien

Berichten: 7404
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:00

Nou. Het geheim om ze tam te krijgen is zo bijzonder makkelijk. Niet zo dat het mijn doel was of dat ik er uren in heb gestopt.

Behalve de specht die wou ik echt graag tam hebben, maar dat wou niet en heb ik ook laten gaan.

Als ze mij niet accepteren is het prima.
Ik blijf ze prachtig vinden en tegen de winter vragen ze ook weer om voer door te tikken op het glas. Eerste zet komt van hun.

Nu heb ik een netje hangen ipv voeren uit de hand. Heb nu een 7 weken oud dochtertje die wat meer aandacht vraagt.

ikke

Berichten: 37611
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 22:05

Opvoedende vogels hadden wij hier ook.
Wij strooien het oude brood voor de vogels en in de heg naast de achterdeur woonde een Merel. Die zat dan 's morgens te piepen op de oprit waar z'n ontbijt bleef :D

haffiefreak

Berichten: 1669
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 18:55

Vandaag 12-2 lucht in eigen achtertuin.
In de kop van overijssel met de grens van Friesland richting De blesse/Wolvega.

Om 16.35
Afbeelding

Rond 17.15
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

prompter

Berichten: 11177
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 18:56

Dat zijn wel heel bijzondere luchten :j !

haffiefreak

Berichten: 1669
Geregistreerd: 02-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 18:59

prompter schreef:
Dat zijn wel heel bijzondere luchten :j !


Vooral de eerste :oo Hier kwam alleen regen uit.
De laatste zat onweer bij.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 19:58

Afbeelding

Vandaag hing het voorjaar in de lucht. Heerlijk; ik kijk er naar uit!

prompter

Berichten: 11177
Geregistreerd: 28-09-02

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 20:27

Ja, voorjaarsbodes! Ik hoor ook overal vogels zingen :)

janouk
Blogger

Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 23:13

Ik had vanmorgen de eerste vlinder in de tuin: citroenvlinder.......zo vroeg al

Tancreda4

Berichten: 24069
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 00:09

War gaaf!

2 of 3 weken terug zag in al een atalanta. Ook wakker uit dr winterslaap. De spreeuwen en mussen zijn de nestkasten al aan t klaarmaken en m'n collega's zijn elke dat al druk bezig met de paddentrek. Voorjaar!

prompter

Berichten: 11177
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 17:22

Ik moest vandaag aan je denken Yaartje, want welke vogel zag ik vandaag voor het eerst; de grote zaagbek :D

Afbeelding

Samen met de meerkoet

Afbeelding

Verder nog een majestueuze zilverreiger

Afbeelding

Ook nog een fazant


Afbeelding

En een gekke paddenstoel, de judasoor


Afbeelding

miereneter

Berichten: 2565
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 21:24

Al die mooie foto's! Dat het jullie allemaal lukt om die vogels en andere dieren zo goed vast te leggen, ik vind dat knap. Ik kan dan ook voor geen meter fotograferen, ben dus erg blij dat ik in dit topic mee kan kijken.

Hier stikt het hier van de weide-en watervogels, en we hebben ook ieder jaar een familie uilen. Ben helemaal vogelfan sinds ik hier woon (een jaar, op het erf van een boerderij, midden in de polder boven Amsterdam). Een hele bijzondere bezoeker was deze afgedwaalde ringslang in mijn woonkamer (er zitten er hier heel veel in de dijk en soms in de tuin, maar zelden in huis):
Afbeelding

janouk
Blogger

Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-04-06

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:47

Gaaf. Welke familie uil woont bij jou?

xYaartje
Berichten: 1473
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-24 14:11

Hey wat leuk Prompter dat je de Zaagbek ook bent tegen gekomen :D .
Is dat dan het mannetje die jij tegen bent gekomen?

Ik probeer van de week nog op jullie allemaal te reageren! Het is ongelooflijk druk op het moment en het veulen seizoen begint ook vanaf maart (eerste merrie die ik verzorg is eind maart uitgerekend). De 2de eind mei. Nummer 3 eind juli of eind augustus.
Ik kom ook serieus tijd te kort. In het verleden had ik tijd te veel. Nu kom ik te kort...
Ik zie in ieder geval weer prachtige foto's voorbij komen <3 .

miereneter

Berichten: 2565
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 17:06

janouk schreef:
Gaaf. Welke familie uil woont bij jou?


Steenuilen zijn het. Zo gaaf als ze een nest hebben. Als ze net uitvliegen, zitten de jongen altijd te piepen in de boom waar ze terecht zijn gekomen, en dan kun je ze dus makkelijk spotten.

Vanochtend zag ik een hermelijn zwemmen :wow: . Ik had vroege dienst en was dus in het donker onderweg. Veel hazen die de weg overstaken, dus ik stond even te wachten en zag de hermelijn in mijn koplampen. En toen zwom die opeens de sloot over. Jullie weten dat misschien, maar ik had geen idee dat ze konden zwemmen. Net wat zitten lezen op de interwebs, ze kunnen het dus heel goed. Gave beesten, zo mooi!