Grootbrengen van een baby waterkipje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 08:54

haha ze moeten je wel heel eng vinden als ze het gezelschap van een ijsbeer verkiezen boven het jouwe. :+

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 09:57

Hier hebben ze van de week ook twee eendjes uitgezet, maar daar was familie zwaan het niet mee eens. Gelukkig hebben ze de eendjes weer kunnen vangen en zitten ze veilig in de achtertuin, ze worden later elders uitgezet. Maar jeetjemina ... die zwaan kwam echt ineens uit het niets met een rotgang. Eén van de eendjes verzoop ook bijna. Dus check even goed waar je straks gaat uitzetten en of er een gezellige familie zwaan woont met beebies :')

(zijn niet mijn eendjes, ik liep alleen met de hond langs)

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 10:47

Haha, arme eendjes! Afwezigheid van zwanen bevestigen voor loslaten = check! :')


Scampi heeft me daarnet verrast, hij zat op de rand van de kartonnen doos toen ik de badkamer binnenkwam, en flapte zo het bad in! Hij heeft het vliegen dus uitgevonden *\o/* hij was er zelf wel zo verbijsterd door, dat hij zich heel makkelijk liet oppakken, dus nu zit hij terug in de doos. Hopelijk blijft hij nog even zitten tot het weekend (beter weer)...

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 10:58

Solleke_Noah schreef:
hij flappert al behoorlijk, volgens mij flapt hij dan zo de doos uit :')
Famous last words :+

Wilde dieren grootbrengen is wat dat betreft idd erg ondankbaar werk. Het is vooral schoonmaken, wassen, voedsel verstrekken en dan graag oprotten :')
Maar ik doe het graag hoor! Het mooiste is als ik later hoor dat ze succesvol vrijgelaten zijn en (hopelijk) een mooi lang eendenleven tegemoet gaan.

Wow Denies! Dat is wel heftig zeg! Nog nooit gehoord zoiets. Maar hier hebben we niet zo heel veel zwanen eigenlijk (en alleen zwarte, geen idee of die vriendelijker zijn).

axel_1997 schreef:
haha ze moeten je wel heel eng vinden als ze het gezelschap van een ijsbeer verkiezen boven het jouwe. :+

_O- Het is een hele tamme ijsbeer:
Afbeelding

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 11:11

Ach de arme zieltjes, je zou ze toch zo platknuffelen <3

En inderdaad, ik lach er ook maar wat mee, vind het helemaal geen probleem om op te rotten nadat ik mijn verplichtingen heb volbracht :D het is gewoon fijn om te zien als ze goed groeien en gezond zijn.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:45

Ja het was echt bizar hoor. Ik heb uiteindelijk met mijn hond(en) geholpen om de zwanen af te leiden zodat die mensen in het riet naar het eendje konden zoeken, maarja die vonden ze natuurlijk niet. Uiteindelijk stond ik ook in de zeikregen en ben verder met de honden gegaan, maarja - vond het zo sneu! Vanochtend hoorde ik dus dat het ze wel geluk was.

Onze zwanen zijn vrij relaxed, hebben dit jaar 4 jonkies (2 eieren niet uitgekomen) maar ze hebben dus flinke territorium drift. Ze zwemmen niet eens de hele dag in die sloot maar toch heh ...

Wat een super schattige foto! <3

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 12:57

Vandaag was het zover, Scampi is 6 weken oud, 5 weken bij ons in de badkamer, tijd om naar de eendjes te verhuizen! Zo kan hij wennen aan het buitenleven, zelf eten zoeken, ... en als hij 9 weken is (dan kunnen ze zonder ouders), de grote vrijlating.

's Ochtends alle voorbereidingen getroffen, een laag plonsbad bij de eendjes geplaatst (zij hebben een grotere en diepere kuip), eendenkroos in, wat algen in, vlokreeftjes, helemaal voorbereid voor Scampi.... dat was buiten de eendjes gerekend, die gingen van PLONSBADJEUHHHH *\o/* *\o/* doken er met zijn vieren tegelijk in, schrokten al het eten naar binnen en lieten het water grijs en modderig achter :')

Tot zover de voorbereiding... toen kwam 'de grote vrijlating' bij de eendjes... van een anticlimax gesproken :')




Dat was het dan :evaw: voorlopig gaat het goed, hij heeft de hele ren en het nachthok al een paar x door gecrost en hij en de eendjes negeren elkaar. So far so good!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:04

:')
Moet je nog heel het mandje uiteen vijzen om het kipje eruit te krijgen :D

Wel altijd fijn als het meteen goed gaat tussen de bewoners !

Bootsiebob

Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:07

Hahahaha Scampi is blij dat hij van je weg kan rennen lijkt wel :')
Gelukkig so far so good

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 13:27

Echt he, ondankbaar waterkieken :')

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:35

Hahaaa!! Ik heb het filmpje 2x moeten kijken voor ik zag waar hij nou heen ging :+
Fijn dat het zo goed gaat!!

Hier zijn de eendjes vandaag toevallig ook naar buiten verhuisd. Nu slapen ze ook voor het eerst buiten: Opgesloten in het nachthok met een warmtepot en een warmte matje. Ben al 2x wezen kijken, het is zo koud hier ‘s nachts (7 graden ongeveer). Tot nu toe gaat het goed. Ik heb altijd stress de eerste paar dagen als ze buiten zijn :')
Vanmiddag vonden ze het in ieder geval erg fijn in het zonnetje:

Afbeelding

Heb alleen 1 uitvaller: eentje kon ineens niet meer lopen vanmiddag dus die heb ik naar het wildlife hospital gebracht. De dierenarts kon geen aanwijsbare reden vinden, behalve zwelling in de ‘hocks’ (vertaalt zich dat in het Nederlands naar hielen? Sorry, anatomie in het NL is niet mijn sterke punt) maar geen breuk(en). Hij zit nu in een ICU aan de ontstekingsremmers en morgen hoor ik meer.

Kookaburra

Berichten: 5389
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 13:45

Dat was niet het romantische: 'luik van het krat gaat open en de vogel vliegt zijn vrijheid (buitenleven) tegemoet!'.

Maar desondanks heerlijk om te zien!

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 13:58

Ah kijk de kleine eendjes <3 hopelijk komt die ene er goed door met medicatie!

Nee, heel romantisch was het inderdaad niet _O- dat belooft als we hem gaan moeten vangen over drie weken.. :')

Telpeva

Berichten: 14709
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 16:11

Geweldig die anticlimax :')

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 16:53

Hahaha :') ik had zoveel hoop om dat kipje naar het water te zien spurten :') helaas :')

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 17:56

Hij leeft nog steeds *\o/* en spurt nog even hard van me weg -O- :')

Moet enkel even bekijken hoe ik het met voeren ga doen. Ondertussen al een paar pogingen gedaan om wat eten voor Scampi te strooien, maar de eendjes stortten zich er elke keer dolenthousiast op en er blijft niks over :P

Kookaburra

Berichten: 5389
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 18:05

Solleke_Noah schreef:
Hij leeft nog steeds *\o/* en spurt nog even hard van me weg -O- :')

Moet enkel even bekijken hoe ik het met voeren ga doen. Ondertussen al een paar pogingen gedaan om wat eten voor Scampi te strooien, maar de eendjes stortten zich er elke keer dolenthousiast op en er blijft niks over :P

Mmm... Hekje ertussen en de eenden naar het ene gedeelte lokken. Hekje dicht/plank ertussen en Scampi in het andere deel voeren?

Ik snap de eendjes wel :D

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 18:15

Haha Scampi is ook camerashy.. _O-
Stoute eendjes. ~~}>
Idd misschien het hok verdelen totdat Scampi die eenden kan laten schrikken.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 18:19

Koocaburrra gefeliciteerd! *\o/* Y)(^)

Barramundi sneu voor dat eendje, hopelijk knapt hij op!
Sore hocks komt bij konijnen vaak voor, zijn de hakken/hielen idd.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 19:08

Die eendjes ook <3
Ik duim mee dat die kleine in het hospitaal weer helemaal in orde komt.

Scampi proberen apart te zetten met wat voer ? Zal niet echt een gemakkelijke klus worden misschien :P

Vanmorgen 3 wilde eenden op de plas in de wei. Te leuk ! Ik zei nog dat ze bij mij mochten blijven wonen maar daar hadden ze echt geen oren naar :')

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 21:04

Pandora2 schreef:
Die eendjes ook <3
Ik duim mee dat die kleine in het hospitaal weer helemaal in orde komt.

Scampi proberen apart te zetten met wat voer ? Zal niet echt een gemakkelijke klus worden misschien :P

Vanmorgen 3 wilde eenden op de plas in de wei. Te leuk ! Ik zei nog dat ze bij mij mochten blijven wonen maar daar hadden ze echt geen oren naar :')


Haha roep maar niet te hard, hier heeft een koppel wilde eendjes de vijver helemaal geclaimd, mijn water is smerig :')


Ik geef hem nog even om te wennen. Ga het eten vanaf morgen wel door de ren strooien in plaats van in het plonsbad. Dat is echt té aantrekkelijk voor de eendjes. En dan wordt Scampi zijn zoekgedrag nog wat gestimuleerd. Als het echt niet lijkt te werken dan zet ik gaas in het midden van de ren :j

axel_1997

Berichten: 1791
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 21:55

kan je niet ergens een kistje of zo vandaan halen met een opening waar de eendjes niet door kunnen? dan kan daar het voer in.

Barramundi

Berichten: 1863
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: The Sunshine State (AUS)

Re: Grootbrengen van een baby waterkipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 23:45

Stoute eenden dat ze Scampi zijn voer opvreten! Hopelijk laten ze het liggen als het door de ren ligt. Anders idd het hok splitsen, maar dat lijkt me best een gedoe.

Solleke_Noah

Berichten: 11079
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 08:38

axel_1997 schreef:
kan je niet ergens een kistje of zo vandaan halen met een opening waar de eendjes niet door kunnen? dan kan daar het voer in.


Ook nog een idee!

Nou, Scampi heeft de nacht overleeft, oef.

Ik heb het voer voor nu op een verhoogje gelegd, de eenden zijn loopeenden dus kunnen er niet bij, en hij kan wel vliegen. Eens kijken of dat werkt (hij zat gisteren al uit zichzelf op het verhoogje, vandaar dat ik het eens wilde proberen)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 08:40

Tof ! Toch altijd spannend zo'n eerste nacht bij ' vreemde ' vogels :P