Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19618
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 09:17

Charlie is van mening dat ik beter naar hem kan kijken in plaats van naar de tv. Hij heeft wel een punt natuurlijk <3
Afbeelding

Luna groeit echt door, vandaag 5 weken na dekking:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze heeft de bijnaam poemeltje gekregen _O-

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 12:52

Hahaha grapjas die Charlie!
Luna,is prachtig <3

Even een vraag aan jullie. De dierenarts vond Toby te dik, hij is nu 8 maanden en weegt 4,2 kg O:) hij is niet moddervet hoor, maar wel iets te.
Nu hij gecastreerd is groeit hij natuurlijk nog sneller.
Ik ben nu het voer aan het afwegen maar lieve help wat mogen ze dan maar weinig. Ze hebben het in een halve dag op :?
Ik heb nu een brokjestoren en snuffelmat neergezet, hopelijk eten ze dan wat minder. De poes is ook wel iets te dik en ze snap niks van die toren dus ze is nu chagrijnig. Hoe houden jullie de katten op een gezond gewicht?

Afbeelding

xoranlover

Berichten: 6616
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:26

Ik voer nooit wat ze volgens de zak mogen. Ik voer op het oog. En wat te dik wordt krijgt minder brok. Geef je natvoer?

Ik geef ‘s morgens 30- 40 gram vlees en 10-20 gram brok ongeveer. ‘S middags rond 5 uur weer 30-40 gram vlees en ‘s avonds rond half 10 10 uur 20-30 gram brok. Tenzij ze te dik worden dan wordt het brok minder.

3heathcliff5
Berichten: 468
Geregistreerd: 25-06-18

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 14:33

Ik heb vaste voermomenten, dus weet precies hoeveel elke kat binnenkrijgt. Daarnaast eten ze volledig rauw, maar krijgen ze ook minder dan de ‘aanbevolen hoeveelheid’ omdat ze daarop gegarandeerd zouden dichtgroeien. Dus hier wordt ook op het oog gevoerd.

xoranlover

Berichten: 6616
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 15:34

xoranlover schreef:
Ik voer nooit wat ze volgens de zak mogen. Ik voer op het oog. En wat te dik wordt krijgt minder brok. Geef je natvoer?

Ik geef ‘s morgens 30- 40 gram vlees en 10-20 gram brok ongeveer. ‘S middags rond 5 uur weer 30-40 gram vlees en ‘s avonds rond half 10 10 uur 20-30 gram brok. Tenzij ze te dik worden dan wordt het brok minder.



Ja t vlees is hier dus ook rauw. Dit is een schatting wat ik voer. Ook vaste voer momenten. Alleen de brok kunnen ze eten wanneer ze willen want ze hebben ieder hun eigen surefeed waar de brok in gaan.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:39

Ik voer voornamelijk brok, tot nu toe onbeperkt en een klein beetje blikvoer voor de 'aardigheid '. Een sure feed lijkt me ideaal maar overal uitverkocht.

Edit: ik zie dat hij bij een paar winkels weer op voorraad is, ga erover nadenken, dan zou poes daaruit kunnen eten en kater uit de voertoren, dan moet hij hengelen
Laatst bijgewerkt door Anna79 op 23-11-22 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:40

Ik heb onbeperkt brokjes staan. Naar mijn mening werkt dat veel beter dan afgewogen porties. Ik merk echt dat zodra ik een keer niet doorheb dat de brokjes op zijn en het dan bij vul dat ze echt gaan zitten schransen. Terwijl ze wanneer het er altijd is gewoon af en toe een paar hapjes nemen :D En natvoer krijgen ze hier. Dat heeft meer volume maar minder calorieën.

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 19:59

Anna79 schreef:
Hahaha grapjas die Charlie!
Luna,is prachtig <3

Even een vraag aan jullie. De dierenarts vond Toby te dik, hij is nu 8 maanden en weegt 4,2 kg O:) hij is niet moddervet hoor, maar wel iets te.
Nu hij gecastreerd is groeit hij natuurlijk nog sneller.
Ik ben nu het voer aan het afwegen maar lieve help wat mogen ze dan maar weinig. Ze hebben het in een halve dag op :?
Ik heb nu een brokjestoren en snuffelmat neergezet, hopelijk eten ze dan wat minder. De poes is ook wel iets te dik en ze snap niks van die toren dus ze is nu chagrijnig. Hoe houden jullie de katten op een gezond gewicht?

[ [url=m/mv4kgo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Veel spelen :+

Die van mij zijn enorm actief en eten veel maar zijn heel mooi op gewicht. Ik speel bijna elke dag best veel met ze :j

Dus een tip: speel met ze. Zorg dat ze bewegen.
Verder, in brok zitten meestal wel koolhydraten. Daardoor worden ze sneller dik. Dus als her mogelijk is, wat anders dan brok geven. Het liefst een rauw dieet en anders natvoer. Of veel natvoer en een beetje brok kan ook. En idd op oog voeren en als her kan niet de hele dag door.

Ideaal gezien heeft een kat 3 of 4 voermomenten op een dag: wanneer je opstaat en voordat je naar bed gaat en de andere momenten hangt af van wanneer je thuis bent. Als je werkt kun je een 3e voermoment inlassen als je thuis komt. Als je veel thuis bent en de mogelijkheid er is, laat ze eten wanneer jij eet. Dus het 2e en 3e moment voordat jij gaat lunchen en avondeten. Katten vinden her fijn om samen te eten :j
Dus dat hangt af van je werk etc.

Dat is het meest ideale voor een kat. vooral als je opstaat en naar bed gaat het voeren. Want het zijn schemerdieren. Dus in het wild eten ze ook rond die momenten. Dan is de kans ook groot dat ze snachts niet zo veel gaan rondspoken als ze dat nu wel doen. :')

Ik persoonlijk geef ze 's ochtends brok waar ze de hele dag mee mogen doen en 's avonds gaat de brok weg en krijgen ze een zakje natvoer voordat we naar bed gaan. Snachts hebben ze dan niks. Ik houd hun eetmomenten ook goed in de gaten en ze hebben allebei 4 eetmomenten op een dag. Dus ze zorgen er zelf al goed voor :j
In het begin hadden ze wel echt voermomenten en daardoor is de gewoonte door gaan zetten bij ze. Als hun eetritme uit balans raakt dan reprogrammeer ik ze ook weer mer eetmomenten :j

caro29
Berichten: 8047
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:14

Ik vul de bak brokjes 2x per dag en 1x per vlees. Brokjes staan er altijd wel.

luuntje

Berichten: 13993
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:28

Ik heb altijd brokken staan.
En rond 1630 uur krijgen ze natvoer.
Die van mij spelen veel en eten weinig.

xoranlover

Berichten: 6616
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 20:41

Anna79 schreef:
Ik voer voornamelijk brok, tot nu toe onbeperkt en een klein beetje blikvoer voor de 'aardigheid '. Een sure feed lijkt me ideaal maar overal uitverkocht.

Edit: ik zie dat hij bij een paar winkels weer op voorraad is, ga erover nadenken, dan zou poes daaruit kunnen eten en kater uit de voertoren, dan moet hij hengelen



Welke brok voer je? Dat is natuurlijk ook van belang.

Hier schrokken ze echt niet als ik brok bijvul. Ze weten het. En Kito is al veel te dik die vreet zich dood als ie onbeperkt krijgt. En ik wil dat ze meer vlees eten.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 21:01

Loveglove, dank voor je uitgebreide antwoord, en de andere posters ook uiteraard :o
Spelen gebeurt hier heeeel veeeel, door beide. Het eten is bij Toby denk ik getriggerd door hoe hij opgegroeid is, er waren nog 12 katten dus beetje pakken wat hij pakken kon denk ik. Ik ga erover nadenken wat het beste bij ons past qua voeren. Ik blijf het wel erg weinig vinden, ik voer momenteel Royal canin hypoallergeen vanwege zijn gevoelige darmen en hij mag dan maar 40 gram per 24 uur, verdeeld over 4 voerbeurten zijn dat maar een paar brokjes per keer

xoranlover

Berichten: 6616
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 21:23

40 gram per dag :oo

Dat is serieus weinig als er niks bij komt aan nat voer. Vooral als je bedenkt dat ze van Royal Canin meer moeten eten om een vol gevoel te krijgen dan van andere brok. Zelfs mijn dikkie laat brok staan om die door de dag op te eten. Waar hij voorheen alles in 1 keer opat.

Maar ze hebben van deze brok veel sneller het volle gevoel omdat er veel vlees bij zit.

En buiten dat van wie mag ie maar 40 gram per dag? Van de dierenarts? Volgens de zak?
Nogmaals voer met je ogen en ga niet opeens drastisch minder voeren. Maar als je merkt dat ie te dik wordt geef je gewoon een beetje minder. Werkt dat niet dan nog een beetje minder geven.

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 21:38

Ik vind dat voeren nog lastig hoor. Pieter is echt gewoon vet en Moos is aan de slanke kant. Je mag ook raden wie er als een malle vreet en wie niet 8)7 Dus ik geef stiekem Moos meer natvoer en stuur Pieter zodra hij z'n (minder gevulde) bakje op heeft naar buiten. Heb nu eerst maar brok gekocht die volgens Catmoneo in categorie 1 viel en gewoon bestaat uit vlees ipv allerlei koolhydraten waar mijn katten niks aan hebben. Porta21 voer ik nu. 's Ochtends vul ik twee bakjes en dan eten ze gedurende de dag gewoon zelf.

Ik lees hier 4x per dag voeren, maar hoe doen jullie dat in hemelsnaam met werk?

xoranlover

Berichten: 6616
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 21:43

Ik sta om half 7 op. Kwart voor 7 krijgen ze nat voer (rauw vlees en schesir) als ik ga 10 over 7 krijgen een beetje brok in hun surefeeds (ik heb er 4 ieder hun eigen bak).

Ze hebben geleerd dat ze daar de hele dag mee moeten doen.

Ik ben rond half 5 thuis ergens tussen 5 en 6 krijgen ze natvoer (rauw en schesir) dan ‘s avonds krijgen ze ergens rond half 10 10 uur nog wat brok in de surefeeds.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:37

Natvoer krijgen ze hier 1 a 2 keer per dag. Maar doordat ze dus wel onbeperkt brokjes hebben zitten ze in ieder geval nooit zonder eten!

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 22:54

Anna79 schreef:
Loveglove, dank voor je uitgebreide antwoord, en de andere posters ook uiteraard :o
Spelen gebeurt hier heeeel veeeel, door beide. Het eten is bij Toby denk ik getriggerd door hoe hij opgegroeid is, er waren nog 12 katten dus beetje pakken wat hij pakken kon denk ik. Ik ga erover nadenken wat het beste bij ons past qua voeren. Ik blijf het wel erg weinig vinden, ik voer momenteel Royal canin hypoallergeen vanwege zijn gevoelige darmen en hij mag dan maar 40 gram per 24 uur, verdeeld over 4 voerbeurten zijn dat maar een paar brokjes per keer

Hehe dan noem je ook een merk :=

Wat al eerder is genoemd, royal canin vult niet goed, maar is ook de koning van koolhydraten. Dje zijn sowieso niet gezond voor katten, maar zijn dus ook dikmakers. Vooral bij dieren die ze (bijna) niet nodig hebben :=

robinxfellow

Berichten: 812
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:01

Ik geef Moos 's morgens rond 8u brokjes. En dan krijgt hij als ik thuis kom 's middags natvoer en brokjes -mits het op is- en dan 's avonds rond 10 uur natvoer en brok voor de nacht.
Maar ik vind het nog lastig om te bepalen hoeveel voer hij moet krijgen. Volg nu de verpakking van Hills, 50 gram brok. En dan 2x per dag half zakje natvoer van Whiskas.

Probeerde hem vanmiddag te wegen met de keukenweegschaal en kwam uit rond de 220gram, maar dat lijkt me wel weinig voor een kitten van 14weken.. Of heb zelf niet goed gekeken want stilstaan was ook lastig voor hem :+ Morgen nog maar een poging wagen denk ik..

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:06

robinxfellow schreef:
Ik geef Moos 's morgens rond 8u brokjes. En dan krijgt hij als ik thuis kom 's middags natvoer en brokjes -mits het op is- en dan 's avonds rond 10 uur natvoer en brok voor de nacht.
Maar ik vind het nog lastig om te bepalen hoeveel voer hij moet krijgen. Volg nu de verpakking van Hills, 50 gram brok. En dan 2x per dag half zakje natvoer van Whiskas.

Probeerde hem vanmiddag te wegen met de keukenweegschaal en kwam uit rond de 220gram, maar dat lijkt me wel weinig voor een kitten van 14weken.. Of heb zelf niet goed gekeken want stilstaan was ook lastig voor hem :+ Morgen nog maar een poging wagen denk ik..

Was her geen 2 kg? Sommige katten zijn op 14 weken al zo zwaar :=

Even een vraagje: hebben jullie poezels veel haarballen (gehad)?

Hier heeft Blacky het alleen als ze gestrest heeft. Maar mijn vriend had ze veel meer verwacht. Vandaag kwam de vraag bij hem naar boven :=

robinxfellow

Berichten: 812
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:11

LoveGlove schreef:
robinxfellow schreef:
Ik geef Moos 's morgens rond 8u brokjes. En dan krijgt hij als ik thuis kom 's middags natvoer en brokjes -mits het op is- en dan 's avonds rond 10 uur natvoer en brok voor de nacht.
Maar ik vind het nog lastig om te bepalen hoeveel voer hij moet krijgen. Volg nu de verpakking van Hills, 50 gram brok. En dan 2x per dag half zakje natvoer van Whiskas.

Probeerde hem vanmiddag te wegen met de keukenweegschaal en kwam dacht ik uit rond de 220gram, maar dat lijkt me wel weinig voor een kitten van 14weken.. Of heb zelf niet goed gekeken want stilstaan was ook lastig voor hem :+ Morgen nog maar een poging wagen denk ik..

Was her geen 2 kg? Sommige katten zijn op 14 weken al zo zwaar :=


Ja dat hoopte ik ook eigenlijk. Maar heb hem net nog maar ff gewogen en stond nu duidelijk op 235 gram. Maar dat is wel heeel weinig..
Maar ik weet ook niet zo goed hoeveel een kitten rond die leeftijd zou moeten wegen.

xoranlover

Berichten: 6616
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:16

@robinxfellow pas op met whiskas he. Dat is enorm zout en daardoor kun je problemen creëren. Ik zal het stuk eens opzoeken wat ik aan mijn kittenkopers mee geef over voeding. Heb ik op de laptop staan. Mochten jullie dat interessant vinden?

Hij is 14 weken? Dan weegt ie echt geen 220 gram. Dat wegen kittens van een week of 2-3.

Op 14 weken zitten ze hier (redelijk klein licht en slank ras) rond de 2 kilo.

robinxfellow

Berichten: 812
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:36

xoranlover schreef:
@robinxfellow pas op met whiskas he. Dat is enorm zout en daardoor kun je problemen creëren. Ik zal het stuk eens opzoeken wat ik aan mijn kittenkopers mee geef over voeding. Heb ik op de laptop staan. Mochten jullie dat interessant vinden?

Hij is 14 weken? Dan weegt ie echt geen 220 gram. Dat wegen kittens van een week of 2-3.

Op 14 weken zitten ze hier (redelijk klein licht en slank ras) rond de 2 kilo.


Ah oke! Zal daarop letten, kijken of er alternatief is. Ik had eerst van die pate kuipjes en dan verdeelt in 2/3 porties maar dat blijft als het eenmaal open is niet goed, ook niet in de koelkast/verpakt- dus toen overgegaan op die natvoer zakjes.
Maar zou mij wel interessant lijken want heb dan beetje een idee.

Ja geen idee.. Het is een europees korthaar/htk kat.
Stond nu echt op 235gram. Maar ga hem sws dagelijks ff wegen om het in de gaten te houden..

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:38

Miss is het weegschaaltje gebroken en bedoeld hij wel 2 kg?

xoranlover

Berichten: 6616
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:39

robinxfellow schreef:
xoranlover schreef:
@robinxfellow pas op met whiskas he. Dat is enorm zout en daardoor kun je problemen creëren. Ik zal het stuk eens opzoeken wat ik aan mijn kittenkopers mee geef over voeding. Heb ik op de laptop staan. Mochten jullie dat interessant vinden?

Hij is 14 weken? Dan weegt ie echt geen 220 gram. Dat wegen kittens van een week of 2-3.

Op 14 weken zitten ze hier (redelijk klein licht en slank ras) rond de 2 kilo.


Ah oke! Zal daarop letten, kijken of er alternatief is. Ik had eerst van die pate kuipjes en dan verdeelt in 2/3 porties maar dat blijft als het eenmaal open is niet goed, ook niet in de koelkast/verpakt- dus toen overgegaan op die natvoer zakjes.
Maar zou mij wel interessant lijken want heb dan beetje een idee.

Ja geen idee.. Het is een europees korthaar/htk kat.
Stond nu echt op 235gram. Maar ga hem sws dagelijks ff wegen om het in de gaten te houden..



Ik zou kijken bij jumper verkopen ze schesir, almo nature. Allemaal prima nat voer. Zowel zakjes als blikjes.

robinxfellow

Berichten: 812
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 23:42

xoranlover schreef:
Ik zou kijken bij jumper verkopen ze schesir, almo nature. Allemaal prima nat voer. Zowel zakjes als blikjes.

Zal daar eens naar kijken!


LoveGlove schreef:
Miss is het weegschaaltje gebroken en bedoeld hij wel 2 kg?

Lijkt me niet want ik heb het getest op andere producten/voorwerpen en daarbij klopt het wel..
Maar anders ff langs de dierenarts om hem te laten wegen?