Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 10 [ 245 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Onze koeien in de ochtendzon

 
Profiel   

@Kinke, is in zo'n geval een noodslachting een optie? of wordt dat niet gedaan bij jongere kalveren?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 11:37 



 
Profiel   

ik weet het niet eigenlijk, maar dit kalf is van half maart, denk niet dat zoiets de moeite waard is

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 11:43 



 
Profiel   

Balen Kinke.

Weet ook niet of noodslachting de moeite waard zou zijn maar gewoon voor je eigen vriezer zou me dat best wel een optie lijken. Komt er wellicht niet veel vanaf maar iets is beter dan niets denk ik dan maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 12:13 



 
Profiel   

Balen kinke.

Dat zijn inderdaad spijtige pechgevallen.

Noodslachting is vaak duurder dus dan moet het dier dat inderdaad ook wel opbrengen en slachthuizen zien niet meer graag gewonde dieren aankomen. Voor eigen vriezer willen ze het eventueel nog wel doen maar voor keten wordt het vaak afgekeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 12:26 



 
Profiel   

Vriezer is nog vol door de noodslachting van laatst :(
Maar zo'n klein dier kan toch niet uit. Poot wordt dan ook helemaal afgekeurd en misschien zitten er ook nog wel kneuzingen boven

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 13:01 



 
Profiel   

Is het nadeel van groot vee dat je dat ook niet zelf kan doen natuurlijk. Onze schapen kunnen we zelf slachten indien nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 13:04 



 
Profiel   

dat mag in Nederland sowieso niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 13:07 



 
Profiel   

Is in Frankrijk ook wel een hele regelgeving over.
Thuis schieten en verbloeden mag, door een erkend persoon, evisceratie ook. Maar daarna moet het hele pakket toch echt naar het slachthuis voor keuring.

In sommige streken wordt er nog wel eens stilletjes een varken vetgemest en op een mooie dag geslacht en verwerkt, maar officieel heeft dat hele varken nooit bestaan.
Schapen volg ik niet zo. Maar de laatste koe die ik gezien heb die ze op het erf geslacht en verwerkt hadden is toch ook 10 jaar geleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 13:15 



 
Profiel   

Voor eigen gebruik is er natuurlijk geen haan die er naar kraait. Het gebeurt wel vaker dat een dier compleet verdwijnt door roofdieren en je alleen wat restjes terugvind en als je mazzel hebt een oormerk en ze gaan echt niet controleren of je je dier geslacht hebt of dat hij gewoon dood is gegaan.
En als ik hier een schaap heb met gebroken poot dan ga ik die echt niet schieten om uit z’n lijden te verlossen en vervolgens in de kadaverbak gooien.


Laatst bijgewerkt door lizy29 op 10-08-21 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 13:24 



 

Ik heb het net opgezocht, je mag in NL blijkbaar ook zelf varkens, geiten en schapen slachten. Het vlees mag dan echter niet verkocht/weggegeven worden. Pluimvee mag je wel zelfstandig slachten én verkopen, mits je niet meer dan 200 stuks/week slacht en verkoopt en niet meer dan 2000 per jaar.

Runderen vallen er niet onder inderdaad, maarja, een Blonde pink uit maart, nu 5 mnd oud, hoe zwaar zal die wel niet zijn? Kilo of 200+? Moet je ook net zelf een trekker en alles hebben voor het uitbenen :=

In Nieuw-Zeeland wel gezien, familie van een collega met wie ik mee was in de bergen. Kom je aanrijden, waren haar neefjes net een Hereford aan het uitbenen, heel beest nog :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 13:24 



 
Profiel   

Wij hebben vlees koeien, en ik ben zo'n stumper die als ik er over na denk bijna vegetarisch wordt :')
Zelf doen zou voor mij bij geen een dier een optie zijn. Ik zou echt vandaag nog vegetarisch worden als ik zelf zou moeten slachten :Y)

De familie van mijn vriend bestaat uit meerdere slagers/ die in het slachthuis werken. Ik raak nog geen rauw vlees zonder handschoenen aan :')

Zo hebben wij 5 kippen, waarvan er 3 eigenlijk te veel zijn (dus als iemand ze nog een goed tehuisje kan bieden, witte leghennen). Leggen als een tierelier. Maar ik heb ze gered uit een soort van legbatterij, en ik wil gewoon niet dat ze in de pan belanden :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 13:31 



 

lizy29 schreef
Voor eigen gebruik is er natuurlijk geen haan die er naar kraait. Het gebeurt wel vaker dat een dier compleet verdwijnt door roofdieren en je alleen wat restjes terugvind en als je mazzel hebt een oormerk en ze gaan echt niet controleren of je je dier geslacht hebt of dat hij gewoon dood is gegaan.
En als ik hier een schaap heb met gebroken poot dan ga ik die echt niet schieten om uit z’n lijden te verlossen en vervolgens in de kadaverbak gooien.


Hier ook. Enkel als het medicatie heeft gehad doen wij het weg. Bv pijnstillers voor een breuk. Maar het lam van deze winter dat op 6 weken is geslacht omdat haar poot niet was genezen na 3 weken is de vriezer in gegaan. Maar een schaap is inderdaad nog zelf te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 13:54 



 

Ik heb zelf geen moeite met eigen dieren, begin juist steeds meer moeite met 'vreemd' vlees te krijgen := Hier weet ik tenminste precies welke aandacht welk dier heeft gehad, en als ik het daar niet mee eens ben verander ik dat zelf direct.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 19:28 



 
Profiel   

De dames en hun kalveren lopen even in de wei naast het huis, vind ik altijd genieten zo'n uitzicht :D[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 19:26 



 
Profiel   

Wat een leuk en leerzaam topic.
Ik ben gek op koeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 20:28 



 
Profiel   

onze toekomstige 100.000 kg koe heeft gisterochtend een prachtig vaarskalfje gekregen. Manlief was aan het maaien, dus ik had de eer om bij de bevalling te mogen helpen. Alles goed en moeders snel weer op de been. Dit is haar 10e kalfje. <3 }:0

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 13:53 



 

Schitterend Kinke! <3

Dankje Mando! Ik vind het ook leuk dat meerdere koeienhoudsters/boerinnen zich gemeld hebben en verhalen delen :D

Juval, gefeliciteerd! Ik hoef niet te vragen of die blijft of niet :P Fijn dat ze weer goed op de been is, op naar een mooie lijst en de 100.000kg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 14:00 



 
Profiel   

ahhh geweldig Juval, gefeliciteerd!
Never a dull moment met Blondies. Onze 6 pinken liepen in de wei voor het huis, de koeien en kalveren in de wei achter de paardenwei en ze kunnen oversteken naar de wei naast het huis.
We zouden vanmiddag weggaan, ik wou de paarden eerst nog even wat eten geven (lopen in de paddock ivm herstel van 1 van mijn dames van hoefbevangenheid). Ik zie pinken in de paardenwei lopen...1,2,3,4,5......5?
Kerel zat al in de auto, klaar voor de start om te vertrekken. Ik zeg tegen hem: heb je de pinken in de paardenwei gedaan? }:0
Ehhh..nee..... -O-
1 pink liep nog in d'r uppie voor het huis, groot wonder dat ze best relaxt was. De probeerden de pinken weer terug te drijven maar nee...het was veel leuker om over/door het draad te springen, dus die renden in volle galop naar de koeien toe. Gelukkig was de stier donderdag opgehaald. Toen de eenzame dame maar proberen naar de rest toe te drijven...dat vond ze toch wel spannend. Uiteindelijk half uurtje later gelukt, in volle galop door de wei naar de rest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-21 19:08 



 
Profiel   

haha kinke, inderdaad hoef je je nooit te vervelen met koeien :) En zoiets gebeurt meestal als je op het punt staat om te vertrekken.. ze doen het erom lijkt wel. Fijn dat iedereen weer op zijn plek staat.


@spruit, helaas gaat het kalfje wel weg aangezien we geen jongvee meer aanhouden. Ik hoop er een goed plekje voor te vinden. Heb nu 2 goede vaarskalfjes zitten. De rest is voornamelijk BB en stiertjes.

Vandaag is boerlief bezig met schoonspuiten van de stal... pittig klusje, en ondankbaar vind ik... het is een week mooi schoon en daarna zie je er al weinig meer van. Maar goed, jaarlijks terugkerende klus, moet gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-21 08:34 



 

[ img ]
Onze jongste stageloper. Een witrik-dame van 15 maanden oud. Ze was te jong om met de oudsten mee te gaan, te oud om met de jongsten mee te gaan. Bij de stier gedaan, en nu met de melkkoeien mee het land in, zodat ze volgend jaar wel wel weet wat grazen is als ze afgekalfd heeft. Maar nu mag ik haar elke dag naar het land brengen :Y)
Schitterende ochtend, de zwaluwen groeperen al!

[ img ]

[ img ]

De koeien weer heerlijk op de wierde <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-21 09:44 



 
Profiel   

Och die 1e foto! Koeienbillies in het land <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-21 07:27 



 
Profiel   

Ik mis de heerlijke koeien foto's

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 20:40 



 
Profiel   

Ja, echt! Ik lees alleen maar mee (heb niet zoveel te vertellen) maar ik geniet echt van de foto’s + verhalen van de koeien en andere ervaringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 21:30 



 
Profiel   

AmyII schreef
Ja, echt! Ik lees alleen maar mee (heb niet zoveel te vertellen) maar ik geniet echt van de foto’s + verhalen van de koeien en andere ervaringen.


Ik heb ook helemaal niks te melden maar lees stil mee en geniet echt van de foto's :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 06:47 



 
Profiel   

goeienmorgen

ik kom dit topic nu pas tegen wat een heerlijk topic
ik werk bij een biologishc dynamische boer maar
het werken met koeien is zo mega leuk en vind het heerlijk om tussen de koeien te lopen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-21 07:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 10 [ 245 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen