Onze koeien in de ochtendzon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 14:46

Veekoeken schijnen ook goed te werken bij het mak maken :)
Sinds kort eet mijn favoriete koe brok uit mijn hand, dan sta ik er altijd als een klein kind bij te grijnzen joh, heerlijk J:D

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 14:54

ja, die koeken gave we vroeger wel eens. Heeft een nadeel, ze denken dat je altijd koek bij je hebt en dan staat de hele kudde om je heen te dringen (niet zo fijn als ze horens hebben)

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 19:39

er heerst al rust.... zo fijn :)
Sieberie, Sologne en Section :D

Afbeelding

Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 20:56

Wat een heerlijke koppen hebben ze, en van die poten waaraan je aan alles ziet (vooral de voorste) dat het buffels worden <3

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:15

dat verwachten wij inderdaad ook.
Hebben de laatste paar jaar pech gehad met de Blondies...gebroken poot, kapotte heup, afgescheurde pees, kalf met gebroken poot...dan gaat de lol er wel iets vanaf

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:16

Wauw kinke erg mooie dieren.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:38

Prachtige beesten. Zit er dikbil gen in? Kijk dan wel uit met de stier dat je er op zet, Maine Anjou kan echt gigantische kalveren (en dus zware kalvingen/keizersnedes) produceren.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:55

ja, weten we. We zullen er geen stier met dikbil gen op zetten
Keizersnedes zitten we absoluut niet op te wachten

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 22:28

Er valt in het ras idd wel te selecteren op makkelijke kalvingen. Maar voor sommige is het toch verleidelijk om er meer vlees op te selecteren. En dan gaat het soms fout.
Laatst nog zo een keizersnede bij een maine anjou gehad. 83kg droog aan de haak woog het monster. Het was geen succesverhaal.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 22:50

Wat weegt een kalf gemiddeld bij de geboorte?

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 06:58

50kg

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 07:31

Mooie beesten.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 09:12

Jemig Thioro, da's enorm.
Wij gaan altijd voor afkalfgemak. Voor koe en ook voor ons. Willen geen gedoe, het liefst zoveel mogelijk afkalven zonder hulp van ons. Bovendien is de Nederlandse da veel te duur :)

Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 15:12

Zo Thioro, en dat kalf leefde nog?

Dat is ook de reden dat wij geen BWB gebruiken op onze koeien, toen we hier een paar jaar terug kwamen konden we onze carriëre als boer beginnen met enkele keizersnedes.. Van die 4 is er nog maar 1, 2 andere wilden niet meer drachtig worden en de derde was geen koe waar we van gecharmeerd waren :+
Wij hebben nu een paar keer Angus ingezet, maar het geboortegemak wel om laten rekenen naar ZB in plaatst van op BWB of Dubbeldoelbasis. Ik bedoel, je kiest toch ook geen HF stier met een geboortegemak van 80, waarom zou je dat bij een ander ras wel doen :=

Momenteel ben ik op zoek naar een paar Speckled Park rietjes, gewoon om de aftekening en voor eigen vlees/verkoop. Wij hebben de luxepositie ruim in het voer te zitten en ruimte te hebben voor enkele afmest-osjes/vaarsjes.

Ons zwaarste kalf dat via de normale weg, met krik, geboren is woog op 16 dagen 67KG. Was een ontzettend lang kalf, niet eens breed gelukkig! Koe heeft er nul last van gehad :D

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 18:02

wij insemineren nu vrijwel alles met bb aangezien we geen kalverenn meer aanhouden. laatste tijd vooral kalveren van stier Berend die erg rastypisch zijn en geen geboorteproblemen hadden, dus daar hebben we wat extra rietjes van. Bij vaarsen en minder brede koeien hebben we ook veel angus ingezet.

grootste deel van onze kudde is inmiddels gekruisd met fleckvieh of noors roodbont, dat zijn best forse koeien die een bwb kalf prima kunnen handelen.

Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 18:21

Spijtig dat je niet dichter bij woont Juval, had anders graag af en toe een kalfje gekocht:

Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 20:24

Onze HF koeien zijn door gebruik van aAa ook bakken, maar als er een stier opgezet wordt die niet past kunnen de koeien niet groot genoeg zijn. Destijds waren er ook aan aantal koeien drachtig van de belg Mercure, al die kalveren zijn er ook zo afgefloept :) Bij de stier Major hebben we een paar met de krik moeten helpen, maar gelukkig geen keizersnedes.

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 21:23

Wij gebruikten als ik het goed onthouden heb de Belgisch blauwe stier Barack op onze koeien zowel brown swiss als kruislingen met holsteiner.

Gaf ook goed geboorte gemak.

Momenteel gebruiken bij gesekst zaad van brown swiss voor de "betere" koeien en de rest onder bb vaak. Gezien hogere opbrengst en wij een robot hebben die max 80 kan melken.
Ik weet niet precies welke stier er nu vaak gebruikt word. Kalf proces loopt vaak wel soepel. Wel wat probleempjes met slepende melkziekte gehad of pootproblemen door beknelde zenuwen. Maar gaat nu weer de goede kant op.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:36

Zo, de koeien zijn weer blij, die mogen weer de wei in, als het weer meewerkt hopelijk tot ergens in december :)
Vorige week zijn de vaarskalfjes naar de deel gegaan en de stiertjes naar de mester. De koeien zijn een week binnen geweest tot alles weer rustig was :D
Maar eerst even pedicure tijd voor ouwe Bes (18 jaar). We hoeven maar heel weinig klauwen te bekappen overigens

Halloooooo! Ik ben het, ouwe Bessie!
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:45

Knappe oude dame.

Ik volg een ytber die in schotland koeien bekapt, die geeft aan dat grootste deel van het werk preventie is, ipv klauwproblemen oplossen, zowel door inderdaad regelmatig alles bijhouden, maar ook door indeling stalling en ondergrond. Hoe meer op stal hoe meer kans op ellende, de dieren in de wei hebben nauwelijks problemen. Andere wat hij aangeeft is dat aangezien de "straal"/schokbreker in de klauw een vetkussen is, een lagere conditiescore (zoals melkvee nog wel eens heeft omdat ze alles in de melk stoppen) eerder problemen hebben omdat er dus minder demping is in de klauw en daarmee klappen en overbelasting minder opgevangen kan worden.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:50

daarom hebben die van ons eigenlijk nooit klauw ellende, die lopen bijna driekwart van het jaar buiten :)
't is bij ons ook af en toe eens een stukje eraf, stelt weinig voor

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 12:55

bij ons staan ze sinds gisteren weer op stal, het land is nat en gras groeit nauwelijks meer. Er staan alleen nog een aantal pinken en droge koeien buiten.

vorige week zijn ze ook weer allemaal door de klauwbekapbox geweest hier, flinke klus, maar wel nuttig. we doen 2 keer per jaar preventief, en dan nog wanneer nodig, bij droogzetten sowieso ook.

wow! 18 jaar, die koe ziet er nog goed uit!! onze oudste is nu een jaar of 12 meen ik.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 18:20

Het zit er weer bijna op, het weideseizoen. Dit jaar iets vroeger dan normaal, maar het gras is zo goed als op.
Nog een klein koppeltje koeien die even het restant mogen snoeien, de rest staat op stal.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

LvdO

Berichten: 421
Geregistreerd: 03-01-13

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:40

wat geniet ik toch altijd van dit geweldige topic!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:54

Kinke, nu staat alles binnen denk ik?

Hier staan ze nu sinds oktober binnen, eerder dan gehoopt, maar het land laat het niet meer toe. Mijn man had ze de eerste dag op stal ook meer gevoerd, met de gedachte dat ze toch wel enkele kilo's droge stof opaten in het land. Maar wat hij er extra voor had gelegd, lag de dag erna als restvoer voor het hek :+ Ze stonden ook niet bij de deur te wachten, ze vonden het wel prima.

Verder zijn bij ons tweeling nummer 10, 11 en 12 geboren. Tweeling nummer 12 helaas 5 weken te vroeg, de koe begint nu een beetje op de melk te komen. Van de 105 kalvingen dit jaar 12 tweelingen, is uitzonderlijk veel. Gemiddeld is 2 tot 5%. We hebben er nog 1 drachtig van een tweeling, gelukkig weten we dit.

Gisteren veearts weer te scannen geweest op dracht en/of schone baarmoeder. Momenteel hebben we 2 koeien die een tweeling hebben gegeven, weer drachtig van een tweeling.. |o Echt zooo niet blij mee, helemaal omdat één van de twee ook een van onze betere koeien is.

Ik zal van de week foto's maken van onze kalfjes, heel erg te spreken over het type wat momenteel geboren wordt! Allemaal mooi recht op de poten, vierkant, breed, brede ruggen, bekken en koppen :D

Hier een paar mobielfoto's:
Afbeelding
Tweeling, Lisa (de rode) en Lida (de witte). Ik word zo gelukkig van de korte vacht, brede ruggen en spekbillen <3 (Rosebud x Red Cliff x Savard x Kian)


Afbeelding
Verser dan vers, dit is Alma! Foto van een paar weken terug. Ze is helemaal wit met allemaal dalmatiër stippen, vandaar haar naam. (dALMAtiër :P). Haar moeder, Witte Jorben, is al heel erg wit, en we hebben speciaal een hele witte stier (met juiste aAa code zelfs) gevonden zodat de kans op een wit kalf groot was.
(Repairman x Jorben x AltaRoss)

Afbeelding
Het nichtje van de rode tweeling hierboven. Hier kun je de mooie brede rug en kop al zien <3 Qua karakter ook echt een heerlijk beest, rustig, toegankelijk en heel nieuwsgierig!
Dex x Bagolino x Savard x Kian.