Onze koeien in de ochtendzon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirjam79

Berichten: 1713
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 08:54

Wát een heerlijk topic, zo gevonden op de maandag morgen! Je hebt er weer een nieuwe volger bij.
Zelf werkzaam in de accountancy (agro), maar wat een mooie treffende verhalen. Heel erg herkenbaar uit de praktijk.
Hele schrijnende verhalen zo nu en dan. Wel een mooi open topic waar gesproken wordt over het dagelijks bestaan.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 13:17

hier goed nieuws, eindelijk zijn de DNA testen van de nieuwe dames geregeld en ze zijn ingeschreven in het stamboek (Maine Anjou). Ondertussen hadden we nog foto's gekregen van 3 net geïmporteerde (en al ingeschreven) dames....nou vooruit, doe die er dan ook maar bij :D
Hebben een transporteur geregeld, die neemt ze op de terugweg van het slachthuis daar redelijk in de buurt mee. Als het lukt volgens planning komen ze vrijdag :)

Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 16:12

Leuk dat er nog mensen volgen! Dan plaats ik straks weer even wat foto's van onze dames :D

Helaas ook veel pech gehad hier op de boerderij. 3 dagen na het kalven (zware kalving, kalf lag op zijn rug in de koe ipv op de buik. Veearts heeft het kalf gedraaid, maar wij moesten wachten op de ontsluiting want die was nog niet maximaal. Na 2 uur gevoeld, ontsluiting volledig en koe en kalf met de krik geholpen. Levend stierkalf van 50 a 55kg.. Gewoon Holstein x Holstein 8)7 ) lag de koe zelf dood in het strohok. Geen melkziekte, vrat goed, kwam goed op de melk. Met de veearts erover gehad, gevraagd of dit een beschadigde baarmoeder kan zijn. Zijn woorden: 'Dat kun je alleen met zekerheid zeggen met een sectie. Maar vaak komt daar naar voren dat de koe hartproblemen had.'

Dag later (6 september) kalfde er een koe die op 6 juli uitgerekend was. We hebben de veearts begin augustus de koe op laten voelen, want als ze gust (leeg) was dan kan ze niet blijven. Die kon het kalf niet voelen, zo diep lag het wel, maar voelde wel aders op de juiste plek. Ik heb zelf vaker een inseminatie gemist, dus we gingen ervan uit dat dat nu ook zo was.
Helaas.
Koe stond krom, mijn man kon er niet veel van maken met opvoelen (behalve dat het groot was) en we hebben de veearts gebeld. Is gekomen, keizersnede. 6 juli bleek wel de uitgerekende datum te zijn.. kalf was al een week of 2 dood en zo'n 90 a 100kg... -O-
Oorzaak; ontbrekende of mismaakte hypofyse. Als een zoogdier geboren moet worden stuurt de hypofyse hormonen naar het moederdier, waarna de bevalling op gang komt. Bij een kalf die geen hypofyse heeft gebeurd dit dus niet, en groeit het vrolijk door, totdat het sterft door zuurstofgebrek. Dan wordt het lichaamsvreemd en dán begint de bevalling pas.
Koe maakt het wonder boven wonder goed, hopen en duimen dat het zo blijft gaan. We hadden er een buikvliesontsteking bij verwacht, want het vruchtwater was groen, de vliezen al zwart, gewoon een gore bende, en dat vocht komt onvermijdelijk met het levende weefsel vd koe in aanraking. Maar zoals het nu gaat, duimen dat het goed blijft gaan!

Kinke, wat fijn dat het rond gekomen in augustus! Ik ben erg benieuwd naar foto's van de dames als ze aangekomen zijn :D

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 16:50

jeetje Spruit, wat een verhaal zeg. Vreselijk zulke situaties, en vooral dat dode kalf in de koe.
Als het 6 september is gebeurd, is ze dan nog niet uit de gevarenzone?

Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:05

Wat klinkt dat naar, een kalf dat 2 maand is blijven doorgroeien tot het te groot is. Arme moeder. Nog nooit van gehoord dat zoiets kan.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 19:03

Jemig Spruit, wat super heftig! Hopelijk blijft de koe het goed doen.
Verwachten jullie nog meer kalveren?

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 11:46

Oow jeetje. Hopelijk komt ze er wel goed door.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 12:14

Wat een heftig en leerzaam verhaal, wist niet dat dat bestond.

gerlindie

Berichten: 4641
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 14:07

Zelfs als bevalling wel op normale tijd was geweest, kan een dier zonder hypofyse alsnog niet in leven blijven.

Geboorte is het meest traumatische wat je in je leven gaat overkomen, zonder cortisolproductie (stress hormoon) kan je dat niet overleven.
Dat hebben ze mij althans op de studie verteld :D
Daarom kan je wel dieren hebben met allerlei afwijkingen in de hypofyse waardoor elk van de andere hormonen niet geproduceerd wordt, maar een levend wezen móet cortisolproductie hebben.

Geitje voor tussendoor :Y)
Interessante casus, naar super stom voor jullie natuurlijk!

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 16:29

Jeetje wat heftig!

Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:19

Kinke, ze lijkt uit de gevarenzone, maar ik durf nog niet gerust te zijn.

AmyII, wij laten de koeien jaarrond kalven. Deze maand kunnen 6 pinken kalven (samenweiding, de stier houd helaas geen nauwkeurige administratie bij :P ) en 5 koeien nog :)

Gerlindie, dit is wel de informatie waar ik van houd! Ik wist idd wel dat je zonder hypofyse niet leven kunt, maar ik wist nog niet dat cortisol een levensbelangrijk hormoon was. Dankje :)!

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 19:24

Spruit schreef:
Kinke, ze lijkt uit de gevarenzone, maar ik durf nog niet gerust te zijn.

AmyII, wij laten de koeien jaarrond kalven. Deze maand kunnen 6 pinken kalven (samenweiding, de stier houd helaas geen nauwkeurige administratie bij :P ) en 5 koeien nog :)

Gerlindie, dit is wel de informatie waar ik van houd! Ik wist idd wel dat je zonder hypofyse niet leven kunt, maar ik wist nog niet dat cortisol een levensbelangrijk hormoon was. Dankje :)!

Zou wel heel luxe zijn als hij dat ook nog ‘ns deed :'). Maar wat leuk, het jaarrond kalfjes! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 11:42

Hierbij, foto's!

Afbeelding
3113, onze eerste witrik! Murphy x Shottle. En heeft hier al eens eerder met een foto gestaan zie ik nu ik de foto's even terug kijk, om te zien welke koe ik al wel of niet gehad heb :P
Daarnaast geeft ze ook nog eens lekker melk, ze is een eerstekalfs (nog maar 1x in haar leven een kalf gekregen) en is voorspeld op 305d 8245KG 5,34%V 4,04E.

Wat betekend dit? Wij nemen elke 4 weken een melkmonster van elke koe, waarbij we ook de liters doorgeven. Uit dit monster wordt o.a. het percentage vet (V) en eiwit (E) bepaald. Met behulp van deze monsters en een rekenmethode/grafiek wordt voorspel hoeveel melk een koe met welke gehaltes gaat geven. In dit model gaan ze ervan uit dat een koe 305 dagen melk geeft, en 60 dagen droog staat. Dan zit je jaarrond namelijk. Deze dame heeft tot nu toe 256d aan de melk, en heeft tot nu toe 7050kg melk gegeven met 5,24%V en 4,01%E. Naarmate een koe aan het einde van haar lactatie komt, steeds dichter bij de droogstand (zwangerschapsverlof), geeft ze minder melk en door de indikking worden de gehaltes hoger. Elke melkcontrole wordt de voorspelde 305d productie ook iets bijgesteld.

Afbeelding
Gewoon een mooie koe al om te zien, al mooi groot, breed en zwaar voor een vaars zonder haar jeugdigheid kwijt te zijn :)

Afbeelding
Ninja, die haar bijnaam aan haar karakter te danken heeft. Toen wij hier 4j terug kwamen, kenden we natuurlijk geen enkele koe. Deze dame is onzeker, wil graag weten wat er komt. Het uier schoonmaken is geen probleem, dat volgt namelijk standaard na het geven van brok. Melkklauw onderhangen gaat ook goed, omdat ze ons óf kan zien als ze vooraan staat, of de melkklauw van de koe voor haar al hoor. Maar dippen.. :+ Soms dip je een koe na het melken (ontsmetten van de speen, kans op uierontsteking wordt daardoor kleiner) direct nadat de klauw afgenomen wordt, soms duur het even. Zij schrok er altijd zo van dat ze voluit trapte, nooit op je hand, maar de dipbeker kon zo een paar meter verderop liggen. Zonder dat je zag hoe of wat. Vandaar de naam, Ninja. Nu zeggen we standaard; Ninja, ik ga je dippen! En dan is het nooit een probleem, want ze weet wat er daarna komt :D

Afbeelding
Ninja die een elegant moment heeft :Y)

Afbeelding
Zien jullie wat er niet klopt aan deze koe? :D

Afbeelding
2636, onze beste graaster. Het maakt niet uit wat voor weer het is, ze staat altijd met de bek aan de grond te vreten of ligt te herkauwen. We hebben tot nu toe nog nooit een kalf van haar aangehouden (erg laag %V en %E in haar melk) maar besloten dat we er nu een goede stier op zouden doen. Het lot heeft een handje geholpen, want nadat de inseminator haar had geïnsemineerd zei hij; het was gesekst sperma wat jullie erin wilden, toch? :+ Dus, als dit rietje heeft gepakt hebben we 90 a 95% kans op een koekalf :))

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 14:17

Wat een mooie uitleg en foto’s weer. De koe op de eenna laatste foto mist een staart….????
Ben ook een stille meelezer. Moeder van een dochter die een passie heeft voor koeien en ook opleiding melkveeklhouderij doet. En zelf geniet ik er ook van. Nee we hebben zelf geen koeien en wonen in een stad. We hebben wel een stuk grond met paarden en kippen. Maar het boerenleven altijd mooi gevonden.

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:32

Mooie dieren. De witrik erg bijzonder ik zie er nooit veel hier in de omgeving. En je hebt een dame zonder staart/vliegenmepper :(:) weer fijn leesbaar geschreven **\O/**

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:06

Prachtig Spruit! Die witrik is echt mooi. En Ninja....tja...het blijven dames he :D
Onze nieuwe dames komen vandaag ipv morgen. Nu maar hopen dat de Blonde dames gewoon in de wei blijven waar ze nu lopen. De Maine Anjou's komen in de wei er tegenover. Hebben volgens mij een springpeerd bij de Blondes..... -O-
Zeg maar nee, dan krijg je er 2 5
*\o/*

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:16

Koe mist de staart en een tepel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:35

Goed gezien! De staart van deze koe hebben we vorig jaar laten amputeren. Ongeveer 6 weken nadat ze had gekalfd begon ze wat te zwalken, werd steeds viezer. Toen we goed keken zagen we dat de staart vanaf de bovenkant verlamd was. Waarschijnlijk verkeerd besprongen door een koe toen ze tochtig (vruchtbaar) was. Dit aangezien, want wat kun je daaraan doen? Haar uier werd steeds viezer, ze werd duidelijk minder vrolijk maar langzaam ging ze wel weer beter lopen. De staart begon te ontsteken en toen met de veearts besloten deze er maar af te halen. Als de ontsteking naar binnen zou slaan naar het zenuwstelsel zou dit namelijk sowieso een slecht einde betekenen voor de koe. Dit heeft de veearts in de krachtvoerbox kunnen doen, zonder verdoving :=
Dit heelde weer en na een 2 maanden zagen we het stompje weer bewegen :oo De gok is dat de koe die op haar gesprongen is een wervel verplaatst heeft, die de staart verlamde en het haar moeilijker maakte haar evenwicht te behouden. Doordat het gewicht van de 'dode' staart eraf gehaald is, dat de pezen rondom die wervels weer teruggeschoven zijn. Nu hebben we dus een gezonde, blije koe die alleen haar staart mist :)

Een speen mist ze niet, de achterspenen staan wat naar elkaar toe, wat meer opvalt als ze net gemolken is. Loopt het uier weer vol met melk, gaan de spenen weer uit elkaar staan. (we hebben trouwens wel een koe met maar 3 spenen :P )

Kinke, spannend!! *\o/*

gerlindie

Berichten: 4641
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:41

Hoezo heeft de veearts dat zonder verdoving gedaan?
Bedoel je niet zonder narcose?
Zonder plaatselijke verdoving lijkt me erg bijzonder :=

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 15:46

Als de zenuw geheel kapot is, dan is er ook geen pijnprikkel meer naar de hersenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:32

tamary schreef:
Als de zenuw geheel kapot is, dan is er ook geen pijnprikkel meer naar de hersenen.


Precies dit! Door de verlamming voelde ze zelfs niets in in de huid van de staart :)

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:21

Mazzel dat het goed is afgelopen Spruit. Wat je al zei, staartbeschadiging kan het einde van de koe betekenen.
Ze zijn er, onze 'nieuwe' Franse dames :D
Afbeelding

Afbeelding

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:25

En die rare rood/witte beesten waren een reden voor paarden en Blondies om vol verbazen het tafereel te aanschouwen :D
Afbeelding

Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:50

Oeh, wat zijn die mooi zeg <3 Helemaal die helemaal rood zijn!

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 20:51

we hebben ze maar wat brok gevoerd in de wei (doen we normaal niet) Kunnen ze ff wennen