Onze koeien in de ochtendzon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 18:20

Zo leuk weer dit ! :D

Ik krijg nu spontaan zin in zelfgemaakte rijstpap van de oudste koe met haar hoge gehaltes... :9
Dat kusje is te lief gewoon. En dan ook nog met die puppy oogjes <3

Die breedste is euhm...buitenmaats. Net zoals Reus in de hoogte :') :wow: :wow:

Wel leuk, zo'n oeps-kalfje wat dan nog precies afgeleverd wordt zoals voorspeld :D

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 19:42

Spruit schreef:
Op de SIA in Parijs heb ik die gezien! 2 stieren, waarvan 1 zwaarste van de hele shiw was met 1590kg :wow: Is daar een fokker van in Nederland?


Die witrik is prachtig, ik hou van dat soort aftekeningen. Wij hadden ooit ook zo'n extreem brede dame, bijnaam was big mamma :D Heb er helaas geen foto's van.
Er is een fokker in Nederland van Maine Anjou. Dit jaar is zelfs een Belgisch/Nederlands stamboek opgericht. We hebben bij hem 2 pinkjes gekocht, die staan nog bij hem overigens. Het wachten is op het DNA onderzoek mbt de stier, deze staat in Frankrijk en de pinken zijn geboren in Nederland. Daarna worden ze ingeschreven en gaan ze naar ons.

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 20:38

Wat een prachtig topic en super mooie foto’s!
Hier in de straat hebben we meerdere melkveehouders. Kregen we een keer een uitnodiging voor een feestje want een koe had 10.000 kg vet en eiwit *\o/*

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 21:03

Leuk topic. Ook fijn om te lezen dat dieren blijven als ze ouder zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 21:18

Spruit schreef:
Maranta, jullie hebben MRIJ? Bij ons gaan ze als ze probleemloos zijn niet om productie weg. Hier is 2316 bijvoorbeeld, die is op 305d voorspeld op 7700KG melk zonder gehaltes. Is nu 9 jaar en 8 maanden. Maar altijd weer drachtig, duurder om een vaars voor haar op te fokken dan haar te laten lopen :P Karakter is prima. Onze koeien geven gemiddeld 10.000kg melk per 305dagen :)

Zo hadden wij tot vorige jaar Witte Oma, 13 jaar, heeft de 100.000kg en de 10.000kg vet+eiwit volgemolken. Maakt niet uit wie haar uitdaagde, ze won altijd :)) Dan leek het net of er nagels uit haar hoeven de grond in schoten, die schikte voor niemand een centimeter in! Helaas ging ze vorig jaar oktober ineens achteruit, dat ze nog maar 2x per dag opstond om te vreten, gemolken te worden, te vreten en weer te gaan liggen -O- Zelf in het strohok veranderde dit niet, dan is er maar 1 eerlijke keuze :(

Ja voornamelijk mrij en 2 kruisingen met fleckvieh.

En goed om te horen, ken heel wat boeren die de koeien dan vaak al weg doen. Maar die moeten ook zoveel liters melken ivm alle kosten. Ben stiekem toch wel blij dat wij niet zo hoeven te boeren.

Als ze gegeven moment op zijn, dan heb je idd echt geen andere keuze meer. We merken aan oudje dat ze nu ook wel ouder begint te worden. Gaat allemaal wat minder snel etc.

Vaak loopt ze nu ook samen met oude Jenneke. Die heeft van voorjaar een beschadigde zenuw opgelopen in haar achterpoot. Kan een half jaar duren voordat het hersteld is.

En in de kudde word ze toch vaak besprongen etc. Dus die loopt altijd apart met een andere rustige koe of ook eentje die niet lekker loopt.

Door de vele regen, hebben we dit jaar toch aantal koeien gehad met een tussen klauwontsteking.

Hopelijk hersteld de poot nog, want we hebben nog een grupstal. En 4 maand stil staan trekt ze niet.

Maar ligboxenstal was weer ook niet geschikt geweest ivm dat ze geplaagd word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:43

LunarEclipse en Klijntje, dankjullie!

Beert, Er wordt zeker al aan gewerkt! De gemiddelde leeftijd van melkkoeien is bij het invoer van de fosfaatrechten flink afgenomen, omdat veehouders de koeien afgevoerd hebben die of het meeste werk opleverden (leeftijd) of die het minste melk gaven. Tussen 2 jaar terug en vorig jaar is de gemiddelde leeftijd al met een paar maanden toegenomen.

Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, wij hebben koeien die ondergemiddeld melk produceren (op ons bedrijf) waar we meer werk van hebben van onze hoogst productieve koeien. Een vaars opfokken kost zeker geld, gemiddeld genomen moet je haar zo'n 2 jaar melken voordat je de kosten eruit hebt, daarna ga je pas geld verdienen aan een koe. Een koe voor de verkoop is vaak het meest waard als pasgekalfde vaars, ook omdat je deze het makkelijkst verhuizen kan. Na een derde kalving moet je koeien niet meer willen verhuizen. Daarom denk ik dat een 2-jarige het meest opbrengt, mits er een goede lijst van moeder/oma en een goede vader achter zit. Bij ons bedrijf zijn onze oudste koeien ons het meest waard, juist omdat die zich al bewezen hebben.

Pandora, dat is zoooo lekker! Dát is zo vullend en voedzaam <3

Kinke, wat leuk! Helemaal mooi dat er ook een stamboek voor/door de fokkers opgericht is. Heb je een idee wanneer ze naar jullie toe kunnen? Hoe oud zijn ze nu?

Ipsilonka, dat is zeker een feestje waar!

Veranadeautje, jazeker :)

Maranta, Hoeveel koeien melken jullie dan? Wij hebben Witte Oma ook vaker dan eens apart gehouden als er een koe tochtig was, en bij klauwbekappen gingen zij en nog 2 oudjes apart in een strohok, zodat ze of voor de meute aan of rustig als laatste bekapt konden worden. We zijn voorzichtig op ons porcelein :D Dat is één van de nadelen van de grup inderdaad, het 4 maanden aangebonden staan. (verder vind ik zelf de grup 1 vd mooiste systemen voor koeien :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:52

Spruit schreef:
Bedankt allemaal! We genieten echt van onze dames, al kun je sommigen op sommige dagen echt wel achter het behang plakken :P


Heb je TikTok? Hier zitten ook best wat boeren op die hun belevenissen posten. En je hebt daar een geluidsfragment die dan onder de filmpjes kan, iets in de trant van "je geeft ze eten, je verzorgd ze en wat krijg je ervoor terug" en dan zie je weer een koe die zich in een of andere onmogelijke positie heeft gemanoeuvreerd _O- moet er altijd zo om lachen :D

Heerlijke beesten en mooie foto's <3

lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:06

Leuke foto’s en leuk topic! De rassenafkortingen zeggen me alleen niets :? Maar ik zit dan ook niet in de melkkoeien maar in de vleesschapen :')
De blondies van Kinke herkende ik dan wel weer meteen maar daar breek je hier dan ook bijna je nek over naast de Limousines :=
Ik vind die 5 jaar gemiddeld inderdaad ook erg laag maar als je terugkijkt naar het afvoeren in het verleden en er rekening mee houdt dat die ook worden meegenomen in dat gemiddelde snap ik het ook wel.

Sowieso blijft het met vee waar je van moet leven toch altijd een afweging tussen levenskwaliteit, opbrengst en kosten.

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:17

Wat een prachtige foto’s met een nog mooier verhaal er bij

Sky_As

Berichten: 4735
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:49

Super leuk topic weer, ik volg natuurlijk ook hier !

Jouw Insta is altijd zo mega interssant en leerzaam (en ondanks dat wij voortaan zelf ook bijna 40 koeien hebben > uit de hand gelopen hobby, leer ik echt nog regelmatig dingen bij!)

Ik heb ook een foto -tje ingestuurd voor de actie van Veeteelt...haha ik heb echt zulke leuke foto's van de koeien ook


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:53

Spruit schreef:
Maranta, Hoeveel koeien melken jullie dan? Wij hebben Witte Oma ook vaker dan eens apart gehouden als er een koe tochtig was, en bij klauwbekappen gingen zij en nog 2 oudjes apart in een strohok, zodat ze of voor de meute aan of rustig als laatste bekapt konden worden. We zijn voorzichtig op ons porcelein :D Dat is één van de nadelen van de grup inderdaad, het 4 maanden aangebonden staan. (verder vind ik zelf de grup 1 vd mooiste systemen voor koeien :) )

25 maar :D en rond de 20 stuks jongvee.

Klauwbekapper komt hier alleen, wanneer het nodig is. De meeste hebben geeneens ervaring met een klauwbekapper. Er zijn er 3 die standaard elk jaar de klauwbekapper zien, ivm bij hun de klauwen niet mooi slijten en teveel doorgroeien.

De jonkies (melkvaarzen) bespringen oude Jenneke graag. Hebben het gewoon door dat ze zwakker is. Geloof dat ze ook al 10 of 11 is inmiddels.

We vergissen ons nog weleend in de leeftijden. Zo dachten we altijd oude Roosje, de oudste Roosje was. Maar toen ze van voorjaar helaas weg moest. Bleek dat grote Roosje, toch ouder was :')

Vind nog steeds jammer dat ze weg is, maar lopen en staan werd steeds moeizamer voor haar. En ze had hele moeilijke klauwen. En bij melken moest je er altijd bij blijven zitten. Melkstel lag gewoon op de grond, waardoor ie er telkens vanaf viel.

Maar het was zo'n lieve koe <3 Je kon er alles mee en ze vond ook alles prima. Je kon rustig op haar zitten als ze lag en de buurvrouw melken.

En dat vast staan in de winter, is in mijn ogen ook 1 van de weinige nadelen van een grupstal. Er heerst 's winters altijd een gemoedelijk sfeertje op stal. Zorgen er altijd voor dat de onzekere koeien niet naast een 'etterbak' staan.

Zodra het gras de juiste lengte heeft, gaan ze overdag naar buiten. En wanneer de eerste snee er af is, gaan ze dag en nacht. Vorig jaar gingen ze pas eind november weer op stal.

Ben nu al aan het praktiseren wat voor stal ik hierna wil. Potstal met voorgang spreekt mij tot nu toe het meeste aan. Maar eerst er voor sparen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:53

Sky_As schreef:
Super leuk topic weer, ik volg natuurlijk ook hier !

Jouw Insta is altijd zo mega interssant en leerzaam (en ondanks dat wij voortaan zelf ook bijna 40 koeien hebben > uit de hand gelopen hobby, leer ik echt nog regelmatig dingen bij!)

Ik heb ook een foto -tje ingestuurd voor de actie van Veeteelt...haha ik heb echt zulke leuke foto's van de koeien ook


[ [url=m/mVEbkm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die bovenste foto! Geweldig <3

Sky_As

Berichten: 4735
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:02

Zo leuk om jullie verhalen hier te lezen. Ik vind koeien echt geweldige beesten, en ook zo compleet anders dan paarden....daar kunnen paardenmensen zich niks bij voorstellen denk ik (en andersom ook niet, een koeienboer met een sensibele jazz is ook levensgevaarlijk...hihi)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:11

Sky_As schreef:
Zo leuk om jullie verhalen hier te lezen. Ik vind koeien echt geweldige beesten, en ook zo compleet anders dan paarden....daar kunnen paardenmensen zich niks bij voorstellen denk ik (en andersom ook niet, een koeienboer met een sensibele jazz is ook levensgevaarlijk...hihi)

Haha onze witte Coby veranderd in een sensibele Jazz, als ze de veearts ziet.

En na afkalveren, worden ze altijd eerst 3 dagen met de emmer gemolken. Maar als ze zo'n emmer ziet, nou dan heb je de poppen aan het dansen. Nu valt er gelukkig rekening mee te houden.

En als zij met de emmer gemolken moet worden, dan zorgen we ervoor dat ie uitzicht staat ipv dat de emmer aan de voorkant staat.

Onze Coby is volgens de richtlijnen ook veelste dik. Maar ze krijgt maar handjevol brok en voor de rest moet ze het doen van het gras. Maar zodra Coby mager word, dan is ze ziek.

Zo'n emmer dus :D
Afbeelding

Sastaic

Berichten: 1201
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:16

Ik heb bewondering voor de productie van jouw koeien, ondanks dat je volledig voor duurzaamheid zegt te gaan (en dat zie je ook terug aan de leeftijd van de koeien) en je ze niet hard bij voert, geven ze wel hard. Dan zou je zeggen dat de fokkerij erg goed in elkaar zit. En dan is dat weer extra knap dat je zoveel andere rassen erbij inkruist. Of is het zo dat de kruislingen wel aanzienlijk minder produceren dan de 100% holsteiners?

Hier met 180 koeien 1 100.000 liter koe B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:36

Relaxed, geen Tiktok. Koeien denken zo; Mijn kop past, dus de rest van mijn lijf ook :))

Lizy, HF = Holstein Frisian (Holstein), FH = Fries Hollands, MRIJ = Maas-Rijn-IJssel rund :D Hoe oud worden jullie schapen gemiddeld dan? Ik weet ook dat die namelijk een jaar of 15 kunnen worden.

Duran, dankjewel!

Sky_As, leuk om te lezen :D Welke van de twee foto's heb jij ingestuurd? De onderste is echt heel leuk :D

Maranta, Op een gegeven moment is het inderdaad gewoon op voor zo'n koe. Daarom, een koe weet heerlijk wie links en wie rechts van haar staat, hoeft haar voer niet met andere koeien te delen, hoeft nooit een rangorde gevecht aan te gaan.

Potstallen vind ik ook wel mooi, alleen hoor je zo vaak dat dat mis gaat met uierontstekingen helaas.

Sastiac, kruislingen geven vaak gemiddeld meer dan het gemiddelde van beide ouders. Dus de moeder geeft bv 8000kg melk, vader vererft 9000kg, dan verwacht je dat een nakomeling hiervan 8500kg melk gaat produceren. Heterosis zorgt er echter voor dat de nakomeling vaak 8700/8800 gaat produceren. Moet je daarna wel heen en weer kruisen met rassen, anders daalt de heterosis weer.
Melken jullie zelf HF? En een moet de eerste zijn :D

lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:51

Dank voor de uitleg Spruit.

Onze oudste is een jaar of 9. Maar momenteel is het gemiddelde dat ze er uit gaan denk ik 7. Ook wij moeten toch echt de overweging kosten/baten maken. We hebben de boerderij inclusief kudde bijna 2 jaar geleden overgenomen dus we hopen de algemene gezondheid van de kudde wel zover op te kunnen krikken dat de gemiddelde leeftijd omhoog kan zonder productie te verliezen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:54

Sky_As schreef:
Super leuk topic weer, ik volg natuurlijk ook hier !

Jouw Insta is altijd zo mega interssant en leerzaam (en ondanks dat wij voortaan zelf ook bijna 40 koeien hebben > uit de hand gelopen hobby, leer ik echt nog regelmatig dingen bij!)

Ik heb ook een foto -tje ingestuurd voor de actie van Veeteelt...haha ik heb echt zulke leuke foto's van de koeien ook


[ [url=m/mVEbkm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een prachtige foto's dit ! <3
Ik zeg inkaderen en aan de muur hangen ! :D

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:54

Wat een leuk en leerzaam topic.
De verhaaltjes zijn ook erg leuk om te lezen per koe!

Ik heb 6 jaar geleden een winter stage gelopen op een melkveebedrijf, ook mee melken enzo. Vond het echt heel erg leuk. En het leukste was natuurlijk de kalfjes melk geven :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 15:04

Spruit schreef:
Maranta, Op een gegeven moment is het inderdaad gewoon op voor zo'n koe. Daarom, een koe weet heerlijk wie links en wie rechts van haar staat, hoeft haar voer niet met andere koeien te delen, hoeft nooit een rangorde gevecht aan te gaan.

Potstallen vind ik ook wel mooi, alleen hoor je zo vaak dat dat mis gaat met uierontstekingen helaas.

Klopt helemaal. In het land hebben ze genoeg plek om de rangorde te bepalen. Stuk veiliger ook.

Die uieronstekingen zijn idd een nadeel. Juist omdat we er zo weinig last van hebben. Maar ik hoop dat ik nog een aantal jaar heb, om te bedenken wat voor stal geschikt is voor onze koeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 15:07

ApplePapple schreef:
Wat een leuk en leerzaam topic.
De verhaaltjes zijn ook erg leuk om te lezen per koe!

Ik heb 6 jaar geleden een winter stage gelopen op een melkveebedrijf, ook mee melken enzo. Vond het echt heel erg leuk. En het leukste was natuurlijk de kalfjes melk geven :o

Haha ik geniet elke dag weer van onze jonge grut. En elke bevalling, blijft spannend en bijzonder.

We verwachten nu pas in september weer kalfjes. Van Flekkie, grote Roosje en kleine Aggie

Dit is altijd zo'n blij ei <3

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-07-21 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Berichten: 4735
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 15:07

dank je, ik vond ze zelf ook erg leuk...haha

Wij hebben beide, dus koeien "vast" (dit doen we vooral met de wat wildere gevallen en de minder sociale) en wij hebben potstallen voor de rustige en sociale dieren. Dan kunnen ze bovenin op de roosters eten en onderin lekker in een groot strohok slapen en rusten, super mooi systeem en heeft ook zeker mijn voorkeur. Bij ons hebben sommige nog wel hoorns, dus die komen alleen in de potstal als ze echt sociaal zijn en proberen zo veel mogelijk vaste groepen daarin te houden.
Dit is voor ons het eerste jaar dat we een paar kalveren aan de emmer hebben gehad. Meestal blijven ze bij ons gewoon bij de koe lopen, maar hadden er dit jaar een aantal waarvan de koe het kalf niet accepteerde en een ander gaf weer te weinig melk etc. En ik begrijp nu wel steeds beter waarom grotere boeren ze aan de emmer zetten, want daar krijg je wel echt veel makkere kalven van, waar je later veel profijt van hebt.
(onze voorkeur gaat wel gewoon naar kalf bij de koe laten lopen, maar wij hebben dan natuurlijk ook een heel ander ras).

Ik vind jouw foto's en filmpjes altijd zo mooi en leerzaam. En jij laat ook mooi zien, hoe dat mensen die hun geld moeten "verdienen" met dieren, tegelijk ook echt wel hele grote dierenliefhebbers kunnen zijn.
Wij hebben een vleesras, maar ik durf echt heel hard te beweren, dat onze koeien het echt een heel stuk beter hebben dan het gemiddelde pensionpaard.

En ook leuk dat zelfs bij een redelijk groot bedrijf zoals bij jullie (waarschijnlijk de meeste) koeien ook echt een "eigen" naam hebben. De mensen die bij ons komen kijken zijn ook altijd zo verbaasd over dat iedere koe echt wel zijn eigen karakter heeft, veel mensen beseffen dat niet.

Ik kan in ieder geval iedereen aanraden om jouw account te volgen, echt zo leerzaam en leuk!

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 15:16

Ik geniet van je update! Die brede is echt een buffel zeg :o ! Fokken julie daar ook mee?

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:22

I love dit topic <3

Wij hebben 4 jaar geleden ons melkveebedrijf verkocht na bijna 25 jaar boeren. Wij waren 1 van de eersten die inkruisden met Fleckvieh.

Inmiddels verhuisd, alleen de koeien zijn gebleven :D Dexter Fleur met haar Jersey x Dexter kalf Rosalien en Fleckvieh Elsje met haar Fleckvieh kalf Elmi. De vaarsjes blijven en de stiertjes worden al vrij snel gecastreerd en met 1,5 á 2 jaar geslacht voor de eigen diepvries.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 16:29

Sky-as hebben jullie niet de mogelijkheid om de kalfjes extra aandacht te geven de eerste paar weken ondanks dat ze bij de moeder blijven. Ik zie hier bij de lammeren in ieder geval dat de 'zorgenkindjes' toch wel makker zijn en blijven dan de lammeren die van het eerste punt goed gaan en de perfecte moeder hebben. Simpelweg omdat die dus bijna niet in de hand komen. Weet niet of dat haalbaar is hoor. En het zal ook karakter afhankelijk natuurlijk. Het ene schaap hier kan ik in de wei aaien en de andere moet ik zelfs in een hok van 1,5 x 1,5 meter nog achteraan rennen.... :')