Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 136 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Uilen: veel mensen weten niet wat er s nachts vliegt

 
Profiel   

Kerkuil
[ img ]


Veel mensen hebben geen idee dat er in Nederland ook s nachts veel dieren leven.
Vooral rondom maneges vindt je vaak uilen: ze houden van laag grasland met veel muizen. En rondom paarden is veel voedsel voor muizen: hoofdvoedsel van uilen

Vannacht workshop nachtfotografie van mijn favoriete nachtdieren: uilen

Genoten van de uilen. 5 Ransuilen, 6 Kerkuilen en 1 Steenuil mogen fotograferen. En een Steenmarter in de boom, was ook heel speciaal.
Bedankt uilen voor het langs vliegen en poseren vannacht.
Al vlogen ook een aantal uilen te snel voorbij om te kunnen vast leggen.

Ransuil
[ img ]
Ransuil
[ img ]
Kerkuil
[ img ]
Keruil
[ img ]
Ransuil
[ img ]
Steenmarter
[ img ]
Steenuil
[ img ]


Laatst bijgewerkt door janouk op 16-10-21 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 20:41 



 
Profiel   

Geweldig. Ik heb serieus nog nooit een uil in het wild gezien en zou niet weten waar en vooral hoe ik ze kan vinden en spotten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 20:45 



 
Profiel   

Gaaf! Heb je ze gefotografeerd met een lamp of met flits of iets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 20:48 



 
Profiel   

Wat schitterend Janouk, mijn uilenfotografie gaat niet verder dan dit[ img ]


Laatst bijgewerkt door Rocamor op 16-10-21 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 20:53 



 
Profiel   

Het hangt van de omgeving af welke uilen je aan treft.

Als s nachts langs de weilanden rijdt, kijk dan op de paaltjes naast de weg.
Ransuilen jagen vanaf een half uur na zonsondergang. Kerkuilen beginnen later te jagen: rond 2 uur s nachts. Steenuiltjes en Kerkuilen leven dichtbij boerderijen, maneges: buitengebied met bomenrij en kort grasland.
Ze jagen vanaf een paaltje en scherenlaagover de weilanden. Steenuilen jagen ook overdag.

Bosuilen jagen snachts in het bosgebied. Die kiezen juist voor meer bosgbied. Deze hoor je s nachts ook veel meer.

Oehoes en velduilen heb je niet veel in Nederland. Oehoes leven op steenrichels en jagen in de bossen. Velduilen jagen veel overdag over weilanden en duinen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 20:53 



 
Profiel   

_Nelleke_ schreef
Gaaf! Heb je ze gefotografeerd met een lamp of met flits of iets?

Met de licht van de auto en flits. Ransuilen, Kerkuilrn en Steenuilen leven vlakbij mensen en gebouwen zijn gewend aan langsrijdende auto's met verlichting in denacht. Ze zitten op de paaltjes langs de weg.
Alle foto's zijn vanuit de auto gemaakt.


Laatst bijgewerkt door janouk op 16-10-21 21:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 20:54 



 

Ik dacht al, dat moet toch een topic van janouk zijn! Prachtige beesten zijn het. Ik vind steenuiltjes toch wel het allerleukst omdat ze zo lekker expressief zijn :D Maar die marter is inderdaad ook wel heel tof! Je hebt ze mooi vastgelegd :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 20:58 



 
Profiel   

Gaaf die uilen! Ik woon tegen de peel aan en hier hoor je de uilen heel goed 's nachts, zie ze alleen zelden. Ook vossen zitten hier in de buurt, die hoor je ook goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 20:58 



 
Profiel   

Wauw prachtige foto's!
Goh ik vergeet nooit een keer dat ik s'avonds laat naar mijn auto liep en boven mijn auto in de boom een wit gezicht mij aankeek. Ik was toen verslaafd aan Vampire Diaries en zat in het eerste seizoen. Gelukkig zag ik na een seconde dat het een uil was maar pfoe, op dat eerste moment... 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 20:58 



 
Profiel   

Wat een schitterende foto's _/-\o_
Ik wilde dat ik dat kon. Ik wordt bijna iedere dag ernstig gecontroleerd door een steenuiltje wanneer ik de stallen mest. Hij zit dan in de nok van de schuur naar beneden te kijken. Ik mag tegenwoordig wel terugkijken maar zodra ik hem probeer te fotograveren vliegt hij snel weg. Heb je ook het vrouwtje van een steenuil gezien? Die is een kop groter dan het mannetje, ik dacht dat we 2 verschillende uilen op stal hadden totdat ik ze beiden op een dag samen zag zitten.
We hebben ook al jaren een steenmarter in onze schuur maar tot nu toe hebben we hem nog maar 2x heel even gezien. Heb afgelopen week wel een "leuk" cadeau van hem in de waterbak van de paarden gevonden: een volledig leeggeten achtereind van een enorme rat, dus alleen een stuk vel, 2 achterpoten en een kale staart van zo'n centimeter doorsnede, waar het eind ook vanaf gegeten leek te zijn :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 21:02 



 
Profiel   

Prachtig <3!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 21:03 



 

Wij hadden tot februari 1 kerkuil in onze kalverstal en 1 kerkuil in de pinkenstal. Helaas vond ik na de vorst de kalverstal uil roerloos in het stro, helaas is ze vlak erna overleden. Heb er op mijn Insta-pagina een 8minuten durende IGTV filmpje van gemaakt. Hier laat ik ook zien hoe ik de uil seks op geslacht :D Ik heb haar ook gewogen, ze woog nog maar 200gr ipv 300 tot 400 -O-
Ze is opgezet en staat nu bij de ouders van een vriend van ons op de kast bij een rans- en een bosuil :)

Schitterende foto's, uilen zijn zo bijzonder :D


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-10-21 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 21:05 



 
Profiel   

In de boom achter mn huis zitten er altijd 6. Overdag lekker te tukken in de zon. Rond schemertijd vliegen ze uit.

Op deze (slechte kwaliteit) foto zitten er 5.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 21:06 



 
Profiel   

Heel soms vliegt er eentje vlak over mijn hoofd wanneer ik naar of van de paarden kom in het donker. Ik weet dat er een aantal in de buurt zitten maar het is elke keer een beetje schrikken. Je voelt de wind maar hoort ze niet, echt fascinerend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 21:08 



 
Profiel   

Hier 3 op een rij
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 21:09 



 
Profiel   

Wauw, wat een geweldige foto's!
Echt heel mooi gekiekt zeg!!

Steenuil vind echt zo'n gaaf beestje! Zo klein!
En bosuilen kunnen echt spooky geluiden maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 21:13 



 
Profiel   

Wauw wat mooi!
Bij ons op stal ‘woont’ sinds een paar weken een (grote) steenuil in de overdekte bak. Super leuk en gezellig vind ik! Poept alleen wel veel van zich af… :')
En bij ons in het bos zit op een vaste plek in een gat in een boom ook altijd een bosuil, erg leuk om te zien!

De steenuil in onze bak

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 21:13 



 
Profiel   

Heel mooi!

Wij hadden er inderdaad ook altijd wat rond de manege vliegen. Overdag zat er dan vaak een in de nok van de binnenbak. Bijna tam met al die lesjes die week na week vroegen ‘juf zit de uil nog in het dak???’ om vervolgens enthousiast te gaan kijken :+

Ik vind het hele indrukwekkende dieren, maar soms mogen ze wat minder herrie maken :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 21:25 



 
Profiel   

fjordjes schreef
Gaaf die uilen! Ik woon tegen de peel aan en hier hoor je de uilen heel goed 's nachts, zie ze alleen zelden. Ook vossen zitten hier in de buurt, die hoor je ook goed.


Wat voor geluid maakt een vos?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 21:28 



 
Profiel   

Nikass schreef
fjordjes schreef
Gaaf die uilen! Ik woon tegen de peel aan en hier hoor je de uilen heel goed 's nachts, zie ze alleen zelden. Ook vossen zitten hier in de buurt, die hoor je ook goed.


Wat voor geluid maakt een vos?


Alsof je een kind in nood hoort.

Als ze paren dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 21:37 



 
Profiel   

Nikass schreef
fjordjes schreef
Gaaf die uilen! Ik woon tegen de peel aan en hier hoor je de uilen heel goed 's nachts, zie ze alleen zelden. Ook vossen zitten hier in de buurt, die hoor je ook goed.


Wat voor geluid maakt een vos?



Sorry kon het niet laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 22:04 



 
Profiel   

Super leuk!

Bij ons op het erf wonen 2 steenuiltjes. En onder de kapschuur een koppel kerkuilen

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 22:54 



 
Profiel   

Wij hebben vrij veel uilen en vleermuizen in onze omgeving. erg leuk!

Maar, ik ben nu net thuis na een lange rit (van Delft naar Delfzijl) en zag onderweg een (rans)uil ietwat zigzaggend over de weg vliegen. Ik zag hem al van verre, en heb ook voor hem geremd, maar het leek wel of niemand anders hem zag. Het was een wonder dat het goed ging.

Juist in de schemering en 's nachts let ik altijd extra goed op dieren, en niet alleen vogels en wild, maar ook bijvoorbeeld katten, wezels, egels, ratten en muizen. Ik rijd liever niets dood.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 23:24 



 
Profiel   

Wauw mooi!

Onze buren hebben een steenuilenkast, hele jaar rond gezellige 'herrie' en vliegschouwspel.
Ze zijn zo gecamoufleerd dat ik soms geeneens in de gaten heb dat ze recht voor mn neus zitten :D er was een nestje dat gewoon tussen de opgestapelde pallets bleef zitten als ik er langs liep :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 07:51 



 
Profiel   

Super gaaf! Wij hebben een stukje natuur (nouwja miniatuur stukje) in de wijk en ik hoor ook veel uilen. Maar helaas nog niet het genoegen gehad ze te spotten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 07:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 136 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen