Uilen: veel mensen weten niet wat er s nachts vliegt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Uilen: veel mensen weten niet wat er s nachts vliegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 11:31

Hier hoor je al de hele "zomer" 's nachts enorm gekrijs. Denk ook uiltjes, maar nog niet kunnen zien.

tootje71

Berichten: 5099
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 13:36

Bloodymary schreef:
Hier hoor je al de hele "zomer" 's nachts enorm gekrijs. Denk ook uiltjes, maar nog niet kunnen zien.

Dat zullen zeker uilen zijn, wij zeggen altijd komt weer een heks voorbij vliegen :')

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 15:49

Bloodymary schreef:
c_alsemgeest schreef:
Wij hebben een kerkuil rondvliegen, die heel origineel in de kerk woont die omgebouwd is tot woonhuis hier in de wijk. Ook veel vleermuizen.

En dit is mijn grote vriend die vaak op bezoek komt.
Hij heeft onze tuinset uitgekozen als eetplek als hij wat gevangen heeft. Waardoor het er soms uit ziet als een crime scene uit csi als hij, de net wat te grote prooien, op de tafel op eet :')

[ [url=m/o49A3e.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NTgRWh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je dan een hele goede lens, of kun je heel dichtbij komen? Meestal zijn ze toch wel erg schichtig. Prachtig beest wel en prachtige foto's.


We kunnen heel dichtbij komen, hij komt zelfs erbij zitten als wij zelf in de tuin bezig zijn.
Wat op zich inderdaad best vreemd gedrag is voor een Sperwer. Ik heb ze nooit zo dichtbij mogen bewonderen.
Toen het zo heet was in de zomer heeft hij vaak bij ons gedronken, misschien zo wat meer aan ons gewend geraakt.
Hij is niet geringd, dus denk ik geen verleden als in bij mensen gehouden.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Uilen: veel mensen weten niet wat er s nachts vliegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 12:51

Hier idd ook een hoop herrie de hele nacht van de steenuilen, daar hebben we er best veel van om het huis heen. 1 zit bijna altijd op 1 van de schoorstenen dus denk dat daar een nest zit of heeft gezeten. Waarschijnlijk gaan we die schoorsteen niet gebruiken dus als het zo is zitten ze daar prima.
De vermoedelijke kerkuil heb ik al een tijdje niet gezien dus denk dat die het te druk vond worden met duiven in de schuur waar hij zat.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 13:51

de laatste tijd zijn de steenuilen ook weer flink vocaal :D
Kan er altijd van genieten, bij ons zit er dan 1 achter de kapschuur en bij de buurman een paar honderd meter verderop ook, en dan maar lawaaien naar elkaar :D


Afbeelding


Afbeelding

Miriam91

Berichten: 2840
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:44

Wij hebben vanochtend een jong kerkuiltje uitgezet gekregen door de uilenvereniging. Nu hopen dat hij wil blijven!

Afbeelding

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 09:56

Uilen zijn zo gaaf :D. Ik woon dan niet in Nederland maar heb hier een Sneeuwuil mogen spotten echt een machtig imposant dier!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 10:05

Afgelopen nacht hier waar ik overnacht heb een uilen concert, nog nooit zoveel gehoord. Ik hoorde vier verschillende soorten door elkaar <3

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 12:09

Miriam91 schreef:
Wij hebben vanochtend een jong kerkuiltje uitgezet gekregen door de uilenvereniging. Nu hopen dat hij wil blijven!

[ [url=m/KWM24z.jpg]Afbeelding[/url] ]



Is een hele bleke, mooi!
De onze zijn een heel stuk donkerder.

Zoolgangster

Berichten: 9599
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Uilen: veel mensen weten niet wat er s nachts vliegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 13:52

Mooi topic! Ik heb een tijd terug in de avondschemering gezien hoe een uil totaal geruisloos op een vleermuis dook, heel bijzonder om te zien! Het gebeurde zó snel en het was al vrij donker, waardoor ik niet kan zeggen om welke soort het ging.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Uilen: veel mensen weten niet wat er s nachts vliegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-23 14:20

Waarom hoor ik de bosuilen in deze periode ook weer af en toe?
Ik heb geen verstand van uilen maar dacht dat vogels alleen in het voorjaar, wanneer ze op zoek zijn naar een partner of waneer de jonge vogeltjes uitvliegen, geluid maakten.