Onze koeien in de ochtendzon II

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20543
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 22:06

ja, daar kijken we zeker naar. Er is nog niet zoveel keus in MA stieren. En we willen ook een pinkenstier gebruiken

different1
Berichten: 3641
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 08:58

Geweldige foto's, en mooie verhalen <3
Wij staan ook bij een boer, voorheen geiten en landbouw, later overgegaan naar vleeskoeien (blondes).
Toen wij op stal kwamen had hij nog een stuk of 50 koeien inclusief 2 stieren.
Door de jaren heen helaas afgebouwd naar enkel wat jongvee.
Vind ik jammer, hielp graag met de geboortes maar de beste man is al halverwege de 70.
De stieren mis ik niet _O- wát een bakbeesten waren dat!
Nu help ik alleen nog wanneer het spul naar de wei moet, en weer terug naar stal voor de winter.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 10:00

Mooie foto's!! Ik zou er zo 1 aan de muur hangen thuis! :D

Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:32

Kinke, dat is ook zo. En een beetje zonde om MA met een ander vleesras in te kruisen aangezien er zo weinig zijn.

Different, wat leuk! Geboortes zijn bijna altijd mooi om mee te maken inderdaad! Ik deel je mening wat stieren betreft, al is onze oudste stier nu ruim een jaar en gaat tegen 2j oud weg. De jongste stier is nu 5 maanden, die is nog wel vertrouwd :))

Gitana, Dankjewel <3

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:16

Mooie foto’s en wat vertel je mooi!!

Verschrikkelijk irritant altijd he dat die rotzakken onkruid zijn en je lievelingsdames altijd wat overkomt.
Zo is mijn lievelingetje 2 weken terug ingeslapen na een stom ongeluk in het land ;(
Mijn andere vriendin, 1e kalfs wil maar niet dragen…

Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 20:04

Balko, Dankjewel! En erg herkenbaar helaas..

Onze Bep heeft ook gekalfd vorige week, een klein koetje!
Afbeelding
Rechterkoe is Bep, die molk ik de eerste dagen met de minimelker. Kon zij mooi in het strohok blijven. Kalf dronk na de eerste twee flessen zelf bij de koe. Koe links liep bij ze in het strohok omdat we ruimte nodig hadden bij de droge koeien, en deze koe is een schatje. We wilden geen 'hufter' bij Bep in het hok.

Afbeelding
SHE'S SO CUTE <3

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 20:33

wat een mooi topic!

te zien aan de melkgift zorgen jullie heel goed voor ze, koeien doen ruilhandel wat je ze geeft krijg je terug! Super leuk en mooi om te zien hoe jullie bezig zijn. En heel mooi kalf hierboven

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 20:38

Wat een mooie koeien, @Spruit!

Zo lekker in het vlees ook, niet van die magere kapstokken!

Echt prachtig!

Siggislief

Berichten: 14016
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 21:42

Wat een knap kind! <3

En altijd fijn om geen terror koe er bij in het stro hok te hebben. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:52

Omdat het nu zo warm is blijven de koeien overdag binnen en gaan er 's avonds uit. Even een rondje gemaakt tussen de koeien in de avondzon :D

Afbeelding
2741, een koe die maar 3 ipv 4 spenen heeft. Ze was 3 maanden vers als eerstekalfs toen ze 's ochtends de melkput binnenkwam met een speen die nog maar aan een velletje hing.. Gelukkig is het gat volledig gesloten, waardoor er nu geen zooi in- of uit kan. Als ze tegen het kalven aan zit hangt er een uier onder waar je u tegen zegt, maar na 2 weken begint het lijf de melk weer op te ruimen uit dat kwartier en is het alleen nog maar een zakje :P

Afbeelding
Bep :+: Ze doet het goed! Melkcontrole afgelopen zondag-maandag gaf ze 34,4kg melk op 12 dagen vers:D Zoals onze melker zegt; het lijkt alsof die koe aan haar tweede jeugd begint. Tijdens melkmonsteren nemen we van een avond- en ochtendmelking een melkmonster, schrijven de liters op en worden de monsters op o.a. %vet, %eiwit en celgetal gecontroleerd. Celgetal is het aantal witte bloedcellen per ml melk die gevonden wordt. Hoe lager hoe beter. Hoog celgetal kan aangeven dat er een (sub)klinische uierontsteking is, maar dit hoeft niet het geval te zijn.

Afbeelding
Ik noem mijn favoriet 2561 vaak Koningin, maar eigenlijk is deze koe, 2421, de echte koningin van stal! Ze is nu 10j oud, heeft in minder dan 2500 dagen aan de melk al ruim 90.000kg melk geproduceerd! Is nu drachtig van MVP, hopen op een koekalf van dit kanon :)

Afbeelding
Twee van onze 6mnd oude pinkjes die we gisteren naar buiten hebben gedaan.
Links Angelo x Assay x Prince (25% Brown Swiss)
Rechts Simbaboy x Assay x Lonar (75% Brown Swiss). Is een kleindochter van 2421, de koe hierboven.
In het strohok zochten ze elkaar niet veel op, maar nu wijken ze niet van elkaars zijde

Kinke

Berichten: 20543
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:33

Spruit, jullie koeien zien er super uit!
Die foto van Bep....echt geweldig :D

prompter

Berichten: 11157
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 07:36

Ze zien er super uit! Hadden ze last van de warmte of viel het binnen mee?

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:24

Ohww n Brownie <3, ik wil er ook een maar krijg het er nog niet door. Moet de inseminator maar keer lief aankijken hahaha.
Wij hebben nu wel INRA’s ook erg leuk

OleJon
Berichten: 2505
Geregistreerd: 04-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 19:51

Prachtige foto's met mooie tevreden koeien

Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:17

Kinke, Bep is toch echt wel een grappig karakter :)) En dankje!

Prompter, Ze hadden wel wat last van de warmte, maar binnen was het nog altijd koeler dan buiten gelukkig. 's nachts hebben ze ook gebunkerd joh :=

Balko, gewoon doen! Assay, Cadence en Simbaboy hebben hele leuke dieren opgeleverd :j We hebben ook nog een Solaris, maar mijn mening over haar is neutraal :P Ik heb net haar lijst bekeken, en qua melkproductie/gehaltes zit ze ook heel gemiddeld bij ons in de kudde. INRA's zijn ook mooi, maar niet om te melken :P (voor meelezers, INRA is een 'nieuw' vleesras met een mooie kleur. Vandaar dat je de nakomelingen niet gaat melken :P )

OleJon, Dankje!

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:53

Wat heerlijk en mooie fotos! *\o/*

Onze buurman heeft koeien. Soms logeren er een stel van zijn kalveren (van ruim half jaar oud) op onze wei om het gras kort te wieken, en voor de gezelligheid :D wat zijn het toch leuke dieren! Ik noem ze onze pleegkalveren :P

In de zomer gaan zijn koeien doorgaans snachts de wei op waardoor de weides overdag leeg zijn. Jammer voor ons uitzicht maar voor de koeien beter. Met de hete zon willen ze maar al te graag naar binnen en staan ze voor het hek te drammen.

Helaas heeft hij steeds minder koeien ;( (vanwege zn aankomende pensioen en gebrek aan opvolging dankzij alle regels)

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:57

Spruit schreef:
Kinke, Bep is toch echt wel een grappig karakter :)) En dankje!

Prompter, Ze hadden wel wat last van de warmte, maar binnen was het nog altijd koeler dan buiten gelukkig. 's nachts hebben ze ook gebunkerd joh :=

Balko, gewoon doen! Assay, Cadence en Simbaboy hebben hele leuke dieren opgeleverd :j We hebben ook nog een Solaris, maar mijn mening over haar is neutraal :P Ik heb net haar lijst bekeken, en qua melkproductie/gehaltes zit ze ook heel gemiddeld bij ons in de kudde. INRA's zijn ook mooi, maar niet om te melken :P (voor meelezers, INRA is een 'nieuw' vleesras met een mooie kleur. Vandaar dat je de nakomelingen niet gaat melken :P )

OleJon, Dankje!


Ohja goede ondertiteling ;).
Wij hebben die ipv de blauwe, we houden er af en toe eentje voor onszelf aan :).
Maar INRA toch stuk meer afkalfgemak.

Maar mijn man blijft erg stellig bij zijn Holstein. Hebben nog een enkele MRIJ lopen maar die gaan er ook allemaal uit.
Ik wil graag een paar vreemde eenden ertussen haha. Vind ik zo mooi!

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 09:37

Ik hou van aparte kleuren, zijn dan vaak Brown swiss of jersey of kruisingen daarmee. Zit hier aardig tussen de koeien en ons bedrijf zit ook gevestigd nu nog bij een melkveebedrijf

Mijn man heeft heel wat jaren koeien gevoerd met zijn zelfrijdende voermengwagen en doet nu nog rantsoen berekening en verkoop van vloeibare mineralen op het drinkwater

Anoniem

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 22:08

MissYvette4you, Wat leuk, pleegkalveren :P En inderdaad, hier stonden de koeien op de hete dagen ook niet voor de deur te wachten tot ze naar buiten mochten, die vonden het prima in de stal. Wat jammer dat er geen opvolging is..

Balko, dat doen wij met Angus-kruisingen :D Er is geen lekkerder vlees dan eigen vlees :) Moet ik je een paar lijsten opsturen van hoe de BS-kruisingen het hier doen? :P Die komen er goed mee en 1 van onze best koeien is zelf een BS kruising :D

TrustHim, Bij mijn schoonouders lopen bv koeien met een brindle-kleuring, ook erg bijzonder! Leuke baan van je man :D

_Mir
Berichten: 1361
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 22:24

Leuk en waar zijn de kalfjes?

prompter

Berichten: 11157
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 22:40

Nou hier toch een paar koeienkenners zitten: zijn er nog witrikken in Nederland? Ik weet dat het niet het meest productieve soort is, maar het is echt zo'n oud Hollandse kleursoort :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:03

Mir, tot 2 dagen bij moeders in het afkalfhok, daarna ruim 2 weken in een iglo, daarna in groepshokken in onze kalverstal. Een stal waar dieren van 2d tot 6 maanden zitten :)

Prompter, 'de' witrik bestaat niet meer als ras (nouja, meer type). Tegenwoordig zijn het Holsteins met de aftekening. En vokgens mij is de aftekening sporadisch bij MRIJ te vinden. Maar wij hebben 3 witrikken in de stal!
Hier 1 van de 3, op de foto nog eerstekalfs. :D Zij is een Murphy, nu tweedekalfs. Laatste kalf was helaas een stiertje (en geen witrik);
Afbeelding
Afbeelding

prompter

Berichten: 11157
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:05

Dankjewel Spruit, ik vind dat zo'n mooie kleurslag!

ruitje

Berichten: 12333
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Onze koeien in de ochtendzon II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 10:55

Onwijs leuk topic, met veel plezier gelezen :)

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:08

Spruit schreef:
MissYvette4you, Wat leuk, pleegkalveren :P En inderdaad, hier stonden de koeien op de hete dagen ook niet voor de deur te wachten tot ze naar buiten mochten, die vonden het prima in de stal. Wat jammer dat er geen opvolging is..

Balko, dat doen wij met Angus-kruisingen :D Er is geen lekkerder vlees dan eigen vlees :) Moet ik je een paar lijsten opsturen van hoe de BS-kruisingen het hier doen? :P Die komen er goed mee en 1 van onze best koeien is zelf een BS kruising :D

TrustHim, Bij mijn schoonouders lopen bv koeien met een brindle-kleuring, ook erg bijzonder! Leuke baan van je man :D


Ben aan het kijken naar BS embryo’s *\o/*. Ik mag hahahahaha. Leuk voor de meiden, zet ik ze apart zodat ze ermee kunnen wandelen en knuffelen <3.