Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 21:57

Ben in het begin van de regels geweest zo heb ik het ook geleerd van mijn opa. Gewoon gelijk vanaf het begin regels geeft duidelijkheid voor de hond. Maar ook aan het uitproberen aftasten geweest. Wat gebeurt als ik dit en dit toe laat. Al snel was het 1 vinger, maar hij pakte de hele hand en ging doen wat hij zelf wilde ongeacht wat ik zei. Boos worden is stem verheffen en andere toon.

Af op zijn plaats mag in de woonkamer, bed slaapkamer (tenzij ik naar bed ga) en de bench slaapkamer (ga niet echt controleren waar hij lig). Hij mag trouwens wel op de andere bank liggen die staat er toch voor de sier. In het begin de eerste nachten heeft hij wel op bed geslapen. Had heel veel behoefte in contact. Heb alleen toen heel weinig geslapen zelf. Eerst nachten ben ik gewoon uit gaan laten als ik wakker was (om de 4/5 uur of als hij het aangaf). Trouwens geen enkele keer een ongeluk gehad dus wat dat betreft topper. Moet hij heel erg (diarree of wat anders dan geef hij het ook aan).

Spelen doet hij nog niet echt. Gok dat het nooit gedaan is. Ben hier nu wel een beetje mee bezig, maar is nog echt leer fase. Spelen is belangrijk heb ook geleerd voor leeg maken kopje. Gok ook dat hij nog nooit speelgoed gehad heeft. Hij heeft een nylabone waar nu de eerste knaag sporen op zitten (pup variant).

Zit pak ik enkele keer mee vind het belangrijker dat hij gewoon even wachten met oversteken tot ik het zeg. Heb nu al een paar keer gehad dat mensen niet stoppen, maar gewoon knetterhard doorrijden bij zebrapad. Voor nu als hij het uit zijn eigen doet gelijk proberen commando aan te plakken. Af en blij gebruik ik voor nu alleen in huis. Ook om aan te geven dat het tijd is voor het pakken van rust. Doe je dit niet blijf hij druk doen.

Trekken heb ik niet echt super hoeven corrigeren. Kunnen nu ook stukje rennen zonder dat ik mijn nek breek over hem en dat vind hij leuk en verander dan in een stuiterbal. En ja dan trek hij soms iets wordt ik niet boos op. Gewoon samen even maf doen. Jammer dat hardlopen voor mij geen optie is en moet er ook mee opletten vanwege de slijtage in mijn nek.

Heb trouwens nu het idee dat hij nu ook echt spieren aan het opbouwen is. Hij krijg op het moment 600 gram per dag (vlees). En heb altijd brokjes (=snoepjes voor hem) bij mij. Snuitje vind hij nu heel leuk trouwens (iets te leuk). :')

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 23:34

Als je al aan een muilkorf moet, koop dan ook alsjeblieft een fatsoenlijke muilkorf die je goed in kleine stapjes positief aanleert. Je wilt te snel te veel. Met een snuitje kan hij niet hijgen, drinken, niks. Ik ben sowieso geen voorstander van de muilkorf zonder toezicht om laten, maar een snuitje al helemaal niet. Dat is dierenmishandeling (om de eerder genoemde beperkingen).

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 00:17

Drinken kan wel en brokje aannemen ook. Hebben we al getest. Dat niet kunnen hijgen vind ik ook een nadeel, maar hij kan dan koelere plekken opzoeken in huis.

Dit werd aangeraden door dierenspeciaalzaak ga er vanuit dat ze wel weten wat ze aanraden. Ben helemaal geen voorstander ervan en vind het ondingen net zoals Bench. Maar Bench is nu wel zijn veilige haven en hij vind het nu ook heerlijk om zelf zich erin terug te trekken. Snuitje zou ik ook alleen echt gebruiken als het echt niet anders kan.

Heb ook al zitten verzinnen of ik niet gaaspaneel in de deuropening van schuifdeur tussen woonkamer en slaapkamer te doen. Katten kunnen niet bij hem en hij kan niet bij de katten. Ben alleen bang dat hij deze net zo behandel als de Bench.

Heb helaas wat afspraken kaakchirurg en tandarts staan en durf het gewoon niet aan om voor langere tijd alleen te laten met de katten zeker nu de jongste steeds brutaler word. Heb die ook al een preek gegeven dat ze het niet moet doen, maar katten zijn helaas geen honden. Even katten in 1 kamer gaat ook niet altijd lukken gezien de oudste niet even zomaar kan pakken zonder open te liggen.

En anders toch maar risico nemen dat bovenbuurvrouw weer gaat klagen met risico dat hond weg gehaald word. Opsluiten tussenhal wat ook de veiligste plek is vanwege zijn blind zijn vind ik ook niks gezien die bloedheet word. Kan er drinken neerzetten, maar dat loop hij gewoon omver. Dus ja wat is wijsheid.

Gaaspaneel is 180x90 en pas precies voor balkondeur om jongste kat binnen te houden in de zomer maanden. Die is iets te avontuurlijk aangelegd.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 00:34

Is er niet iemand die een paar uurtjes kan oppassen als je alleen weg moet?

_Christina

Berichten: 1490
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 01:04

Marcella schreef:
Drinken kan wel en brokje aannemen ook. Hebben we al getest. Dat niet kunnen hijgen vind ik ook een nadeel, maar hij kan dan koelere plekken opzoeken in huis.

Dit werd aangeraden door dierenspeciaalzaak ga er vanuit dat ze wel weten wat ze aanraden. Ben helemaal geen voorstander ervan en vind het ondingen net zoals Bench. Maar Bench is nu wel zijn veilige haven en hij vind het nu ook heerlijk om zelf zich erin terug te trekken. Snuitje zou ik ook alleen echt gebruiken als het echt niet anders kan.

Dierenspeciaalzaken zijn niet heilig en hebben ook niet altijd verstand van zaken. Er zijn degelijke muilkorven, ook voor windhonden. Dus kiezen voor een snuitje waarbij je een hond een of meerdere basic behoeften ontzegt is bizar.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 01:10

Nee helaas niet. Al zijn er wel steeds meer senioren die hem heel lief vinden. Zou hem alleen nooit zomaar achter laten bij een ouder iemand. Aangezien hij behoorlijk druk kan doen springen.

Ouders vinden huisdieren zo wie 10x niks. Broer geen contact mee.

Ben trouwens bang dat iemand anders niet gaat werken, want hij hangt heel erg aan mij.

Heb ook al geprobeerd of er geen uitzondering gemaakt mocht worden, maar nee was ook niet mogelijk. Ook al zitten denken om mee te nemen in de auto. In de auto laten even aanmelden en zeggen dat ik bij de hond ben. Was ook geen mogelijkheid. Ben ook bang dat hij zich bezeerd in de auto.

Weet wel dat als het volgende keer ook weer zo lang uitloop dat ik heel simpel ga zeggen sorry moet naar de hond.

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 01:48

Dierenspeciaalzaken hebben over het algemeen niet veel diepgaande kennis hoor, dus zou daar weinig van aannemen.

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 07:16

Maar hoe wil je dat doen als je ooit terug gaat werken?

Zorg aub voor een gewone muikorf ipv een snuitje. Het beperkt een hond enorm en dat is zielig, zeker voor een blinde hond. De overgang van 24/7 buiten naar een appartement waar niet geblaft mag worden is wel erg groot en het zou dan ook aangeraden zijn om de hond wat tijd te gunnen. Kijk ook even op Pawshake oid voor een oppas. De hond hangt aan jou maar waarschijnlijk als je weg bent en er komt iemand anders zal die daar niet om malen

Ik heb zo mijn twijfels of het wel verstandig vqn je was om deze hond in huis te nemen, zeker met je eigen fysieke uitdagingen die ik zo over Bokt lees.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 09:47

Dat is inderdaad een ding. Heb Uwv ook al gevraagd hoe ze met reïntegratie willen gaan voorkomen dat ik corona krijg. Laatste keer is het wel dat ik er goed uitgekomen ben. Maar volgende keer zou heel goed kunnen dat ik minder gelukkig ben. Maar dat wisten ze nog niet en zou wel meevallen.

Ik niet meer terug aan het werk in de beveiliging. Volgende week klaar zitten voor het Stapp budget en dan hopelijk beginnen aan opleiding financiële administratief assistente.

Fysio en die van de longfunctie vonden het wel super.

Trouwens bij de dierenspeciaalzaak wel al aangegeven dat mocht er iemand een herplaatser zoeken dat hij eventueel beschikbaar is. Maar heb dit nog nergens officieel omdat ik hem gewoon ook een eerlijke kans geven.

Britta31

Berichten: 13143
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:06

Hoe lang hen je hem nu?

sasja0705
Berichten: 1979
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:53

Zoals al benoemd, dierenwinkels hebben vaak minder verstand van zaken... want moeten verkopen.
Toen ik laatst op zoek was na egelhuisjes... in drie verschillende winkel(-ketens)hebben ze die ach zo decoratieve rietenhuisjes. En laat die nu funest zijn voor een egel in winterslaap.
Dat gezegd hebbende, is jouw kennelijk niet verteld dat snuitjes akelijle zweren en wondjes op de huid (juist bij honden met een dunne huid zoals windhonden) kunnen geven - en daarvoor moet je ze niet eens lang aan een stuk dragen..
Het zijn ook ondingen en alleen geschikt als je kort wilt voorkomen dat een hond kan bijten, zoals bvb bij de dierenarts.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 11:22

Is ook alleen voor kort gebruik bedoelt en geen uren. Doe volgende week donderdag wel opsluiten in tussenhal. Dan maar herrie gooi er de Kong gevuld bij en hopelijk leid dit genoeg af.

Moet dan intake kaakchirurg.

3,5 Week en hij zit zeker niet op de schopstoel. Wil misschien kijken om hartfilmpje te laten maken. Als er toch mogelijk hartfalen is kan dat ook onzekerheid geven.

Britta31

Berichten: 13143
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 11:26

Heb je er wel goed over nagedacht voordat je hem overnam?Welk ras enz.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 11:31

Ja.

Eerst pas na een week gereageerd en goed over nagedacht. Toen eerst 1x langs geweest om kennis te maken. En pas na een week besloten om op te halen. Wat ook uiteindelijke dik 1,5 week geduurd heeft. Dus is niet een beslissing zo ineens geweest.

Warboel
Berichten: 14685
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:48


Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 01:29

Fancy zo een. Hebben ze die in nog meer knicky kleuren. O:)

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Tabo windhond (of whippet kruising wat dan ook).

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 09:15

Is het überhaupt verstandig om 3 katten én een hond in een flat bij elkaar te proppen? Zeker een herplaatsen met zo te horen nog genoeg uitdaging.

Ik heb zelf een groot appartement (90m2) maar geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Voor je katten is dit toch ook niet fijn?

Zoolgangster

Berichten: 9597
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 17:18

Little_Gift schreef:
100% blind en toch achter de katten aan... Bijzonder...


Typisch gedrag voor een kruising (lurcher) die gedaan is om mee te jagen/ stropen. Denderen overal dwars doorheen om alles wat beweegt te vangen.Verbaast me dus niet, wel knap voor een 'blinde' hond. Vermoedelijk zit er een ras doorheen dat de neus meer gebruikt.
Ik hoop dat je katten niet in de problemen komen...dit is er niet uit te trainen, je kunt het uiteraard wel proberen...geen enkele garantie dat het lukt.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 22:27

Echt 100% jagen is het volgens mij ook weer niet. Anders was mijn oudste kat er al niet meer geweest. Jacht is zijn staart stilstaande antenne. Met de katten propeller kont/staart. Buiten reageer hij trouwens niet of zelden op katten had laatst een kat die ons achterna kwam. Even kijken propeller kont en zucht en liep weer verder.

De buurt egel weet hij wel iedere keer te vinden en aan te wijzen.

Neus gebruik is matig in huis in ieder geval, want hij heeft best wat moeite om alle brokjes die ik soms strooi te vinden.

Na gisteren vraag ik mij ook wel af of ik wel bezorgd moet zijn om de veiligheid van de katten. Gisteren had ik er geen erg in dat de jongste richting slaapkamer/wc gegaan was. Staat Tabo ineens op en loop rustig slaapkamer en dan wc in (staat ook een waterbak). Eh ik kon daarna witte plukken Tabo haar opruimen. Hij was er zelf flink aangeslagen van dat hij zich direct naar zijn plaats liet sturen. Heb Alexia maar even op haar kop gegeven en op haar gemopperd (zover als dat kan).

Beide zijn ongeschonden gelukkig.

En hij reageer nu nog minder op de katten (zeer zelden tot niet meer). Vuurwerk is een grotere ergernis nu.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 29-10-22 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 22:42

Zou het gedrag niet ook deels door zijn slechte zicht kunnen komen? In geval van je katten een soort schrikreactie (er plofte iets vlak naast hem neer, hij kan niet goed zien wat het was want hij ziet wellicht alleen maar een vlek, hij gaat op onderzoek uit en het blijkt een kat te zijn en voor hij het wist had hij een snauw te pakken?).
Maar ook het zoeken van de snoepjes, zou hij wellicht voorzichtig zijn daarmee omdat hij niet goed kan zien, bang om zich ergens tegen te stoten ofzo. Misschien ruikt het in de buurt van waar de snoepjes liggen óók naar kat, hij heeft geleerd dat je katten hem af kunnen snauwen, misschien vind hij alles bij elkaar allemaal nog wat spannend? Bang om bij het zoeken van het snoep om een kat tegen te komen, bang dat iemand (een kat of jij) dan boos op hem wordt? Misschien bang om besprongen te worden door iets of iemand, je had het er over dat hij bij zijn vorige eigenaren ook wel eens gepakt was door hun andere hond, wellicht dat dat ook om eten ging of dat hij daar een link mee heeft gelegd ofzo dat hij dat wat eng vind.

Ik roep maar wat dingen die in mij op komen overigens, ik vind dierengedrag altijd gewoon boeiend, ik kan eeuwig fantaseren wat er in die koppies om zou kunnen gaan :+

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-22 22:50

Denk inderdaad schrik reactie door slecht zicht. Heb al verschillende keren gehad dat zolang kat stil (niet blazen/springen) zit hij het soms nergens op reageer.

Zodra hij te dichtbij kom gaan de katten blazen. En dan reageer hij.

Klopt die teef pakte hem vaak met eten van wat ik begreep. Heb het zelf niet gezien.

Hij is totaal niet voorzichtig met zichzelf. :=

Telpeva schreef:
Ik roep maar wat dingen die in mij op komen overigens, ik vind dierengedrag altijd gewoon boeiend, ik kan eeuwig fantaseren wat er in die koppies om zou kunnen gaan :+

Vind ik ook. :j

Pikeur

Berichten: 6306
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 07:16

Berdien schreef:
Is het überhaupt verstandig om 3 katten én een hond in een flat bij elkaar te proppen? Zeker een herplaatsen met zo te horen nog genoeg uitdaging.

Ik heb zelf een groot appartement (90m2) maar geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Voor je katten is dit toch ook niet fijn?

Inderdaad... je zegt het in de openingspost alsof het een slechte zaak is als een hond buiten leeft maar sommige honden zijn het zo gewend en nu zit ze precies in de tegenovergestelde situatie en ook nog eens met een snuitje om. Ik vind dat je erg heftig/sarcastisch reageert hier op mensen die wat anders zeggen dan jij denkt maar ik denk dat je toch nog eens kritisch je eigen situatie door moet nemen voor deze hond.

Zoolgangster

Berichten: 9597
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 10:04

Berdien schreef:
Is het überhaupt verstandig om 3 katten én een hond in een flat bij elkaar te proppen? Zeker een herplaatsen met zo te horen nog genoeg uitdaging.

Ik heb zelf een groot appartement (90m2) maar geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Voor je katten is dit toch ook niet fijn?

Dat ook nog. Bepaald niet ideaal, nee.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 10:21

Ben ook wel blij met de moestuin en die is toch bijna leeg en afgezet. Als hij mee kan dan gaat hij ook gewoon mee iedere dag. Alleen bij slecht weer blijf hij thuis en dan wandelen we gewoon grotere afstanden.

Ben bezig met ander huis, maar dat valt vies tegen. Zeker ook omdat ik terug naar Alblasserdam wil waar ik ook mijn moestuin heb.

De katten zijn het huis weer aan het overnemen. :')

En wil gaan kijken of Tabo niet kan helpen spitten. Voel hij zich ook nog nuttig. Maar de kruiden en gras worden al regelmatig gesnoeid. :')

Binnenkort wat kippen slachten dan hou ik de hartjes, levers en nekken voor de hond. En misschien dat ik ook wat gaat plukken voor het velletje en drogen zodat hij daarop kan knagen.

Trouwens als ik met kippenhok klaar ben mag hij loslopen.

Marcella

Berichten: 36724
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-22 13:13

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
En verse kippenpoten moet meneer niet. Ga ze denk ik maar in de droogmachine gooien en dan weer proberen.