En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11344
Geregistreerd: 06-01-15

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 18:55

Oh, veel sterkte! 15 is een mooie leeftijd, maar dus ook veel jaren samen.

Gelukkig blijft Maurice het goed doen.

musiqolog
Berichten: 3361
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:59

En? Loop(vogel)t hij alweer buiten? Of binnen zonder lamp?

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 15:08

Binnen zonder lamp :D (en happy birthday!)

@Lukasje: bedankt, we missen hem heel erg.


Plan "Herenig-Maurice-en-Antoine" kan langzaam in gang gezet worden denk ik. Ik ga de schuilstal proberen afsluiten met kippendraad (van dat stevige groene gaas) en prikpalen en een poortje creëren. Evt mét warmtelamp met lange verlengkabels indien nodig. Bedoeling is deze week de kippendraad constructie te maken.

En dan mijn volgende 'probleem'. Hoé krijg ik Maurice terug in de wei?? De heenweg was simpel, opgevouwen in een kartonnen doos, maar nu hij zich terug beter voelt, no way dat ik hem nog die doos in krijg.. we moeten het denk ik dus lopend gaan aanpakken. De afstand om te overbruggen is ongeveer 100 meter: onze voordeur uit, de dreef door (ene kant tuin/bos, andere kant weiland dus zeer uitnodigend om weg te lopen) en dan zo hop de wei in.

Geniale transport ideeën zijn welkom :D

Rocamor

Berichten: 10958
Geregistreerd: 21-11-02

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:09

Hondenkarretje?

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:13

Iemand die voor je uit loopt met een bak nandoelekkers?

snorkel1986

Berichten: 3041
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:20

Er achterlopen/ schuin naast vast bij de vleugels en sturen... of achter en dan tillen aan de vleugels ( zeg maar kantelen zo dat hij van je af trapt..) maar voor beide succes en geluk.. ze zijn niu eenmaal niet handig hanteerbaar
Of deur uit trailer in ( of groot houten krat en rijden/ tillen maar)
Vergis je niet in de kracht van de vogel en hun scherpe nagels

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:22

Een grote hondenbench neerzetten met eten erin, net zoals een vangkooi voor katten. Daar zn eten in zetten en als hij dat gewend is deurtje dichtdoen?

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:43

Als je een zak over zijn kop doet, zou hij zich dan laten leiden misschien...?

In een dwangbuisje anders...? :=

pillow
Berichten: 7843
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 15:58

pmarena schreef:
Als je een zak over zijn kop doet, zou hij zich dan laten leiden misschien...?

In een dwangbuisje anders...? :=

Ik zou ook zeggen een sok om de kop en dan met z'n tweeën elk aan een kant vooruit sturen.

tamary

Berichten: 29228
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:03

Sok over de kop en of lopen of weer in doos. Lopen met sok kan erg lastig zijn, want zie niets dus durf niet te lopen. In doos maakt het niet meteen uit of die sok af gaat ook en sok afkrijgen is ook een te verwachten reactie.

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 16:18

Bedankt voor het meedenken!

Terug in de doos is denk ik echt niet mogelijk. Het is een lage doos dus moest hem de vorige x serieus opvouwen, dat ging omdat hij ziek was. Nu gaat hij zich te hevig verzetten vrees ik.

Zelfde met in een bench, dat kan ik zeker proberen! Ben enkel wat bang dat hij zich zodanig verzet dat hij echt poten gaat breken. Hondenbench heb ik dus ga het zeker overwegen.

Al lopend lijkt me de meest veilige optie, zolang hij er niet tussenuit piept het (niet afgesloten) weiland op. Die sok over de kop is wellicht wel een idee..

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:26

Een sok over de kop en een flink groot halster omtoveren tot tuigje...is dat wat?

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:35

Ik zou een Ikea tas in combinatie met een sok over het hoofd proberen. Eventueel kun je nog gaten in de tas maken voor zijn poten, dat hij wel zelf kan lopen, maar dat je ook handvaten hebt om hem in bedwang te houden (en evt van de grond kunt tillen indien gewenst)

musiqolog
Berichten: 3361
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:40

En wat gebeurt er als je hem gewoon naar buiten lokt? Loopt hij dan niet naar zijn wei? Nee, dat zal wel niet, vogels kunnen niet ruiken dus op instinct naar Antoine lopen zal hij niet zomaar doen.

Solleke_Noah

Berichten: 11091
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 16:48

assie schreef:
Ik zou een Ikea tas in combinatie met een sok over het hoofd proberen. Eventueel kun je nog gaten in de tas maken voor zijn poten, dat hij wel zelf kan lopen, maar dat je ook handvaten hebt om hem in bedwang te houden (en evt van de grond kunt tillen indien gewenst)


_O-

hier moest ik even echt hardop om lachen! Ik snap het idee, maar heb je al eens geprobeerd een nandoe in een ikea tas te krijgen? Maurice is wel m'n knuffelkip, maar het blijf toch meer dino dan vogel qua temperament en omgang :))

@musiqolog: zeker geen gek idee! Want zo wissel ik ze ook van wei (gewoon wat lokken met voer). Maar ben als de dood dat hij ertussenuit glipt het niet omheinde weiland op...

Lucia88

Berichten: 547
Geregistreerd: 06-06-15

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:51

Haha! Als je t idee vd ikea tas doet, willen we zeker weten een filmpje hoor!

josien_m_
Berichten: 2431
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:59

Dat groene gaas van 1.50 hoog rondom hem heenzetten. Dan het gaas verplaatsen, moet ie wel mee. Onze emoes ooit verplaatst met dranghekken en die iedere keer opschuiven.

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:10

Solleke_Noah schreef:
assie schreef:
Ik zou een Ikea tas in combinatie met een sok over het hoofd proberen. Eventueel kun je nog gaten in de tas maken voor zijn poten, dat hij wel zelf kan lopen, maar dat je ook handvaten hebt om hem in bedwang te houden (en evt van de grond kunt tillen indien gewenst)


_O-

hier moest ik even echt hardop om lachen! Ik snap het idee, maar heb je al eens geprobeerd een nandoe in een ikea tas te krijgen? Maurice is wel m'n knuffelkip, maar het blijf toch meer dino dan vogel qua temperament en omgang :))

Ooit, lang geleden op een werkstage, hebben we zo wel eens jonge emoes verhuisd (stuk of 10) Doordat die tas best flexibel en verrassend ruim is, ging dat best goed. De kleinsten vouwden we er zo in. De grootsten hadden we dus gaten voor de poten uitgeknipt en dat was verrassend makkelijk om ze erin te worstelen (met z'n tweeën, (2 mensen dus, niet 2 emoes per tas)). Ik was al aan het zoeken naar een foto, maar mijn archief levert even niet wat ik vraag :+
Emoe is natuurlijk iets groter dan een nandoe, maar deze waren niet volwassen, dus ongeveer even groot als de nandoe, maar dan iets gewilliger omdat ze jong waren.

Morrie

Berichten: 22330
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 17:12

Jaren geleden, met de mond-en klauwzeer, kwam 1 of andere inspecteur bij ons aan het hek vertellen dat de emoes en de nandoes moesten worden opgehokt. Wij lief lachen en dom doen en vragen of hij even wilde helpen…….
Een paar uur later…… mochten ze blijven waar ze waren zolang ze niet vanaf de openbare weg zichtbaar waren 8-) :+ :D :')

Als ze weer eens waren ontsnapt, haalden we ze met de auto op, met iemand achterin, achterklep open en rammelen met een emmer voer. Ging altijd goed.

jiehaaa

Berichten: 5073
Geregistreerd: 28-08-05

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:22

Met voer een trailer inlokken? En heeeel snel de klep en het zeil dicht laten doen.

snorkel1986

Berichten: 3041
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:28

josien_m_ schreef:
Dat groene gaas van 1.50 hoog rondom hem heenzetten. Dan het gaas verplaatsen, moet ie wel mee. Onze emoes ooit verplaatst met dranghekken en die iedere keer opschuiven.

Dit zou idd ook kunnen bench zal ik niet doen poot er door en je beschadigd hem of breekt.. das einde verhaal dan of je moet z'n varia kennel hebben

snorkel1986

Berichten: 3041
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:30

Maar trailer is het makkelijkst denk ik al weet ik niet of je die hebt .. of simpel kan lenen..

Koper

Berichten: 30345
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:30

josien_m_ schreef:
Dat groene gaas van 1.50 hoog rondom hem heenzetten. Dan het gaas verplaatsen, moet ie wel mee. Onze emoes ooit verplaatst met dranghekken en die iedere keer opschuiven.

Dit lijkt me eigenlijk best een goed idee. Een soort wandelende roundpen. En dan aan de kant van de looprichting de nandoevariant van wortel aan een stokje.

Lukasje
Berichten: 11344
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:39


pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:47

Ik zie het ook wel voor me met dat gaas eigenlijk! Als je daar een goed formaat ovaal of rondje van maakt. En met wat touw of ijzerdraad een soort basket met een krop andijvie (of 2, geen idee hoe snel die dieren eten := ) er aan vastmaakt. Dan hoef je "alleen maar" met 2 man dat gaas langzaam te verplaatsen terwijl je stuk gevogelte met die andijvie bezig is en intussen rustig verder loopt.

Tot zover de theorie _O-