[VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9079
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-23 17:41

Ah dat is jammer. Was een leuke mogelijk extra inkomen geweest anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 09:24

Eventjes wat minder nieuws. Dierenarts is onderweg voor de pas bevallen Saanen. Die staat nu met flinke diarree. Nageboorte is er goed af gekomen maar mogelijks is ze toch nog wat vuil. We gaan het zo meteen wel zien :)

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 09:59

Gelukkig is dat prima te behandelen. Overigens heb ik hier ook wel gezien dat ze diarree kregen door het eten van de placenta.

Anoniem

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 10:24

Ja ik maak mij niet erg veel zorgen :) Maar liever toch even laten nakijken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 11:15

Dierenarts net weg. Toch een flinke infectie ergens. 40.1. Dus ze is breed spectrum behandeld. Over het weekend behandelen we haar verder en tegen maandag zou ze genezen moeten zijn. Zijn er ook erg snel bij gelukkig.

fjordjes

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 11:28

Goed dat je zo snel erbij was. Komt vast goed!

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 11:30

Beterschaap (betergeit klinkt niet) gewenst, hopelijk is ze snel weer de oude. En gefeliciteerd met de lammetjes.

Anoniem

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 11:42

Fjordjes: Ik heb er ook alle vertrouwen in :j Ze blijft goed zorgen voor haar lammetjes dus momenteel laten wij haar gewoon haar gang gaan.

Jiehaa: :') Geweldig gevonden _O-

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 12:34

Sterkte, gelukkig dat jullie haar snel kunnen behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 15:02

De grote Saanen is begonnen *\o/*

Ondertussen probeert ze constant de lammetjes af te pikken van de Saanen met haar horens. Ze gaat alle lammetjes aflikken en onder haar buik naar haar uier duwen. Ik zou het enorm waarderen moest ze daar even mee willen stoppen :+

Alhoewel ze wel genoeg biest heeft


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 16:23

2 bokjes erbij. Ze vorderde niet zoals ik wou. Opgevoeld en eerste kwam achterstevoren. Dus maar direct er even uit geholpen.
Afbeelding

Afbeelding

fjordjes

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 16:25

Mooi weer 2 bokjes erbij! Goed dat je had opgevoeld.

Hoeveel moeten er nu nog?

Anoniem

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 16:28

Nog 4 ooien en dan is het alweer klaar!

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 16:35

Verwacht je de laatste 4 binnenkort?

Wij wachten op de laatste 14. Van twee weten we sat die iets achter lopen in dracht dus pas over een week of 2 komen maar de rest zou toch wel zo'n beetje moeten komen....

(Let even op met de stuitgeboorteling dat z'n ademhaling goed blijft. We hebben de ervaring dat die vroeg of laat toch vaak longproblemen krijgen)

Anoniem

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 16:41

12 april zou de laatste dag moeten zijn, maar 1 loopt ook wat achter. De andere 3 zijn wel van de eerste ronde drachtig :j

Thanks voor de tip! Is de eerste keer dat wij er 1 in stuit hadden dus hou hem extra straks in de gaten

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 18:03

Als ik stuitgeboortes heb hang ik ze een tijdje aan de achterpootjes aan het hek en masseer ze zonodig goed op de ribbenkast zodat alle binnengekomen water en slijm er goed uitkomt.

miereneter

Berichten: 2536
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 19:18

Oh, die natte frummeltjes <3 ! Ze zal blij zijn dat ze nu haar eigen kinders heeft.

Echt de hoeveelheid hartjes die ik in dit topic al rondgestrooid heb. En ik bén normaal helemaal niet van de hartjes.

Anoniem

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 08:06

Moeder had er nog 1 verstopt :D Had haar nog opgevoeld na nummer 2, maar ik voelde niets. Ze is wel best groot en als ik mijn arm er naast hou kom ik maar ergens midden buik. Dus die lag nog mooi diep. Deze kwam met hoofd alleen eruit :+ Zijn pezen zijn wat kort vooraan dus die hebben wij moeten helpen met rechtstaan door hem goed op zijn hoefjes te zetten. Gisterenavond stond hij al zelf recht op zijn hoefjes en deze ochtend was het ook alweer een stuk beter :D Ze heeft 3 bokjes gekregen. Eindstand van de geiten: 3 geiten, 9 lammeren, 3 miekes en 6 bokjes

Afbeelding

fjordjes

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 08:36

Leuke foto! Ga de je de miekes houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 08:50

Ja ik twijfel toch wel over de 2 miekes van Lucy. Ik heb er nu 2 van een jaar. Van elke Saanen 1. Maar die hebben wij vorig jaar gekocht met de lammeren aan de voet. Er is ons iemand aangetoond als vader en die hebben wij ook mee over genomen. Maar die blijven wel erg klein. Dierenarts heeft er ook naar gekeken en waarschijnlijk hebben ze toch een andere vader. Dus door de twijfel hebben wij besloten deze 2 te verkopen. Maar eerst eens zien hoe alles uitgroeit want wil eigenlijk niet te veel aanhouden dit jaar :D Van de schapenlammeren sowieso niemand.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-04-23 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Siggislief

Berichten: 13973
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 08:51

Wat een schattige foto! <3

Wij hebben een paar weken geleden ook 3 kleine lammetjes gehad van 2 verschillende moeders.
Weet alleen bij nummer 1 dat het een bokje is, en de andere 2 weet ik het niet. (Geiten)

En ze hebben op stal verder ook nog zo'n 200 schapen, dus we zitten nu op iets van 600 lammeren. :=

Anoniem

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 08:54

Och wat leuk! :D Hier is er wel een schapenhouder in de buurt maar die staan haast constant op stal. Niet veel lammetjes te zien helaas.

Vanaf morgen geven ze eindelijk droog en zonnig weer voor een langere periode. Ik hoop dus echt dat komende week alles weer op de weide kan!

Siggislief

Berichten: 13973
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 08:58

De schapen met lammeren staan hier ook op stal, ze worden geboren en worden apart gezet van de groep.
En als ze groot/sterk genoeg zijn gaan ze met moeders naar de grote groepsstal en die zijn vaak binnen.

De schapen komen bij ons pas weer buiten als de lammeren weg zijn na 2-3 maanden dacht ik.

Oh das wel fijn dat het weer richting goed weer gaan, dan kunnen de Geiten ook weer naar buiten.
(Ze houden niet van regen/water) volgens mij verwachten wij van 1 geit nog sowieso lammetjes maar die zijn nog niet geboren.

Anoniem

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 09:03

Wij willen eigenlijk alles zo snel mogelijk naar buiten. Maar ja, wij hebben er ook veel minder om in de gaten te houden. Zeker met de geiten en het melken is het interessant als ze snel op de wei staan. Momenteel melken wij nog niet omdat Lucy met een drieling staat. Anders durven wij op 4 weken al te starten. Maar ze kunnen het zelf maar al te goed gebruiken dus wij gaan wachten tot ze 8 weken zijn.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 09:19

Siggislief schreef:
Wat een schattige foto! <3

Wij hebben een paar weken geleden ook 3 kleine lammetjes gehad van 2 verschillende moeders.
Weet alleen bij nummer 1 dat het een bokje is, en de andere 2 weet ik het niet. (Geiten)

En ze hebben op stal verder ook nog zo'n 200 schapen, dus we zitten nu op iets van 600 lammeren. :=

Kun je die geitjes niet in de handen krijgen dan?