[VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordjes

Berichten: 12059
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:28

Nou idd Lucy kijkt er zo bij van 'duurt het nog lang' gevolgd door een diepe zucht.
Hopelijk voor haar dat ze snel er zijn.

Ik hou echt van lammetjes, ik verzamel ook schapenknuffels :D

Ook in mijn opleiding een schapenstage gedaan, geweldige tijd was dat.

Anoniem

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:38

Solleke: Helaas zijn wij daar niet groot genoeg voor :) Wij zijn nu wel sommige takken aan het uitbreiden en vergunningen aan het aanvragen om effectief naar hoeveverkoop te gaan. Bij sommige mag het al, anderen zijn nog bezig. Ook zijn wij bezig met een webshop rond zelfvoorzienend en ecologisch leven. Maar het is zo een kleine markt, en de markten waar er meer aantrek is, daar zitten wij dan beperkt in ruimte. Dus erg veel gaat in combinatie gebeuren met mijn standaard job, de zaak van mijn man od. Maar wie weet kunnen wij het ooit uitbreiden! Wij staan nu al verder dan wij ooit hebben durven dromen <3

Fjordjes: Oh wat leuk! Ook de stage! Het blijft echt iets geweldig. Ik heb ptss en in de winter heb ik door het weer altijd een dip maar er is dan ook gewoon niet veel te doen. Alles staat op stal, er wordt niet veel geboren. Sinds een dikke maand zijn de konijnen weer goed in actie geschoten en ik zei deze week tegen mijn man dat de lammetjes ook geen dag te vroeg gingen komen. Gewoon die volledige aanloop al, de laatste loodjes, het aftellen en voorbereiden. Dat geeft mij al weer zo veel vreugde en rust. Het is echt iets geweldig <3 Welke opleiding heb je gedaan?

fjordjes

Berichten: 12059
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 11:47

Ik heb de opleiding dierverzorging gedaan in Barneveld
Stage was in Drenthe, de boer had zo'n 2500 schapen, wij sliepen in de kantine in de stal en om de beurt gingen we 's nachts een rondje doen om te kijken bij de schapen of er niet 1 begon met de bevalling. En er waren veel schapen bij die voor het eerst een lammetje kregen dus die niet altijd goed wisten wat ze ermee aan moesten en ons lukte het vaak om ze aan het drinken te krijgen bij de ooi. En alle lammetjes die niet werden geaceppteerd de fles geven, gaven we ze een naam en daar reageerden ze dan ook op. Echt een geweldige ervaring was dat, heb er bijna 3 weken gewerkt.

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 15:58

Sommige ooien overdrijven graag :+

10 jaar oud en ze draagt een drieling :roll:

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:10

Wat heeft ze een erg mooi hoofd met die vlekken. <3 En 10 jaar, wat goed zeg. Mooi dat ze op die leeftijd nog zo productief zijn. Zie dat je ook eentje hebt lopen met een prolaps.

Fjordjes: Wauw, wat een groep zeg. Jij hebt ook jou handen vol gehad :D

Lucy lijkt niet echt te vorderen. Ze heeft nog altijd niet gelegen sinds 9.00 deze ochtend. Of het moeten hazenslaapjes zijn geweest. Ze gaat constant beetje naar voor, naar achteren, stapje opzij maar verder is er niet veel spannends aan de hand. Ik vind wel dat haar vulva roze aan het worden is wat ook wel een teken is dat het er aan komt.



Afbeelding

Nog even eergisteren en gisteren om de kleur te kunnen vergelijken

Afbeelding
Afbeelding

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:17

Ja klopt van die prolaps. Is wel een beginnende die zelf terugschiet als ze rent maar zag haar toch wat persen vanmiddag dus voor de zekerheid maar even een harnas omgeknoopt....
Met oudere ooien heb ik eigenlijk liever enkelen en had deze ooi dus expres al bij de natuurlijke dekgroep gezet net niet die bij inseminatie omdat haar ras daar nogal sterk op kan reageren...maar schijnbaar vond haar lijf dat dit nog wel kon. Ze staat dus wel al vanaf januari binnen samen met een aantal 9 jarigen zodat we ze makkelijker bij konden voeren.

Het heen en weer wiegen kan best zijn door de weeen die ze heeft. Je zou kunnen overwegen voorzichtig te toucheren als er vanavond nog niets gebeurt is.

Suzanne F.

Berichten: 49343
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 17:54

Wat is een prolaps en wat is/doet een harnas?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 19:00

Spannend zo benieuwd naar Lucy haar kleintjes <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 07:59

Suzanne F. schreef:
Wat is een prolaps en wat is/doet een harnas?


Dat is de baarmoeder die naar buiten komt. Als je er niet op tijd bij bent bestaat de kans dat de ooi de volledige baarmoeder naar buiten perst. Betekent vaak ook het einde van de ooi. Gelukkig zijn er meerdere oplossingen voor. Het harnas dat Lizy gebruikt werkt met een lepel die in de vulva gaat. Dit wordt dan vast gebonden aan een harnas. Ze kunnen nog bevallen met dit harnas.

https://www.agradi.nl/kerbl-prolapsbeug ... PvEALw_wcB

Het zou deels genetisch bepaald zijn, maar soms kan het ook gebeuren dat ze erg veel lammeren dragen en door de druk ze vroegtijdig gaan persen. Aller sinds is het wel iets om mee rekening te houden om nog eens te kweken/lammeren van aan te houden od.

Art: Ik ook. En ik MOET deze middag weg maar wil totaal niet :+

Lizy: Ze is gisterenavond uiteindelijk terug rustig geworden en ook weer gaan liggen/slapen. Ik ben er wel vrij zeker van dat het lichte weeën waren maar voorlopig zet er niets door. Ze lijkt ook geen last/pijn te hebben en geen uitscheiding dus ik laat haar nog even rustig doen. Helaas :')

Dag 150 vandaag en nog steeds geen baby’s.


Afbeelding

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:47

Arme Lucy :(:)

Nog even over het harnas....ik gebruik het bij hele lichte vorm vaak eerst nog zonder lepel. Dan is de tegendruk al genoeg. Vermoed bij deze ooi dat het een combinatie is van vermindere bespiering (al oudere ooi) en twee stevige lammeren. We gaan het zien.

Anoniem

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:01

Kijk, weer wat geleerd!

Lucy heeft een flinke sprong vooruit gemaakt in ontsluiting allersinds. Dus zullen gisteren wel flinke voorweeën geweest zijn. Voorlopig is ze erg rustig :)

Suzanne F.

Berichten: 49343
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:41

Dank voor de uitleg. Interessant. Lijkt me vervelend, zo’n lepel in de vulva, zeker met bevallen. Maar alles beter dan de baarmoeder eruit natuurlijk. Brrrr.

Arme Lucy, ze is enorm. Daar moet wel een drieling inzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 07:14

We hebben het op een half uurtje na helaas gemist, maar hier zijn ze dan <3 2 miekes en 1 bokje. Het bokje heeft wat problemen met in de benen te komen. Ik kijk het nog even aan voor een half uurtje en dan melk ik Lucy even en geef ik hem een flesje biest.


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 07:55

Net nog even gaan kijken met dochter erbij want die zat ook vol spanning. Bokje was druk bezig met pogingen om te staan dus toch maar wat biest gemolken en gegeven. Hij dronk de 60 ml direct op. Toen ik weg ging stond hij recht en was hij de uier aan het zoeken. Maar beter safe than sorry. De enigste dag in de week dat ik niet weg kan tussen door is dinsdag en het is meteen mijn langste dag dus dan vertrek ik nooit als ik niet alles heb zien staan en het biest op heeft :D

Nageboorte is er ondertussen ook af en Lucy begon al weer voordroog te knabbelen. Dus ik ben echt dik tevreden.

Bokje


Afbeelding

Mieke


Afbeelding


Mieke


Afbeelding

fjordjes

Berichten: 12059
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 08:02

Gefeliciteerd, wat een dropjes!

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 08:16

Wat een cuties!

Suzanne F.

Berichten: 49343
Geregistreerd: 03-03-01

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 08:24

Wat een schatjes! Toch een drieling dus.

miereneter

Berichten: 2582
Geregistreerd: 25-05-17

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 08:27

Maar zie dat nu toch, zo knap al! Fijn dat ze het alledrie goed doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 09:31



De eerste poging tot drinken van 1 van de miekes deze ochtend <3

pillow
Berichten: 7834
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:13

Dat ze alle 3 wit zijn vindt ik wel bijzonder. Mijn ervaring met schapen is dat zwart dominant is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 10:31

1tje is lichtbruin :) Bij Saanen kruisingen is het wit vaak dominant. Heb enkele jaren terug ook een tweeling gehad uit een zwartblesooi en een kruising texel met zwartbles (ook zwart) en daar waren beide lammetjes ook wit van :D Jaar erop de zwartbles gekruist met een suffolk en 1 zwart lam. De andere 2 wit. Een kruising zwartbles (ook zwart) met dezelfde suffolk en wederom 3 witte :D

Ik zal alvast even de bok tonen die wij volgend jaar gaan gebruiken. Hij is nu 4,5 maand, heeft een hartje op zijn hoofd en noemt Ozzy. Hij is een kruising van Saanen, Toggenburger en Bonte melkgeit.


Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:37

Ik ben thuis en zo enorm blij. Ze drinken alle 3 als een trein. Ze zijn allemaal mooi van maat, ook gelijkaardig van maat. Lucy heeft qua conditie nauwelijks tot niet ingeleverd en heeft echt ongelofelijk veel honger.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De volgende die moet bevallen is 1 van onze Saanen geiten. Zij is ‘ietsje’ bescheidener dus ik gok op 2 voor haar.


Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:08

Oh wat lief met je dochter erbij <3

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:10

Ze zijn weer prima gelukt bij jullie.... +:)+

Anoniem

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:49

Dank je wel :o En een veel leukere en betere aanloop richting het lammeren dan vorig jaar ;)