Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[Stamboek] merriekeuring

 
Profiel   

Voor mijn keuzedeel Paardenkliniek moet ik een verslag schrijven over keuringen, helaas is er over merriekeuringen bar weinig te vinden op het internet. Ik vroeg mij af of iemand misschien meer informatie heeft voor mij.
waarom wordt een merriekeuring gedaan?
wat is een premie en wanneer krijgt een merrie deze?
wat is een ster en wanneer krijgt een merrie deze?
welke instanties organiseren de merriekeuring?
wanneer wordt een merrie ook bij de dierenarts gekeurd?
Ik zoek echt alle informatie die ik kan krijgen.
Ik zou heel dankbaar zijn als iemand mij hierbij zou willen helpen!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-23 23:25 



 
Profiel   

Kijk op de website van een willekeurig paarden of pony stamboek en je vind denk ik alle informatie die je nodig hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-23 23:29 



 
Profiel   

Ik heb naar mijn idee het hele internet afgezocht en ik kan nergens een duidelijke uitleg vinden. Ik ben zelf namelijk helemaal niet thuis in dit onderwerp ik heb geen idee hoe een merriekeuring precies in zn werk gaat, dus de dingen die ik kan vinden zijn dan ook zeer oppervlakkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-23 23:49 



 
Profiel   

Het KWPN heeft een goede uitleg op de site.
https://www.kwpn.nl/kwpn-paard

Maar andere stamboeken hebben andere criteria en predikaten.

En bij de combinatie paardenkliniek en keuring denk ik eerder aan een aankoopkeuring dan een stamboekkeuring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-23 23:58 



 
Profiel   

Elk stamboek heeft zo zijn eigen protocollen en predicaten.

Ster is bijvoorbeeld een predikaat van het KWPN dat iets zegt over het exterieur en de beweging.
Binnen het KWPN wordt er (voor zover ik weet) niet met premies gewerkt, maar bij de Welsh dan weer wel.

De waarom is breed. Stamboekopname, waarde vermeerdering van paard of ouders (bij genoeg veulens met predikaten kunnen ouderdieren ook weer bepaalde predikaten verdienen), etc.

Kies maar eens 1 of meerdere stamboeken uit een ga dan eens zoeken naar hoe de merriekeuring voor dat stamboek in zijn werk gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 00:24 



 
Profiel   

Ik denk dat het interessant zou zijn idd om twee stamboeken uit te kiezen en deze beiden te behandelen, het liefst stamboeken die verschillend werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 01:25 



 
Profiel   

Roodvos schreef
Het KWPN heeft een goede uitleg op de site.
https://www.kwpn.nl/kwpn-paard

Maar andere stamboeken hebben andere criteria en predikaten.

En bij de combinatie paardenkliniek en keuring denk ik eerder aan een aankoopkeuring dan een stamboekkeuring.


Ik denk ook eerder dat een aankoopkeuring beter bij het onderwerp paardenkliniek past. @TS, weet je zeker dat je stamboekkeuringen bedoelt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 01:36 



 
Profiel   

nsps (shetlanders) heeft veel informatie staan op de website.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 07:01 



 
Profiel   

De website van het KFPS (Friese stamboek) is tijdelijk ff uit de lucht, maar staat ook redelijk duidelijk uitgelegd wat de merriekeuringen inhouden.
Maar in het moet: Wat merries kunnen behalen op een gewone stamboek keuring of op een fokdag zijn: niet opgenomen, stamboek zonder premie, stamboek derde premie, stamboek ster tweede premie, stamboek ster eerste premie. Merries met een eerste premie mogen naar de centrale merriekeuring (1x per jaar in Nederland) en daar maken ze dan kans op hogere predicaten als (voorlopig) kroon of (voorlopig) model. Om het kroon predicaat echt te krijgen, moet het paard of het sportpredicaat hebben (bijv door Z1 dressuur + 5x 60%, kan bij het KFPS door dressuur, men-dressuur of tuigen) of een voldoende score op een aanlegtest (IBOP of ABFP). Voor model geldt hetzelfde (maar hogere score IBOP/ABFP) moet de merrie ook al eens een veulen gehad hebben.
Daarnaast zijn er ook nog vereisten aan hoe groot het paard is.

Dan heb je ook nog dat een paard voorlopig ster kan worden verklaard op een gewone stamboek keuring. Dat is een 4 jaar of ouder paard die op exterieur genoeg scoort, maar qua beweging het laat zitten. Dan moet je ook weer een aanlegtest doen om te bewijzen dat de beweging wel snor zit. Je paard krijgt dan het predicaat stamboek ster tweede premie.

Dit is allemaal nog vrij beknopt uitgelegd en alleen de focus op de predicaten. Je hebt dan ook nog helemaal het lineair score formulier en andere vereisten waar het paard aan moet voldoen om in aanmerking te komen voor een bepaalde waardering. Teveel om zo uit te leggen :)

Edit: te vroeg op verzenden geklikt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 07:05 



 
Profiel   

Roodvos schreef
Het KWPN heeft een goede uitleg op de site.
https://www.kwpn.nl/kwpn-paard

Maar andere stamboeken hebben andere criteria en predikaten.

En bij de combinatie paardenkliniek en keuring denk ik eerder aan een aankoopkeuring dan een stamboekkeuring.



Klopt dit komt er ook zeker in voor maar daar is veel meer informatie over te vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 09:31 



 
Profiel   

Sanet schreef
De website van het KFPS (Friese stamboek) is tijdelijk ff uit de lucht, maar staat ook redelijk duidelijk uitgelegd wat de merriekeuringen inhouden.
Maar in het moet: Wat merries kunnen behalen op een gewone stamboek keuring of op een fokdag zijn: niet opgenomen, stamboek zonder premie, stamboek derde premie, stamboek ster tweede premie, stamboek ster eerste premie. Merries met een eerste premie mogen naar de centrale merriekeuring (1x per jaar in Nederland) en daar maken ze dan kans op hogere predicaten als (voorlopig) kroon of (voorlopig) model. Om het kroon predicaat echt te krijgen, moet het paard of het sportpredicaat hebben (bijv door Z1 dressuur + 5x 60%, kan bij het KFPS door dressuur, men-dressuur of tuigen) of een voldoende score op een aanlegtest (IBOP of ABFP). Voor model geldt hetzelfde (maar hogere score IBOP/ABFP) moet de merrie ook al eens een veulen gehad hebben.
Daarnaast zijn er ook nog vereisten aan hoe groot het paard is.

Dan heb je ook nog dat een paard voorlopig ster kan worden verklaard op een gewone stamboek keuring. Dat is een 4 jaar of ouder paard die op exterieur genoeg scoort, maar qua beweging het laat zitten. Dan moet je ook weer een aanlegtest doen om te bewijzen dat de beweging wel snor zit. Je paard krijgt dan het predicaat stamboek ster tweede premie.

Dit is allemaal nog vrij beknopt uitgelegd en alleen de focus op de predicaten. Je hebt dan ook nog helemaal het lineair score formulier en andere vereisten waar het paard aan moet voldoen om in aanmerking te komen voor een bepaalde waardering. Teveel om zo uit te leggen :)

Edit: te vroeg op verzenden geklikt :D


Heeel erg bedankt!!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 09:32 



 
Profiel   

MissSicarius schreef
Roodvos schreef
Het KWPN heeft een goede uitleg op de site.
https://www.kwpn.nl/kwpn-paard

Maar andere stamboeken hebben andere criteria en predikaten.

En bij de combinatie paardenkliniek en keuring denk ik eerder aan een aankoopkeuring dan een stamboekkeuring.


Ik denk ook eerder dat een aankoopkeuring beter bij het onderwerp paardenkliniek past. @TS, weet je zeker dat je stamboekkeuringen bedoelt?



Yes zeker! Aankoopkeuring staat er ook zeker in!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 09:33 



 
Profiel   

Dan ben ik eigenlijk wel heel benieuwd wat voor vak of opleiding dat dan is :o .

Want de meest bizarre kruising die geen stamboek wil hebben kan door een aankoopkeuring komen, mits het dier gezond is.
En het mooiste paard kan keuringskampioen worden en ondertussen niet door een klinische keuring komen en/of verrot zijn op de Rx-foto's.

Dus het verband tussen die 2 ontgaat mij een beetje :o? .

Ik ga trouwens wel even TeMmen. Ik denk dat je topic beter in een ander subforum past. En dat je daar ook meer reacties krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 15:15 



 
Profiel   

Moet een merrie voordat zij meedoet aan een keuring PROK gekeurdzijn en D-OC? Wat gaat er bij de dierenarts aan voor af?
Sorry misschien domme vragen maar ik snap er echt niks van whoops

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 15:47 



 
Profiel   

[ img ]

Roodvos schreef
Dan ben ik eigenlijk wel heel benieuwd wat voor vak of opleiding dat dan is :o .

Want de meest bizarre kruising die geen stamboek wil hebben kan door een aankoopkeuring komen, mits het dier gezond is.
En het mooiste paard kan keuringskampioen worden en ondertussen niet door een klinische keuring komen en/of verrot zijn op de Rx-foto's.

Dus het verband tussen die 2 ontgaat mij een beetje :o? .

Ik ga trouwens wel even TeMmen. Ik denk dat je topic beter in een ander subforum past. En dat je daar ook meer reacties krijgt.



Ik doe de opleiding Paraveterinair in Barneveld met nu het keuzedeel Paardenkliniek waar ik een verslag voor moet maken
Hier staat even heel simpel Merriekeuring in maar ik vind het erg onduidelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 15:48 



 
Profiel   

Boveijk schreef
Moet een merrie voordat zij meedoet aan een keuring PROK gekeurdzijn en D-OC? Wat gaat er bij de dierenarts aan voor af?
Sorry misschien domme vragen maar ik snap er echt niks van whoops

Dit schrijft wel heel erg naar het KWPN toe.
Het is op Bokt niet de bedoeling dat we het huiswerk/opdracht van iemand anders gaan maken.
Dus ik adviseer je de link van het KWPN die ik eerder plaatste goed door te lezen. Er staan daar verschillende subonderwerpen die antwoord op deze vragen geven.

Ik zie dat je ook een keuringsdierenarts moet interviewen. Die kan je ook antwoord geven op deze vragen.

Ik blijf erbij dat er andere stamboeken andere vormen van merriekeuring hebben. Als in predikaten, premies, benaming ervan en eisen die aan de merries en/of afstamming worden gesteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 16:07 



 
Profiel   

MissSicarius schreef
Roodvos schreef
Het KWPN heeft een goede uitleg op de site.
https://www.kwpn.nl/kwpn-paard

Maar andere stamboeken hebben andere criteria en predikaten.

En bij de combinatie paardenkliniek en keuring denk ik eerder aan een aankoopkeuring dan een stamboekkeuring.


Ik denk ook eerder dat een aankoopkeuring beter bij het onderwerp paardenkliniek past. @TS, weet je zeker dat je stamboekkeuringen bedoelt?

Kwpn kent de PROK voor merries en die wordt nog best veel gedaan.
https://www.kwpn.nl/over-kwpn/diensten/prok

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 16:09 



 
Profiel   

Roodvos schreef
Boveijk schreef
Moet een merrie voordat zij meedoet aan een keuring PROK gekeurdzijn en D-OC? Wat gaat er bij de dierenarts aan voor af?
Sorry misschien domme vragen maar ik snap er echt niks van whoops

Dit schrijft wel heel erg naar het KWPN toe.
Het is op Bokt niet de bedoeling dat we het huiswerk/opdracht van iemand anders gaan maken.
Dus ik adviseer je de link van het KWPN die ik eerder plaatste goed door te lezen. Er staan daar verschillende subonderwerpen die antwoord op deze vragen geven.

Ik zie dat je ook een keuringsdierenarts moet interviewen. Die kan je ook antwoord geven op deze vragen.

Ik blijf erbij dat er andere stamboeken andere vormen van merriekeuring hebben. Als in predikaten, premies, benaming ervan en eisen die aan de merries en/of afstamming worden gesteld.


Ik vraag niemand een huiswerk opdracht van mij te maken? Ik vraag alleen informatie voor mijn verslag en gezien er hier veel mensen met verstand van deze zaken zitten leek dit mij een zeer goede plek.
Jammer dat u dat niet zo ziet. Ik heb al een keuringsdierenarts geïnterviewd en deze deed geen PROK of merriekeuringen.
Excuus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 16:22 



 
Profiel   

Als ik je opdracht zo lees bedoelen ze een aankoop keuring van een fokmerrie. Onderzoek van de geslachtsorganen.
Merrie keuring van de stamboeken verschillen nog al.

https://www.hetgroningerpaard.nl/stamboekopname/ Inclusief een link naar de reglementen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 18:01 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar [F-AM] Fokkerij - Algemeen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-23 12:00 



 
Profiel   

Oooooh, niet een stamboek keuring maar een dierenartskeuring. Nou, heel mijn verhaal kan in de prullenbak dan.
Ik zou echt ff op zoek gaan naar een goede dierenarts die PROK keuring doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-23 12:15 



 
Profiel   

Vraag gewoon even na aan je leraar wat ze precies met merriekeuring bedoelen? De opdracht leest onduidelijk. Of is dat PROK?

https://www.kwpn.nl/over-kwpn/diensten/prok

Hier staat in ieder geval informatie over PROK.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-23 09:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen