Waarop letten als je een paard gaat kopen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:39

Nee daarom. En in die waarschuwing zetten dat je ruilen niet hoeft te accepteren. Dat de handelaar die dat aanbied niet coulant is, zoals dan lijkt. Maar gewoon in gebreke.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:43

kazary schreef:
Nee daarom. En in die waarschuwing zetten dat je ruilen niet hoeft te accepteren. Dat de handelaar die dat aanbied niet coulant is, zoals dan lijkt. Maar gewoon in gebreke.


idd ja :j

Marlies1

Berichten: 3934
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:14

kazary schreef:
superwoman schreef:
Ben het met de rest eens.
Vaak kun je alleen op handelsstallen het paard op proef krijgen, dan denk je 'veilig' te zijn, maar in de meeste gevallen krijg je geen geld terug en het volgende paard wat je leuk vind daar, is duurder... Ook is het niet leuk om te wachten tot er bij dié handelsstal een paardje bij loopt die je leuk vind. (kan lang duren)

Misschien kan die waarschuwing er nog bij?

Op proef bij de persoon-stal zelf vind ik wel een oplossing. Moet de koper wel redelijk in de buurt wonen óf een beetje reistijd er voor over hebben

En die regel is niet geldig voor de wet.
Bij een gebrek moet het geld terug gegeven worden, ipv ruil.
Helaas geloven mensen het maar al te vaak dat de handelaar mag ruilen.
Dat ligt iets genuanceerder :) Hoe dit precies zit kun je hier lezen: http://www.bokt.nl/wiki/Koop Als je het paard op proef neemt en hij bevalt je niet, is er meestal geen sprake van een gebrek en is het puur welwillendheid van de verkoper om het paard terug te nemen. Hij kan er dan inderdaad voor kiezen om te ruilen ipv het geld terug te geven.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Waarop letten als je een paard gaat kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:25

Als hij jou een braaf paard verkoopt en dat blijkt het niet te zijn, dan is dat zover ik weet ook een gebrek. Hij voldoet namelijk niet aan de aangegeven eisen voor af aan gegeven.

Marlies1

Berichten: 3934
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:50

Er kán inderdaad sprake zijn van een gebrek, maar dat is niet waarom je een proeftijd afspreekt. Een proeftijd spreek je af om te kijken of het paard je bevalt. Als er sprake is van een gebrek, kun je de verkoper daar sowieso op aanspreken, proeftijd of niet.

Overigens moet de verkoper bij een gebrek eerst in de gelegenheid gesteld worden om alsnog correct na te komen, pas als dat niet kan, kan de overeenkomst ontbonden worden. Zie http://www.bokt.nl/wiki/Koop#Consumentenkooprecht

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Waarop letten als je een paard gaat kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:54

Maar jij hebt het over een proeftijd. Ik niet. Ik heb het gewoon over de recht bij consumentenkoop. Je koopt een paard en het paard is anders dan dat er verteld is.

Marlies1

Berichten: 3934
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:59

Dan zijn we het toch met elkaar eens ;)

Ik dacht dat je het over de proeftijd had omdat je op deze post reageerde:
kazary schreef:
superwoman schreef:
Ben het met de rest eens.
Vaak kun je alleen op handelsstallen het paard op proef krijgen, dan denk je 'veilig' te zijn, maar in de meeste gevallen krijg je geen geld terug en het volgende paard wat je leuk vind daar, is duurder... Ook is het niet leuk om te wachten tot er bij dié handelsstal een paardje bij loopt die je leuk vind. (kan lang duren)

Misschien kan die waarschuwing er nog bij?

Op proef bij de persoon-stal zelf vind ik wel een oplossing. Moet de koper wel redelijk in de buurt wonen óf een beetje reistijd er voor over hebben

En die regel is niet geldig voor de wet.
Bij een gebrek moet het geld terug gegeven worden, ipv ruil.
Helaas geloven mensen het maar al te vaak dat de handelaar mag ruilen.

kazary

Berichten: 2825
Geregistreerd: 21-10-08

Re: Waarop letten als je een paard gaat kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:45

Ja, geeft verwarring. Daar heb je gelijk in. Ik bedoelde het gewoon zo zonder proef.

Brittje

Berichten: 1398
Geregistreerd: 12-12-03
Woonplaats: Munsterland

Re: Waarop letten als je een paard gaat kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:59

Mischien ook een leuk artikel: waar moet je opletten als je een paard gaat verkopen....

Daarnaast: Wij verkopen af en toe een paardje/pony (ik groei te hard :P ), maar wij laten een vreemde niet opzadelen :n Niet omdat het paardje niet braaf zou zijn, maar omdat wij niet kunnen inschatten of iemand de singel vast ropst of dit met beleid doet...
En we geven een paard niet mee op proef... we weten wat we op stal hebben staan, en we weten niet wat we terug krijgen..

Iemand die belangstelling heeft mag zo vaak komen kijken als hij/zij wil, proefrijden geen probleem....

Vjestagirl

Berichten: 26666
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Waarop letten als je een paard gaat kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 20:52

Brittje, daarom zeg ik ook, zadel zelf op, of zorg dat je erbij bent. Alles is natuurlijk verkoper afhankelijk, maar persoonlijk zou ik bijvoorbeeld al een vreemd gevoel in mijn maag krijgen als een paard al klaar staat met het zadel op de rug.

Overgens, het idee van waar je op moet letten als je een paard gaat verkopen is ook super goed! Daar ga k aan werken!

Brittje

Berichten: 1398
Geregistreerd: 12-12-03
Woonplaats: Munsterland

Re: Waarop letten als je een paard gaat kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:06

Toch heb ik die neiging wel, om het paard alsvast op te zadelen, in te vlechten en te bandageren, zodat ie mooi gepoetst keurig netjes wordt getoond, en er mooie foto's gemaakt kunnen worden... maar ik mag dat niet van mijn moeder :D
Mag hooguit de ergste vlekken weg poetsen en de rest gebeurd als de aspirantkopers er zijn.
Als een koop dan doorgaat, dan mag ik me uitleven qua invlechten en poetsen :+

Sassiee

Berichten: 162
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 23:18

superwoman schreef:
Sassiee schreef:
Ik ga vrijdag kijken voor mijn eerste eigen paardje en ben erg blij met je artikel! 't Meeste had ik wel bedacht, maar er zijn toch altijd dingen die je over het hoofd ziet!
Dus, mijn dank is groot ;)



Leuk idd!
Vraag me wel af wát je over het hoofd heb gezien voor je het artikel had gelezen.


Ja, over het hoofd zien is een beetje uitvergroot eigenlijk. Ik bedoelde meer, je moet aan zoveel denken, dat je toch snel weer wat vergeet, heb je artikel gewoon even geprint en de vragen meegenomen;) Helaas was 't paard waar ik voor kwam een uur eerder verkocht, (heel fijn dat mensen dat dan niet even melden, maar goed..)

Over ruilen, tja, als jij vraagt om een rustig paard, de verkoper meldt dat het een rustig paard is, maar dit blijkt toch niet zo te zijn, dan mag je je paard terug brengen, dat geldt voor alles wat je koopt en waarbij de verkoper iets anders heeft gemeld dan wat het uiteindelijk blijkt te zijn.

Vjestagirl

Berichten: 26666
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Waarop letten als je een paard gaat kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 23:20

Maar goed, dat is afhankelijk. Wat jij rustig noemt kan een ander bloedlink vinden, door wisseling van omgeving kan een paard veranderen, door wisseling van voer etc etc. Daarom is ruilen heel erg lastig

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:22

Sassiee schreef:
Over ruilen, tja, als jij vraagt om een rustig paard, de verkoper meldt dat het een rustig paard is, maar dit blijkt toch niet zo te zijn, dan mag je je paard terug brengen, dat geldt voor alles wat je koopt en waarbij de verkoper iets anders heeft gemeld dan wat het uiteindelijk blijkt te zijn.


Maar rustig en druk is persoonsgebonden én ook nog eens moeilijk te bewijzen, omdat dat ook te maken kan hebben met voer, plaats van stalling en de rijkunsten van de ruiter.
Een paard terug geven is vaak niet zo makkelijk.
In sommige gevallen zal de oude eigenaar het paard wel terug nemen, omdat deze van het paard houdt en deze gelukkig wil zien. Voor hen is het ook een risico,omdatje een paard zo verpest heb,terwijl het opknappen veel tijd en inspanning kost.

Aso dat ze je niet gebeld hebben om te vertellen dat hij verkocht was...

isarosa
Berichten: 64
Geregistreerd: 27-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:30

waar je op moet letten bij de aankoop van een paard of pony is:

1.gezondheid, laat de dierenarts hem of haar controleren.
2.geen verwondingen , ook door de dierenarts.
3.kun je de maandelijkse kosten wel betalen van bijv.:het hooi, water, biks enz.
4.loopt het dier goed.
5.onthoud 1 ding zeker: een goed paard heeft geen kleur (gezegde)
6.koop EERST de benodige spullen!
7.zorg dat je een stal,wei en mischien ook nog een bak hebt.
8.laat hem keuren.
9.vraag of je het dier mag proef rijden.
10.koop het dier.

TIP:neem de manege eigenaar mee als die tijd heeft.

N_jumping

Berichten: 427
Geregistreerd: 13-07-08
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 14:06

hier heb ik veel aanecht

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:04

isarosa schreef:
waar je op moet letten bij de aankoop van een paard of pony is:

1.gezondheid, laat de dierenarts hem of haar controleren.
2.geen verwondingen , ook door de dierenarts.
3.kun je de maandelijkse kosten wel betalen van bijv.:het hooi, water, biks enz.
4.loopt het dier goed.
5.onthoud 1 ding zeker: een goed paard heeft geen kleur (gezegde)
6.koop EERST de benodige spullen!
7.zorg dat je een stal,wei en mischien ook nog een bak hebt.
8.laat hem keuren.
9.vraag of je het dier mag proef rijden.
10.koop het dier.

TIP:neem de manege eigenaar mee als die tijd heeft.


Hoezo eerst de benodigde spullen kopen? Dat kán niet eens voor je een paard hebt, want dan past het wsl niet.

En verder, volgens mij heb je nog niet veel ervaring met het kopen van paarden :roll:


Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal posts van een paar jaar oud verwijderd uit het topic.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-06-11 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Modopmerking toegevoegd.

xxieslady

Berichten: 129
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:20

waar je mischien ook wat aan hebt ,kijk goed naar de tanden en ruik gelijk of ze het paard alchol hebben gegeven, (vaak jenever)
vaak zijn de paarden dan zo mak als wat, dit is een eeuwenoud trukje van veel handelaren en verkopers
(echt een misselijke manier om een paard te verkopen) maar word vaker gebruikt dan je denkt

Libera

Berichten: 3999
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 02:15

xxieslady schreef:
waar je mischien ook wat aan hebt ,kijk goed naar de tanden en ruik gelijk of ze het paard alchol hebben gegeven, (vaak jenever)
vaak zijn de paarden dan zo mak als wat, dit is een eeuwenoud trukje van veel handelaren en verkopers
(echt een misselijke manier om een paard te verkopen) maar word vaker gebruikt dan je denkt


Jenever??
Daar heb ik nog nooit van gehoord... Dan moet je zo'n paard wel heel veel geven om een effect te hebben. Lijkt me goedkoper en makkelijker om dan gewoon te verdoven?? :o

xxieslady

Berichten: 129
Geregistreerd: 18-10-10
Woonplaats: heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:58

jah het is echt waar, het werd hier ook door een handelaar (noem geen namen) uit de buurt gedaan
maar het word gelukkig nu bijna niet meer gedaan. het is iets van vroeger, als je dan toch wil bedrieggen lijkthet mij ook makkelijker om dan gewoon te verdoven :o