Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Giftige planten

 
Profiel   

Van zuring weet ik dat ze in verse vorm vanwege de smaak niet zo geambieerd worden , gedroogd schijnt het met name voor veulens slecht te zijn omdat het calcium onttrekt.
(Dribbel ik maakte een leesfout , dacht dat de eerste lijst in het topic het overzicht was....)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-11 08:37 



 
Profiel   

Bittere lupine: deze lupine staat veel in tuinen. De giftige stoffen zitten voornamelijk in de zaden die de plant na de bloei vormt. Ze hebben een verlammende werking op het centrale zenuwstelsel. De giftige stoffen blijven werkzaam, ook nadat de plant in hooi is verwerkt.

De peulen met daarin de schadelijke zaden van bittere lupine. (bron zeeland communities)
Even voor het beeld van het blad een foto erbij , verder zijn de bloemen in allerlei kleuren van rood tot paars
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ne_R01.jpg

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-11 08:45 



 
Profiel   

Wilde liguster: Wordt veel gebruikt als haagplant. Met name de bladeren zijn voor paarden giftig en kunnen koliek veroorzaken.(bron zeeland communities)
http://www.tuinadvies.be/foto/decembertuin.jpg hagen zijn zowel met groen als bontblad , en bloeien met een kleine witte bloem , na de bloei komen er kleine donkere bessen ( deze zijn bij inname giftig)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-11 08:51 



 
Profiel   

Iris:
De Iris onmvat een omvangrijke groep soorten. De familie van de Iridaceae zelf, is heel uitgebreid en tot deze soort behoren uiteenlopende en belangrijke geslachten, zoals de tulp, hyacint, ui, Sanseviera en aloë.
De meeste van deze geslachten worden herkend aan hun vlezige of knolvormige wortelstokken. Dit behoort dan ook tot de knol- en bolgewassen.
Voor een paard zijn de bladeren en wortelstokken giftig. Bij hoge temperaturen lopen deze kans op een verhoogde temperatuur, maagdarmontstekingen en diarree.


Kan iemand mij ook nog helpen met hoe ik de tussentiteltjes zet? want daar zit ik vaak mee in de knoop. En voor de Iris vond ik ook geen latijnse naam, maar ik denk dat dat komt omdat de iris zo een grote groep omvat.

beschrijving van de plant voeg ik deze avond bij

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-11 07:22 



 
Profiel   

Dit vond ik over de Iris.

Lis (Iris) is een geslacht uit de lissenfamilie (Iridaceae). Zowel het geslacht als de soorten worden in de volksmond iris genoemd. Het geslacht kent naast soorten ook vele cultivars (=rassen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-11 11:25 



 
Profiel   

ceesje schreef
jakobskruiskruid is een zeer beruchte , geeft stapeling in de lever , en met dodelijke afloop.
buxus


JKK geeft géén stapeling in de lever, de schade stapelt wel, maar in de korte tijd dat de PA's in het lichaam zijn, ze worden heel erg snel uitgeplast.
Heb je de bron voor me wie vertelt dat het stapelt? Als dat namelijk zo was dan kon je natuurlijk heel gemakkelijk aantonen welke plant het was. Daarbij hoeft er geen dodelijke afloop te zijn, de lever is in staat zich te herstellen.

Voor de basterdklaver (Trifolium hybridum ) is deze ook wel interessant http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 8-0040.pdf


Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 17-03-11 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-11 21:36 



 
Profiel   

Het is toch zo dat de lever zich tot op zekere hoogte kan herstellen en niet altijd helemaal. Zit dat bij paarden ook zo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-11 21:38 



 
Profiel   

Dribbel schreef
Het is toch zo dat de lever zich tot op zekere hoogte kan herstellen en niet altijd helemaal. Zit dat bij paarden ook zo?


Ja bij paarden is dat ook zo. Vaak is het alleen niet duidelijk hoeveel een paard moet eten en op welke termijn het schade geeft. Sommige planten zijn echt rotzakken zoals bijv waterscheerling en taxus, daar is een klein beetje vaak wel voldoende. ( werken meen ik op het hart, pin me er niet op vast) De lever heeft een behoorlijk zelfherstellend vermogen, vergelijk het maar een beetje met alcohol drinken, iedere dag een biertje is minder erg als iedere dag veel drank.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-11 21:41 



 
Profiel   

Iris:
De Iris omvat een omvangrijke groep soorten. De familie van de Iridaceae zelf, is heel uitgebreid en tot deze soort behoren uiteenlopende en belangrijke geslachten, Lis (Iris) is een geslacht uit de lissenfamilie (Iridaceae). Zowel het geslacht als de soorten worden in de volksmond iris genoemd. Het geslacht kent naast soorten ook vele cultivars (=rassen).De meeste van deze geslachten worden herkend aan hun vlezige of knolvormige wortelstokken.
Je kan de meeste geslachten van de iris herkennen aan de paarse bloemen, waar je soms ook een beetje geel kan terugvinden.
Dit behoort dan ook tot de knol- en bolgewassen.
Voor een paard zijn de bladeren en wortelstokken giftig. Bij hoge temperaturen lopen deze kans op een verhoogde temperatuur, maagdarmontstekingen en diarree.

bronnen:
http://www.ezelhof.be/giftiglijst.html
http://www.neerlandstuin.nl/planten/iris.html

edit: morgen of in de loop van het weekend maak ik een stukje over brem :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-11 21:55 



 
Profiel   

hafjesliefde schreef
Je kan de meeste geslachten van de iris herkennen aan de paarse bloemen, waar je soms ook een beetje geel kan terugvinden.


Is het niet belangrijk om een onderscheid te maken tussen wilde planten en tuinplanten? Tuinplanten zijn natuurlijk wel heel vaak giftig maar zullen het niet goed doen in de wei of langs de slootkant.
Op de wiki had ik al ooit een foto van gele lis neergezet, die is een vroege plant die graag aan water groeit.

http://www.bokt.nl/wiki/Bestand:Gele_Li ... rus%29.jpg

Natuurlijk is het wel belangrijk met snoeiafval om giftige bomen te benoemen maar tuinplanten? De paarse zijn tuinplanten en cultivars toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-11 22:39 



 
Profiel   

Brem:
De (gewone) brem (cystisus scoparius) is een struik uit de vlinderbloemenfamilie (leguminosae) die veel gelijkenis heeft met de gaspeldoorn, maar geen doorns heeft. De struik kan een hoogte bereiken van wel twee meter. De brem komt vooral voor op zandgrond, heidevelden, in duinen en langs spoordijken.
Je kan de brem herkennen aan de goudgele bloemen die samen lange trossen vormen. De brem bloeit in mei en juni.

==Symptomen==
Voor paarden zijn de peulen, zaden jonge twijgen en de bladeren vooral giftig. Bij grote hoeveelheden lopen ze kans op een vergiftiging van het centraal zenuwstelsel en een vertraagde hartwerking.


in het weekend zal ik nog wat opzoekwerk doen voor de iris, voor onderscheid tussen wilde planten en tuinplanten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-11 08:46 



 
Profiel   

hierbij mijn bronnen voor het artikeltje over brem:
http://www.ezelhof.be/giftiglijst.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brem_(plant)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-11 19:59 



 
Profiel   

EstherHegt schreef
Is het niet belangrijk om een onderscheid te maken tussen wilde planten en tuinplanten? Tuinplanten zijn natuurlijk wel heel vaak giftig maar zullen het niet goed doen in de wei of langs de slootkant.
Op de wiki had ik al ooit een foto van gele lis neergezet, die is een vroege plant die graag aan water groeit.

http://www.bokt.nl/wiki/Bestand:Gele_Li ... rus%29.jpg

Natuurlijk is het wel belangrijk met snoeiafval om giftige bomen te benoemen maar tuinplanten? De paarse zijn tuinplanten en cultivars toch?

Je zou natuurlijk in de omschrijving wel kwijt kunnen of het een tuinplant is of niet. Ik denk dat het niet zo veel zin heeft het in 2 categorieën op te splitsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-11 14:48 



 
Profiel   

EstherHegt schreef
ceesje schreef
jakobskruiskruid is een zeer beruchte , geeft stapeling in de lever , en met dodelijke afloop.
buxus


JKK geeft géén stapeling in de lever, de schade stapelt wel, maar in de korte tijd dat de PA's in het lichaam zijn, ze worden heel erg snel uitgeplast.
Heb je de bron voor me wie vertelt dat het stapelt? Als dat namelijk zo was dan kon je natuurlijk heel gemakkelijk aantonen welke plant het was. Daarbij hoeft er geen dodelijke afloop te zijn, de lever is in staat zich te herstellen.

Voor de basterdklaver (Trifolium hybridum ) is deze ook wel interessant http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 8-0040.pdf


Heb het even nagelezen , stapeling inderdaad niet na 1 maal eten , doch dat het giftig is , en alszodanig de plant herkenbaar dient te zijn, is het signaal.Beter de vergiftigingskans voorkomen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-11 14:58 



 
Profiel   

Bedankt voor je toevoeging hafjesliefde . Ik heb het in de Wiki geplaatst: http://www.bokt.nl/wiki/Brem .

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-11 15:00 



 
Profiel   

Liguster
De liguster (ligustrum vulgare) kan je over de hele wereld vinden. Vooral als haag, maar de liguster kan ook uitgroeien tot een grote struik. Deze plant is wintergroen en behoudt het grootste gedeelte van de blaadjes afhankelijk van de temperatuur. In mei heeft de liguster witte, sterk geurende bloemen, waar later in het seizoen zwarte besjes verschijnen.
Voor paarden zijn voornamelijk de bessen, bladeren en de bast giftig.
==Symptomen==
-buikklachten
-zwakke pols
-daling lichaamstemperatuur
-spiersamentrekkingen en stuipen
-soms de dood

bronnen:
http://www.wandelendetakken.be/voedsel/liguster.htm
http://www.ezelhof.be/giftiglijst.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-11 19:42 



 
Profiel   

Stukje over de Liguster heb ik een beetje aangepast, paar kleine dingetjes, als je er vragen over hebt dan hoor ik het wel :) Goed bezig Hafjesliefde!! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-11 20:00 



 
Profiel   

bedankt!
ik stuur de vraagjes wel even naar mijn persoonlijke wikihelper: dribbel :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-11 20:38 



 
Profiel   

Ik ben vereerd. :D Dank voor de kleine verbeteringen Marieke.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-11 20:45 



 
Profiel   

ceesje schreef
Heb het even nagelezen , stapeling inderdaad niet na 1 maal eten , doch dat het giftig is , en alszodanig de plant herkenbaar dient te zijn, is het signaal.Beter de vergiftigingskans voorkomen .


Misschien wat flauw van me maar op mijn website staat ook vermeld dat een hapje geen kwaad kan, natuurlijk is het waar dat mensen op de hoogte moeten zijn van giftige planten, maar is het wel bekend dat er naast Kruiskruiden ook veel andere planten PA’s bevatten : deze stoffen zijn aangetroffen in meer dan 6000 plantensoorten (3% van alle bloemplanten)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-11 22:38 



 
Profiel   

ik wil de klimop aanvullen, maar ik vind het titeltje niet in de lijst van giftige planten? of kijk ik er nu zo over? Er staat wel een foto van klimop onder de letter K ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-11 17:39 



 
Profiel   

Als je op dat linkje in de foto klikt dan kom je bij het lege artikel. Dat kan je invullen, foto van de klimop gebruiken in je artikel en het linkje aanpassen in de lijst.

Dit hebben we zo gedaan voor planten waar we al wel een foto van hebben maar nog geen artikel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-11 18:08 



 
Profiel   

heb net artikeltje van klimop gezet. Zijn er nog planten waar jullie foto's van kunnen gebruiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-11 21:01 



 
Profiel   

:j hier staan alle foto's die we nog moeten hebben http://www.bokt.nl/wiki/Categorie:Mist_foto en van alle giftige planten die nog geen artikel hebben (alleen rood linkje zijn) missen we ook nog foto's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-11 09:16 



 
Profiel   

Ik heb toch wat vraag tekens bij de lijst met giftige planten.

Sommige hebben bij de juiste hoeveelheid juist een zeer positief effect op je paard. Zie ook de site van de paardendrogist met een wat meer gerichte alternatief lijst.

Uiteraard is met alles overdaad schaadt. Alles draait om de balans en juiste hoeveelheid. Per paard en formaat aangepast. Zelfs met hooi en gras kan je schade brengen aan paard weten we. En dat vinden we niet raar als paard probleem krijgt er door.

Oa smeerwortel kan bij paarden met probleem gewricht bot nog positief zijn om te eten. Helpt bij doorbloeding. Fijn als paard mijten, mok heeft of andere interne gewricht,bot problemen.

Jeneverbes bij spieren onderhoud.

Boerenwormkruid positief bij doseert als ontworming natuurlijke manier.

Een paar eikels ontwormt ook natuurlijke manier.

St Janskruid bij zenuwachtig paard voor focus en wat meer rust.

Heermoes voor vitaminen b.

Dit valt beetje in schaal: paardenbloem, mariadistel, brantnetel, wilg, berkenbast, populierblad, lindeboombast en jonge blaadjes. Kunnen ze allemaal met mate eten. Kruiden tijm, rozemarijn, rozenbottel. Zijn wel geaccepteerd als normaal. Maar ook hier teveel niet oké.

We ontnemen onze paarden veel variatie op het menu bang voor problemen.het kan altijd met alles wat je een paard voert. Ook brok, muesli soms veel te dik.

We zijn veel vergeten hoe effect het wel kan hebben bij beetjes geven. Houd je paard op natuurlijke manieren gezonder.

Alles draait om balans.de oude rassen weten wat ze eten en gaven het door aan veulens. Dat is er nu met onze voornamelijk groene weides uit gefokt zoals ik het noem.

Ook hebben we rassen uit alle landen van de wereld. Die op hun lokale gronden bepaalde dingen anders aten. Of op menu kunnen hebben maar wij hier niet kunnen bieden. Sommige rassen kennen juist maar weinig groen gras waar wij ze hier vol in zetten. Kijk naar herkomst land wat kunnen ze daar eten.

Dus moeten wij zoeken nu wat balans wel is. En veel paarden komen in de problemen omdat wij die balansen ook lastig vinden.

Bij schaarste probeert paard alles. Of bij onbekendheid.en ze kennen de grens niet meer.dus kunnen we ze helpen. Of gedroogde in winter geven. Maar wel met adviezen van mensen die kunnen weten inlezen over hoeveelheid enz. En helaas zoveel paarden rassen, maten en soorten en problemen in en uiterlijk paard het gaat weleens mis.

Maar dat gebeurt ook in de natuur. Het hoort erbij helaas. Maar zo lang we ons best gedaan hebben te helpen bij het paard de weg te geven is dat al heel knap.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-19 15:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen