[Zijgang] Schouderbinnenwaarts of schoudervoor?

(Naar Wiki artikel)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:23

Schoudervoor is 2 sporen, SB =3 Travers =4

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:24

Dribbel schreef:
listiglistje schreef:
De FEI is heilig O:) (FEI regelement is de bijbel van de paardensport)

En de knhs, maar die houdt zich volgens mij aan de fei regels. Toch?

ja, maar FEI is internationaal, KNHS alleen in Nederland.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:24

Dus dan staat schoudervoor verkeerd in de wiki, dribbel!
Klopt, bij wijzigingen in de FEI regels neemt de KNHS dit normaliter over :j

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:25

Mootje schreef:
Dus dan staat schoudervoor verkeerd in de wiki, dribbel!
Klopt, bij wijzigingen in de FEI regels neemt de KNHS dit normaliter over :j

Zou fijn zijn als je dat wil verbeteren, met bron!

TS, ik ga even kijjken hoe we jou info het best kunnen verwerken, maar dat komt op zijn vroegst morgen.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: [Zijgang] Schouderbinnenwaarts of schoudervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:28

Uhm, ORUN boekwerk en proevenboekje zijn beiden de deur uit :') en het is geen wedstrijdoefening, dus staat niet op de site van de fei en de KNHS.
Listiglistje O:)

Blubje11

Berichten: 411
Geregistreerd: 13-10-11
Woonplaats: N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:33

En toen was het verschil eindelijk duidelijk. Ik dacht altijd dat schouder voor gewoon extreme stelling was en schouderbinnenwaarts op 3 of 4 sporen kan.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:37

Bij de wiki staat SB =3 dus dat is goed volgens de FEI, want de FEI schrijft de officiƫle oefeningen zoals ze internationaal correct uitgevoerd moeten worden.


Schoudervoor is idd 2, net de schouder wat zetten en licht buiging, maar dit is geen officiƫle oefening in de proeven,

net zoals bv renvers ook niet voorkomt in de proeven, maar wat je wel kan toepassen in je training.

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:38

Ik heb altijd geleerd om de sb op 3sporen te rijden. Wat de correcte benaming daarvan is vind ik eigenlijk muggenziften. Ik rij steeds op 3 sporen omdat ik wil dat mijn paard zijn binnenachterbeen leert plooien en leert om hier gewicht op te nemen door elke pas naar het zwaartepunt te stappen. Als je je paard op 4sporen vraagt in de sb, mist het zijn doel: het paard zal altijd naast zijn zwaartepunt gaan en dan wordt deze draagoefening een stuwoefening en dat willen we juist niet in de dressuur. Bovendien dient de sb niet om het paard extra in te plooien. Dat moet normaal al goed zitten in de lvo: lengtebuiging, voorwaarts neerwaarts, ondertreden. En heb je over deze basis verder geen werk in de sb

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: [Zijgang] Schouderbinnenwaarts of schoudervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 09:54

@ Quinta: Ik begrijp je punt, maar op dit tabblad gaat het niet om hoe de oefeningen uitgevoerd moeten worden maar om het schrijven van correcte artikelen voor op de Bokt Wiki. Daarvoor is de juiste benaming natuurlijk wel erg belangrijk ;)

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: [Zijgang] Schouderbinnenwaarts of schoudervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:37

Eigenlijk is de info op de wiki gewoon correct.

Schouderbinnenwaarts moet op 3 sporen gereden worden met lengte buiging door het hele lijf (van nek tot staart). Wanneer je SB op 4 sporen gaat rijden wordt het binnen achterbeen niet meer onder de massa gezet, maar er voorbij. Waardoor de oefening zijn waarde verliest, namelijk het laten dragen van het paard. Op 4 sporen komt het been voor bij de massa en gaat stuwen, wat dus niet de bedoeling is.

Schoudervoor is op 2 sporen, buiging en stelling nemen vanuit de schouder en dus schouder begrenzen. Je noemt het op 2 sporen, maar wanneer je goed kijkt zul je zien dat het licht op 4 sporen is. Het buiten voorbeen zal iets binnen het spoor komen van het buiten achterbeen en dus eigenlijk tussen de 2 achterbenen terecht komen. Echter is dit zo minimaal dat je het gewoon op 2 sporen noemt.