Te zwaar voor mijn Shetlander
Poll eindigt op
Ja 66%  66%  [ 16 ]
Nee 33%  33%  [ 8 ]
Totaal aantal stemmen : 24

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[Paardenlichaam] Shetlander

 
Profiel   

Hallo ik heb een grote Shetlanders van 6 jaar zelf ingereden! Ik ben 1.60 en met tuig weeg ik 60 kg.... zou nog op hem mogen rijden? Gewoon hobby matig dus 20 min bak of een rondje bos. Ik train hem ook vanaf de grond maar ik zou toch ook wel graag waar het mogelijk is op hem willen rijden


Laatst bijgewerkt door Powies030 op 05-02-21 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 18:55 



 
Profiel   

Hoe groot is groot? Ik gok met deze summiere info dat je te groot bent. Je bent sowieso aan de zware kant voor een shet. Laten we zeggen dat een grote shet rond de 200 kg weegt. Dan zou hij inclusief tuig 40 kg zonder probleem zou moeten kunnen dragen. Dus ik heb gestemd dat je te zwaar bent

Je zou ook les kunnen nemen in de dubbele longe. Dan kun je hem vanaf de grond trainen


Laatst bijgewerkt door capopjekop op 05-02-21 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 18:58 



 
Profiel   

Ik doe veel grondwerk met hem een gewone shet mag 40 dragen een grote echt wel wat meer... daar komt bij dat hij in het verleden een ongeluk heeft gehad waardoor hij erg onzeker is met het rijden dus een ruiter van -35 kg er op zetten is geen optie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 19:04 



 
Profiel   

Dan zou ik hem niet laten berijden. Rijden is geen basisbehoefte van een paard. Dus de pony is prima gelukkig zonder te rijden. Het klinkt nu meer of jij ten koste van alles wil rijden. Zoek dan gewoon een grotere bijrijdpony.

Er is onderzoek gedaan door wetenschappers wat een paard zonder problemen kan dragen. Ze gaan uit van 15 tot 20 procent van het gezonde gewicht van de pony. Dus dat een gewone shet standaart 40 kg kan dragen is niet perse waar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 19:06 



 
Profiel   

Maar hoe groot is groot dan? Ik heb een shetlander van 95-100 groot en 195 kilo en daar vind ik 40 kilo echt wel de max

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 19:08 



 
Profiel   

Ja, niet meer doen. Je past met gemak op een D-pony en een A is echt te klein voor je. Gezien je vraag twijfel je zelf of het nog kan en het gewenste antwoord krijg je niet. Het kan niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 19:10 



 
Profiel   

Powies030 schreef
Ik doe veel grondwerk met hem een gewone shet mag 40 dragen een grote echt wel wat meer... daar komt bij dat hij in het verleden een ongeluk heeft gehad waardoor hij erg onzeker is met het rijden dus een ruiter van -35 kg er op zetten is geen optie!



Mijn shet is 107 cm, mijn nichtje was van de zomer 6 jaar en gaat richting de 30 kilo.

Die komt echt niet meer op mijn shetlander.
En het enige wat zij kon doen was meeliften op zn rug.

Jij bent dus niet alleen te zwaar je bent ook te lang/ groot voor je pony.

Rijden is totaal niet nodig, blijf gewoon lekker grondwerk doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 19:11 



 
Profiel   

Ehm ik heb zelf een shire die ik elke dag bereid... ik weet niet of je ervaring hebt met hengsten maar die van mij heeft dingende beweging nodig en vanaf de grond is zeker niet genoeg... hij is enorm sterk en we mennen ook 2 x in de week meer vind ik te belastend en hij houd enorm van springen! Dus zou ik het als het mogelijk is willen bereiden. Stil laten staan is geen optie dan neemt hij hoe dan ook de benen. Groetjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 19:12 



 
Profiel   

Hij is 250+ kg 6 jaar oud en 1.25

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 19:13 



 
Profiel   

Powies030 schreef
Hij is 250+ kg 6 jaar oud en 1.25
Dan zou ik het Guinness Book of Records eens benaderen.

Serieus, doe dat dier een plezier en stap er (i.i.g. zelf) niet meer op. Voegt 0,0 toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 19:16 



 
Profiel   

Een shet van 1.25 :') maar als ie 250 kg weegt ben je nog steeds te zwaar.

Hoezo neemt hij de benen? Als hij vervelend wordt zou ik eerder naar je management kijken. Komt hij voldoende buiten met een paardenvriendje? Is er genoeg afleiding en eten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 19:17 



 
Profiel   

Dat hij dat nodig heeft zal wel meevallen hoor. Laat hem gewoon veel buiten komen op een paddock of weiland met een of meer vriendjes, dan vermaakt hij zichzelf wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 19:19 



 
Profiel   

Ik beeld mezelf even 4cm korter in. En dan nog vind ik het bijzonder dat je überhaupt zou denken dat je erop past :=

Je kan ze toch zat beweging geven vanaf de grond? Mennen, lonheten, dubbele/lange lijnen? Zat te doen zonder er op te rijden hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 19:21 



 
Profiel   

Ja! Hij heeft mijn kleine shet als maatje en staat in een 24/7 buiten heeft onbeperkt hooi maar t is een jonge sterke hengst die veel beweging en vooral kracht trainingen nodig heeft! We doen ook vliegend tapijt met hem en zet er 3 op t tapijt intotaal 150 kg dat trekt hij met gemak! We galopperen zo ook door ons weiland die we er voor beschikbaar hebben gesteld en het bos☺️

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 19:22 



 
Profiel   

Gezien het soort gebruikersnaam en de ingevulde leeftijd heb ik ergens het vermoeden dat dit om dezelfde persoon gaat achter de Berner Sennenpup.

Heb je een foto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 19:25 



 
Profiel   

Ik heb een hond, labrador geen bernasenner...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 19:29 



 

Shetlanders zijn taaie krachtpatsers, maar als je hem echt graag onder het zadel wilt hebben, dan zou ik eerder kiezen voor een lichtere bereider bijrijder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 19:33 



 
Profiel   

Dit is het probleem dat is geen optie. ☺️ Hoe kan je aan je paard zien op dat hij ingezakt loopt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 19:35 



 
Profiel   

Powies030 schreef
Ja! Hij heeft mijn kleine shet als maatje en staat in een 24/7 buiten heeft onbeperkt hooi maar t is een jonge sterke hengst die veel beweging en vooral kracht trainingen nodig heeft! We doen ook vliegend tapijt met hem en zet er 3 op t tapijt intotaal 150 kg dat trekt hij met gemak! We galopperen zo ook door ons weiland die we er voor beschikbaar hebben gesteld en het bos☺️
Ik zou om de dag een pannetje groentesoep geven, worden die kleine opdonders enorm rustig van :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 19:59 



 
Profiel   

Omdat dit topic niet thuis hoort op [WZ] Wikizaken, sluit ik dit topic.

[WZ] Wikizaken is bedoeld om vragen, opmerkingen e.d. over de Bokt Wiki te plaatsen.
Voor de vraag of je te groot/zwaar bent voor je pony kun je in dit topic terecht: [YRT] [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 20:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen