Clickertraining

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 16:16

Clickertraining
Steeds vaker wordt clickertraining gebruikt om dieren (paarden, in dit geval) nieuwe dingen aan te leren. Het kan gebruikt worden bij [[vrijheidsdressuur]], het leren van circuskunstjes aan het paard. Ook bij [[targettraining]] is het clickeren een veelgebruikte methode.
Maar wat houdt deze trainingsvorm nu eigenlijk in? Waarom wordt het zo vaak gebruikt, wat is het nut ervan, en hoe werkt het? Op deze vragen, zal in dit artikel verder in gegaan worden.

Leren

Er zijn verschillende vormen van gedrag aanleren. Zo bestaat er leren door imitatie, gewenning, inprenting, motorisch leren, trial-and-error, klassieke conditionering en operante conditionering. Bij clickertraining wordt de laatste vorm gebruikt. Om het clickeren te begrijpen, zul je dus eerst iets over operante conditioneren moeten weten.
Operant conditioneren doet iedereen. Simpel gezegd, is dit leren door proberen. Het gedrag waar je beter van wordt en waar je iets aan hebt, blijf je doen. Het gedrag wat niet praktisch is, waar je niets aan hebt, vergeet je en doe je niet meer.
De bekende psycholoog B.F Skinner, bedacht hiermee een experiment. De opstelling was een box, met daarin alleen een balk met een voerbak eronder. In de box werd een hongerige rat geplaatst. Eerst staat het voermechanisme nog niet ingeschakeld, en drukt de rat maar af en toe op de balk. Als het mechanisme wel ingeschakeld staat, en de rat dus voer krijt als hij op de balk drukt, stijgt het aantal druk-keren enorm. De rat heeft geleerd door te proberen.
Zo werkt het bij clickertraining dus ook. Het paard wordt gestimuleerd door een voer- of rustbeloning, om het gewenste gedrag uit te voeren. De eerste keren zal het goede gedrag nog niet uitgevoerd worden, maar na een tijdje proberen, geen reactie krijgen op ongewenst gedrag, wel reactie krijgen op goed gedrag, zal het gewenste gedrag steeds vaker voorkomen.

Positief en negatief

Er zijn twee soorten beloningen bij het operant conditioneren. Positief, en negatief. Een voerbeloning hoort bij het positieve belonen, een rustbeloning bij het negatieve belonen.
Bij beloning met voer wordt er iets gegeven, er komt iets bij, positief dus.
Bij beloning met rust, betekent het dat er druk weg valt, er wordt iets weggehaald, negatief dus.
Het positieve en negatieve heeft niets te maken met een goede en slechte beloning. Het enige wat hiermee bedoelt wordt, is iets toevoegen, en iets wegnemen. Sommige paarden reageren beter op voerbeloningen, anderen beter op rustbeloningen. Het is zaak om het paard zo goed te leren kennen om de juiste beloning te geven, voordat er wordt begonnen met het clickeren.

De clicker

De clicker kan een speciaal apparaatje zijn wat echt een klikgeluid maakt. Denk bijvoorbeeld aan de klikkikkertjes van vroeger, of de clickers die ook bij hondentrainingen gebruik worden. Maar het hoeft niet perse een click te zijn, voor het paard maakt het niet uit welk geluid het is, als het maar steeds hetzelfde is. Andere, veel gebruikte ‘clicks’ zijn het kusgeluidje, ‘EX!’ als in excellent, het fluitje (vaak gezien bij dolfijnen) of zelfs gewoon ‘Braaf!’.
Wel belangrijk is, dat als je een woord gebruikt, je dat alleen gebruikt bij de training, en het steeds op dezelfde toon zegt. Het verschil tussen de vrolijke ‘Brrraaaaffie paardje!’ en de normale ‘braaf’, snapt een paard namelijk niet. Daarom is het het verstandigst een vast, kort geluid te kiezen, waar weinig variaties op zijn.

Aanleren

Allereerst zal het paard moeten leren wát de click is, en waaróm de click er is. Begin met niets vragen, alleen een keer clicken, en meteen daarna een beloning geven. Zorg dat de tijd tussen de click en de beloning zo kort mogelijk is, bij een te lange tijd snapt het paard het verband tussen die twee niet.
Herhaal het click-belonen een aantal keer, tot het paard begrijpt dat de click goed is, en het daarna zijn beloning mag ophalen.
Daarna kun je een simpele oefening proberen, één die je paard al kent, zoals bijvoorbeeld het voetje geven. Vraag om een voetje, als het paard aanstalten maakt om zijn been op te tillen: click en beloon. Een aantal keer herhalen, en daarna wat meer vragen. Dus niet alleen aanstalten maken om het been op te tillen, maar het been ook echt van de grond laten komen. In het begin zal het paard niet direct de bedoeling snappen, maar zodra hij twee keer de click op het goede moment gehoord heeft, zal hem duidelijk zijn dat hij zijn been op moet tillen. Zo kun je deze simpele oefening steeds verder uitbreiden, tot het been gestrekt naar voren gestoken wordt, als in de jambette, een vrijheidsdressuuroefening. Uiteraard is dit niet alleen mogelijk bij het voetje geven, andere simpele oefeningen zijn: ‘oortjes naar voren’, ‘staart zwiepen’, ‘hoofd omlaag’ of ‘hand aanraken’, omdat dat bewegingen zijn die een paard normaal ook doet. Een buiging maken is wat dat betreft een stuk lastiger, want de meeste paarden zijn niet de hele dag bezig met buigingen maken.

Afbouwen

Het is de bedoeling om de beloning (vooral positieve beloningen) later af te bouwen. Rustbeloningen zijn niet erg om te blijven geven, maar bij voerbeloningen krijg je al snel dat het paard het om het voer gaat doen, niet om het leren en spelen. Daarbij is te veel snoep, hooi of bix ook helemaal niet goed voor een paard. De beloning wordt op een gegeven moment alleen nog maar gegeven bij het perfecte gedrag, en niet als het er bij in de buurt komt.

Al snel zal het paard uit zichzelf dingen gaan proberen, om de click te horen. Het wordt een leuk spel, voor het paard, en de trainer!


Aanvullingen, opmerkingen, wijzigingen, alles mag natuurlijk Knipoog Het is volgens mij een vrij lang stuk, dus als iemand behoefte heeft om het in te korten mag het altijd. Ook foto's van een clicker en een paard tijdens clickertraining zoek ik nog voor dit artikel Lachen

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:27


Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 19:17

Ah, het was ook érg dom van me om niet eerst te kijken of het artikel er al was, haha Knipoog Zal wel even kijken of ik nog wat kan toevoegen.. Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48444
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 20:52

heb je de tekst zelf geschreven?

ik zie er trouwens ook iets in staan dat niet helemaal klopt... sorry als ik het verkeer interpreteer...
Citaat:
Afbouwen

Het is de bedoeling om de beloning (vooral positieve beloningen) later af te bouwen. Rustbeloningen zijn niet erg om te blijven geven, maar bij voerbeloningen krijg je al snel dat het paard het om het voer gaat doen, niet om het leren en spelen. Daarbij is te veel snoep, hooi of bix ook helemaal niet goed voor een paard. De beloning wordt op een gegeven moment alleen nog maar gegeven bij het perfecte gedrag, en niet als het er bij in de buurt komt.


Hier lijk je te zeggen dat je na verloop van tijd het lekkers weg kan laten, maar dat is niet juist. Als je bedoelt dat je de click gaat verleggen, dan heb ik niks gezegd... Lachen

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 00:09

Het verfijnen van de oefening bedoel ik inderdaad, niet de beloning helemaal weg Lachen Als je het beter kan verwoorden moet je het zeker doen, graag zelfs! Lachen

Anoniem

Re: Clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 00:13

ik vind dat je het goed verwoord hebt hoor, de beloning word alleen gegeven bij het perfecte gedrag en niet als het in de buurt komt, vind ik goed uitgelegd!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 13:11

Echt zonde dat er al wat was Myukii :/ Duidelijk geschreven stuk, dat wel! Lachen

Joyce_

Berichten: 6430
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 21:25

Ellende schreef:
Echt zonde dat er al wat was Myukii :/ Duidelijk geschreven stuk, dat wel! Lachen


Haha, dankjewel Knipoog Ach, ik schrijf rustig verder, vind het niet erg, haha!