[Volg] Koersdravers: Wij draven 2021 in vanaf pag 18!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:59

Onwijs leuk topic!
En wat gaat die nummer 9 hard zeg aan het einde!
Is er überhaupt kans dat een echte diesel die er ooit uit kan lopen?

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 13:05

pien_2010 schreef:
Heel leuk weer en ik heb weer een aantal filmpjes gezien. Leuk om de vorderingen van Kliko te volgen. Die webcam dat gaat inderdaad wel loei hard en dichterbij de drafsport zal ik nooit komen en dat vind ik wel prima zo :)
Vraagje, hebben alle jockeys een zelfde zweep als op het filmpje van de webcam. Dit vraag ik want op het filmpje ziet het aantikken er helemaal niet heftig uit, terwijl in het filmpje waar jouw vader derde wordt (staat er vlak voor) vond ik het aantikken wel heftig eruit zien en meer als slaan :o .
Ik vind het leuk Ruitje dat je ons meeneemt in deze onbekende sport.
Dravers zijn wel sterke paardjes als je ziet hoe hard ze eigenlijk moeten gaan.


Mijn vader heeft een manier van aantikken waardoor hij al eens eerder is aangesproken door het comité. Toen moest hij boven komen voor overmatig zweepgebruik, terwijl hij geen zweep mee had :') . Hij zit op een bepaalde manier met zijn lijnen vrij kort, waardoor je erg ' omhoog' moet met je arm om maar iets van beweging te maken. Ik weet niet zo goed hoe dit uit te leggen.

Stel je voor dat je je teugel kort heb en in dezelfde hand een zweep, dan kan je bijna niet slaan zeg maar?

Er staat bij ons een boete op je lijnen in 1 hand nemen en slaan want dan kun je ze pas echt heel erg goed raken.

Overigens zijn de zwepen in de VS( op dat filmpje) heftiger. In NL zijn ze korter met minder flexibiliteit.

Maar ik maak het niet mooier dan dat het Is, sommigen krijgen zo af en toe echt een tik tijdens het finish rijden.

Op de kortebaan is de zweep overigens afgeschaft :)

@Fjordjes, de buikspieren vallen wel mee. Je armspieren zijn erg belangrijk en op sommige karren zat ik zo wijd dat ik mijn bovenbeenspieren voelde verzuren :)

@ Pandora, dat is een bandenstart. Paarden met minder winsom lopen in de eerste band en krijgen dus meters voor. Dus ze lopen allemaal het bepaalde startvak in op nummer, draaien dan om en vertrekken :)

Een update over Kliko:

Vorige week voor het eerst naar Wolvega geweest, mijn vader moest alleen want mijn moeder en ik hadden een babyshower. Kliko was zo ontspannen van te voren dat toen mijn vader aan het wandelen was en mijn moeder belde Kliko dacht: Tabee.

En ging liggen rollen op het zand van het stalterrein. :')

In het voorwerk was hij super rustig maar voor de koers werd hij enorm heet weer. Hij ging in galop richting startauto, mijn vader had hem van te voren weer gezet en moest hem toen gigantisch ' dragen' tijdens en na de start. Dan wil een paard eigenlijk zo hard, dat je hem niet los kan laten want dan ' overloopt ' hij zichzelf en valt in galop. Dit is wel vaker met jonge Paarden, dat ze moeten leren doseren.

Maar soms is het ook met paarden die na een aantal koersen zo goed weten wat er moet gebeuren dat ze zichzelf opfokken. Bij sommige blijft dit zo, dan zeggen wij dat een paard niet goed te regelen is of geen koershoofd heeft.

Dat is voor nu allemaal nog te vroeg om te besluiten, wat dit is. Feit is dat Kliko nu gegaan is van niet vooruit te krijgen naar iets te hard vooruit te willen :+

Dit is het leuke aan dravers, je bent nooit klaar met het verbeteren en zoeken naar hoe het beste samen te werken.

Hier de koers van Kliko:



Hij heeft nummer 2, je kan goed zien dat mijn vader hem heel erg op zijn handen rijd en probeert te dragen, daar waar hij in de eerste koersen met losse lijnen zat :)

Hij was ook slecht te zetten, dwz dat hij lang in galop bleef.

Daarna kon hij dit tempo ook absoluut niet volgen, daar waren we al bang voor want dit is qua koersbaan en concurrenten wel het hoogst gegrepen.

Zo kan je een koers winnen op de 1e baan en het tempo niet kunnen bijbenen op de volgende baan :) .

Mogelijk doen we nog 1 koers maar ik denk dat hij op rust gaat voor het grasseizoen. Disco( andere paard wat ik ook paar keer liet zien) is nu al afgetraind en gaat tot april op rust.

Doen wij vaak, 6 maanden koersen en 6 maanden rust :)

lideli

Berichten: 2439
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 18:46

Tof om te volgen hoe Kliko zich ontwikkeld!

Als hij nog gaat koersen, wanneer wordt dat dan?

Texas02

Berichten: 4573
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 11:54

Echt leuk om mee te mogen lezen! Ik vind het goed van jullie dat de paarden ook een periode rust tussendoor krijgen!

Ik heb een vraagje over Dravers in het algemeen, ik hoop dat je dat niet erg vindt.. Mijn Draver is lief tegen mensen, maar tegenover andere paarden is het echt een kreng.. In het land staat hij ook het liefst alleen, al zet je hem in een groep, hij zoekt een rustig plekje, en als ze hem niet met rust laten is het niet best.. Is dat typisch iets voor Dravers? Of gewoon iets van mijn paard?

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 21:20

* Stoft topic af *

:wave:

Ondertussen al wat te melden over Kliko, en ook over Disco. Dus leek mij leuk weer eens te updaten. Ik denk misschien ook leuk om er een volg topic van te maken dus bij deze.


Allereerst hebben we er sinds vandaag een koerspaard bij:
Onze 4 jarige Ivar Charisma.

Ivar hebben we gekocht als jaarling, het is een sensibel paard wat we de tijd hebben gegeven. We kregen hem ook lastig in balans, pas sinds een maand of 3 hebben we qua beslag gevonden wat voor hem werkt.
Hij bleef ook lang wat 'onzeker' in het werk. Bij een draver ben je op zoek naar power, naar de wil om te versnellen en te winnen. Eigenlijk heb ik heel lang gedacht dat dat er bij Ivar gewoon niet in zat :o . Het is gewoon een beetje een doetje. Maar vandaag bleek het er in te zitten *\o/* . Toen we hem in het voorjaar weer wat gingen optrainen leek het kwartje gevallen te zijn en met als laatste toevoeging de gaaskap ( waardoor er geen zand meer tegen zijn hoofd komt en hij dus wel dichter op zijn voorganger wil lopen :j ) leek hij klaar voor het echte werk.

Dan moet je een paard kwalificeren:

Ivar heeft start nummer 4. Er was echter een schrapper dus hij vertrekt op nummer 3 van de auto. Hij ligt vanaf de start het eerste stuk 5e paard en gaat aan de overkant oprijden.



We zijn super blij met zijn moed aan de overkant, hij loopt helemaal uitzichzelf over een ander paard heen en loopt tot en met de finish stevig door. Hij liep dan ook een prima tijd.
Een kwalificatie is bedoeld om te laten zien dat je paard goed gedrag toont, om te laten zien dat hij hard genoeg kan ( je moet een bepaalde tijd lopen, afhankelijk van op welke baan je loopt en hoe oud je paard is ) .

Je mag echter ook in een kwalificatie inschrijven als je al gekoerst hebt met een paard, bijvoorbeeld als hij een tijd niet gelopen heeft ( dan is het verplicht ), of als je een paard wil testen. De twee paarden die voor Ivar binnen komen hebben rond de 15.000 euro verdiend.


Bovenstaand moment dames en heren, is het moment met de meeste dromen. Als je paard goed kwalificeert, maar je hebt nog geen wedstrijd gelopen. Dan heb je de meeste illusies :D . Laten we hopen dat Ivar er een aantal waar kan maken :D

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:22

Dromen zijn mooi :)) Maar leuk om te zien dat het begint met de lol van een paard in het spelletje :)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:27

Wat leuk weer een up-date.Vind dit het leukste topic op bokt.Kijk graag naar de filmpjes,en fijn je uitleg er bij.

Zilkesteyn70

Berichten: 511
Geregistreerd: 07-09-05
Woonplaats: Westoverledingen, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:28

Oh super, wat voor kilometertijd heeft Ivar gelopen?

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:34

Mooi om te zien en je uitleg erbij vind ik altijd leuk!! Vooral blijven updaten!

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 21:47

Wat een super gaaf topic en wat een leerzame uitleg!
Ik volg!

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 22:05

Dan een Kliko update

Zoals aangegeven is Kliko aan het einde van de winter op rust gegaan. Hij heeft weer een aantal koersen gelopen, waarin we weer heel erg hebben moeten zoeken :) . Dus hier de koersen tot nu toe:



De eerste koers na rust, 14 april.

Altijd even kijken waar je staat, Kliko ligt met uitkomen van de eerste bocht 4e paard in het 2e spoor. Je ziet rond 1.30 dat mijn vader de proppen trekt en dat Kliko rond 1.38 weg springt. Daarna loopt Kliko nog redelijk mee, maar het is gewoon lastig omdat Kliko eigenlijk niet zo uit zichzelf naar voren wil en op het moment dat je aan hem begint te rijden eigenlijk in galop springt.



28 april

Een grasbaankoers, Kliko staat in de eerste band en draait als ena laatste de baan op. We hadden besloten, dat omdat Kliko in het werk zoveel wijzer lijkt geworden en je een paard eigenlijk zo min mogelijk 'strak' wil inspannen in de koers, om zowel de springteugel als het check losser te doen. Onze hoop was, dat wanneer we hem meer vrijheid zouden geven, we daardoor ook meer ruimte in zijn hoofd zouden creëren en hij meer uit zichzelf zou willen lopen.
Foute keuze.... Kliko draait de baan op, voelt de ruimte, mijn vader probeert hem nog te ondersteunen maar hij springt en best lelijk ook. Deze koers kun je na 30 seconden stoppen met kijken want hij gaat springend uit beeld en dat is het ook. Ik vind het echter wel boeiend om te laten zien wat aanspanning dus kan doen en het ontbreken van een springteugel of een check kan betekenen of een paard kan meedoen in de koers of niet :) .


De koers van Hilversum.
Op het gras. Dat gaat langzamer dus zou Kliko beter moeten liggen. Dit is een bandenstart en Kliko heeft het meeste verdiend van alle paarden, hij gaat dus als achterste van start. Dit filmpje kan je in principe gewoon overslaan, want hij lag steeds 10 meter los van het veld en kwam helemaal niet vooruit. -O- . Het is een kleine ronde baan, voor handige dravers. En Kliko heeft een hoop, maar coördinatie en handigheid heeft hij nou net niet :D . Op basis van deze koers en de vorige 2 koersen denk je weer, moeten we nog wel doorgaan met dit paard. Eigenlijk denk je na 3 van zulke koersen van wat moet je nou nog doen om hem te verbeteren? Hij leek ook niet echt uitzichzelf te willen versnellen. De rijder echter stelde voor om een Franse Kap te proberen en dat hebben we de volgende twee koersen met succes gedaan!



De koers van 2 juni:
Vanaf nu dus met Franse Kap!
Kliko springt weer in galop, op ongeveer 30 seconden. Hij is het paard helemaal aan de buitenkant. Je ziet ook dat hij dan direct zo ontzettend met zijn hoofd schud en lastig weer in draf te krijgen is. Hij verliest dus veel meters en ligt met het uitkomen van de eerste bocht net aangesloten aan het veld. Op 1.55 besluit de rijder te gaan oprijden. Dan nog tot en met de bocht doet Kliko het super, maar het laatste rechte eind is de tank gewoon leeg. Dat is ook niet zo gek, want door die fout heb je extra meters moeten lopen om weer bij het veld te komen.


De koers van vandaag.
Kliko is en blijft een slow starter, hij ligt dan ook bijna de gehele eerste ronde achteraan. Met nog een halve ronde te gaan moet je met Kliko gaan oprijden, hij heeft namelijk nog steeds niet zoveel speed, maar wel veel uithoudingsvermogen. Dus door langer sneller door te rijden hoop je de 'speed' bij anderen er af te rijden. Kliko loopt het hele veld over en ligt eerste in de laatste bocht. Wat je dan dus alleen ziet in de laatste rechte lijn is dat hij hetzelfde tempo blijft lopen, daar waar de rest nog een versnelling heeft. Waar we heel erg blij mee zijn is dat we aan Kliko kunnen rijden. We konden we hem niet aantikken of hij sprong eigenlijk in galop. De laatste meters kan de rijder goed duwen met zijn handen en hem een aantal keer aantikken met de lijn.

Hoe hij liep was echt super, ik denk dat dit zijn beste koers voor ons is tot nu toe. Uiteraard heeft hij een koers voor ons gewonnen op het gras, maar dat hij mee kan doen op Duindigt, hadden we een jaar geleden echt nooit gedacht!



Uiteindelijk zijn we nu dus weer een half seizoen verder, hebben we zijn springteugel en check losser en strakker gehad, wat niet hielp. En uiteindelijk is de Franse Kap nu weer de oplossing geweest om Kliko zo ver te krijgen dat hij wel paarden wil inhalen, wel in draf wil blijven en we wel aan hem kunnen rijden.

Ik hoop dat jullie ook dit weer een boeiend stukje vonden en heb je vragen, stel ze gerust!

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 22:06

Zilkesteyn70 schreef:
Oh super, wat voor kilometertijd heeft Ivar gelopen?


1.20.3

Voor ons en ons doel om naar de grasbanen te gaan prima zat :D

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 22:08

Prrrr schreef:
Dromen zijn mooi :)) Maar leuk om te zien dat het begint met de lol van een paard in het spelletje :)



Als ze zelf niet willen, gaat het ook gewoon echt niet. Dat zie je bij onze zoektocht bij Kliko, het gaat gewoon niet als je paard niet een bepaalde mindset heeft. En sommigen, die krijgen die mindset nooit. En bij Ivar had ik als 3 jarige ook niet gedacht dat hij het kreeg.

Ik denk overigens dat dat bij alle sporten zo is, als een paard niet snapt wat hij moet doen kun je als ruiter nog zoveel kunnen, het gaat niet lukken denk ik :)

Verder ontzettend bedankt voor de complimenten!!

Ik twijfel altijd wel een beetje, omdat ik ook topics op Bokt zie waarin het beoefenen van topsport met een paard ( terecht ) ter discussie wordt gesteld. Het is ook lastig om dat te doen, je bent constant aan het afwegen welke prestaties je wilt behalen versus hoe je het welzijn van je paard in de gaten wilt houden.

Dus soms denk ik moet ik wel een topic bijhouden, maar goed, ik hoop gewoon op een open discussie en wil overal antwoord op geven. Dan moet het wel lukken denk ik :D

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 22:14


Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 22:21

Als ik 'galop' en 'diesel' hoor, dan denk ik eigenlijk aan een endurancepaard... zou hij dat niet leuker vinden?

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-19 22:36

Voor ons is diesel en galop natuurlijk ' relatief ' . Of hij ook echt een diesel is op meer dan 2000 meter weet ik niet goed. En zijn galop is nog steeds niet zijn makkelijkste gang :) .

Maar ik denk zeker wel dat hij zoiets leuk zou vinden!

Mijn moeder doet sinds een maand of 2 ook veel met hem grondwerken en ik denk dat de verandering in mindset ook zeker daardoor komt. Eigenlijk zijn het zoveel kleine puzzelstukjes. Is lastig om te zeggen wat voor Kliko echt de doorslag is, en ook: of het blijvend is :)

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:06

Mooi, de tweede plaats van Kliko. Gefeliciteerd. Een spannende koers.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 23:57

Ik vind je topics ook altijd erg boeiend, Ruitje, vooral doorgaan :)

Die Franse kap, dat zijn dus een soort half (3/4?) gesloten bollen bij de ogen. Wat heeft dit voor voordeel over bv. oogkleppen?

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 00:01

Het komt als mosterd etc maar wat heeft Disco een prachtige ogen op de fotos van de vorige blz!

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-19 00:32

Complimenten over Disco komen nooit te laat :D ! Zal deze week ook over hem nog updaten :) !

Hier zie je toevallig een paard met een gesloten hoofdstel ( zo noemen wij volledige oogkleppen, want wij hebben ook nog halve, kwart oogkleppen en oogkleppen met een gat er in ) en een Franse Kap naast elkaar.
Afbeelding

Hier een Franse Kap met ik denk 1/3e bol. Hier zie je goed het verschil, het omlijst echt het oog.

Afbeelding


Ik vind het lastig om te zeggen wat precies het verschil in werking is, omdat elk paard anders reageert op kappen en gesloten hoofdstellen. Wat je ziet aan de bovenste foto is dat oogkleppen verder van het hoofd af staan. Een paard ziet paarden die net voorbij hem komen en word daar vaak feller van. De meeste dravers worden dus drukker van oogkleppen.

Sommige worden dat ook van een Franse Kap, echter een Franse Kap omlijst het oog meer waardoor ik denk dat ze er meer gefocussed van worden, omdat ze minder naast zich zien en vooral met zichzelf en degene voor zich bezig zijn.

Meestal doe je oogkleppen/franse kappen als je gewoon wil dat je paard meer focussed op vooruit gaan dan wat er naast hem gebeurd. Dat is denk ik niet anders dan in de mensport.

Alleen hebben wij ongeveer 10 varianten daar op, omdat het ene een paard te druk kan maken, of juist niet :)

Ik vind daarom mensen die hun recreatie draver zelf gaan inspannen altijd eng, die krijgen meestal als advies van menners om oogkleppen te gebruiken. Terwijl de meeste dravers die pas aankrijgen als ze harder moeten :+ . Thuis rijden wij altijd open en als het kan in de koers ook.

Maar soms dus niet :)

Nog een foto van Kliko van vandaag :)

Afbeelding

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:13

Mooie update ruitje, ik volg weer :D Super leuk om te zien en er uitleg bij te krijgen wat jullie doen in de training en de race.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 09:45

Wat een leuk topic om te lezen, vorige week met menkamp een klein beetje drafsport meegekregen doordat we op bezoek gingen bij een drafentrainment (als ik t zo goed schrijf)

Indy_Mouse_9

Berichten: 2118
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 12:49

Duidelijk, dank voor de uitleg :)

Jullie hebben nu dus drie dieren waar je actief mee koerst? Of hebben jullie er meer maar vertel je daar niet over?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 13:12

Leuke update weer Ruitje !
Heel interessante filmpjes met de uitleg erbij.
Zo fijn dat Kliko de verwachtingen overtroffen heeft wat Duindigt betreft !

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [VOLG]snelheid op Bokt, volg onze koersdravers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 15:10

Blijft gaaf om te zien! En mooi dat jullie nu wat hebben gevonden wat werkt.