Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

2 paarden op stal, met 1 per keer trainen

 
Profiel   

Hallo,

Wellicht zijn er die mij van tips kunnen voorzien.
Ik heb een span paarden thuis staan. Tot nu toe met t span naar buiten. Zijn 4 maanden in mn bezit.
Nu wil ik ook enkelspan gaan trainen voor betere beweging en dressuur.
Heeft iemand tips hoe ik de paarden rustig houdt als ik er 1 mee neem en de ander op stal achter laat?

Dank alvast,
Grt
Tet
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 20:52 



 
Profiel   

Meer paarden kopen zodat er nooit 1 alleen staat :D

Vaak wennen ze er wel aan om even alleen te staan. Hoe gaat het nu als je alleen traint?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 20:54 



 
Profiel   

Zorgen voor een veilige plek waar ze zich niet snel kunnen bezeren. Ze gaan in het begin toch wel reageren. Voor hooi zullen ze geen oog hebben.

Zelf laat ik ze altijd gewoon in de wei staan. Dan rennen ze even en hinneken ze maar na een paar minuten worden ze rustiger en hinniken ze alleen af en toe nog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 20:55 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Meer paarden kopen zodat er nooit 1 alleen staat :D

Dat dacht ik ook toen wij hier kwamen wonen. Inmiddels heb ik er vijf staan en wordt er nog steeds onrustig gedaan en gegild als ik er met eentje weg ben...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 20:59 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Meer paarden kopen zodat er nooit 1 alleen staat :D

Vaak wennen ze er wel aan om even alleen te staan. Hoe gaat het nu als je alleen traint?



Haha, nee nee, 2 is genoeg.

Nu train ik niet alleen. Heb in de wei een longeerton gemaakt. Als ik er 1 longeer briest de andere (want tuigers….) wat in de rondte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 21:02 



 
Profiel   

capopjekop schreef
Zorgen voor een veilige plek waar ze zich niet snel kunnen bezeren. Ze gaan in het begin toch wel reageren. Voor hooi zullen ze geen oog hebben.

Zelf laat ik ze altijd gewoon in de wei staan. Dan rennen ze even en hinneken ze maar na een paar minuten worden ze rustiger en hinniken ze alleen af en toe nog


Kort vastzetten id stal? En wellicht al laten wennen door er eerst 1 buiten te borstelen, wel in t zicht en dat langzaam uitbreiden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 21:03 



 
Profiel   

Als ze dit niet gewend zijn, het rustig opbouwen.

Zorgen dat ze ergens staan waar ze zich niet kunnen bezeren als ze zich druk maken.
Zorgen voor wat eten als afleiding misschien.

En dan beginnen met misschien maar 10/15 minuten en het langzaam opbouwen.

En ander maatje erbij, wil niet altijd helpen, helemaal niet als deze 2 al voor een lange tijd samen zijn.

En het kost gewoon veel tijd en geduld als ze er druk van worden, wanneer je er met 1 weg gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 21:03 



 
Profiel   

Anoeska27 schreef
Kabayo schreef
Meer paarden kopen zodat er nooit 1 alleen staat :D

Dat dacht ik ook toen wij hier kwamen wonen. Inmiddels heb ik er vijf staan en wordt er nog steeds onrustig gedaan en gegild als ik er met eentje weg ben...


Dat dacht ik ook met 3 maar heb precies hetzelfde :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 21:04 



 
Profiel   

Ik heb er hier indd ook 3, maakt geen verschil, :+
Hier laat ik ze gewoon door de weide rennen, vastzetten zou mijn haflinger geen goed doen. Bij mijn paarden is het geval dat ze na n' paar minuten wel moe zijn en gaan eten, ;)
Probeer de rondjes kort te houden, vaak genoeg gaan, dan zouden ze toch wel moet gaan wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 21:07 



 
Profiel   

_Charlot schreef
Als ze dit niet gewend zijn, het rustig opbouwen.

Zorgen dat ze ergens staan waar ze zich niet kunnen bezeren als ze zich druk maken.
Zorgen voor wat eten als afleiding misschien.

En dan beginnen met misschien maar 10/15 minuten en het langzaam opbouwen.

En ander maatje erbij, wil niet altijd helpen, helemaal niet als deze 2 al voor een lange tijd samen zijn.

En het kost gewoon veel tijd en geduld als ze er druk van worden, wanneer je er met 1 weg gaat.


Dank! Ik ga aan de gang. Heb id winter maanden idd shetlander erbij gehad op stal. Worden ze niet warm of koud van

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 21:10 



 
Profiel   

Vast zetten zou ik niet doen. Je wilt niet dat er paniek uit breekt en ze zich bezweren of ophangen. Ik heb liever dat ze buiten in de wei wat rond rennen dan continu kort draaien op stal. Waarom wil je ze perse op stal zetten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-06-21 21:11 



 
Profiel   

Wij hebben er ook twee thuis en als er eentje mee gaat voor de training, blijft de ander op stal. Ik doe de bovendeur van de stal dicht, geef een flinke plak hooi.
Ze roepen wel naar elkaar, maar verder wachten ze rustig tot de ander terug komt.

In het begin opbouwen in tijd. Ik blijf er in begin bij, terwijl mijn man het andere paard traint. Ik geef dan geen aandacht n, aanvegen, tuig schoonmaken etc. En pas aandacht als andere paard teug is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 05:42 



 
Profiel   

janouk schreef
Wij hebben er ook twee thuis en als er eentje mee gaat voor de training, blijft de ander op stal. Ik doe de bovendeur van de stal dicht, geef een flinke plak hooi.
Ze roepen wel naar elkaar, maar verder wachten ze rustig tot de ander terug komt.

In het begin opbouwen in tijd. Ik blijf er in begin bij, terwijl mijn man het andere paard traint. Ik geef dan geen aandacht n, aanvegen, tuig schoonmaken etc. En pas aandacht als andere paard teug is.


Dank, dit geeft moed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 09:28 



 
Profiel   

Oefenen. Ik heb er ook 2, maar kan er prima 1 meenemen. De een roept wat meer dan de ander wanneer die alleen achter blijft, maar verder gaat het prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 09:31 



 
Profiel   

Hier ook 2.
Voorheen had ik er 4 en als dan "het maatje" werd weg gehaald was er ook onrust.
Mijn merrie ziet in iedereen het maatje, dus wie ik ook weg haalde dan was ze onrustig.

ik zet ze wel op stal, in de weide is hier recept voor door de draad gaan.
In de stal, flink wat hooi op de grond.

Ik heb hier eens een oude telefoon opgehangen als camera met als app Alfred Camera er op.
En zo kan ik mooi kijken wat ze nu echt doet.
En dan zie ik dat ze onrustig is als ik nog in beeld/gehoor afstand ben.
Ben ik verder weg staat ze vrij rustig te eten, draait wel een keer om om door het raam te kijken, maar dan gaat ze ook weer eten.

Ik heb het wel opgebouwd, dus eerst maar een keer de straat op en neer, later een volgend straatje erbij gepakt enz.
Dus dat ze ook wist dat haar vriendje terug komt.

De ruin maakt er minder problemen van als de merrie weg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 10:11 



 
Profiel   

Opstal met hapje hooi ( rest veranderen ze toch en in begin zal ik dat doen tijdens het longeren een half uur en dan wisselen ander op stal en de ander longeren en dat paar x en dan huppa voor de wagen en rijden. ( zelf sta ik niet toe dat degene waar ik mee bezig ben blijft roepen /drentelen enz. 1/ 2 x in begin rest word op gemopperd.. en nu zijn ze rustig effe roepen en dan klaar bladerdeeg gaat en als we weer momenteel gaat ze staan vreten ( blijven inmiddels op de wei
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 10:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen