Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Welk mentuig + ervaringen

 
Profiel   

Hatsikidee89 schreef
[ [url=m/Gyvpoq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik men met een tuig van Tjeu van de Meulengraaf. Die kun je geheel naar wens samen stellen. Zo heb ik een pony borst cob schoft en full broek.

Hoe vind je de kwaliteit van de tuig in vergelijking met Zilco/ Ideal Eurotech?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 21:26 



 
Profiel   

Wendy_Komen schreef
Hatsikidee89 schreef
[ [url=m/Gyvpoq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik men met een tuig van Tjeu van de Meulengraaf. Die kun je geheel naar wens samen stellen. Zo heb ik een pony borst cob schoft en full broek.

Hoe vind je de kwaliteit van de tuig in vergelijking met Zilco/ Ideal Eurotech?


Ik heb geen ervaring met andere merken, dus daar kan ik niks over zeggen.
Ik hoor wel vaak van andere dat het qua uiterlijk erg op ideal lijkt.
De kwaliteit tot dusver is hartsikke goed, de service van tjeu ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 21:43 



 
Profiel   

Hier via Letty al een tijd aan het genieten van Kieffer kunststof tuig. Verademing tov leer qua onderhoud! Erg tevreden (:

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 22:04 



 
Profiel   

Zilco is vele malen sterker dan Ideal is mijn ervaring.
Heb hier beide tuigen, voor het zwaardere werk zilco.
Voor de dagelijkse enkelspan training ideal eurotech met een zilco schoftje (en een lichtere wagen dus dat tuig houd t goed vol, eurotech 2 span hield het hier helaas niet goed uit met zwaarder werk).
Ideal vind ik zelf wel weer sjieker ogen dan Zilco.
Zilco heeft hier dus absoluut de voorkeur over de jaren heen qua kwaliteit en pasvorm.
Ook omdat de ideal schoftjes te hard en one size fits all zijn. Zilco met beweegbare boom erin en kussens die je zelf op maat kan doen met klitteband is een stuk fijner voor de rug.

Arden heb ik zelf geen ervaring mee maar zie bij lesklanten wisselend kwaliteit, vind het op het oog wel mooi tuig.
Idem met Kieffer (sterk genoeg maar al meerdere tuigen gezien waarvan de toplaag gaat bladeren, wel weer fijne schoftjes en mooie look).
T.j.eu tuig heb ik al paar keer in handen gehad en met lesklanten. Het leer is zeer stug ook na meerdere malen invetten, pasvorm viel me nog niet tegen behalve op de kleinere dieren die voorgevormde borsttuigen liggen gewoon bij geen enkele goed, allemaal komt de onderkant los.
Het kunststof tuig hier voor een mini meegekregen die ik nu beleer.
Enige waar ik tevreden over ben is de broek, soepel en net zulk materiaal als ideal.
Schoftje is veel te breed/grof en de borst is maat fries qua breedte ipv mini en gaat dus weer door dat voorgevormde omhoog staan.
Singel veel te breed en stijf waardoor pony er bang van was geworden, na paar keer zilco singel geen reactie meer.
Zijn dus nog wel wat verbeter punten maar daar is de prijs dan ook naar, mijn ervaring is dat het op de grotere dus beter ligt en betere verhoudingen heeft dan kleintjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 08:58 



 
Profiel   

Zilco kunstof tuig, makkelijk in het onderhoud en gaat al jaren mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 09:34 



 
Profiel   

Melanie, ONWIJS bedankt voor je reactie! Ik heb natuurlijk bijna 800 kilo paard voor de kar staan, die soms flink kan aanzetten en we ook dwars door de bagger mee gaan. Dus sterkte vind ik zeer belangrijk. Elke vorm van twijfel heb je weg genomen, dus nu maar goed Marktplaats en Facebook blijven afstruinen. Heb jij nog specifieke voorkeur voor 1 type Zilco, of zit ik bij elk type wel goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 10:34 



 
Profiel   

Zelf heb ik alleen ervaring met de SL en de Classic (SL is tot max 1.20 ong dus die valt sowieso af voor jou) en de classic is wel echt super degelijk tuig. SL gebruik ik voor dagelijkse training maar merk dat dat wel iets minder sterk is dan de classic maar dat is ook logisch (prijsverschil, breedte ed).
Ik denk niet dat het onwijs veel uitmaakt, ZGB is dacht ik het sterkste tuig maar denk niet dat het echt veel voor elkaar onder zal doen of je Classic, Elite of ZGB neemt.
Je hebt natuurlijk nog de keuze uit doorlopende strengen dus dat je achter met strenggesp kan verstellen of borsttuig met losse strengen.
Voordeel van het laatste is dat je strengen dus kan vervangen als ze gaan slijten, voordeel van doorlopend is dat het 1 geheel is en dat wellicht nog iets sterker is omdat de kracht over het gehele borsttuig komt ipv voornamelijk op de gespen.
Ik heb beide en bevalt beide prima, voor jouw buffel als kan zou ik doorlopend pakken maar zou los ook niet laten liggen hoor als die bij 2ehands tuig zit.

Mijn ervaring is dat zilco ook ruim te verstellen is, zilco maat pony valt veel groter dan ideal maat pony bijv.
Mijn 1.40 tinker kon nog heel prima in maat pony of cob op klein en van ideal vooral maat full.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-20 16:22 



 
Profiel   

Even omhoog schoppen O:)
Ik heb mijn lederen Ideal trekpaarden tuig verkocht. En aanstaande dinsdag komt Juliette, van de Menner, voor een tuig pas service op stal voor Pepijntje. En dan zal hij zijn eigen Zilco ZGB krijgen. Rib uit het lijf, maar hoop en verwacht dat het het waard gaat zijn! Ik zal zijn nieuwe tuig hier dan nog wel even showen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 16:24 



 
Profiel   

Hier ook alles van Tjeu van de meulengraag (tuig + koets) super kwaliteit en word altijd goed geholpen door hem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 16:27 



 
Profiel   

MukiwaCobs schreef
Hier ook alles van Tjeu van de meulengraag (tuig + koets) super kwaliteit en word altijd goed geholpen door hem.


Die zit bij mij in de buurt. Goed te horen dat je positief bent. Komt hij ook aan huis?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 16:36 



 
Profiel   

Mijn eerste tuig was een 2e hand Imperial Riding zwaar marathon tuig. En ik heb zo'n spijt dat ik die heb verkocht.

Ik wilde graag kunststof omdat ik en hekel aan poetsen heb. Ivm beperkt budget heb ik toen een 2e hands Ideal Webtech gekocht. Het schoftje is waardeloos kwa pasvorm en heb ik het op het gewicht na nooit echt een fijn tuig gevonden.
Ik doe het er nog maar even mee ivm leeftijd paard maar als ik kon... :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 18:10 



 
Profiel   

Paardenfan25 schreef
MukiwaCobs schreef
Hier ook alles van Tjeu van de meulengraag (tuig + koets) super kwaliteit en word altijd goed geholpen door hem.


Die zit bij mij in de buurt. Goed te horen dat je positief bent. Komt hij ook aan huis?


Dat durf ik niet zeggen, zou je hem moeten vragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-21 21:23 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Mijn eerste tuig was een 2e hand Imperial Riding zwaar marathon tuig. En ik heb zo'n spijt dat ik die heb verkocht.

Ik wilde graag kunststof omdat ik en hekel aan poetsen heb. Ivm beperkt budget heb ik toen een 2e hands Ideal Webtech gekocht. Het schoftje is waardeloos kwa pasvorm en heb ik het op het gewicht na nooit echt een fijn tuig gevonden.
Ik doe het er nog maar even mee ivm leeftijd paard maar als ik kon... :)

Ik snap het. Ik heb zelf eigenlijk altijd Zilco gehad in verschillende maten, mega briljant tuig. Maar, nu heb ik een webtech te leen van iemand voor het tuigmak maken van nieuwe jonge pony in weer hele andere maat; maar jeej wat ligt dat slecht zeg :7

Ik heb nu een kieffer tweespan tuig in mini-shet maat, tweedehands gekocht, die bevalt wel goed eigenlijk; en vind ik dan wel weer mooier dan de zilco SL versie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 21:08 



 
Profiel   

Voor tweespan rij ik met Zilco Elite. Het is een combinatie van full (schoft) en cob (borst). Bij het tuig zit een broek, maar die gebruik ik niet. Ik heb ervoor in de plaats een losse strengophouder van Zilco.

Ik moest erg wennen aan het materiaal. Leer is levend, of zoiets. Vaak hoor je dat schoonmaken van kunststof tuig makkelijker is dan van leer. Dat klopt op zich wel, maar mijn ervaring is het dat je de delen die in contact met de huid zijn geweest toch goed moet schoonmaken. Alleen de tuinslang erop is niet genoeg. Maar invetten of in de olie zetten hoeft natuurlijk niet.

Tijdens het gebruik van het Zilco tuig ben ik onderdelen gaan vervangen door leer. Ik vind de Zilco strengen echt helemaal niks, dus daar gebruik ik de leren strengen van Ideal voor (die maak ik na elke rit schoon met zadelzeep). Het past gelukkig goed op het borsttuig van Zilco. Hetzelfde geldt voor de leidsels: ik kan niet wennen aan die plastic leidsels, dus ik heb leer met anti-slip. Daar is het onderhoud wel wat lastiger, het moet regelmatig in de olie om het soepel te houden.

Voor enkelspan heb ik Ideal Marathon. Ik merk dat het schoftje van Ideal niet goed zit (op allebei mijn paarden niet) en vaak voor wondjes in de oksel zorgt. Met een schapenbontje om de singel is dat opgelost. Het schoftje van Zilco had dat probleem tot voor kort ook niet, maar ook daar had ik op een gegeven moment in de oksel van een van de paarden een wondje. Ook daar voor de zekerheid maar een bontje omheen gelegd.

De full schoft van Zilco vind ik aan de kleine kant. Mijn paarden zijn weldoorvoed, zullen we maar zeggen, en ik zit op het een-na-laatste gat. De rest van het tuig past prima.

Voor de hoofdstellen heb ik bij een van de paarden de oogkleppen vervangen door halve / marathonkleppen van Zilco. Dat rijdt zoveel fijner dat ik het bij het andere paard ook ga doen. Het zal wel een kwestie van voorkeur zijn. Het nadeel van de marathon-kleppen is dat de rand echt heel scherp is. Als een van de paarden even tegen je aan schuurt heb je meteen een wond op je armen. Ik vind de hoofdstellen verder niet echt heel fijn. Dat is ook een gevoelskwestie, denk ik. Ik kan niet helemaal omschrijven waar het door komt. De keelriem zit in ieder geval niet echt recht en voor mijn gevoel kun je de neusriem gemakkelijk te strak zetten.

Tenslotte: ik gebruik de kunststof onderhalsters van Zilco. Dat is ideaal: ze zijn zo gemaakt dat ze het hoofdstel niet in de weg zitten, je kunt je paard dus altijd op een vriendelijke manier (aan de ring onder het halster) vastzetten, of je groom kan even een halstertouw aanklikken bij een spannende situatie onderweg.


[ img ]

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-21 00:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen