Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Paarden/ponies die in 2021 voor de kar beleerd gaan worden

 
Profiel   

Leuk, nieuwe gezichten!

Hier gisteren groen licht gekregen om ook zonder begeleiding de bak te slepen, dus dat gaan we deze week zeker een keer of twee doen!

[ img ]

Ook heeft ze voor het eerst een koets van dichtbij gezien, gehoord en gevoeld. Nog niet vastgemaakt maar het ging heel goed!

[ img ]
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-08-21 09:29 



 
Profiel   

Is ze er nu al voor gezet Nala? Of nog even rustig aan?

Ik heb sjef weer opgepakt van de week :) hij is ondertussen alweer iets afgekoeld en rustiger op de wei. Vandaag heb ik een wagen besteld! Helaas 15 weken levertijd dus het gaat nog even duren allemaal maar dan heb ik wel wat! Het is een sportwagen die je kan ombouwen van enkelzit naar 2zit zodat je samen met iemand er op kan zitten. Gelijk een mooi bitje gevonden daar die is voor mini mondjes, met 7mm dikte denk ik dat ik goed zit. Ik gebruikte altijd zijn gewone hoofdstel omdat ik geen passend menhoofdstel had, deze dus ook maar aangeschaft. Al met al ben ik vandaag een rib en een nier kwijt geraakt :+
Ik kan dus niet wachten tot de wagen geleverd word *\%/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-09-21 21:24 



 
Profiel   

Ze reageert al niet meer op de band achter haar, ook niet als die super veel lawaai maakt op het asfalt achter haar. En we zijn nu bezig met het desensibiliseren voor de kar. Waarschijnlijk hangt de kar er de volgende keer of de keer daarop wel daadwerkelijk aan haar vast en erachter.


Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-21 19:07 



 
Profiel   

Sjef heeft net voor het eerst voor de wagen gelopen *\o/*
Het weglopen vond hij gek omdat een kar wel wat zwaarder is als de band natuurlijk maar verder heel braaf! <3
Zo blij mee!!

Enige vervelende is dat het menhoofdstel wat ik heb gekocht zit helemaal top bij hem maar glipt makkelijk over zijn oren.. nou heeft hij dit ook eigenlijk altijd met zijn halsters en andere hoofdstel, dus kwa pasvorm is het geen probleem denk ik. Weet hier misschien iemand daar een oplossing voor? Dat hij hem niet perongeluk een keer af kan doen :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 10:30 



 
Profiel   

tirzasarah10 schreef
Sjef heeft net voor het eerst voor de wagen gelopen *\o/*
Het weglopen vond hij gek omdat een kar wel wat zwaarder is als de band natuurlijk maar verder heel braaf! <3
Zo blij mee!!

Enige vervelende is dat het menhoofdstel wat ik heb gekocht zit helemaal top bij hem maar glipt makkelijk over zijn oren.. nou heeft hij dit ook eigenlijk altijd met zijn halsters en andere hoofdstel, dus kwa pasvorm is het geen probleem denk ik. Weet hier misschien iemand daar een oplossing voor? Dat hij hem niet perongeluk een keer af kan doen :wow:


Ben een stille meelezer. Wat je kunt doen is net achter het hoofdstel een vlechtje in de manen maken waar een touwtje in mee is gevlochten en dan dit touwtje aan het hoofdstel vast maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 10:42 



 
Profiel   

bora schreef
tirzasarah10 schreef
Sjef heeft net voor het eerst voor de wagen gelopen *\o/*
Het weglopen vond hij gek omdat een kar wel wat zwaarder is als de band natuurlijk maar verder heel braaf! <3
Zo blij mee!!

Enige vervelende is dat het menhoofdstel wat ik heb gekocht zit helemaal top bij hem maar glipt makkelijk over zijn oren.. nou heeft hij dit ook eigenlijk altijd met zijn halsters en andere hoofdstel, dus kwa pasvorm is het geen probleem denk ik. Weet hier misschien iemand daar een oplossing voor? Dat hij hem niet perongeluk een keer af kan doen :wow:


Ben een stille meelezer. Wat je kunt doen is net achter het hoofdstel een vlechtje in de manen maken waar een touwtje in mee is gevlochten en dan dit touwtje aan het hoofdstel vast maken.


Thanks voor de tip :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 18:48 



 
Profiel   

Andere optie is een extra riempje tussen keel,- en neusriem doen. Zit de boel net iets steviger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 18:49 



 
Profiel   

Dat kan ook, maar bij pony's met kleine oortjes helpt dit niet altijd. Wat je ook kunt doen is een 2e keelriem omdoen die aan het kopstuk van het hoofdstel vast zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-21 20:35 



 
Profiel   

Wat ze ook wel eens doen is een halsband omdoen bij het paard en het hoofdstel daarmee verbinden. Het kan meteen ook handig zijn bij het optuigen, er zijn wel meer menners die het paard aan de halsband vastzetten dan tijdens het omdoen van het hoofdstel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 10:55 



 
Profiel   

De andere 2 tips hier boven zijn ook heel handig! Ik ga eens even kijken wat de mooiste en best werkende oplossing is. Het is jammer dat mijn lederbewerking spullen in de verhuisdoos in de opslag liggen, dan kan je ook wat makkelijker er iets moois van maken. Ik ga nu denk ik een paar sporenriempjes kopen en de van bora en swartbeesie samen toe passen. Vlechten kan altijd nog maar dat is vrij lastig bij hem, hij heeft sinds ik hem heb al een tik met zijn oren. Naar zijn oren wijzen is genoeg om ruzie te krijgen. Halster en hoofdstel kan je gewoon omdoen maar voorpluk goed doen is een uitdaging >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-21 17:06 



 
Profiel   

Wat is het stil hier!

Hier slepen we zo nu en dan nog steeds vrolijk de bak, of gaan in het tuig een rondje droogmennen. Morgen hebben we weer onze eerste echte les na een stop van meer dan een maand.






Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 17:02 



 
Profiel   

Goed bezig Nala!
Sjef heeft nu 2x voor de kar gestaan en al lekker kunnen sjouwen. Nu zitten wij tussen 2 huizen in en is mijn trailer in de opslag. Hierdoor kunnen we eigenlijk niks doen... ik hoop vooral dat het droog blijft en dan kunnen wij in november weer aan de slag :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-21 17:38 



 
Profiel   

ik zag dit topic gisteren en vond het al zo jammer dat t stil was :) mijn pony heeft gisteren voor het eerst een rondje buiten met de kar gelopen, ze had pas drie keer eerder de kar getrokken maar ze was zo uitzonderlijk braaf, dus mijn zusje ernaast op de fiets en gaan met die banaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 08:12 



 
Profiel   

Wat een leuk topic. Ik ben in Januari begonnen met beleren van Kristie een 5 jarige shetlander merrie van 98 cm voor de tweewieler. Het rustig opgebouwd en nu loopt ze inmiddels al een tijdje voor de tweewieler. Ben begonnen met rustig longeren om haar de commando's aan te leren. Daarna aan de dubbele lijnen. Eerst haar geleerd om goed aan de dubbele lijnen te lopen daarna laten wennen aan de strengen langs de benen en daarna het bandje er achter. Dat ging heel vlot dus toen kon ook al vrij vlot het karretje er achter. Eind April mijn eigen sulky van Tjeu van de Meulengraaf gekregen en daar loopt ze nu voor. Was wel een hele zoektocht naar een juist bit maar ze loopt nu fijn op dunne liverpool met tongboog naar voren van ruitersport Benjamins. Ik wissel het rijden in de bak af met buitenritten, Kristie is inmiddels goed verkeersmak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 08:27 



 
Profiel   

mijn pony was al beleerd onder het zadel maar ben inderdaad ok begonnen met longeren en dubbele lijnen om echt die stemcommando's helemaal te bevestigen, en uiteindelijk voor een bandje en nu dan voor de kar. Ik heb voor nu gewoon haar enkel gebroken bustrens gehouden, ze is namelijk heel gevoelig in de mond en wil tot nu toe niet lekker ontspannen bij elk ander bit... wil nog wel een keer een bitfitter of iets laten komen maar eerst een beetje ervaring voor de kar krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-21 13:04 



 
Profiel   

Volgende week kan ik mijn kar gaan ophalen *\%/*
Nouja eigenlijk nu al maar dat red ik niet, helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-21 14:25 



 
Profiel   

tirzasarah10 schreef
Volgende week kan ik mijn kar gaan ophalen *\%/*
Nouja eigenlijk nu al maar dat red ik niet, helaas.

Gaaf! Hier zijn we nu flink aan het werken aan Nala’s angst voor tractoren. Baby steps…

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-21 14:54 



 
Profiel   

Hier hebben we het beleren voorlopig stop gezet. Eerst wilde ik nog stoer door onder het mom van “die tractor angst gaat er wel uit”, maar ookal is ze er niet meer bang voor, dan nog zijn de wegen hier te smal voor een koets en (het gepasseerd worden door) een tractor. De meeste boeren vinden ons ruiters nu al irritant en worden ronduit gevaarlijk soms, dus wil ik er eigenlijk niet aan denken hoe dat wordt als ze ook nog moeten wachten of zelfs achteruit moeten zetten voor een koets. Jammer maar helaas… desondanks zijn de lessen zeker niet voor niks geweest, en zullen we het dubbele longeren, lange lijnen en het slepen van de bak zeker nog mee blijven nemen als training :D


Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 22:12 



 
Profiel   

Wat leuk allemaal!

Ik meld me hier als nieuwkomer in het mennen!
Deze zomer zou mijn shetlander Floortje beleerd worden maar door omstandigheden van die persoon is het er niet van gekomen. Tot ik een poosje geleden haar toch naar iemand anders heb gebracht. Floortje staat er nu al even en is na verwachting over kleine 2 weken klaar. Thuis ben ik deze zomer veel bezig geweest met wandelen, poetsen en longeren. Ook het tuig erop kende ze.
Afgelopen dinsdag zijn we langs geweest bij Floortje en heb ik voor het eerst met haar wezen mennen!! Super leuk om je eigen gefokte shetlander voor het karretje te zien!
Hier wat foto's van dinsdag

[ img ]


[ img ]

Dit was ook de eerste keer dat ze voor mijn sulky stond en ze gaf geen kick. Al ging het beleren op het begin niet zo soepel, nu doet ze het super goed!

Ook les is geregeld als ze thuis komt zodat ze direct samen op de juiste manier aan de slag kunnen! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 07:35 



 
Profiel   

Wat jammer Nala! Wel begrijpelijk, veiligheid gaat voor.

Welkom Riannep!

Ik heb vandaag mijn wagen opgehaald:D oo wat baal ik dat ik pas over 2 weken misschien aan de slag kan gaan...

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 20:42 



 
Profiel   

tirzasarah10 schreef
Wat jammer Nala! Wel begrijpelijk, veiligheid gaat voor.

Welkom Riannep!

Ik heb vandaag mijn wagen opgehaald:D oo wat baal ik dat ik pas over 2 weken misschien aan de slag kan gaan...

[ [url=m/Ztt4A7.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mooi ding! En je weet wat ze (tenminste in Duitsland :') ) zeggen: Voorpret is de leukste pret!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-21 20:44 



 
Profiel   

En dan sta je opeens met je snufferd in een menblad :D https://mensport.nl/morgane-ruland-oud- ... -probleem/
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 14:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 72 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen