Unleash schreef:Tancreda4 schreef:Ik ben vandaag begonnen met de lijdensweg die 'hoe krijg ik m'n sulky in balans' heet. Wat een gemier haha. Als iemand nog tips en tricks heeft voor een hca af te stellen of eventueel zou kumnen/willen helpen (zuid Holland) hoor ik dat graag
Voor mij werkte dit goed:
1) Opmeten op welke hoogte je ligtogen (lichtogen?) zitten op je schoftje
2) iemand houd je hca vast en jij gaat erop zitten
3) laat de lamoenen zakken tot het aantal centimeters van de hoogte van de ligtogen
4) ga zitten hoe je ook zit tijdens het mennen. Het doet namelijk veel of je met je rug tegen het stoeltje zit of iets van de leuning af (als je uberhaupt een rugleuning hebt natuurlijk)
5) diegene die jouw sulky vast heeft zou heel iets gewicht mogen voelen. Moet met één vinger vast te houden zijn.
6) als dat niet zo is dan kun je gemakkelijk bepalen waar het kantelpunt zit door de lamoenen omhoog of omlaag te bewegen. Dan weet je waar je moet zoeken om het gwichtsloze punt te bereiken.
Verder mogen je lamoenen de ligtogen niet naar voren drukken of naar achteren tijdens het mennen.
Dit is wat ik zelf heb moeten veranderen:
- hoogte van de ligtogen aan het schoftje (ik heb Ideal tuig en die kun je verstellen gelukkig)
- positie voetsteunen
- positie stoeltje op de rails
- lengte lamoenen
- lamoenen iets naar binnen of draaien
- lengte strengen
Verder moet je goed letten op de afstand tussen het schoprekje en de achterbenen. Die mag niet te kort en niet te lang zijn.
In theorie weet ik hoe je moet afstellen... maar bij mij is de afstelling ook zeker nog niet optimaal hoor! Ik had eerst een afstelling waarbij ik zelf totaal niet lekker zat. Daarna naar een afstelling gegaan waarbij ik meer steun had aan de voetsteunen maar die is weer net niet optimaal voor het gewichtsloze punt. Plus ik moet nog mijn staalkabel langer maken. Die zit nu net met de veiligheidssluiting tegen mijn voetsteunen aan. Niet zo handig.
Dus ja. Je bent er wel eventjes druk mee!
Bedankt voor deze uitgebreidde post!! Ik ga er mee aan de slag. Ik moet nog even veiligheid sluitingen kopen voor de strengen vast te maken en er moeten wat gaten in de strengen bij, maar daarna ga ik er mee aan de slag