[INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:21

Unleash schreef:
Tancreda4 schreef:
Ik ben vandaag begonnen met de lijdensweg die 'hoe krijg ik m'n sulky in balans' heet. Wat een gemier haha. Als iemand nog tips en tricks heeft voor een hca af te stellen of eventueel zou kumnen/willen helpen (zuid Holland) hoor ik dat graag {:}


Voor mij werkte dit goed:
1) Opmeten op welke hoogte je ligtogen (lichtogen?) zitten op je schoftje
2) iemand houd je hca vast en jij gaat erop zitten
3) laat de lamoenen zakken tot het aantal centimeters van de hoogte van de ligtogen
4) ga zitten hoe je ook zit tijdens het mennen. Het doet namelijk veel of je met je rug tegen het stoeltje zit of iets van de leuning af (als je uberhaupt een rugleuning hebt natuurlijk)
5) diegene die jouw sulky vast heeft zou heel iets gewicht mogen voelen. Moet met één vinger vast te houden zijn.
6) als dat niet zo is dan kun je gemakkelijk bepalen waar het kantelpunt zit door de lamoenen omhoog of omlaag te bewegen. Dan weet je waar je moet zoeken om het gwichtsloze punt te bereiken.

Verder mogen je lamoenen de ligtogen niet naar voren drukken of naar achteren tijdens het mennen.

Dit is wat ik zelf heb moeten veranderen:
- hoogte van de ligtogen aan het schoftje (ik heb Ideal tuig en die kun je verstellen gelukkig)
- positie voetsteunen
- positie stoeltje op de rails
- lengte lamoenen
- lamoenen iets naar binnen of draaien
- lengte strengen

Verder moet je goed letten op de afstand tussen het schoprekje en de achterbenen. Die mag niet te kort en niet te lang zijn.

In theorie weet ik hoe je moet afstellen... maar bij mij is de afstelling ook zeker nog niet optimaal hoor! Ik had eerst een afstelling waarbij ik zelf totaal niet lekker zat. Daarna naar een afstelling gegaan waarbij ik meer steun had aan de voetsteunen maar die is weer net niet optimaal voor het gewichtsloze punt. Plus ik moet nog mijn staalkabel langer maken. Die zit nu net met de veiligheidssluiting tegen mijn voetsteunen aan. Niet zo handig.

Dus ja. Je bent er wel eventjes druk mee!


Bedankt voor deze uitgebreidde post!! Ik ga er mee aan de slag. Ik moet nog even veiligheid sluitingen kopen voor de strengen vast te maken en er moeten wat gaten in de strengen bij, maar daarna ga ik er mee aan de slag

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 23:25

Dat paracord hebben jillie dan ook door de Katrollen lopen? Welke dikte heb je nodig? En slijt dat niet veel sneller dan het staaldraad waar nog een plastic beschermer omheen zit?

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 06:56

Ik heb de afgelopen week veel kilometers gemaakt met mijn wagen (HCA sulky) en heb nog wat puntjes van aandacht qua afstelling. Wie denkt even mee?

- Het stoeltje hangt iets te ver achterover waardoor ik niet met mijn rug in de rugleuning zit. De druppel zit al vrij ver naar voren. Hierdoor maakt de druppel ook een irritant piepgeluidje. Als ik met m'n kont meer naar voren schuif is dat weg. Is de enige manier om het stoeltje meer rechtop te krijgen (behalve met de druppel) het lamoen iets te laten zakken door de lichtogen een gaatje naar beneden te doen?

- De wagen zweeft eigenlijk net iets teveel, hij hangt bovenin de lichtogen/duwt het lamoen naar boven. Stoeltje een klein beetje naar voren?

- Wie heeft de staalkabel daadwerkelijk door de daarvoor bedoelde oogjes bij de voetsteunen zitten? Ik heb het nu door de voetsteun zitten maar de snelsluiting klappert in de bocht tegen de voetsteunen aan. Als ik de staalkabel langer maak klappert het tegen het lamoen.

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 07:35

Tancreda4 schreef:
Dat paracord hebben jillie dan ook door de Katrollen lopen? Welke dikte heb je nodig? En slijt dat niet veel sneller dan het staaldraad waar nog een plastic beschermer omheen zit?


Paracord loopt inderdaad ook door de katrollen.. ik weet niet meer welke dikte wij hadden.. zelfde als t staaldraad.. ik heb zelf eigenlijk het idee dat het minder snel slijt.. staaldraad liep soms van de katrollen af vanwege t gewicht en daardoor ging het kapot.. dat hebben we met paracord nooit.. scheelt wss ook dat we er nu geen zware strengen meer aan hebben, maar het cord rechtstreeks aan het borsttuig hebben..

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 08:17

_Nelleke_ schreef:
Ik heb de afgelopen week veel kilometers gemaakt met mijn wagen (HCA sulky) en heb nog wat puntjes van aandacht qua afstelling. Wie denkt even mee?

- Het stoeltje hangt iets te ver achterover waardoor ik niet met mijn rug in de rugleuning zit. De druppel zit al vrij ver naar voren. Hierdoor maakt de druppel ook een irritant piepgeluidje. Als ik met m'n kont meer naar voren schuif is dat weg. Is de enige manier om het stoeltje meer rechtop te krijgen (behalve met de druppel) het lamoen iets te laten zakken door de lichtogen een gaatje naar beneden te doen?

- De wagen zweeft eigenlijk net iets teveel, hij hangt bovenin de lichtogen/duwt het lamoen naar boven. Stoeltje een klein beetje naar voren?

- Wie heeft de staalkabel daadwerkelijk door de daarvoor bedoelde oogjes bij de voetsteunen zitten? Ik heb het nu door de voetsteun zitten maar de snelsluiting klappert in de bocht tegen de voetsteunen aan. Als ik de staalkabel langer maak klappert het tegen het lamoen.


Het klinkt alsof je stoel iets naar voren moet. Soms is enkele CM al genoeg.

Er is ook nog te spelen met de lengte van je strengen.

Ik heb op mijn HCA extra oogjes en soms kleppert het wel, daar zit wel een foamlaag omheen. Ik heb nog extra beschermers mee gekregen van de vorige eigenaar, moet ik er nog op doen maar dan moet heel het lamoen er uit.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:54

AnnoNiemand schreef:
Even klagen. Heb weer eens een nieuwe staaldraad op de sulky gezet, maar op het asfalt stonden de strengen even wat slapper, waardoor het draad iets ging hangen. Vervolgens trekt het weer aan en zit het staaldraad vast onder de katrollen. Bij het lostrekken trek ik het plastic dan kapot. Hier baal ik zo ontzettend van!!! Strengen strakker zetten kan niet, ze zitten juist perfect op maat. Dit is al de zoveelste keer dat dit gebeurt.


Bij mijn Tjeu brak de staalkabel al na 5 weken(!) op het buigpunt. Toen heb ik deze vervangen voor dyneema koord. Op pagina 138 (even scrollen naar beneden) en pagina 140 van dit topic heb ik daarover gepost, incl. linkjes. Inmiddels zit dit koord er al 1.5 jaar op, de mantel vertoont wat slijtagesporen, maar de dyneema kern is nog 100%. Zit nooit klem, is oersterk en niet duur.

Jorex

Berichten: 9948
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:15

Ik heb nu staaldraad wat ze ook bij boten gebruiken. Mijn eerste is 3,5 jaar meegegaan. Deze zit er nu bijna twee jaar op. Buitenlaag is op sommige plekken afgesleten, maar de draad zelf vertoont nog geen enkele slijtage.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:33


_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 06:25


Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 15:20

Tranceda, ik heb die ook besteld, komen morgen binnen.
Heb er 4 voor de prijs bij de menner :=

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:17

Hoi ik kom even binnenvallen! Ik heb een tweedehands cavaletti gekocht maar voor deze desbetreffende pony zijn de lamoenen ongeveer 30cm te lang. Ik zou ze graag wisselen of inkorten al heb ik geen idee hoe ik ze uit het u-stuk zou moeten krijgen. Iemand tips?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:21

Hou je er wel rekening mee dat 30 cm minder lamoen je evenwicht behoorlijk kan beïnvloeden? Volgens mij zitten er bouten die je kan losdraaien. Misschien wat WD40 om doe boel los te wringen?

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 09:25

Napie schreef:
Hou je er wel rekening mee dat 30 cm minder lamoen je evenwicht behoorlijk kan beïnvloeden? Volgens mij zitten er bouten die je kan losdraaien. Misschien wat WD40 om doe boel los te wringen?


Ja ik hoop dat het het evenwicht goed beïnvloedt eigenlijk, ik denk dat tussen zijn kont en de zweng meer dan een halve meter lege ruimte is.
Ja de bouten zijn losgedraaid alleen lijken deze vast gelast te zijn aan het lamoen zelf?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:55

Heb je een foto?

YvonneV
Berichten: 8781
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 08:10

Caaatje schreef:
Napie schreef:
Hou je er wel rekening mee dat 30 cm minder lamoen je evenwicht behoorlijk kan beïnvloeden? Volgens mij zitten er bouten die je kan losdraaien. Misschien wat WD40 om doe boel los te wringen?


Ja ik hoop dat het het evenwicht goed beïnvloedt eigenlijk, ik denk dat tussen zijn kont en de zweng meer dan een halve meter lege ruimte is.
Ja de bouten zijn losgedraaid alleen lijken deze vast gelast te zijn aan het lamoen zelf?


Op het lamoen zitten moeren gelast daarin zitten inbusboutjes met een contra moer. Je moet eerst de contra moer losdraaien en dan het inbusboutje er uit draaien.

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 19:34

Is er hier iemand die laatst een offerte heeft opgevraagd bij HCA? Ik heb een aantal jaar geleden opgevraagd maar uiteindelijk toch voor een Tjeu sulky gegaan. Nu wil ik deze verkopen en overstappen op HCA maar vroeg me af wat de huidige prijzen nu zijn. (Offerte aantal jaar terug duurde een tijdje, dus dacht misschien is er in dit topic iemand die dit jaar eentje heeft opgevraagd :D)

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:53

Je kan ze gewoon mailen voor een actuele prijslijst :-)

Deemiii

Berichten: 266
Geregistreerd: 03-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:05

Kaaaren schreef:
Je kan ze gewoon mailen voor een actuele prijslijst :-)


Dat weet ik, heb ik ook gedaan, maar zoals ik hierboven schreef duurde het een aantal jaar geleden een tijdje voordat ik een mail terug had. Dus vandaar mijn vraag hier. :)
Laatst bijgewerkt door Deemiii op 12-06-22 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:07

Een beller is sneller.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:28

Hij is ook meer van het bellen.
Als je een vraag mailt en hij heeft je nummer belt hij ook altijd terug.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:01

Ik kom even binnenvallen, we hebben tweedehands een Sulky aangekocht maar hiervan krijgen we de lamoenen niet vast gezet, deze blijven draaien. Dit is het systeem en het lijkt alsof de bouten zijn gelast, is dat de bedoeling?
Afbeelding

_Margarita_

Berichten: 2333
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:33

Caaatje: met een inbussleutel aandraaien

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:19

Is het een cavaletti? Die lamoenen blijven ietsjes draaien (maar wel beperkt). Ik vond dat heel irritant :o

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [INFO] Het grote "Alle Vragen over de Sulky" - topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:28

Deze bouten zijn niet gelast, want er is geen lasnaad zichtbaar. Waarschijnlijk zitten ze flink vast door vuil en/of roest.

Fellow
Berichten: 5117
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:00

Als het een cavaletti is zou ik je wel aanraden om dat stuk vast te lassen! Want het blijft anders een stuk wat draait en schuift en los kan schieten (echt :o )